Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Ja, igjen så stiller jeg meg kritisk til lagring av metanol i båt. Greit nok, men dersom søl, evt hull på dunken så har en etter min kunnskap et stooooort potensiale for å fullføre branntrekant/ firkant. Burde ikke metanol dunken vært sikret i en tett metall beholder som dobbel sikring? Ser denne er avbildet vedsiden av reaktoren uten noen sikring mot lekkasje. Er overasket over at få stiller seg helt ukritisk til metanol, eller er det manglende kunnskap om stoffet?

Link to post
Share on other sites

Du verden å mye rart en skal høre om produktet og væskene. Blir nesten på grensen til irritert av hva folk kan lire av seg. Man får bruke hue litt under installasjonen, så går nok alt bra skal du se Viknes 6by.

Koser meg med Mr Efoy på straks 4dje sesongen og lever i beste velgående enda! Ship o hoi er ikke redd den heller

Link to post
Share on other sites

http://www.greenoptimistic.com/2014/01/17/new-electric-vehicle-range-extender-allays-range-jitters-quietly/#.VMaFONq9KSN

Denne kunne jeg godt tenke meg i stedet for brensecelle. Den tar liten plass, avgir nesten ingen støy og er langt billigere enn brensecelle teknologi. Det finnes flere produsenter som er i startgropa til å serieprodusere slike range extenders, dette er en V-twin men også rekkemotorer og wankel er på gang. Sistnevnte er på størrelse med to pakker A4 ark og yter 15 hester. Felles for de er at de er ment å lade batteriet i el-biler men med litt tilpassing kunne de passet bra som batterilader i fritidsbåter.

http://articles.sae.org/10227/

Denne yter 30kW maks og veier 65kg. Meget økonomisk ved 2000rpm og 15kW

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette 200 liter fatet til 2000 kroner gir jo en rimeligere kWh pris iallefall en kommer jo ned i 9 kroner per kWh på Efoyen mot 50 lappen med original metanolen, det har alltid vært dyrt å kjøpe original sprit.. Da er snart nede på samme pris som et vanlig bensinaggregat..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette 200 liter fatet til 2000 kroner gir jo en rimeligere kWh pris iallefall en kommer jo ned i 9 kroner per kWh på Efoyen mot 50 lappen med original metanolen.

... nå må du ikke glemme kapitalkostnader og avskrivningskostnader. Garantien gjelder bare for 5000 driftstimer. Nå kan man vel anta at apparatet vil leve lenger enn som så, men jeg synes det gir en liten indiksjon på at apparatet muligens har noe begrenset levetid. Men, det spiller kanskje ikke så stor rolle - 5000 driftstimer vil kanskje holde i flere titalls år for et flertall av de som vurderer EFOY eller har kjøpt EFOY - noe som tilsier at antall produserte kWh vil bli svært lav ifht innkjøpspris - og metanolkostnaden blir en svært liten del av totalregnskapet.

 

Man kjøper ikke EFOY for å spare penger. :-)

Link to post
Share on other sites

``man kjøper ikke Efoy for å spare penger``

ikke glem alle timene man slipper å gå til nærmeste havn å betale havneleie.

Min efoy på 5000t gir 40000 amper, for å få det samme ut av min batterilader som gir 50 amp må den lade i 800t.

Disse 800 timene / 24 er 33,33 døgn i båthavn. Er havne leien kr 350 koster det i gjestehavn å lade 11600 kr

 

Ta dette med å vurder om Efoy er så dyrt.

ps se her billig

 

http://www.profi-camper.no/352-efoy

 

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

ikke glem alle timene man slipper å gå til nærmeste havn å betale havneleie.

Min efoy på 5000t gir 40000 amper, for å få det samme ut av min batterilader som gir 50 amp må den lade i 800t.

Disse 800 timene / 24 er 33,33 døgn i båthavn. Er havne leien kr 350 koster det i gjestehavn å lade 11600 kr

Tror ikke jeg skal gi noen annen kommentar enn "hmjavel" på den. :-)

 

Jeg var forøvrig bekymret for at gjestehavnskostnadene ville gå voldsomt opp da jeg oppgraderte fra 29 fot til 44 fot, men snarere tvert i mot - med økt komfort ombort motsetter ikke fruen seg å sove for anker, resultatet er blitt langt færre gjestehavnsbesøk samt at vi har fått en preferanse for å besøke gjestehavnene på dagtid (når det som regel er gratis eller billig å fortøye i gjestehavna). Så, det er kanskje et gyldig poeng du kommer med :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...