Jump to content

Trange farvann, båt vil forbi....


Uglesett

Recommended Posts

Om det er veiene du sikter til så er du pliktig til å stoppe å slippe forbi de som innhenter deg.

Hvertfall til og med i 50 km sone.

Nettopp fordi du ikke vet grunnen til hvorfor de kjører over fartsgrensen.

Dette ble hvertfall jeg fortalt av kjørelærer da jeg tok lappen for x-antall år siden.

Men nå er det jo først og fremst ferdsel på sjøen som skal diskuteres her.

 

 

Dette er ikke riktig. Du er derimot pliktig til å hjelpe noen å kjøre forbi. Når noen først har begynt å kjøre forbi, er du pliktig å stanse om nødvendig. Du skal altså gjøre alt som er nødvendig for at forbikjøringen kan utføres trygt.

 

Imidlertid sier vegtrafikklovens paragraf 3 at du skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom. Som en del av kjøreopplæringen lærer man at man bør slippe forbi når det er hensiktsmessig, for å være hensynsfull. Hadde man vært pliktig til å stanse hver gang noen tok man igjen i tettbygd strøk, så hadde ikke folk kommet mange meter i løpet av en dag.

Du skal holde jevn fart når du blir forbikjørt.. Ikke bremse.. Hva om forbikjøringen avbrytes samtidig som du bremser.. Da smeller det.. Det lærte jeg..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

glalaks: Du skal om nødvendig bremse, og stanse helt! Dette er ikke bare tolkning, men hentet fra lovteksten. Jeg har nettopp fått kjeft for å sitere, så jeg vet ikke om jeg tør å gjøre det mer. Om du har lavere fart en den som kjører forbi, noe som er naturlig å anta. Så er det du som har best mulighet til å stanse, og dermed redde dagen.

 

Under en normal forbikjøring skal du holde jevn fart. Du bremser kun når dette er nødvendig for å hindre sammenstøt.


Bitteliten: Jeg er egentlig litt usikker på hvordan jeg og du kom i diskusjon. Om du hadde lest mine innlegg (i alle fall slik de var ment), så håper jeg at du ville sett av vi ikke står langt fra hverandre. Essensen i det jeg har prøvd å si er at begge parter må samarbeide, og begge parter bør ta hensyn til den andre. Jeg reagerte på den ensidige vinklingen jeg mente å kunne lese i en del innlegg. Jeg har ikke på noe som helst tidspunkt tatt til orde for å sperre veien for de som kommer bakfra. Jeg har kun sagt at det noen ganger også kan være fornuftig at den som innhenter noen roer ned, og venter til man kommer til et mer egnet sted, selv om det ville vært mulig å presse seg forbi tidligere.

 

Forøvrig så må jeg få si at jeg de siste to årene har lest mange av dine innlegg, og merket meg at du er en veldig positiv bidragsyter til dette forumet. Du er altså ikke en person jeg ønsker å adressere kritikk til, hverken for forumoppførsel, eller for graden av opptatthet av sjøveisreglene.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Du skal holde jevn fart når du blir forbikjørt.. Ikke bremse.. Hva om forbikjøringen avbrytes samtidig som du bremser.. Da smeller det.. Det lærte jeg..

 

Vike til siden, senke farten og om nødvendig stanse var riktig svar den gang jeg tok lappen. Tror ikke dette har endret seg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Glalaks: Om nødvendig! Ikke til vanlig. Her er et utdrag fra lovteksten som gjelder vanlig forbikjøring: "Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten." Legg merke til at det ikke står jevn fart. Det står kun at man ikke skal øke farten. Det er helt greit å redusere farten noe for å hjelpe andre forbi.

 

Det her kan jo fortsette i det uendelige :giggle: Kan ikke alle bare bli enige om at man skal oppføre seg på sjøen og vise hensyn :thumbsup:

Godt sagt. Dessverre klarer vi ikke bli enige om hvem som skal vise hensyn, og hva hensyn er. Jeg er av den oppfatning at alle skal vise hensyn, og at når man er i tvil, så er redusert fart og økt forsiktighet ovenfor andre, som oftest mer hensynsfullt.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Vike til siden og stoppe når du blir forbikjørt? Virkelig? Det var ikke det jeg lærte..

 

Nå var det ikke helt det jeg skrev for du glemte; "...og om nødvendig stanse." Vike til side betyr ikke at man skal krysse noen heltrukken linje, men gi plass til den som kjører forbi. I all enkelhet dreier det seg om å være litt fleksibel og hjelpsom og ikke opptre som selvoppnevnt trafikkpoliti.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da er vi enige da.. Mulig jeg misforsto..

 

Om nødvendig skal man så klart bremse, men under en helt ordinær forbikjøring skal man holde jevn fart?

 

Jaja.. God sommer:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Men dude, hva med Mat 5.6 da? Den er kanskje vel så relevant her?

 

jeg lærte at det var de saktmodige som var så salige

men vet ikke om det kan kalles saktmodig å putre avgårde

i sju knop uten å ville slippe andre forbi?

 

kanskje det kan ligge ei gulrot i mateus 20,16 i stedet?

Link to post
Share on other sites

Da er vi enige da.. Mulig jeg misforsto..

 

Om nødvendig skal man så klart bremse, men under en helt ordinær forbikjøring skal man holde jevn fart?

 

Jaja.. God sommer:)

Jeg tror nok vi tre er på samme bølgelengde i alle fall. Man skal ikke nødvendigvis holde jevn fart. I noen tilfeller vil det være greit å hjelpe forbikjørende forbi ved å redusere farten noe. La oss si at du blir forbikjørt av en bil med campingvogn. Dette kan ta litt lengre tid en hva føreren trodde, og han kan bli overrasket over biler som kommer i mot på ukjent vei. Det er heller ikke sikkert vedkommende har 100% kontroll på hvor langt kjøretøyet er. I slike situasjoner er det ofte best om man slipper gasspedalen og hjelper vedkommende litt forbi. En beskjeden fartsreduksjon på 10 km/t vil gjøre underverker for den som skal forbi, og koster deg lite energi.

 

Dette er selvsagt kun et eksempel, og det finnes andre tilfeller hvor det vil være mest fornuftig å redusere farten. Det eneste vegtrafikkloven slår helt klart fast er at du ikke skal øke farten, resten blir vurderinger om hva som er mest hensiktsmessig.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Vi er enige;)

 

Men jeg mener i ditt eksempel at det ikke lenger er en helt ordinær forbikjøring;) ellers er vi enige:)

Ja, det kan jo saktens diskutere om det er en vanlig forbikjøring. Da sier jeg meg enig med at vi er enige! Så deilig! Da gjenstår kun den opprinnelige diskusjonen...... :)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre. c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover, b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring, c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham, d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder.

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Link to post
Share on other sites

På sjøen har vi ikke speil bakover og det er sjelden jeg ser meg bakover i båt. Om noen vil forbi er det derfor de bak sitt ansvar å sørge for at jeg ser de om de vil jeg skal vike. Ferger og sånt tuter gjerne i god tid. Man koser seg på sjøen og det å kjøre båt i sakte fart skal ære avslappende.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ubeskrivelig !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hehe, vel jeg er på sjøen for å kose meg, sperrer aldri noen, men gidder ikke akkurat anstrenge meg for å se akter når jeg cruiser sakte. Folk får bare bli sure. De som tar igjen en båt må vike og har ansvaret for å gjøre det forsvarlig. Å dytte folk til side blir tullete på sjøen, med mindre det er på bekostning av styringsfart. Har selv tomgang på 4,2 knop på den største båten.

På landeveien er det jo helt annerledes, så jeg skjønner ikke sammenligningen.

 

I praksis blir det ofte til at en planene båt viker for en saktegående uansett. Hvorfor folk skal forbi hverandre i smale sund på sjøen kan jeg ikke helt skjønne. I en nødsituasjon får man hyle og tute.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Når man holder stø kurs og rett fart bør man ikke endre kursen og vike til siden for å slippe fram de som skal bryte sjøveisreglene og er til sjenanse for øvrig ferdsel.

Hvis du holder stø kurs og hindrer innhentende fartøy i å passere deg fordi du ikke "viker til siden" som du kaller det, er det du som bryter reglene. Hvis farvannet er så trangt at han ikke kan passere deg uten at du legger deg ut, har du ikke holdt styrbord i leia.

 

Du snur problemstillingen på hodet. Det er ikke du som skal "vike til siden" så han kan passere, du skal holde så langt til styrbord som mulig, så kan han passere på din babord side dersom det er plass.

 

 

Tullinger som prøver å presse seg forbi på styrbord side derimot er det verre med. Hadde en opplevelse med det her om dagen. Jeg var på vei ut Herfølrenna og lå styrbord i leia som jeg alltid gjør. Fulgte hele tiden med bakover, ikke minst pga av at vi ble innhentet av en passasjerferge. Den hadde imidlertid ingen ambisjoner om å passere oss på sin styrbord side. Jeg svarte med å klistre meg ENDA lengre styrbord opp i skjæra, da endret han kurs og passerte på riktig side :smiley:

 

 

1. Dersom noen kommer bakfra i større fart enn meg, så har jeg ingenting med hvorfor han holder større fart. Dersom det er plass, så slipper jeg han forbi, selvfølgelig.

2. Dersom det ikke er plass (og det er min suverene avgjørelse), så får han vente til det er plass.

:yesnod::smash:

 

 

 

Jeg ser derfor ingen grunn til å avbryte kursen og vike til siden for båtførere som ikke kjenner regelverket og som kjører strid med gjeldene skilting.

Avbryte kursen?? Kjørte du med autopilot? Om det sundet er så trangt som du beskriver skal du holde så godt styrbord du kan. Er det plass til å passere er det ikke din sak å legge deg opp i om han bryter fartsbegrensningen.

 

 

..., men gidder ikke akkurat anstrenge meg for å se akter når jeg cruiser sakte. Folk får bare bli sure.

Makan til holdning! At du bryter sjøveisreglene for 360 graders kontinuerlig utkikk er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...