baatmann Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Denne tråden må gjerne fortsett helt til jul. Utrolig lærerikt. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Det er lov å kjøre 10 knop i en femknopssone, men da kan man kjøre bare en halv time, og må deretter ligge stille en halvtime slik at målingen som skal foretaes over en time, i gjennomsnitt viser 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Dude - Dette gjelder vel ikke før de nye ATK-bøyene med snittmåling fra marinen er på plass? :) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Zenit Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Ai ai ai http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10112159 Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Ved Rytterholmen går båtleien kraftig til venstre. En ribb med høyere fart kom bakfra. Sørli la sin båt til venstre og passeringen gjorde at han ikke så en snekke som kom rundt svingen. Interessant manøver... Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 (redigert) du synes det ja. Når leien svinger til venstre så må også båtene svinge til venstre. Så å holde til venstre er det eneste rette å gjøre. Om du synes å skjære tvers over til høyre foran båten som kommer bak samt gjøre denne ulogiske manøveren så vær grei å hold deg på land Redigert 20.Juli.2013 av Strå (see edit history) Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
BAN Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Båt bakfra i høyere fart, og han legger seg ut for å sperre. Ut i fra de andre innleggene dine kan jeg godt forstå at du synes det var lurt. Man skal ikke kutte svingen hvis man ikke kan se om det er hindringer, noe som tydelig kommer frem her. Man holder siden sin selv om det kommer noe bak som holder høyere fart uansett om egoet ditt ikke tåler å bli forbikjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 du synes det ja. Når leien svinger til venstre så må også båtene svinge til venstre. Så å holde til venstre er det eneste rette å gjøre. Om du synes å skjære tvers over til høyre foran båten som kommer bak samt gjøre denne ulogiske manøveren så vær grei å hold deg på land ?? Du tar ikke innersving i en venstrekurve på sjøen. Hold til styrbord i leia, eller høyre hvis det er mer forståelig. Hvem bør egentlig holde seg på land?? Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 (redigert) Dere kjører båt som dere kjører bil ja... på rekke og rad på høyre side... Hvem pokker sa han lå på styrbord side i utgangspunktet. Man kan passere innhentende båter på hvilken side som helst. Det er åpenbart han allerede lå til venstre. Når man ser her er det ikkje rart man stadig møter klovner som krysser sundet for å gå i møte på 'rette' siden. Vannvittig irriterende og til tider direkte farlig. Byfolk og bønder! Redigert 20.Juli.2013 av Strå (see edit history) Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Oteren Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Du tok ikke poenget Strå, ikke spesielt overraskende, er det gøy å være sint? :-) Det er ikke spesielt smart å ligge helt til babord når leia går til babord evnt om det er øy/ holme til babord, dersom du har vært på sjøen har du vel erfart dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 (redigert) Om du blir tatt igjen eller møter noen skal du holde til styrbord. Man skal også holde utkikk 360 grader slik at man er oppmerksom på annen trafikk, så man får plassert seg riktig før en situasjon oppstår. Redigert 20.Juli.2013 av BAN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zarek Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Nå er jeg hverken byfolk eller bonde. Man plasserer vanligvis båten til styrbord når en ferdes på sjøen. da skal det normalt ikke være nødvendig med noen manøver for å gi plass til innhentende trafikk. Innhentende båt har vikeplikt inntil man har passert foranliggende båt. Når en blir innhentet skal en holde stø kurs og være oppmerksom på båt som skal passere. Passering kan foregå på begge sider, en velger det som er sikrest. Jobber på sjøen hele året, hadde alle plassert seg riktig og vært tydelige i sin opptreden, tror jeg mye har gått smidigere. Det er lov å vise hensyn i tillegg. Men båter på kryss og tvers i stor hastighet om sommeren er utfordrende og krever stor oppmerksomhet. Det går faktisk ann å gå med litt redusert hastighet for å minske risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 (redigert) ja sett hodet på en roterende påle og ligg i 3 knop heeeeeeeeeeeeeeeeelt til styrbord overabsoluttaltogalltid. Og kast anker og løp på land hver gang man ser en annen båt. "Man plasserer vanligvis båten til styrbord når en ferdes på sjøen." Nei langt ifra. Dette er noe byfolk prøver å praktisere i Oslofjorden elr deromkring og spesielt merkede soner Redigert 20.Juli.2013 av Strå (see edit history) Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Zarek Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Strå. Sjøveisreglene , nasjonal og internasjonal skipsopplæring går ut på å forholde seg til å gå på styrbord side i trange farvann på sjøen i hvert fall. Mulig det er feil, men det er nå dette skipsførere har å forholde seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Lite med skip inne i bildet her Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 ja sett hodet på en roterende påle og ligg i 3 knop heeeeeeeeeeeeeeeeelt til styrbord overabsoluttaltogalltid. Og kast anker og løp på land hver gang man ser en annen båt. "Man plasserer vanligvis båten til styrbord når en ferdes på sjøen." Nei langt ifra. Dette er noe byfolk prøver å praktisere i Oslofjorden elr deromkring og spesielt merkede soner Heldigvis er det ikkje mange som er så avstumpet i holdninger på sjøen og sjøveisregler Litt regler må man være litt rundhåndet med. Feks siteringsregler her på BP, men eg håper moderator ser at det var vanskelig å ikkje sitere heile innlegget... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Strå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 dette er som å sjå nabokjerringa rygge med bilen Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
BAN Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 dette er som å sjå nabokjerringa rygge med bilen Regner med at du er verdensmester på rygging også, og at alle andre gjør feil... Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 (redigert) rette mann som sier. sitter ikkje klar ved nettavisene iallefall for å kaste meg over enhver som har hatt et uhell for å kakle om alt han gjorde feil og hva han SKULLE ha gjort og at dette aaaaldri kunne skjedd meg for jeg er såå mye flinkere enn andre og gjør alltid det 100% korrekte til enhver tid og vel så det. Såpass sjøl speidergutter blir stilt i skyggen. Besteborgelige drittunger er det man kaller sånt. Det er til å spy av! Redigert 20.Juli.2013 av Strå (see edit history) Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
BAN Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Er man Besteborgelig hvis man følger normale regler for navigasjon? Trodde faktisk at man med Besteborgelige tenkte på en helt annen gruppe. Forumtroll derimot vet jeg godt hva er Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 (redigert) Besteborgelige drittunger er det man kaller sånt. Det er til å spy av! Er du gått tom for argumenter? Bare sint nå? :-) Har du hørt om Sjøveisreglene? Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side. Det er vel bare troll med selvlagde regler som har problemer med å innordne seg slike enkle regler. Redigert 20.Juli.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 (redigert) å herregud for noen landkrabber og kontorister. Ja kjør båt dere som dere kjører bil. glad dere holder til en heilt anna del av landet og ikkje her oppe i nordvest hvor ting foregår Redigert 20.Juli.2013 av Strå (see edit history) Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
avmønstret5 Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Sommeren store tulletråd om navigasjon. Håper jeg kan kondolere !:) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 å herregud for noen landkrabber og kontorister. Ja kjør båt dere som dere kjører bil. glad dere holder til en heilt anna del av landet og ikkje her oppe i nordvest hvor ting foregår Kanskje på tide for deg og slå på Barne TV, greit med likesinnede... Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Uff den svei Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.