Komodo Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Ja, har tenkt endel på det. Jeg kommer til å neste på noen flattstålbiter på høykant for å låse spenningene, det pleier å funke Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Smart å gjøre på den måte for å få nøyaktig oppretting, men skal du fjerne de 2 plast flens når du er ferdig med oppretting.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Ja, de to foringene må bort, de er bare for å sentrere akselen i hylserøret under opprettingen. Du får si fra hvis du skal låne dem, de passer sikkert på båten din også Hvis du først har vibrasjoner kan du like godt ta jobben med å gjøre en grundig oppretting først som sist I båten vår var det betydelig avvik på senterlinja til cutlesslageret i forhold til hylserøret, og det må nødvendigvis ha vært der siden båten var ny Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Hvis du har kjørt med så stort avvik som det vises på bildet så er det rart at det i det hele tatt har gått. Akslingen har jo gått som en banan! Link to post
Komodo Svart 13.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Nei, opprettingen mellom klemflens og gearflens har ikke vært så aller værst (selv om den ikke var helt bra...). Den største feilen var vel egentlig at cutlesslageret hadde ganske stort vinkelavvik fra akselens senterlinje, altså ble akselen stående i benn i cutlesslageret. Jeg tror det er dette bennet som har gjort akselen litt skjev over tid. Det avviket som vises på bildet oppstod da jeg linet akselen i hylserøret. Feilen med cutlesslageret må jo nesten ha vært der siden båten var ny, så det er jo noe andre kan ha i bakhodet også, så når motoren ble byttet i 2004 (på et autorisert Yanmar verksted) har de sikkert bare rettet den så godt de kunne ut fra forutsetningene. Spør du meg burde de selvsagt ha satt ned foten og rettet cutlesslageret den gangen Konklusjon: Skal du ha det skikkelig må du gjøra det sjæl Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Ja, de to foringene må bort, de er bare for å sentrere akselen i hylserøret under opprettingen. Du får si fra hvis du skal låne dem, de passer sikkert på båten din også Hvis du først har vibrasjoner kan du like godt ta jobben med å gjøre en grundig oppretting først som sist I båten vår var det betydelig avvik på senterlinja til cutlesslageret i forhold til hylserøret, og det må nødvendigvis ha vært der siden båten var ny Den er god på at eg kan låne foringene, men det blir vel ikke før til vår/sommer siden båten ligger no på sjøen. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Bra, jeg er nemlig ikke ferdig med dem selv ennå Si fra hvis jeg skal legge dem i en konvolutt til deg! Ps; de er til 40mm aksel, så det er en forutsetning at du også har det. Hylserøret tror jeg vel ganske garantert er likt, men hos meg er det i alle fall 2", eller 51,4 innvendig for å være presis Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Husk at skroget kan flekse litt nåt båten står på bukker. Ettersjekk etter at båten kommer på vannet. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Ettersjekk skal bli Men værre enn det har vært blir det neppe Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 14.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Det har stått litt stille med opprettingsprosjektet i det siste, men i dag har jeg vært nede og testet litt. Jeg laget meg en enkel travers for å løfte motoren i. Tenkte litt frem og tilbake på dette med taljer og jekker, og kom til at med lastsurringer unngår jeg problemet med løftehøyde. Traversen trengte derfor ikke å bygge høyere enn dørken. Det er bare et feste foran og et bak, og det sitter ikke i senter. Så for å få full kontroll og balanse mekket jeg et feste til andre siden av motoren også, det ble slik. En annen ting som var litt knotete var å komme til med bladsøker mellom flensene. En del av gearkassa stikker bakover utover flensene. Jeg valgte derfor å dreie meg en distanseflens for å letere komme til med søkeren, da ble det på denne måten. Mer fikk jeg ikke gjort, hadde nemlig glemt plater for å skimse mellom labber og bed.... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Du kombinerar praktisk ingenjörskonst med gott hantverk Komodo! En fröjd att se... :clap: Link to post
Komodo Svart 14.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Takk for det ebonita! Veldig hyggelig av deg I min bransje har vi et begrep som kalles "god ingenørpraksis", det er til og med nedfeldt i en forskrift. Dette er dessverre ofte synonymt med "elendig håndtverksmessig utførelse", så vi får holde oss unna den varianten Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Smarte løsning du kom med til løfting, eg måtte bygges litt opp pga motoren min er litt høyere enn du ha, ser du har bedre plass på begge side enn min. Grei løsning ang oppretting av aksel. Skal du også skifte Labber.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 15.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Hei Torbi! Nei, jeg har ikke tenkt å bytte labbene. Jeg tok av en i går for å lage mal til mellomlegg, og den virket helt tight og fin. Som du ser har jeg knabbet ideen din med travers for å løfte i. Problemet med løftehøyde løste jeg ved å bruke lastsurringer isteden for talje, de krever ikke mye høyde. Den talja du har brukt krever fort 30-40 cm høyde. Dårlig med framdrift i båten for tiden, holder på å bygge en forstøtningsmur og legge stein i hagen Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 En liten rettelse: Det ser ut som om jeg må skifte labber allikevel... Tok av de fremre motorlabbene i dag, og de så ikke bra ut Sett fra undersiden ser det ut som om gummien er skrudd Er det noen som vet om man får kjøpt bare gummi til disse labbene? Motoren er for øvrig en Yanmar 4LHA. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 26.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Det har vært dårlig framdrift i båten i det siste, bare jobb og hagearbeid i det siste... Men motoren er i hvert fall rettet opp, legger inn noen bilder etter hvert. Et spørsmål til forsamlingen bare: Her om dagen kjøpte jeg meg et nytt cutlesslager. Tenkte det var like greit å bytte siden braketten uansett er demontert. Fort gjort å presse inn nytt lager. Men det jeg stusser litt på er klaringen i det nye lageret. Jeg tredde det inn på akselen for å kjenne forskjellen på det nye og det gamle, men synes faktisk det nye har mer klaring enn det gamle!! Så til spørsmålet; hvor mye klaring skal det være mellom lager og aksel? Begge bladsøkerene mine ligger i båten, så jeg har ikke målt klaringen. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 26.April.2014 Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Ikke helt sikker, men tørt gummilager bør vel ha ca. 1 mm eller så klaring til akslingen på diameteren. Altså, om du setter måleuret på toppen av akslingen og løfter akslinge opp, så skal du lese av i området 1 mm. Og da snakker vi om akseldia. ca. 40 mm. Du kan ikke måle dette med bladsøker. Vær obs på en sak, om et slikt lager går uten 'vannplaning' vil det kunne overhete. Forholdet fører til at gummien sveller og toleransen minsker. Grunnen til dybdekunnskap innen dette snevre området er at jeg har vært ute for akkurat dette. Link to post
Komodo Svart 26.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2014 Såpass ja. Jeg mente å ha hørt 1/10 klaring, men det blir altså for lite. Jeg stusset på at lageret mitt hadde mye klaring, syntes det slarket mye på akselen. Skal se om jeg ikke får målt klaringen. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Da har jeg fått målt klaringen i lageret. Akselen er 40 mm og åpningen i cutlesslageret er 40,35 mm. For å måle lageret laget jeg meg en tolk. Fant et egnet emnesrør som jeg dreide ned til det passet i lageret Deretter monterte jeg et skaft Deretter kunne jeg prøve tolken i de tre cutlesslagrene jeg hadde liggende. Først ut var det nye lageret. Når jeg tredde tolken inn i lageret seg den sakte gjennom og traff benken. Så vidt klaring mao. Så prøvde jeg den i det gamle lageret som satt i da vi kjøpte båten. Jeg hadde tatt vare på lageret siden det var av bronse, og bronse kan jo være kjekt å ha (om ikke annet til å presse ut gamle lager). Her var det trangere. Jeg fikk inn tolken, men den datt ikke gjennom av seg selv som i det nye. Til slutt prøvde jeg tolken i lageret som har vært i bruk de siste årene. Her var det ikke klaring i det hele tatt. For å få inn tolken måtte jeg presse ganske hardt. For ordens skyld målte tolken 40,34 mm. Den gikk altså gjennom det ubrukte lageret med en minimal klaring, så jeg trakk konklusjonen at det målte 40,35 mm. Før jeg tok siste kutt målte jeg tolken til 40,41 mm, da måtte jeg presse forsiktig for å få den inn i lageret. Så nå lurer jeg på om det ikke er like greit å la det gamle lageret stå? Det er jo tydelig vis ikke for slitt Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Kan godt være at det gamle lageret kan brukes. Jeg ville tatt en telefon til Sleipner. Det er ikke optimalt å kjøre med et lager som kniper heller. Hos meg har jeg en liten slakk nå, og den forsvinner når lageret blir vått. Tidligere knep det rundt akslingen og jeg hadde sperrelåt i et turtallsområdet. Link to post
REM Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Har du gått problemfritt med det trangeste lageret fram til nå, ville ikke jeg satt inn et lager som hadde større klaring. Hva skulle poenget vært med det? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Forholdet er at det kanskje ikke har gått problemfritt. I og med feil oppretting kan lagret ha gått med knip, overhetet og svellet. Da har det ikke lenger den korrekte pasningen. Men dette er forhold som Sleipner kan gi eksakt svar på. Link to post
Komodo Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Ja, jeg kan jo høre med Sleipner. Nå hadde jeg jo tenkt å bytte lager uansett siden jeg har alle delene hjemme, men det jeg ble usikker på var om det rett og slett var for mye slark i det nye lageret. Derfor tenkte jeg egentlig som REM sier at det virker ulogisk å bytte til et nytt lager med mer slark, jeg trodde jo det skulle bli mindre. Men ut fra det du sier Hulda så er jo ikke denne klaringen for stor Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jonas Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Er det noen mulighet for at det nye lageret har mindre klaring når det er presset inn der det skal være? At lageret med messingkappe blir mindre påvirket av "presset"? Link to post
Hulda Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Vet ikke, men det er ingen dum idè :-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn