Kire Svart 7.November.2015 Link til dette innlegget Svart 7.November.2015 Det er ikje jeg som averterer på finn.no Vi selger fordi båten er solgt og vi skal ikke ha ny båt på en stund og da er det bedre å selge den nå enn at den står her i kanskje 2-3 år. Efoy er det absolutte beste dubeditt innkjøpet jeg noensinne har gjort. Selv matrosen ble enig i det fra første helg. Det er et liv før og etter Efoy løp og kjøp den folkens Mvh Kire Sitér dette innlegget Link to post
JanGB Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Hei Kire. Har du Efoyen enda? Isf, kan du sende en PM til janbra@me.com? Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 Efoy'n er solgt Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Har fulgt denne tråden et års tid :) Har nå installert en 140 i motorrommet og gleder meg veldig til erfaringen som kommer! Har konfigurert til å stoppe lading ved ca 80% som jeg tror er beste løsning. Ett spørsmål jeg liksom ikke fant ordentlig ut av ved installasjon; avgass (overskuddsvarmen) har jeg foreløpig ikke koblet den store slangen til. Står at inntil 60 grader er den luften... Mener det er god lufting, men har det noe for seg å koble på slangen og føre varmen lenger unna? Erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 (redigert) I motorrommet?? Fra manualen side 29; Do not smoke when replacing the EFOY fuel cartridge and do not expose it to other ignition sources! Protect EFOY fuel cartridges from temperatures exceeding 45°C. Og side 35; When choosing a location in which to install the fuel cell, please remember that the permitted operating temperature range for the device is –20°C to +40°C, while the storage temperature must be between +1°C and +45°C. Blir vel fort varmere der enn det (når man stopper motoren etter en tids gange? Jeg har ført varmen ut, da den varmer ganske godt. Monterte en 75mm ventil med ventildeksel over på utsiden. Synes det var greit å få CO2'en ut også, selv om det ikke skal være store mengdene. Redigert 12.April.2016 av VirtualMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Vurderte flere plasseringer, men ja. Mener til og med Marex fabrikkmonterer de der. Skal overvåke temperatur, men tviler på at dette er et problem. En annen ting er jo at lagrinstemp de setter på 45 grader er over tid. Vet at varmen må føres ut ved trange installasjoner, som i skap etc. Nå har jeg bare en maskinist og relativt god plass og mye luft nedi motorrommet. Bare usikker om det har noe for seg å montere på slangen bare for å føre varm luft litt lenger unna? Du har nok et poeng ang temp etter stans av motor, men husk også at Efoy'en ikke vil starte på maaange timer etter stans av maskinist. Kommer tilbake til målte temperaturer, men litt urettferdig før utetemperatur er mer sommerlig? ;) CO2-slangen går rett i kjølsvinet. Ikke store mengder ute og går.. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Det er nok CO2 i "pusteluften" til EFOY'en. Den slangen du refererer til som går i kjølsvinet er det "rent" vann som kommer ut av. Blir litt av det faktisk, nesten like mye som det går med inn etanol. Sitér dette innlegget Link to post
Mr Old Cod Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Metanol har vel opp til 6 kw pr kilo om jeg ikke tar helt feil? Med en tetthet på 0,792 så tilsvarer det 4,752 kw pr liter. Om literen da koster 50 kr så koster ikke kw mer enn 10,52 kr. (Dog er dette også mye) Rett meg om jeg er på jordet :) Sitér dette innlegget ______________________________ Seil som om det er det siste du gjør! Link to post
Framtia Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 (redigert) I følge EFOY er forbruket ca 0,9 liter per kWh. http://www.efoy-pro.com/faq Seatronic tar 65 kr per liter, så prisen per Kwh blir da ca 59 kr. Redigert 13.April.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
oberst1 Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Det er nok CO2 i "pusteluften" til EFOY'en. Den slangen du refererer til som går i kjølsvinet er det "rent" vann som kommer ut av. Blir litt av det faktisk, nesten like mye som det går med inn etanol. Du har nok rett! Er vel kun vann i den lille slangen :) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 I motorrommet?? Fra manualen side 29; Do not smoke when replacing the EFOY fuel cartridge and do not expose it to other ignition sources! Protect EFOY fuel cartridges from temperatures exceeding 45°C. Og side 35; When choosing a location in which to install the fuel cell, please remember that the permitted operating temperature range for the device is –20°C to +40°C, while the storage temperature must be between +1°C and +45°C. Blir vel fort varmere der enn det (når man stopper motoren etter en tids gange? Jeg har ført varmen ut, da den varmer ganske godt. Monterte en 75mm ventil med ventildeksel over på utsiden. Synes det var greit å få CO2'en ut også, selv om det ikke skal være store mengdene. Fikk bekreftet av Marex at de stort sett monterer disse i motorrom bak batteribanken uten problemer. Mer eller mindre valgfritt om jeg benytter bendet eller ikke mente de. Innsug fra skrogsiden og avgass mot motorsiden. Sjøvannet er fin kilde til kjøling. Eneste de anbefalte var å benytte for eksempel en spylervæske-kanne til spillvannet. Jeg visste ikke at en 10l dunk med Metanol avga ca 5l vann, men sikkert greit å følge anbefaling istedenfor kjølsvinet? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Fikk bekreftet av Marex at de stort sett monterer disse i motorrom bak batteribanken uten problemer. Mer eller mindre valgfritt om jeg benytter bendet eller ikke mente de. Innsug fra skrogsiden og avgass mot motorsiden. Sjøvannet er fin kilde til kjøling. Eneste de anbefalte var å benytte for eksempel en spylervæske-kanne til spillvannet. Jeg visste ikke at en 10l dunk med Metanol avga ca 5l vann, men sikkert greit å følge anbefaling istedenfor kjølsvinet? Har ikke målt nøyaktig, men det blir nok minst 5 liter vann av en 10 liter metanol. Bruker selv en spylerveske dunk for oppsamling, og det fungerer supert. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Min er plassert i motorrommet. Har overvåket temperaturen siden den var ny og har bare en gang hatt over 45 grader i motorrommet. Det var ifb. sommervarmen for et par å siden. Ellers ligger den på mellom 32 - 35 grader i tiden etter at båten er stoppet. Har dog stort motorrom med inn/ut luft på hver side av motoren. Et poeng er at man bruker ikke Efoyen når motoren går og heller ikke den første tiden etter at motoren er stoppet, det er litt meningsløst. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Fint å høre om erfaringer gjort. Har jo ikke målt temp før innkjøpet av Efoy var et faktum ;) Tipper og håper temperaturen i motorrom er noenlunde slik du beskriver. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 mitt motorrom er ganske ok når motorene går. Men når de stopper er det veldig varmt veldig lenge..... Sitér dette innlegget Link to post
Fremad Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hei Var i går hos Maritim for å kjøpe en ny 10 liters dunk til eføyen Fikk ikke kjøpt før jeg hadde attest i fra politiet Måtte ned til bevilgnings kontoret hos politiet for å få tilatelse men nå ligger det inne hos maritim at jeg har tilatelse til å kjøpe kan være greit for andre å vite dette Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 I all verden! Hva slags attest?? På at du er ved dine fulle fem? Kjøpte tre dunker hos Seatronic i mars uten spørsmål, merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Jøje meg, man må virkelig ha attest fra politiet for å kjøpe dette nå! Det fins bare ingen grenser for hva man skal regulere her til lands... Sakset fra Seatronic sine sider http://www.seatronic.no/strom-brenselceller-c-50_197/efoy-5l-metanol-p-2655 VIKTIG!Dette produktet kan dessverre ikke kjøpes i nettbutikk, - kun i butikken her i Moss. Kjøp kan kun gjøres av personer over 18 år som ved rekvisisjon dokumenterer behov for etanolen. Rekvisisjonen skal skrives på skjema utformet av Miljødirektoratet – se pdf. Skjemaet kan du også få ved henvendelse til politiet eller Miljødirektoratet. Rekvisisjonen skal ha påtegning fra politiet om at de tillater utlevering til det oppgitte formål. Rekvisisjonen i original oppbevares av oss og gjelder for 1 år – oppad begrenset til det kvanta som står oppført på rekvisisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Kanskje jeg fikk kjøpt med 3x 10ltr fordi det var sammen med ny Efoy? Vel, får ha rekvisisjon fra lensmann neste år da...du verden. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Vel når en kjøper så dyrt drivstoff som gi en pris på nærmere kr 70 pr Kwt bare i drivstoffutgift er det vel på sin plass å kreve politiattest på at man er ved sine fulle fem . Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Di kjenner ikke en trønder som kan lage skikkelig heimbrent da? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Kjente en Østlending, fatter'n. For lengst avgått. Greiene han destilerte var sterkt og udrikkelig. Hadde han fått fem kroner literen, ville han nok vært fornøyd. Men som innledningsvis antydet, han brenner nok et annet sted nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Er nokk i minste laget med hydrogen i HB til at den vil fungere på en brenselselle. Og om en mot formodning skulle få tak i HB som egnet seg ville jeg vært forsiktig med å drikke den for da kan fort lyset gå. Men hadde jeg hat brenselslle vile jeg nok heller ha kjøpt metanol på 200l fat fra statoil. Kjøpte forøvrig Rapicin metanol på 4l dunker fra Elefun kom i kartong av 4 dunker og en slik kartong med 16l kostet langt mindre en en 10l dunk fra Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Fremad Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Hei Første helg med Eføy 140 montert ombord(kjøpt brukt) Innstilt på oppstart 12,4 v Den startet på det men har ikke greid å øke spenningen mere en til 12,5 v og har brukt ca 1 liter metanol i løpet av ca 30 timer(kun kjøleskap står på ) Ser på eføy displayet at strømmen "vandrer" opp og ned hele tiden i fra 0 til 2,3 amp Noen ide hva som er galt? Har koblet eføy ladekabel og sense kabel til batteribanken via shunten til batteri måleren Sitér dette innlegget Link to post
Fremad Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Fant ut av det nå. Avløps slangen var kommet i klem. Nå gir den stabil ut 2,4 amper(batterispenning 12,6v) Men er ikke det noe lite? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.