Jump to content

Sommerbåten minutt for minutt NRK


Lagavulin

Recommended Posts

Sitter nå og ser på Sjøkurs på vei fra Træna mot Henningsvær. I fanget har jeg padda med Seapilot-appen. Der finner jeg AIS-data for Sjøkurs slik at jeg kan følge de helt nøyaktig på kartet. Stilig!

 

De går nå østover og det ser ut som de passerer sør om Nessøya. De har kanskje tenkt seg østover til de kommer inn på hoveleia for å følge denne nordover. Det hadde vel blitt lite underholdning om de hadde gått direkte over Vestfjorden.

 

Det sier noe om utsterkningen på skjærgården i dette området når de må gå et par timer eller så østover mot fastlandet før de kommer inn til hovedleia (hurtigruteleia).

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tja si det. Det ser i hvertfall ut som om de tar seg umaken å gå mellom holmer og skjær i stedet for å gå raskeste veien. Bare synd at skydekket ligger så lavt. Det hadde blitt en helt annen opplevelse om det hadde vært klarvær slik at vi hadde fått sett dette flotte landskapet i all sin prakt.

 

De passerer nå sør for Hestmannen. Da går de kankje forbi Vikingen med polarsirkelstøtta. Derfra håper jeg at de går gjennom Selsøyvik, en av mine favoritter i dette området..

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Polarsirkelen er passert. Ser ut som de går innom Selsøyvik. Følg med på styrbord om noen minutter.

 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

De fortsetter vest for Gjerdøya. La oss se om de får med seg den litt spesielle skulpturen som kommer på styrbord litt lenger fremme her.

 

Lagt til:

Se der ja. Toalettet og badekaret står der enda.

 

Rødøya på babord nå. Klokkergården som ble kårets til årets gjestehavn i fjor ligger et par nm unna på babord side.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Flere av disse brukes vel ennå som vaktfartøyer i Nordsjøen.

Et av dem på veg til hugging.

http://www.termaloma.com/sip1004.html

Tror jeg våger påstanden om det ikke finnes noen slike igjen i Nordsjøen på norsk sokkel i ordinær standby tjeneste.

Britisk sektor derimot er en annen historie.

men andre hensyn teller mer som f.eks comfort for passasjerene.

 

Komfort kommer i andre rekke.

Først og fremst er det snakk om mest mulig passasjerer på minst mulig plass på lovlig vis.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg våger påstanden om det ikke finnes noen slike igjen i Nordsjøen på norsk sokkel i ordinær standby tjeneste.

Britisk sektor derimot er en annen historie.

Nei forhåpentligvis ikke. Men jeg snakket om vaktfartøyer. Og til slikt brukes de fortsatt. Rundt undervannsinstallasjoner/brønnhoder som ikke skal utsettes for fiskeredskap.

Esvagt hadde noe tilsvarende liggende her rundt Ekofiskfeltet en periode i fjor. Hva den gjorde her aner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Sindre / NRK

Det var mange av den tidligere besetningen ombord i Trondheim som fikk en flott omvisning , av ett meget trivelig mannskap , enkelte helt ned i sine lugarer og som nok trolig har mange minner fra sin fartstid med båten .

Da det er utrolig mange oppigjennom årene som har jobbet ombord der så er det nok umulig umulig å gjøre alle til lags , men dere er urolig greie der i havnene ser det ut til.

Lurer litt på om alle fra Rangvald Jarl har mønstret av ? Er gjengangeren i lasterommet fremdeles med ? De som jobba der var vant med han og brydde seg ikke så mye om han. Han bråka fælt når han drev å stempla last , banna og svor høgt , og om noen spurte om hvem dette var så var svaret .. Det er bare sjauern !" Han er nok trolig fremdeles , hva med en mikrofon nedi i bakre lasterom ?

Link to post
Share on other sites

Nei forhåpentligvis ikke. Men jeg snakket om vaktfartøyer. Og til slikt brukes de fortsatt. Rundt undervannsinstallasjoner/brønnhoder som ikke skal utsettes for fiskeredskap.

 

Båten du linket til var ikke/har ikke den typen vaktfartøy, men en ordinær gammel fisktbåt omgjort til standby båt for å utføre standby tjenester. Den var eid av Simon Møkster Shipping i Stavanger.

Når det gjelder Esvagt på Ekofisk er det de som har standby tjenesten for området der nede, hvertfall var det det for noen år siden da jeg gikk supply der nede.

De tok over etter Siddis Pilot, eid av O.H. Meling i 2005 om jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Tja si det. Det ser i hvertfall ut som om de tar seg umaken å gå mellom holmer og skjær i stedet for å gå raskeste veien. Bare synd at skydekket ligger så lavt. Det hadde blitt en helt annen opplevelse om det hadde vært klarvær slik at vi hadde fått sett dette flotte landskapet i all sin prakt.

Når de passerte mitt hjemområde satt jeg å tenkte på hvor flott det hadde vært om de passerte Alversund, Feste og Lygra i godvær. Uansett synes jeg det var utrolig flott å se dette skipet gå gjennom leia vi er vant til å gå i.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

 

Båten du linket til var ikke/har ikke den typen vaktfartøy, men en ordinær gammel fisktbåt omgjort til standby båt for å utføre standby tjenester. Den var eid av Simon Møkster Shipping i Stavanger.

Når det gjelder Esvagt på Ekofisk er det de som har standby tjenesten for området der nede, hvertfall var det det for noen år siden da jeg gikk supply der nede.

De tok over etter Siddis Pilot, eid av O.H. Meling i 2005 om jeg ikke husker feil.

Joda. Gamle Sar Delta (som jeg linket til) gjorde også "brønntjeneste" i sin tid. Og det er nettopp slike fartøyer som blir brukt til slikt. Sist jeg jobbet på et skip som var innom norske farvann ble vi "huta" av en gammel færøysk sidetråler som lå og passet på ingenting (les brønnhode).

Esvagt har kommet inn for fullt mht. stand by tjenester i Nordsjøen. Som en konsekvens har de oppgradert flåten sin betraktelig. Senest med Esvagt Aurora. Men gammel tidligere fiskebåttonnasje fra Esvagt er fortsatt å se i norsk sektor. inkl. Ekofiskfeltet. Hva de egentlig gjør her aner jeg ikke da områdeberedskapen ivaretas av adskillig større fartøyer.

 

Beklager denne "avledningen" av tråden.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den 01.01.2011 ble det innført nye regler om krav til los eller en person med såkalt farledsbevis på båter over 24 meter. Farledsbevisene deles inn i soner over Norge. I en overgangsperiode frem til 01.01.2014 har en rekke båter fått dispensasjon til å seile uten slike farledsbevis, deriblant MS Sjøkurs.

–Vi har ikke brutt noen som helst lov. I en overgangsperiode frem til første januar 2014 slipper Sjøkurs å ha navigatører med farledsbevis, forklarer Teisrud.

Teisrud får støtte fra Kjetil Borhaug, rådgiver i Kystverket.

– Det er helt riktig ut i fra vår vurdering. Det foreligger ikke noe brudd på forskriftene fordi både båten og navigatørene tilfredsstiller kravene som gjelder for passasjerfartøy.

 

MS Sjøkurs vil uavhengig av det siste døgns hendelser få om bord personale med farledsbevis i morgen.

 

 

http://www.nrk.no/nordland/_-har-ikke-brutt-noen-lover-1.11130183

 

NRK skriver at NRK ikke har gjort noe galt, så da stemmer det sikkert.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Joda. Gamle Sar Delta (som jeg linket til) gjorde også "brønntjeneste" i sin tid. Og det er nettopp slike fartøyer som blir brukt til slikt.

 

Det har nok forekommet at Sar Delta har hatt slike oppdrag, poenget var at det ikke er slike oppdrag disse fartøyene primært gjør/gjorde.

Det er litt forskjell på beredskaps fartøy godkjent og sertifisert for å utføre standby tjenester og de mindre vakt fartøyene som passer på brønnhoder og lignende

 

Esvagt har kommet inn for fullt mht. stand by tjenester i Nordsjøen. Som en konsekvens har de oppgradert flåten sin betraktelig. Senest med Esvagt Aurora. Men gammel tidligere fiskebåttonnasje fra Esvagt er fortsatt å se i norsk sektor. inkl. Ekofiskfeltet. Hva de egentlig gjør her aner jeg ikke da områdeberedskapen ivaretas av adskillig større fartøyer.

 

Nå vet ikke jeg hvem av Esvagt sine fartøy som har beredskapen på Ekofisk nå, men det var

Esvagt Corona som var beredskapsfartøy på hele Ekofisk fra 2005 og utover

 

Beklager denne "avledningen" av tråden.

Link to post
Share on other sites

Men kjære deg. I forbindelse med at denne hurtigruta ble omtalt som en "gammel båt" skrev jeg at enda eldre båter den dag i dag er i tjeneste. F.eks ligger noen av den tyypen jeg linket til som vaktfartøyer i Nordsjøen. Noe de de facto gjør.

Det er du som begynner å blande inn stand by tjeneste (som er noe helt annet).

 

Tilsvarende gamle stand by båter som den jeg linka til oppfyller ikke dagens krav. De er derfor

1: Hugget (som med den jeg linket til)

2: Solgt til Sea Sheperd eller tilsvarende.

3: Solgt til utlandet med andre krav til beredskapsfartøyer

4: Leid ut som vaktfartøyer for undersjøiske installasjoner o.l.

 

Igjen: Beklager.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Du finner neppe vaktfartøyer i Nordsjøen fra 50 tallet i drift i dag på norsk sokkel

Så lenge du kommer med faktafeil så bør de korrigeres.

 

 

Du finner faktisk et vaktfartøy i norsk sektor i dag med klinka skrog, målebrev fra 1939, rester etter kjelefundament og Deutz med åpent vippetøy og vekesmøring. Tidligere stand by fartøy.

Sånn er det med den saken.

 

Her er en sak du bør lese om en båt fra 50 tallet som i april i år inngikk kontrakt med Statoil. Båten skal brukes som (trommehvirvel....) vaktbåt!

http://www.itromso.no/nyheter/article7473161.ece

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=370649

Før du beskylder andre for faktafeil bør du vel komme opp med noe bedre enn "neppe" i din argumentasjon

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...