Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

Neida vennen, det er her du feiler med lesingen din..

 

Jeg kan skrive følgende

 

"Du lyver", det er påstand og da må en ha dekning for påstanden

"Jeg mener du lyver", det er min mening altså ikke en påstand.. Kan også bruke "jeg tror du lyver"..

 

"Du er en løgner" er ikke det samme som at "jeg mener du er en løgner".. Det første er en påstand det andre er min mening eller min oppfatning..

 

Det er viktig å bruke begreper som "etter mitt syn", "etter min mening", eller "det er min oppfatning" osv.. Da handler om det om min mening, og det er ikke det samme som en påstand..

 

Det var Sydvestens lille leksjon i språket og dets små nyanser..som man kan benytte seg av.. Det er her man skiller den beleste fra den mindre beleste, i bruken av språkets muligheter..

 

Men dette er an avsporing av tråden der jeg tror at trådstarter lyver om hendelsen..

Dette blir så lavmål at jeg med dette melder meg ut av debatten. Oppfører du deg slik utenfor nettforum også? Troller rundt? Jeg er på ingen som helst måte vennen din, og jeg sitter svært lite pris på din sarkasme. Hvor nedlatende er det mulig å bli?

 

Din såkalte leksjon er i hovedsak svada. Jeg mener fortsatt at når du sier "jeg tror du rett og slett lyver", så kaller du vedkommende for løgner. Mener du oppriktig at du ikke hadde følt deg støtt dersom jeg stod ansikt til ansikt med deg og sa at jeg tror du lyver?

 

Men siden jeg er deg grovt underlegen kan jeg vel ikke annet enn å bøye meg i støvet Deres. Du har nok rett.

 

Vi ser at begge deler er feil vi også, det er ikke riktig å ligge å presse for å gå forbi i trange sund og heller ikke å ligge å blokkere den andre, men her er det diskutert hva man gjør når man først er i en slik situasjon som Uglesett beskriver. I det tilfelle er man jo alt i situasjonen og hva skal man da gjøre for å komme best ut av den? Jo slippe den andre forbi slik at det ikke oppstår en verre situasjon ut fra hvilke situasjon man alt er i som beskrevet av TS.

 

Straffing av lovbrytere er det som andre her også sier, en egen etat som er betalt for å ta seg av. :smiley:

Situasjonen slik trådstarter beskrev var vel den at han ikke følte seg komfortabel med en slik kursendring. Du diskuterer jo meget saklig, og jeg tror ikke vi er så langt fra enige i bunn og grunn. :)

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

 

Snakket nylig med en kjørelærer som hadde følgende anbefaling til de som fikk trailere opp i rumpa. Sakk farten og stopp helt før en motbakke. Da bruker de lang tid på å ta deg igjen, og kanskje de lærer seg å oppføre seg i trafikken.

 

Og hva mener du med å gjengi dette her?

 

-At det en gitt kjørelærer lirer fra seg, gjenspeiler norsk lov og god kotyme, eller

-At denne aktuelle kjørelæreren er en kronidiot som lærer bort usakligheter og gal oppførsel

Link to post
Share on other sites

 

Og hva mener du med å gjengi dette her?

 

-At det en gitt kjørelærer lirer fra seg, gjenspeiler norsk lov og god kotyme, eller

-At denne aktuelle kjørelæreren er en kronidiot som lærer bort usakligheter og gal oppførsel

 

Har du selv blitt påkjørt av noen bakfra eller kjenner noen som har det? Mulig at du vil se det på en annen måte når du har en lastebil i baksetet...

Link to post
Share on other sites

Les de første innleggene til ts en gang til, han påstår at det er 7 knops sone over en strekke på2-3 nautiske mil, ikke at det er trangt som juling over hele strekningen. Men på det aktuelle punktet som princesseieren presser på synes ts at det er farefult å slippe frem.

"Språkets små nyanser" farer visst lasaaangt over hodet vår selvutnevnte lingvist, han er nok ikke så belest som han liker å fremstille seg, slutter meg til at det første innlegget her er et bra sted å begynne for Sydvesten ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Farten er 7 knop over en strekning på 2-3 nautiske mil. Trafikken hopet seg opp og de bak ønsket å overstige max-farten. Så kommer altså en Princess og legger seg helt opp i hekken og signaliserer at den vil forbi.

Hvordan blir det med navnet på dette stedet.. eller landet om omgir dette trange farvannet.... kommer det snart eller er det hemmelig???

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir det med navnet på dette stedet.. eller landet om omgir dette trange farvannet.... kommer det snart eller er det hemmelig???

 

Hva har det å si da det er situasjonen som er det viktige. Hvor det er, hvem som er innblandet og egoet ditt har ingenting med saken å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Situasjonen slik trådstarter beskrev var vel den at han ikke følte seg komfortabel med en slik kursendring. Du diskuterer jo meget saklig, og jeg tror ikke vi er så langt fra enige i bunn og grunn. :)

At motparten mener at en annens handling gjør ham ukomfortabel betyr jo ikke at den er forkastelig eller ulovlig. Komfortnivået kan jo henge sammen med vedkommendes kompetanse/erfaring.

 

Egen kursendring kan kun kreves av motpart i hht regler. Innhentende båt har vikeplikt. Men Sjøveisrglene sier ikke noe om komfort. Man har ikke plikt til å gjøre det komfortabelt for andre på sjøen. Det er først om en handling er fare for sikkerheten til sjøs at Sjøveisreglene trår inn. Sjøveisreglene sier også klart at godt sjømannskap skal brukes, ref regel nr 2. Men hva er godt sjømannskap her? Jeg tenker det er at man skal ta tilbørlig hensyn slik man selv mener det er tilstrekkelig.

 

Jeg tenker at situasjonen er litt som en tidligere kvinnelig mester i skiskyting kommenterte i et OL: " det er ikke bare bare å ha Bjørndalen oppi ræva"....

 

Jeg lurer litt på om en bruker har flere nick i denne diskusjonen, men det er jo sideordnet. Jeg verdstetter at sommerdiskusjonen er noe annet enn hekkbølgehat

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At motparten mener at en annens handling gjør ham ukomfortabel betyr jo ikke at den er forkastelig eller ulovlig. Komfortnivået kan jo henge sammen med vedkommendes kompetanse/erfaring.

 

Egen kursendring kan kun kreves av motpart i hht regler. Innhentende båt har vikeplikt. Men Sjøveisrglene sier ikke noe om komfort. Man har ikke plikt til å gjøre det komfortabelt for andre på sjøen. Det er først om en handling er fare for sikkerheten til sjøs at Sjøveisreglene trår inn. Sjøveisreglene sier også klart at godt sjømannskap skal brukes, ref regel nr 2.

 

Jeg lurer litt på om en bruker har flere nick i denne diskusjonen, men det er jo sideordnet. Jeg verdstetter at sommerdiskusjonen er noe annet enn hekkbølgehat

Når jeg skrev komfortabel, så mener jeg i litt videre forstand. Altså at han ikke var sikker på om det ville være trygt. Jeg mener fortsatt at vi skal gjøre rom for de som ikke er like erfarne. Alternativt så kan alle ta seg til rette slik det passer. Jeg mener det er best at vi også tar hensyn til de som ikke er like erfarne.

 

Hvem er det i så tilfelle som har flere nick? Jeg er vel kanskje en av de svært få som opererer med delvis fullt navn, og et profilbilde som faktisk er et profilbilde av meg. Jeg antar derfor at det ikke er meg du sikter til?

 

Skrev vel i sted at jeg meldte meg ut av debatten, men kjenner at jeg ikke helt klarer det. Nøyer meg vel heller med å ikke svare de som ikke har normal forumskikk.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal en skipsfører vite om "motparten" er erfaren eller ikke. Skal vi starte emd røde Ler på båtene våre? Skal vi heise hvitt flagg om situasjonen er ukomfortabel.

 

Er man med på leken får man tåle steken tenker jeg. Er du på vannet så er du på vannet. Da får begge parter te seg skikkelig. Bruker man Sjøveisreglene så løserdet meste seg. Feks kunne jo bak ha gitt 5 korte støt om han ikke skjønte "motpartens" manøvrering

Link to post
Share on other sites

 

Har du selv blitt påkjørt av noen bakfra eller kjenner noen som har det? Mulig at du vil se det på en annen måte når du har en lastebil i baksetet...

 

Nei, har heldigvis ikke opplevd det.

 

Men har sett hva fartsreduksjon og oppbremsinger gjør med trafikken. Det skaper tettere trafikk og kan forsårsake kraftige oppbremsinger lenger bak i køen med påfølgende mulige påkjørsler og lastebiler inn i baksetet.

 

Når slike fartsreduksjoner i tilegg gjøres unødvendig så er det ekstra idiotisk.

 

Det finnes andre løsninger på utfordringen med å ha en bil bak "på støtfangeren".

 

(beklager avsporingen fra tema....)

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan skal en skipsfører vite om "motparten" er erfaren eller ikke. Skal vi starte emd røde Ler på båtene våre? Skal vi heise hvitt flagg om situasjonen er ukomfortabel.

 

Er man med på leken får man tåle steken tenker jeg. Er du på vannet så er du på vannet. Da får begge parter te seg skikkelig. Bruker man Sjøveisreglene så løserdet meste seg. Feks kunne jo bak ha gitt 5 korte støt om han ikke skjønte "motpartens" manøvrering

Man trenger ikke å vite om motparten er komfortabel. Man trenger kun å ta hensyn, og ikke presse seg frem i trange sund. Ellers er jeg enig med deg. BEGGE parter for te seg skikkelig.

 

Forresten er du ganske opptatt av Sjøveisreglene, og det er jo ingen stor tvil om hvem som har vikeplikten her.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

 

Snakket nylig med en kjørelærer som hadde følgende anbefaling til de som fikk trailere opp i rumpa. Sakk farten og stopp helt før en motbakke. Da bruker de lang tid på å ta deg igjen, og kanskje de lærer seg å oppføre seg i trafikken.

 

Er han fortsatt sertifisert som sjåførlærer?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Er han fortsatt sertifisert som sjåførlærer?

 

Husker dere hva som var lagt vekt på under opplæringen.

 

Tilpass fart etter forholdene.

Hold avstand til forankjørende.

Hold så liten fart at du kan stoppe på 1/3 av fri sikt.

Hold gangfart forbi busser på holdeplass i tettbygd strøk.

Hvor mye tjener du på å øke farten fra 70 til 80, og har det noen hensikt å kjøre forbi?

 

Dette er fordi folk som legger seg helt opp i forankjørende er en fare for andre trafikkanter. Ved en nødoppbremsing så klarer de ikke å reagere. De har også et handikapp hvis de vil forbi. De mister oversikt over det som skjer foran bilen de vil forbi. Hadde de ligget 3-5 sekunder bak slik veitrafikkloven sier så hadde de fått overblikk, og lettere kunnet kjøre forbi der forholdene tilsa at det kunne gjøres uten fare for seg selv eller andre.

 

Tror neppe det er kjørelæreren som har feil her, men de som er villig til å drepe andre for å komme noen minutter tidligere frem.

Link to post
Share on other sites

 

Husker dere hva som var lagt vekt på under opplæringen.

 

Tilpass fart etter forholdene.

Hold avstand til forankjørende.

Hold så liten fart at du kan stoppe på 1/3 av fri sikt.

Hold gangfart forbi busser på holdeplass i tettbygd strøk.

Hvor mye tjener du på å øke farten fra 70 til 80, og har det noen hensikt å kjøre forbi?

 

Dette er fordi folk som legger seg helt opp i forankjørende er en fare for andre trafikkanter. Ved en nødoppbremsing så klarer de ikke å reagere. De har også et handikapp hvis de vil forbi. De mister oversikt over det som skjer foran bilen de vil forbi. Hadde de ligget 3-5 sekunder bak slik veitrafikkloven sier så hadde de fått overblikk, og lettere kunnet kjøre forbi der forholdene tilsa at det kunne gjøres uten fare for seg selv eller andre.

 

....

 

Er helt enig med deg i det du sier som jeg her har sitert.

Men, det er helt galt å løse problemet på den måten du hevder.

Link to post
Share on other sites

Forresten er du ganske opptatt av Sjøveisreglene, og det er jo ingen stor tvil om hvem som har vikeplikten her.

Dette er på grensen til fornærmende. Jeg er ikke GANSKE opptatt av Sjøveisreglene.

 

Jeg vil anbefale at regel 8 og 9 studeres først

 

Regel 8. Manøver for å unngå sammenstøt

 

(a) Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal utføres i samsvar med reglene i denne del, og skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap.

(b) Enhver forandring av kurs og/eller fart for å unngå sammenstøt skal, såfremt omstendighetene tillater det, være så stor at den er helt tydelig for et annet fartøy som ser den eller observerer den på radar. En rekke små forandringer av kurs og/eller fart bør unngås.

© Hvis det er tilstrekkelig fritt farvann kan en forandring av kurs alene være den mest effektive manøver for å unngå en nærsituasjon forutsatt den utføres i god tid, er vesentlig og ikke resulterer i at man kommer for nær andre fartøy.

(d) En manøver for å unngå sammenstøt med et annet fartøy skal utføres slik at dette passeres på trygg avstand. Manøvrens effektivitet skal kontrolleres omhyggelig inntil det annet fartøy er endelig passert og klaret.

(e) Om nødvendig for å unngå sammenstøt eller for å få mer tid til å vurdere situasjonen skal et fartøy slakke på farten eller stoppe farten, ved å stoppe eller reversere fremdriftsmidlene.

(f) (i) Et fartøy som i henhold til disse regler skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart, skal når de foreliggende omstendigheter krever det, i god tid gjøre manøvre for å gi tilstrekkelig fritt farvann til det andre fartøyets gjennomfart.

(ii) Et fartøy som skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart fritas ikke for denne plikten hvis det nærmer seg det andre fartøyet slik at det er fare for sammenstøt og skal, når det gjør manøvre, fullt ut ta hensyn til de manøvre som kreves i følge reglene i denne del.

(iii) Et fartøy hvis gjennomfart ikke skal hindres er fullt ut pliktig til å overholde reglene i denne del når de to fartøyene nærmer seg hverandre slik at det er fare for sammenstøt.

0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016.

Regel 9. Trange farvann

 

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

(e)

(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).

(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.

(f) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en trang lei eller et trangt løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring skal navigere særlig aktsomt og forsiktig og skal gi et passende signal slik det er foreskrevet i regel 34 (e).

(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.

0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016.

 

Så bør man reflektere over regel 2

Regel 2. Ansvar

 

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

Så kan man undres hvem som skal gjøre hva

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må bare få understreke at det ikke var ment fornærmende. Om det ble oppfattet slik, så har jeg åpenbart uttrykket meg feil. Beklager!

 

Den som innhenter har fortsatt vikeplikt. Det gjøres helt klart i regel 9. Regel 8 dreier seg om når det er fare for sammenstøt, jeg håper da ikke de to involverte partene her navigerte slik at det ble fare for sammenstøt. I så tilfelle bør vel den som innhenter slakke av, samtidig som den som blir innhentet OM MULIG ligger seg ut til siden. Selvsagt skal jo vedkommende allerede være ute mot siden i en trang lei, og er det plass til å kjøre forbi da, så hadde vi vel ikke hatt denne diskusjonen i det hele tatt.

 

Angående ansvaret man har til å være forsiktig, så vil jeg jo si at det overhodet ikke kan forbindes med forsiktighet å presse seg frem i et trangt sund. Forsiktighet forbinder jeg i denne situasjonen med at den som innhenter slakker av, gir signal, og om mulig kjører forbi på en sikker måte. Er dette ikke mulig, så må man bare finne seg i å vente.

 

 

(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).
(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Denne regelen trengs også:

Regel 13. Innhenting

 

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

© Hvis et fartøy er i noen tvil om det innhenter et annet, skal det gå ut fra at dette er tilfelle og handle i samsvar hermed.

(d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret.

 

I min verden er godt sjømannskap også å gi plass om noen vil forbi. Legg bi i et minutt, og problemet er løst. Og er man litt kjent med reglene gir man tre korte støt i hornet når man bakker opp.

 

Poenget mitt med å henvise til regel 2 er å vise at det faktisk er begge parters ansvar å få til sikkerhet ved navigering. Og man har plikt til å bruke innsida av huet (lovgiver kaller det godt sjømannskap).

i vegtrafikken kalles det SAMHANDLING og er faktisk ett av punktene man vurderes på ved oppkjøring

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er vitsen med å sitere hele innlegg når noe

skal kommenteres? om dere ikke greier å ta ut

essensen i det dere mener skulle fremheves,

hvordan forventer dere da at andre skal gjøre det?

 

om man ikke har noe å si så er det vel bare å la

være..

Kommentar fra moderator: Har forsøkt å rydde opp... Etter reglene skal slike innlegg skjules med spoiler.
(man må klikke på knapp for å lese innlegget)
Link to post
Share on other sites

Jeg sa at det var på grensen til fornærmende, ikke over. På dette forumet er jeg svært opptatt av reglene, fordi kunnskapen om den åpenbart er svært liten blant mange. Noe så enkelt som at man skal holde til styrbord i trang led og at seilbåterr ikke har lov til å krysse i trange farvann så de hindre andres ferdsel er åpenbart ikke kjent.

Link to post
Share on other sites

Jøss, nå er jeg nesten glad båten er solgt og at jeg befinner meg på Golsfjellet :giggle:

(det må være varmt langs kysten nå)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...