Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Jeg ville søkt etter en heis med grunnest/kortest mulig set-back. Du får fort feil balanse i båten om du har motoren hengende så langt ute bak båten. Båten er lett...

Jeg hadde 4,5" setback heis på en 23" m.lett rib (350kg tørr) med 150hk E-tec på 192 kg, og jeg merket forskjellen. Den var helt perfekt balansert før heisen, men etter heisen måtte jeg flytte anker helt frem i piggen og en reserve bensintank så langt frem i midtkonsollet jeg fikk til. Det hjalp, men fremdeles ikke heeelt perfekt lenger.

 

Men så kunne jeg kjøre i 18 knop og ikke røre gassen og få den til å gå 38 knop bare ved å heise motoren (har vitner!)

Link to post

Var vel egentlig en slik Bobs sak jeg tenkte på før jeg fant målebåndet og gikk ned til båten.. :)

Tar opp igjen dette bildet for å forklare nermere:

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10884/70_1746782459.jpg

 

Med setback vil styringen møte i akterspeilet. Om jeg heiser motoren såpass at styringen går over tipper jeg at jeg fortsatt vil få problemer når jeg skal vippe opp motor. Må heise MYE for at dette skal gå. Hovedproblemet er derfor avrundingene på speilet ned mot standard motorfeste. For å få hele styringen bak speilet må jeg opp i over 20cm eller 8" setback. Det er sikkert vel mye.....

Link to post
  • 2 uker senere...

 

- Kronprinsen må svare for seg, men det er ikke uten grunn at Veritas har satt en slik grense. Vår holdning er helt klart at man ikke skal ha større motor enn båten er konstruert for, fastslår generalsekretær Jan H. Syvertsen i KNBF.

 

Mener at Jan H Linge i sin tid konstruerte båten for opptil 50hk. Men på den tida var veritas-reglene temmelig strenge - idag tipper jeg båten ville blitt godkjent for 50, eller iallefall 40hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

hører vel med til produktutvikling å finne ut hvor grensene går og hvor mye marginer man har å gå på :)

 

Har også sett et utklipp et eller annet sted, hvor Linge selv sitter i en Musling 12 med 60hk, preppet for å kjøre race i en eller annen standardklasse. Gikk visst rundt 50 knop

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Og for de som lurer på hvordan det gikk med Ballsistic 335133 (som egentlig er til Mercury) på min Yamaha med 15 tenners spline:

Fikk tak i Thrust Washer (stor skive som er fremfor propellen) med Mercury dele nr. 12-853555

Denne ser ut som den passer bra på Ballisticen. Tidligere fjernet jeg den tykkeste skiven bak med propellmutteren. Nå står den tykkeste der mens den tynneste er fjernet. Dette for å få på låsesplinten.

 

Thrust Washer som jeg har brukt tilhører Mercury Flo TorqII Hub Kit med dele nr. 835272Q1

Jeg bestilte like godt hele hub kittet så har jeg mulighet til å bruke Mercury propell om det skulle bli aktuelt (var ikke så me dyrere enn bare Thrust Washer)

Bestilte hos Ravns Garage.

Link to post

var en michigan match. Fikk ikke rett turtall originalt , men et lite besøk hos winrace gjorde susen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ok!

 

Michigan Match er vel mye lik som Yamaha sin standard propell?

Ser i hvertfall slik ut:

Yamaha 21K:

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/ba_yamaha-194x260.jpg

 

Michigan Match 21":

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/877.jpg

 

Disse har vel en form som kalles "Semi-Cleaver".

Jeg har en slik 21K Yamaha propell, men har ikke testet den.

Noen fordeler/bakdeler med disse?

At de heter semi-cleaver går jeg ut i fra har ingenting med cleaver overflatepropell å gjøre! :smiley:

Link to post

Kanskje en av disse propellene hadde vert noe å prøve i fremtiden.. :

 

http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9907/powertech_nrs3_stainless_propeller_yamaha.html

 

Eller denne som vistnok skal vere mer aggressiv:

 

http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9900/powertech_ptr3_stainless_propeller_yamaha.html

 

Er forresten Winrace forhandler av Powertech? :)

Redigert av oks81 (see edit history)
Link to post

Tenkte å heve motoren ett hull i dag, men måtte gi opp...

Gikk løsmed biljekk under finnen, men etter et par jekk kom det sprekker i finnen. Denne har tydeligvis vert sveist en eller annen gang og er nok ikke like sterk lenger.. :headbang:

Brukte saksejekk til denne operasjonen, men det er heller ikke å anbefale.

Garasjejekk er nok tingen, eller best av alt: krane eller talje!!

 

Jaja.. ikke så galt at det ikke er godt for noe. Fikk i hvertfall tettet rundt bolter med sikaflex så det ikke trekker vann inn i akterspeilet.

Om finnen holder seg på under kjøring? Vi får se til sommeren. :worry:

 

Akkurat no tenker jeg å gi f... i hele hevingen!

 

 

Så en annen sak:

Og hvorfor i ALLVERDEN er mutrene på endene på Baystar styringen ikke rustfrie??

Ikke imponert! :nonod:

Link to post
  • 2 måneder senere...

Stemmer nok det. Hadde trodd den var en del bedre enn Solasen men det var ikke så mye..

Stort sett bare litt på toppfart.

Men disse propellene er gode når det blir litt sjø og må slakke ned, eller en skal daffe rolig avgårde.

Fungerer sikkert bra til vannski også! :smiley:

Link to post
  • 2 uker senere...

Noen som har erfaring med "Yamaha Small Hub Series Propeller"?

Er vel Yamahas alternativ til Cleaver? :)

http://www.yamahaoutboards.com/propellers/propellers-by-application

http://www.usboatsupplies.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=outboard&Product_Code=6E5-45970-10-00&Category_Code=YSH

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/yamaha_small_hub_propeller.jpg

 

Eksisterer fra 20" -> 28" og er sikkert grisedyr i Norge..

 

Argumenter i vei! :)

Link to post
  • 3 uker senere...

Siste nytt:

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50802/chopper_propell_48_8956_a4_22p.jpg

 

Det er en eldre Mercury Chopper 48 89856 A4 22p (for de dypt interesserte..) :)

Heving er som tidligere. Passet med tidligere nevnte Merc. Thrust Washer.

Måtte file ned noe på "taggene" i front for å få den til å passe.

 

Har bare vert en liten tur enda. Har mye bedre grep enn Ballistic.

Den spinner ut før jeg kommer i plan, kanskje det hjelper for å få den opp?

 

Angrer ikke på kjøp av denne :)

 

Mvh.

oks

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...