Jump to content

Overoppheting av dynamo etter montering av PDAR


Popeye83

Recommended Posts

Jeg synes du har et litt for lemfeldig forhold til dette Jørg, i alle fall i forhold til hvordan vi jobber aktivt for å få ting til å fungere optimalt, sikkert og mest økonomisk. Jeg skjønner ikke og kan ikke forsvare en løsning hvor en har en fast verdi på temperatursikringen av dynamoen så lenge vi har et enormt spenn mellom temperaturklassene på disse konstruksjonene.

 

Nå har du og andre nevnt Balmar og derfor søkte jeg på nettet. Jeg kom da til et Norsk firma som heter Isbåter, og fra Isbåter så linket jeg meg til Balmar.net for så å laste ned en bruksanvisning.

Der leser jeg at fabrikkinnstillingen er satt til 107 grader C i deres regulator som du også nevner, men det står også at kunden eller en tekniker kan justere dette triggepunktet selv til mellom 30 og 125 grader C.

Det er tross alt en forskjell her mellom Sterling og balmar på hele 35 grader, og dette er jo viktig å få med seg så lenge isolasjonklassen strekker seg fra 100 til 165 grader på generatorene.

 

For meg er dette en ny kunnskap / erfaring når det kommer til små dynamoer, og som forteller noe om et potensielt problem / en potensiell utfordring som leverandører bør opplyse sine kunder om.

Jeg ville for eksempel sannsynliggjøre at en Sterling regulator med et fast triggepunkt på 90 grader C egner seg til dynamoer i temperaturklasse A og B, men at den ikke kan brukes for temperaturklasse F og H hvis man har til formål å hente ut potensialet i dynamoer som ligger i disse to isolasjonsklassene.

 

Det er vel også dette svaret Popaye83 har ventet på fra deg, for det er som oftest en eller flere fysiske forklaringer på hvorfor ting ikke virker som det skal.

Redigert av SebastianB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har vi nå bare et tilfelle som ønsker å lade et batteribank med 650Ah AGM ila. tre kvarter.

Dette er en fin tanke, men ikke mulig, uansett hvilken dynamo eller regulator en bruker.

Så blir det bare igjen at man enten bestemmer seg for å lade som det er,

eller tenker om større tekniske tiltak.

Hvorfor sier du at jeg ønsker å lade en 650Ah AGM batteribank på tre kvarter. Jeg aldri sagt at jeg ønsker hverken her på forumet eller når jeg kjøpte utstyret.

Du trenger ikke bekymre deg for batteribanken min, den skal jeg sørge for at får den ladingen den trenger gjennom en kombinasjon av solceller, slepegenerator og dynamo.

 

Jeg skjønner nå at det ikke er realistisk å få ut 90A kontinuerlig fra denne dynamoen i kombinasjon med PDAR. Alternativet er vel fysisk større dynamo eller mye mer kostbare system og det har jeg ikke tenkt å bytte til. Det er forsåvidt greit nok det, PDAR har mange andre fordeler som gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe noe annet før jeg må.

 

Jeg skulle bare ønske du hadde opplyst med om dette når jeg kjøpte utstyret av deg, og anbefaler deg å opplyse nye kunder som ønsker å bruke en fysisk liten, men kraftig dynamo med PDAR. Da slipper du nok flere dsikusjoner ala dette.

Link to post
Share on other sites

Godt at dette koker ned til nettopp det jeg har forsøkt å få frem siden starten! PDAR er det forsovet ingenting i veien med, men det er ikke en gudegitt gave - og det er mange faktorer som avgjør suksessfaktoren. Jeg betaler heller noen ekstra for noe som fungerer perfekt. Derfor kjøper jeg Miele og ikke Candy vaskemaskin.

 

Til tross for at det er mange som er godt fornøyde med PDAR, så må det være plass til oss som ikke er det også. Eller - ihvertfall ikke komboen av PDAR og dynamo vi har. Mye nytt i denne tråden; utrolig bra!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha studert detaljene litt så har jeg funnet ut at flere har vært medlemmer på dette forumet ganske lenge, og det forundrer meg litt at slike forhold som dette ikke har blitt avklart for lenge siden. Det er jo tross alt ikke rakettvitenskap, men bare fysiske lover satt i system.

Når en kollega av meg byttet seilbåt for et par år siden så ble jo dette med ladning straks et tema, og båten ble jo oppgradert omtrent før den ble tatt i bruk. Jeg skal høre hva han gjorde med båten sin og notere, så skal jeg komme med en tilbakemelding på hva løsningen ble.

Jeg tror dette er den tredje seilbåten han har så dette har han nok litt erfaring med.

Jeg skal samtidig tipse ham om at Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom denne tråden så undrer jeg meg hvorfor ikke Ohm`s lov er nevnt en eneste gang.

Noe annet som heller ikke er nevnt er at alle typer batterier lar seg overlade ved økt temperatur i batteribanken, og AGM er spesielt utsatt for dette.

Dieseldahl er inne på noe i det han skriver...

Link to post
Share on other sites

SebastianB.

Vi snakker om PDAR og jeg sa også at det finnes to tre funksjøner som også jeg kunne ønske meg på denne regulatoren.
En av dem er en mulighet for å justere temperaturen slik at det kan tilpasses bedre.

Men PDAR krever jo ikke for seg at den er justerbar i alle retninger, men at den er driftsikker for i grunn alle type dynamoer.
Og dette stemmer, selv om man kunne ønske seg to tre funksjoner ekstra.
Jeg ønsker meg også to tre funksjoner ekstra på bilen min, likevel funker den fint og som forventet.

I tillegg sier produsenten, og også jeg, at vi klarer å topplade batteriene, og det 3 til 5 ganger raskere enn med bare W-regulator.
Jeg tilføyer at jeg tilbyr litt noe til for bruk med PDAR som sørger for driftsikkerhet og enda bedre behandling av AGM-batterier
ved bruk av standard dynamoer.

 

Ang. temperaturer mener jeg at det likevel er bra som det er fordi det passer uansett om du mener at det ikke er presis nok.
Mener du det da har jeg tilgode å høre hvor du har denne erfaringen fra.

Hvis jeg trenger da bruker også jeg komplette systemer fra bl.a. Balmar. Bra merke.
Men dette er et økende men fortsatt sjeldent tilfelle i forhold til antall kunder med "normale" bankstørrelser mellom 200 og 500Ah.

Og hvis jeg ser over dynamoene som jeg vet om og som jeg håndterer da har de fleste av dem en begrensning av 125°C,
noen få Delco 115°C, og en liten del er beregnet for temperaturer som går enda lengre opp, som da ikke bekymrer meg.

I tillegg har vi mange eldre dynamoer som i grunn bør sjekkes på isolasjonsfeil på både stator og anker før den settes i arbeidet igjen.
Jeg gjør det før jeg modifiserer her på stedet.

Så, bortsett av fakta at alt går bedre, også over PDAR, og at det også finnes gode alternativer som t.o.m. rekker over Balmar,
hva er da galt med det?

 

Snakker vi litt teknisk, PDAR.

Noen har tenkt seg noe og bestemt at det holder med gjennomsnittet på 90°C på en ekstern sensor.

Du skriver at du har lest mine innlegg 2 ganger.
Husker du det jeg skriver ang temperaturforskjellen mellom overflate på statoren og temperaturforskjellen på statorkjernen?
Vel, jeg anbefaler at du sjekker dette selv siden du trolig ikke stoler på det jeg skriver her.
Men det er faktisk slik at temperaturene som vi ønsker å se passer veldig bra i det som du forbeholder Balmar og manuelt justering.
Så sier jeg også at det finnes en mulighet for bare å flytte denne sensoren, forresten på alle dynamoer, hvis man trenger andre temperaturer.
Så blir akkurat dette ikke så enkelt for en uten tilstrekkelig kunnskap og måleutstyr men dette tar vi i kjøp fordi så sparer vi oss endeløse diskusjoner om 100 Watt.
Dette høres igjen relativt frekk ut, men jeg ønsker heller å høre at det kunne gå enda en hakk raskere enn at dynamoen rykte.
Dette er nemlig noe som jeg faktisk ikke kan huske når jeg hørte det sist, og som jeg heller ikke er interessert i å høre.

 

Hvis du nå hevder at man kan optimalisere lading av en 450Ah batteribank enda mer enn jeg gjør med PDAR da koster det meg et smil.
I så fall pleier jeg å svare at det er fint og spør om gevinsten.

 

 

Nå er vi på trådstarteren.
Jeg liker ikke å bli fremstilt som en ond mann som forteller bare shit, fordi dette stemmer ikke.
Trådstarteren hadde valg mellom PDAR og komplett ombygging, men valgte å prøve PDAR først.
Det er også det jeg tygd kan godtar siden det funker flest.

Du som dømmer meg for at jeg skulle rådet trådstarteren til noe annet får huske at jeg faktisk også kunne ha levert en komplett løsning fra Balmar,
dvs. via Victron denne gangen.
Fortjenesten med det hadde vært mye større enn de få kroner man fortjener på en PDAR som bare koster 1/5 del og som også må innkjøpes.
Likevel har jeg mange gode grunn for å anbefale PDAR for de aller fleste, nettopp fordi det passer for de fleste.

Trådstarteren har nå en batteribank som jeg mener å huske ha vært 400Ah, men er nå 650Ah.
Utladingen av det beveger seg trolig på noe mellom100 og 300Ah som er vanlig
.
Dynamoen som han kan drive med opplegget han har begrenses på maks 1400 Watt, så sant han ikke ønsker å bygge om hele herligheten.
Optimalt mht. strømbegrensning på sine AGM ville det være med maks 1200W, gjerne et hakk mindre.

For å lade disse batterier med maks 1200W trengs det flere timer, pluss utjevning av atter 3 til 4 timer,
tid som han ikke er villig og bruke siden det er en seilbåt som ikke går med motor hver dag.
Sine egne ord, men selv om jeg skulle blande akkurat dette i disse travle tider er det likevel det som står ovenfor fakt.

Så, utgående i fra at penger / ombygging kanskje spiller en rolle, og at uttalelsen er at det likevel ikke skal brukes som hovedladekilde,
og at det holder med 80 - 90% (dvs. 70 - 80A), og siden det er sikret at batteriene kan topplades og dynamoet ikke får skader,

hva taler da i mot å bruke standarddynamoen som han har?

En argument kan være "sett over lang tid".
Men også med det kan jeg fortelle om en drøss kunder som seiler med standard-lima og PDAR siden mange år,

to av dem som er mine venner allerede siden 11 år.

 

Så, da er jeg litt spent på svarene jeg får nå. :fishing:

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det har du sagt tidligere allerede, men du sier fortsatt bare noe uten å si noe om årsaken.

 

Til alle andre: Mix klager over en eldre CED-lader som han syntes etter 3 år at den ikke virker.

Denne laderen ha så blitt testet og ha virket fint som den skal siden alle funksjoner ha vært på plass og at laderen leverer både strøm og spenning som den skal.

Jeg antar at den gjør det samme også frem til i dag.

Konklusjonen ha blitt at brukte på en batteribank som de fleste synes bare måtte ha vært for stor for denne type laderen.

Mix ble spurt mange ganger om det men svarte ikke med bare ett ord på det.

Mix fikk opprinnelig også tilbud for en byttehandel til fordel av kunden, på tross av det egentlig ikke fantes noe grunn for oss,

men så bestemte jeg at vi bare gjør det slik at også denne kunden blir føler seg bedre.

Men så omsider trodde han pga. noe ikke-gjennomtenkt medhold av tre andre her på forumet at han rett og slett "måtte" kreve tilbaketakelse..

Vi var t.o.m. nærme på å gjøre også det, bare for å holde fred.

Men så begynte han å bli spydig og frekk, og så har jeg satt stopp under denne saken siden jeg ikke har noe forståelse for det.

Han ha blitt oppfordret å gå den rette veien, dvs. å bruke normal reklamasjonsrett, men han gjorde ikke en gang det.

 

Resultatet ser man her, som også på diverse andre tråder:

Han prøver fortsatt å betegne en hel varemerke som dårlig, bare fordi han ikke klarer å forstå at det er produsenten som setter begrensninger men ikke han.

Så er det vel ikke særlig mer enn frustrasjon som står bak det hele, fordi laderen gjør jo det den skal.

 

Konklusjon.

Menneskelig svikt fordi noen mennesker glemmer bare for fort når det blir sent om kvelden.

Feil fra vår side? Ingen, så langt jeg kan se, unntatt å ha deltatt i en nytteløs diskusjon med noen som ikke -vill- forstår.

Fatter ikke jeg gidder å kaste vekk flere kalorier på deg.

Men du har ihverfall frekkhetens nådegave med deg. Du farer med løgn etter løgn.

Jeg har tatt vare på all korrespondanse med deg og kan bevise det. Men jeg akter ikke dra deg lengre ned i dritten, det klarer du jo utmerket selv.

At Sterling som ifølge deg er i verdensklasse bruker ett enkeltmannsforetak bakgårdsfirma som sin representant

i Norden sier vel det meste.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 x 70 A dynamoer, std Prestolite og det lader med 120 A uten de dippene jeg burde ha sett hvis det kobles ut pga temperatur. Har ikke sett 140 tallet. Ladestrømmen monitoreres av en Victron BMV-600 kjøpt av en her på forumet.

 

Og jeg som svarte Enzo, så slettet han sitt innlegg :-)

Vennlig hilsen
Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hva spenningen er blir irrelevant, det er strøm ift turtall på alternatoren som er begrensingen. PDAR markedsføres med reklame om at du utnytter 100% av kapasiteten. Når da selgeren ikke er tydelig på produktets begrensing men bare på det positive blir det bare dumt å komme med laaaaange utredninger her inne. Informative svar fra leverandører er selvfølgelig velkomne men kommersielle aktører skal passe seg for å skrive på en slik måte som denne gjør. Når man tenker seg om er det vel ganske klart for de fleste at det vil bli en begrensing mht varmeutvikling i en alternator som plutselig skal yte mer, men dette tåkelegges her og det hadde vært på sin plass med en vesentlig mer ydmyk tone. Heldigvis går det fint an å kjøpe både nevnte produkter og andre merker langt rimeligere gjennom andre kanaler for de som føler seg mere bekvem med support og kundebehandling andre steds fra......

Link to post
Share on other sites

Dersom du lader kontinuerlig med 120A så MÅ spenningen din være helt på tur.

 

Spenningen er ikke irrelevant DieselDahl, for spenningen skal ikke over en satt verdi fordi da skader du både batterier og el.anlegg.

 

Strøm (ampere) er et produkt av motstand (ohm) og spenning (volt).

Når man så vet at spenningen er en satt verdi i forhold til hvilken batteritype du har (eks. 14.4V) så både vil og skal strømmen synke jevnt og trutt etter hvert som batteriene lades, fordi motstanden til et batteri øker etter hvert som batteriet lades opp.

Dersom du skal klare å få en jevn ladestrøm så må spenningen heves etter hvert som batteriet blir oppladet. Da vil du få en spenning som er helt på trynet i forhold til det som el.anlegget i båten din er bygd for.

Link to post
Share on other sites

Dersom du lader kontinuerlig med 120A så MÅ spenningen din være helt på tur.

 

 

Neida, sikkert klønete sagt av meg :-)

Etter 3-4 dager i uthavn, lader det såpass i den tiden batteriene kan/trenger det. Når tilstrekkelig er tilført, "roer" det seg. Kan ta en time eller 2, f.eks fra Ildverket og hjem, eller fra Grebestad til Strømstad. Etterhvert lades det kun med 4-6 A. Batteri banken min (egentlig DNB sin :-) er på 4 x 180Ah, hvorav 2 x 180 Ah er forbruk. Men denne tråden er såpass betent, at jeg tror jeg gir meg her.

Med ønske om en fin båtsommer.

Vennlig hilsen

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har selv bare gode erfaringer med PDAR - på to forskjellige fabrikar av dynamoer - både mot bly/syre og AGM. Gjorde tilkoblingene i dynamoer selv og lot orginal regulator ligge inne. Når batteriene var sultne var spenningen lav og jeg fikk pumpet mye A. Spenningen steg i takt med fyllingsgraden på batteriene. Ut fra hva jeg hadde og hva jeg fikk fungerte PDAR optimalt for meg ihvertfall. Temperaturføleren klemte jeg på utsiden av dynamo med en stor slangeklemme. Jeg var nøye med mm2 på ledninger og instruksjoner ved forlengelser av disse. Hadde ikke noe trøbbel med temp.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål som kanskje passer her?

 

I nybåten sitter det en Delco 24si alternator på 160A.

Ladespenningen er i laveste laget, 13,8 - 13,9v. Den har vel en intern regulator. Sitter en 4-pluggs kontakt på siden i bakkant, men ut av den går det bare én kabel som ender på polen bak på alternatoren.

 

Batteribanken pr i dag er 1stk 200Ah til start og 200 + 150Ah til forbruk. Bly/ syrebatterier. Kunne hvertfall tenkt med 1 stk 200Ah til, så totalt 550Ah til forbruk.

 

Hvilke alternativer har jeg? Forlenge sensledningen til batteri eller hovedbryter (nærmere), evt jukse opp sensestrømmen så jeg får 14,4v, eller er PDAR det eneste riktige.

 

Pr i dag er det manuell sammenkobling mellom de to kretsene, men har tenkt til og sette inn et BEP voltsensitivt relé.

 

Takker for hjelpen :-)

 

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Etter å ha studert detaljene litt så har jeg funnet ut at flere har vært medlemmer på dette forumet ganske lenge, og det forundrer meg litt at slike forhold som dette ikke har blitt avklart for lenge siden. Det er jo tross alt ikke rakettvitenskap, men bare fysiske lover satt i system.

Det er jo viktig å diskutere dette hver gang de fysiske lovene blir revidert!! ;-) Husk det er et diskusjonsforum, ikke en samling av oppleste faktum og avklaringer. Diskusjoner er ofte ikke så veldig relatert til de faktiske fysiske lovene, men heller unntakene fra disse som eksisterer i hver enkelt båt og installasjon. (mild sarkasme med et smil)

 

PDAR er forøvrig diskutert i 181 tråder på forumet... Denne ligner jo veldig på den samme... :)

 

Velkommen til Båtplassen forresten! :)

Link to post
Share on other sites

Alt er avhengig av bruken og kanskje er det tilstrekkelig å forlenge denne ledningen til å sense spenningen på batteribanken istedet for der den sitter nå? En avansert laderegulator vil jo klare å topplade batteriene dine noe en spenningsregulator ikke kan uten å være stillt så høyt at du koker ut vannet. Har du skilledioder vil disse også redusere spenningen som banken lades med ift regulert spenning, da blir det ennå værre. VSR er bedre, men på en såpass dyr skute ville jeg vel kostet på anlegget litt med mindre du klarer deg med landstrøm-lading for å toppe banken.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg snakket litt med kollegaen min og fått høre om hans løsning, men først vil jeg beklage hvis jeg har bidratt til den negative utviklingen i debatten.

 

Til Jørg vil jeg benytte anledningen og si følgende: Det er bedre at du bruker din tid på å hjelpe de misfornøyde kundene dine enn du bruker tid på å skrive innlegg til meg.

 

Men nå litt om min kollegas forrige båt, for denne hadde en Volvo Penta med original dynamo oppgradert med en Sterling regulator. Dette fungerte for så vidt greit og uten problemer, men utfordringen var at ladestrømmen fra en 60 ampere dynamo uansett var for liten i forhold til behovet hans.

 

Han visste at dette ikke var drømmebåten og derfor kjøpte han heller et solcellepanel og en brenselcelle som han kunne ta med seg til neste båt.

Han mener dessuten at å topplade batteriet med motorkjøring i en seilbåt ikke er et realistisk mål for veldig mange, og at man heller må se på hva som skjer den første timen med motorkjøring og nedtappet batteribank. Han er helt enig med meg i at om en temperaturvakt trigger gjentatte ganger og slår av ladningen så fungerer systemet ikke som det skal.

 

I den nye bruktbåten med en 75 hk Volvo Penta monterte han en 160 ampere HD prestolite, og denne lader ca 130 ampere med den originale regulatoren og to vifter i motorrommet. Dynamoen og en AGM batteribank på ca 600 Ah ble handlet til nettopris gjennom firmaet, og totalt kom dette på ca 8000 kroner.

 

Når det gjelder isolasjonsklassing av dynamoer så fant han lite informasjon om dette fra produsentene, og derfor så han heller på hvilke omgivelsestemperatur produsenten hadde oppgitt. Han mener at den han valgte kunne operere i en omgivelsestemperatur i overkant av 100 grader C, og dette i seg selv indikerer en høy isolasjonsklasse og gode kjøleegenskaper.

 

Kablene mellom dynamo og forbruksbatterier ble skiftet, og så byttet han ut skilledioden med et rele som kobler inn ved en gitt spenning for å lade startbatteriet.

Med solcellen så klarer han seg godt med minimal motorkjøring, og så har han brenselcellen i bakhånd til langtur og topping av batterier en gang i uken på tur.

 

Og så nevnte han et forhold til. Å kjøre motoren lenge bare for å lade batterier fører til at motoren blir til en varmeovn spesielt i begge sovelugarene bak, og denne varmen vil han ikke ha i båten på varme dager for det blir jo ubehagelig.

 

Med dette håper jeg at flere har fått noen gode råd og innspill på hvordan fysikken virker. Og til dere som har systemer som virker og som opplever at det som skrives er kritikk vil jeg si.

Det kan jo hende at dere skifter båt en gang i fremtiden og kommer ut for de samme utfordringene, og da er det jo greit å ha et forhold til hva andres problemer er forårsaket av.

 

Men her tror jeg at jeg gir meg med mindre det er mulig å diskutere teknikk uten at det oppstår uvennskap.

Link to post
Share on other sites

Men du har ihverfall frekkhetens nådegave med deg.

Du farer med løgn etter løgn.

...

At Sterling som ifølge deg er i verdensklasse bruker ett enkeltmannsforetak bakgårdsfirma som sin representant

i Norden sier vel det meste.

Du har rett, jeg kan kalles noe som bakgårdsfirma.

Det må jeg jo nesten være det fordi jeg trenger ikke å drive stort med store lokaler siden produktene som jeg håndterer er ikke store fysisk sett.

Det er grunn for at jeg ikke krever 1300,- som timebetaling, og det er bra for kundene som flest likevel ikke behøver eller kan komme hit pga. landets størrelse.

De fleste andre trenger meg på båtene dems, og for det eier jeg kjøretøy.

 

Forresten, takk for at du kaller meg "representant".

Men jeg er også bare en firma av mange som tilbyr produkter fra Sterling og har lite å si,

selv om jeg har en del andre muligheter pga. lang forhold, og forholdsvis god kjennskap,

og en klar personlig mening om både funksjon og virkning av en del produktene som Sterling tilbyr.

Ellers har vi ikke noen aksjer med hverandre og er fri.

 

Kommunikasjonen med deg, Mix, kunne være bedre hvis du ville avreagere deg en gang.

Det her er jo ikke mer enn jeg skrev.

Du syntes at noe ikke stemmer, jeg har undersøkt og konstatert at det ikke feiler noe med produktet,

du valgte provokasjon fordi jeg innrømmer ikke noe hvis det ikke stemmer.

og i videre følge ble denne diskusjonen avbrudd og jeg så ikke lengre noen grunn for å støtte deg.

 

Men for å avslutte dette ordentlig er du blitt oppfordret (t.o.m. her på forum) å reklamere på helt vanlig måte etter kjøpsloven.

Det har du nektet, vel, og siden det er du sur på Sterling, eller antakeligvis bare på meg og så på Sterling.

Talt uten emosjoner: Thats it, mer var det i grunn ikke, korriger meg gjerne hvis dette skal være et løgn.

--------------

Her snakkes det også om frekkheter, ydmykhet og tåkelegging.

Vel, jeg er kanskje ikke helt klar over hvem som burde være litt ydmyk

fordi jeg har like mange rettigheter som alle andre og en egen mening.

 

Vi må gjerne diskutere om egenskaper av produkter og løsninger til problemer som angår både trådstarteren, teknikk og livet ellers,

men jeg ser ingen grunn at jeg blir angrepet for hvordan jeg forklarer.

Og jeg ser absolutt ingen grunn for at en produsent får "en stempel" pga. ikke mer enn subjektive oppfatninger.

Tross alt kunnskap av noen finnes det endelig jo også mange tusen andre meninger som baserer på andre grunn

Suksess pga.ting som funker er vell ikke mer enn rettferdig.

 

Jeg ser heller ikke noe tåkelegging.

"Hver tredje" mann som ønsker å forstå det jeg eller produsentene sier klarer antakeligvis også å skjønne dette.

Hvis ikke det stemmer da ville vi se skader som resulterer av produktene,

men ikke tvert imot tusenvis nye og gamle kunder år etter år som enten bare skryter på funksjon og virkning,.eller som er "bare" fornøyd.

Produktene som vi snakker om er ikke nødvendigvis alltid best eller billigst i alle situasjoner.

Men disse produktene er veldig ofte en veldig bra, gunstig, og ofte mer enn likeverdig alternative til mange andre produkter.

Det er bare så, dette er suksessens grunn, og dette blir ikke forandret av noen meninger som gjerne ønsker å se noe annet.

 

Ang. produktet PDAR begynte jeg nå å reagere litt fordi dette her minner litt om en del tråder som vi har hatt tidligere.

T.o.m. måten skriving minner ganske kraftig på noen tidligere aktører. :)

Men da finner vi ut av.

Skulle det altså fremtidig være ønskelig å spørre meg da forventer jeg at det skjer på nøytralt nivå som mellom voksne mennesker

og uten dumme kommentarer eller angrep, ellers er det uten vits for meg å bruke tid på det.

 

Ønsker en fin dag så lenge!

 

:seeya:

Jørg

 

Teknisk sett finnes det mange gode muligheter, SebastianB, dette er uten tvil.

Men det er litt enkelt sagt med "bare monter noe større dynamo, da går det fint".

Det går fint, men er ikke alltid så enkelt som du får frem her,

og fysikken inkludert funksjonen av regulatorer er det samme uansett.

 

Allerede hvis du nevner Volvo vill jeg gjerne fortelle at det finnes mange installasjoner som knapt nok får inn en dynamo med 25mm mer brede eller lengde.

Det du skisserer med større dynamoer krever automatisk mye mer plass, en annen drev og ikke minst kunnskap eller håndverkere.

Det havner altså ikke på 8000,- for de fleste, allerede siden ikke alle har tilgang til innkjøpsavdelingen.

Og også dette dynamoet er da avhengig sin egen W-reg.

 

Dette igjen krever enten en regulator med forholdsvis høy spenning for å lade med mye strøm,

eller en regulator med lite spenning slik at AGM-banken ikke kjøres mot veggen, eller konstant få motortimer.

 

Og tar vi dette eksemplet komplett da er solceller og brenselcelle heller ikke gratis.

 

 

Så er vi tilbake på det vi har og originale opplegg vises ikke som effektiv.

Individuelle løsninger er også fine, men hvor mange tror du har lyst å holde seg disiplinert og gjør alt manuell?

Erfaringen vises at de fleste ikke en gang eier noe batterimonitor eller vet hvordan man håndterer variablene som spenning strøm og tid.

Og derfor, hovedsakelig derfor, tror jeg at det er full berettiget med automatiske løsninger a la PDAR, Ampel, og alle åtte andre.

 

T.o.m. din venn med 160A-dyn ville drar kraftig nytte av det,

"selv" med PDAR -hvis- denne ville gå i dvale t.o.m. på en større dynamo.

Forskjellen ligger da i 2000,- kroner, som betaler seg selv siden ladetiden med motor og tilsvarende forbruk reduseres også.

Katalogreklame, jeg vet, men det funker jo akkurat så.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kan bare svare for meg selv, Har installert PDAR i en båt.

Ladespenningen var i utgangspunktet ganske lav. Bruken var slik at det både ble tidvis lading ved hjelp av motor i uthavn, men også kjøring i 8-12 timer.
PDAR fungerte derfor godt for meg.

Og som eg har nevnt før i tråden, PDAR fungerer slik den er skal.
Hvis man har en dynamo som ikke kan levere det den skal, ved riktig omgivelsestemperatur har gjerne underdimensjonert kjøling.
Eller dynamoen er ikke designet for å levere merkestrømmen over tid.

Litt som en bilmotor som yter 80 hk, du skal ikke ta ut alle de hestene særlig lenge før den motoren sier takk for seg.
Den er rett og slett ikke designet for det.

Ser forresten at Prestolite har dynamoer som er designet for levere 160A ved en omgivelsestemperatur på 110 grader C.
Det ville gjerne vert noe for de som trenger litt ekstra i varme motorrom??

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi så på dynamoen du linket til Johannes, og kollegaen min sier hans dynamo ser likedan ut. Men hans er ikke børsteløs så det er ikke helt den samme.

Som tidligere nevnt så mente han at hans dynamo kunne brukes i en omgivelsestemperatur på litt over 100 grader C. Maks driftstemperatur skal være 150 grader C.

Han skulle se om han kunne lese av nummeret på dynamoen og den regulatoren han kjøpte ekstra for å få justerbar ladespenning. Denne dynamoen selges i følge ham for rundt 250 USD i USA.

Ellers fant vi ut i dag at dynamoen som heter 8MA, 8MH og 8MR har en maks driftstemperatur på 93 grader C og at fenomenet med at de går i stykker med kontinuerlig stor belastning ikke er et ukjent problem for 90 og 105 ampere versjonene.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg det rett når jeg tror folk kjøper en PDAR istedet for en batterilader?

 

Hvorfor?

Noen isteden for, men de fleste i tillegg til laderen.

Forresten ikke bare PDAR, men også en rekke andre regulatorer.

 

Hvorfor?

Først og fremst for å få fullstendig lading også uten landstrøm,

ladespenning og karakteristikk tilpasset batteriene, og redusert ladetid ved å øke strømproduksjonen effektiv.

Fikk du ikke med deg?

Søk litt her på forumet, du finner trolig mer stoff og diskusjoner om dette enn de fleste tåler.

 

Husk enkelt at det finnes noen folk som ikke bare ligger i havn men er regelmessig på tur.

Rask lading er da en poeng, noe annet er tilpasset lading, f.eks. mens motoren går regelmessig og lenge.

Noen batterier trenger en annen behandling enn andre, AGM f.eks.

 

:seeya:

Jørg

 

 

Ellers fant vi ut i dag at dynamoen som heter 8MA, 8MH og 8MR har en maks driftstemperatur på 93 grader C og at fenomenet med at de går i stykker med kontinuerlig stor belastning ikke er et ukjent problem for 90 og 105 ampere versjonene.

Det stemmer vel i hvert fall for 105A (Leece Neville).

Men så vidt jeg vet er det flest trio og diodene som ryker, ikke nødvendigvis statorer.

Og det flest sålenge det finnes justerbare originalregulatorer, som gjerne skrues opp.

Jeg hørte egentlig ikke noe om problemer så snart den ble byttet mot de med fast setpoint (dynamoene blir slappe)

eller når temperaturen blir begrenset ved å hente den fra statoren.

...bare så en erfaring med en del Cummins-kunder og andre med Leece Neville som serie-dynamoer. bilde

 

Ellers kan man også fortelle om en kunde her i Notodden med 2 Cummins som hadde problemer med luftforvarmingen.

Da gikk disse 105A med praktisk "kortsluttet" krets og leverte 113A mot i alt 128A utlading, og det på begge motorer.

De klarte å overleve dette fint i en lengre periode før problemet ble oppdaget,

så gjelder det kanskje ikke automatisk som dødsdom for alle.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...