Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Det blir vel litt galt å sammenligne et aggregat, som kan gi flere kW og levere 220v til storforbrukere med en Efoy, som "bare" leverer ladestrøm. Ref andre tråder er det en del båtfolk som har aggregat for å levere strøm til elektrisk varmtvannstank og elektrisk komfyr (lite elegant løsning IMHO). For simpel batterilading trenger man vel ikke aggregat, det holder vel å svive i gang motoren og la den gå litt på tomgang.

 

Da er det vel mer riktig å sammenligne Efoy'en med f.eks. solcellepaneler - men Efoy'en har selvfølgelig den store fordelen at den kan levere strøm 24/7. Investerer man i solcellepaneler er man avhengig av en stor batteribank, med Efoy'en holder det med ett lite batteri.

Link to post
Share on other sites

Men hvor mange storforbrukere finnes det som faktisk har behov for generator?

 

Kjenner/vet om ett titalls personer nå som har en generator. Og samtlige av dem kjører generatoren noen få timer pr sesong kun for å lade batterier en periode for å kunne ligge 1-2 dager ekstra!

Da er generatoren dyr sett opp mot efoy.

 

Har man ett slikt behov for strøm burde man kanskje vurdere litt !?

Link to post
Share on other sites

Generator i kombinasjon med inverter åpner for bruk av 230V i båt. Alt av utstyr hos oss er 230V, og vi har det samme komfortnivået i båten som i heimen. Inverter går 24/7 og vi ligger stort sett bare i uthavn. Generator har separasjonsanlegg med utslipp under vann og med egen demper både på våt og tørr side.

Link to post
Share on other sites

Hos meg går aggregatet lite - mest for å ikke stå seg ihjel. Har ganske romslig batteribank. Og varmtvann er jo bonus. Men det minste Paguro aggregatet koster vel omtrent det samme som den store Efoyen. Men løsningen i store båter med lavturtallsaggregat og elektrisk komfyr har jeg veldig sansen for. Slippe gass. Men slike aggregater koster jo noe ganske annet, med dertilhørende vekt og volum. Med riktig eksos er de lydløse.

Link to post
Share on other sites

Men hvor mange storforbrukere finnes det som faktisk har behov for generator?

Med "storforbruker" tenket jeg på elektrisk varmtvannstank, elektrisk(e) ovner, avfuktere, komfyr, kokeplater, vaskemaskin +++

 

Avfukter og vaskemaskin bør det være teoretisk mulig å få til på 12V-anlegg og efoy - de øvrige "storforbrukerene" trenger virkelig aggregat.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en Victron Multiplus 120/3000. Med denne kan jeg bruke opp til 3000 watt uten å starte aggregatet. Dette holder om man skal koke litt mat, men ikke om man skal ha stekeovnen i gang samtidig. Lørdag i helgen laget vi først kaffe på trakteren. Deretter speilegg og bacon på koketoppen(elektrisk) og til slutt middag også den på 2 plater på koketoppen. Jeg hadde da brukt opp 35% av forbruksbanken på 600 ah og deretter kjørte vi aggregatet i ca. 2 timer slik at batteribanken ble ladet opp til 90% + at varmtvannstanken fikk strøm nok til å bli skikkelig varm igjen.

Søndag morgen var det ny runde med kaffe og frokost og med 3 timers kjøring tilbake til havnen var jeg på 95% når vi la til kai.

 

Det er kjekt med aggregat når man har store strømforbrukere, men det hadde vært helt håpløst uten en stor inverter. Da måtte aggregatet startes for ofte.

Har man en Efoy 210 og en stor inverter vil jeg tro det også kan være en god løsning selv med store forbrukere ombord.

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisen på "spesialmetanolet" er visst på vei nedover - men jeg mistenker at det ligger en ikke ubetydelig kostnad ifbm antall forventede driftstimer på Efoy'en. Dersom apparatet brått slutter å virke etter 5000 driftstimer, tilsvarte det en pris på NOK 100 / kWh i avskrivninger sist jeg regnet på det - nå har antageligvis innkjøpsprisen på Efoy sunket litt siden jeg regnet på det.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Energikilder_for_batterilading_i_b%C3%A5t#Brenselsceller

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å følge meg selv opp litt, "worst case"-prisen ved bruk av Efoy ligger altså på rundt NOK 145 / kWh uteffekt. Regner man med tap i batterilading/utlading samt 220V inverter, kommer man sikkert opp i 2-300 NOK / kWh. Sammenlign dette med prisen på landstrøm, den ligger som regel på under krona pr kWh. Hva man kan få ut fra et aggregat aner jeg ikke, men tipper det er under en tikrone pr kWh. Nå kan man jo regne med at Efoy'en rusler og går i mer enn 5000 timer (f.eks. 15000 timer) samt at prisen på metanolet har falt vesentlig, men allikevel vil Efoy'en overhodet ikke være konkurransedyktig med aggregat i pris pr kWh. Dersom man har såpass høyt forbruk at Efoy'en går omtrent kontinuerlig (typisk gjennomsnittsforbruk på over 75W), så er neppe Efoy det rette valget.

 

Med forbehold om at jeg har gjort grove regnefeil. Sjekk selv :-)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg tror ikke det er rettferdig å sammenligne Efoy og agregat opp mot forbruk av 220v.

Det er da ingen som forsøker å sette solselle opp mot evt komfyr på 220v.

Agregat klart best dersom en bruker mye 220v

 

Efoy dersom en trenger masse 12v

 

Solselle dersom man helst sitter å nyter stillheten og talgelys.

 

Min mening er klar Efoy er suveren opp mot solselle.

 

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg vært å hørt litt. Fått priseksempel på efoy confort 140. Da måtte vi være minimum 3 stykker og da ble prisen på ca 33000. Seatronic selger vel denne for 37000.Kom litt frakt i tillegg men det blir ikke store summene. Om vi var flere så var det kanskje mulighet for enda litt rimeligere priser. Om man ønsker store eller lillebroren skulle man selvfølgelig få tilbud på disse også. Butikken som er spurt er din båt på barkåker(Bestmarin)

 

Så da lodder jeg stemninga; er det noe interesse?

Link to post
Share on other sites

Jeg er interessert og vet om muligens 2-3 til som er meget interesserte.

Spm er bare når folk er klar for og handle, for min del er det ikke veldig hast før påske igjen.

Så da spørs det når det passer best for dem som vil være med..

Jeg snakket med en forrige helg, angående brenselceller, han hadde kjøpt sin i tyskland, han hadde 140 og betalte i følge han selv kun 26.000 for den der nede.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...