Bergen dørk Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 (redigert) Feilpost Redigert 3.Mars.2015 av Bergen dørk (see edit history) mvh Bergen Dørk Link to post
finnmarken Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Kom over en litt artig sak når jeg ryddet i noen gamle papirer i dag... Fant en notisbok fra 1996/97 da jeg solgte en Fjord Selcruiser 27 der jeg hadde notert opp tlfnr/adresse til alle som var interessert i å kjøpe den. Det var over 30 stk som var seriøst interessert! Var bare å velge og vrake blant kjøpere! Hmmmm..... Det var tider det! (Tror det var i bladet Båtbørsen jeg hadde den) Ja, det var tider, men du verden så mye som har endret seg siden den gang. Det som antakelig ikke har endret seg er at den båten du solgte den gangen fremdeles er i bruk. Link to post
WillItFloat Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Kan det ha en sammenheng mellom hvor mye trykk det er i markedet, og ferietid?Jeg mener at noen av disse båtene må jo hentes, ellers er jo båtmarkedet (for den enkelte båt) begrenset til relativ geografisk nærhet...? Link to post
fs Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Geografiske avstander er vel temmelig konstant? Likeledes folks 5 ukers tilmålte ferie. Men selvsagt begrenser det interessen for en båt dersom man må kjøre Norge på langs. Link to post
fs Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Geografiske avstander er vel temmelig konstant? Likeledes folks 5 ukers tilmålte ferie. Men selvsagt begrenser det interessen for en båt dersom man må kjøre Norge på langs. Link to post
mgjell Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Ser at det har kommet ut en del 80 og 90 talls cabincruisere i det siste. De som har blitt lagt ut med grei pris har forsvunnet ganske kjapt. eks: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=1476198&finnkode=56526967 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=1476198&finnkode=55682915 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=1476198&finnkode=55862959 Link to post
Teerex Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Kun en av de tre båtene som hadde akseptabel motorisering i forhold til båtstørrelsen. Mange båter fra denne tidsepoken har for små motorer. Smart løsning på defroster men det kunne vel ha vært flere hull kanskje ? Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mizar Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Da passerte vi 10 000 båter på Finn.no . Jeg kjenner igjen noen fra i fjor, nå tildels til betydelig lavere pris, men det gjelder ikke alle. Så spørs det vel også litt på hvordan været blir i sommer. Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Whiskey Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Folk var veldig ivrige etter å kjøpe min 20 fots DC i alle fall, la dem jo ut litt lavt, men bare 20000 under det vi kjøpte den for i 2012. Likevel hadde jeg 7 kjøpere i løpet av to dager på finn. Førstemann som så den kjøpte den faktisk og. Uten å prute. Finnes med andre ord kjøpere i fleng, men fantasiprisene er det jo mange av. Baltic-pappa Link to post
Fjordgubbe Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Nokon som har fulgt med på prisnivået på nye båtar? Om den svake krona har gjort seg utslag? Ser utstyrprisane har stege etter det eg kan sjå. Link to post
Tresykfoten Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Dette er en interessant tråd synes jeg. Antallet båter til salgs på Finn.no er nå akkurat passert 12.000 (!). Jeg har fulgt med nøye på prisene på Finn.no i en god stund nå. Mange annonser har ligget i over tre måneder (altså gjennom hele sesongen) uten at pris har blitt justert noe særlig, og andre har blitt justert ned godt i pris, uten at det har utløst noe salg av den grunn. Det virker som at markedet står skikkelig stille denne sommeren! Det jeg har fulgt mest med på er daycruisere og cabincruisere mellom 22 og 32 fot. Hva er erfaringene på forumet her? Er det blitt helt kjøpers marked nå? Eller er bare folk på ferie? Link to post
Grand Banks jr Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Min opplevelse (jeg kjøpte båt for en uke siden) er at saktegående overnattingsbåter har sunket og sunket i pris, mens daycruisere (og spesielt med påhengs) har holdt seg i pris.Dette er en klar utvikling fra 2009-markedet til 2017-markedet. Solgte selv en Nidelv 24 til 80000+ i 2009. Så den samme båten til salgs 5 år etterpå til 40000, og da lå den lenge... I 2017: Jeg har søkt mye i området 26+ fot og under 250000,- i perioden 2016-2017. Da blir det stort sett eldre båter, og noen har satt fantasipriser. Var oppi en populær båttype og fant flere hjemmemekkede løsninger som virkelig så hjemmemekket ut. Og prisen var alt for høy. Har ligget til salgs siden mai. Ikke solgt ennå. Båter som er lagt ut rimeligere har blitt solgt ganske kjapt. Feks Summer Family (27) med Ford maskiner med 150 hk til 120000,- og i god stand (sett på bilder). Mens Summer Family med 100 hk til tett opp under 200000,- har ligget lenge. Virker som om kurant motoriserte skjærgårdsjeeper holder seg i pris. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
HansH Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Har fulgt med litt på prisene på litt større båter dvs ca 40-50 fot. Ser for meg ut som prisene har sluttet å falle så mye som tidligere år. Jeg sier dette fordi vi hadde en periode hvor prisen på store båter var i tilnærmet fritt fall og hvor store båter var svært vanskelig å omsette. Mitt inntrykk er et marked noe mer i balanse og at kjøpere i dag ikke behøver å bekymre seg like mye for et umiddelbart kjempetap i det de signerer kontrakt. Uansett har båtmarkedet ikke vært noe smart sted å være tungt inne med kapital sammenliknet med f eks boligmarkedet. Tror veldig få kan regne med å få igjen det de betaler for en båt samt påkoster i oppgraderinger. Har samtidig inntrykk av at folk er mer kresne mht kvalitet, utstyr, merker og løsninger. Derved får du kanskje større prisforskjeller mellom ulike merker og mellom "gode" og "dårlige" båter. Det som tilsynelatende kan være et kjempekjøp mht størrelse, alder utstyr osv ("mye båt for pengene"), kan fort vise seg å være omtrent umulig å få solgt i neste omgang fordi det i markedet oppfattes som feil merke. Legg også merke til at selgere av nokså ukjente merker ofte sørger for å legge inn kjente båtmerker i teksten ("...samme løsning som i Princess, Fairline, Sunseeker..." osv) for å sikre treff på finn.no fra kjøpere som legger inn dette i søketekstfeltet. (tror det har liten effekt, men likevel...). Konklusjon: Fortsatt er det ikke noen lur investering å legge masse penger i båt, men det gir veldig mye glede. Prisene på store båter har sannsynligvis nådd et bunnivå og faller ikke like raskt som tidligere, blant annet pga valutaen og fordi prisene internasjonalt nå ser ut til å være minst like høye eller høyere enn i Norge. I det store bildet hører det også med at det nå er bedre tider i Norge og tiden med fortløpende masseoppsigelser i f eks oljebransjen er over. Link to post
andersb Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 følger mest med på litt raskere mindre båter, typ goldfish og lignende, de som er kurrant årgang og pris går på dagen, de med 10 år eldre til samme prisen, blir liggende. Link to post
hanto1 Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Ser viknes fortsatt holder seg godt, ikke mange prosent tap på disse. Hadde jeg kjøpt dyr bil i stedet for 8 år siden hadde tapet vært mye større. Ellers er det alltid noen båter som er værre og selge. Eldre store båter er tyngre å få solgt da folk flest ikke er handymen lengre og har bittert erfart At verkstedpriser koster blod Link to post
Vaagen Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Har funnet ut at på rubrikk.no så ligger alle annonsene fra finn.no, men med mulighet for å se hva som var opprinnelig prisforlangende. Om man ikke har full oversikt over alle båter selv, så kan man gå inn der, og se hva båten var priset til før, og om den er satt ned. 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Komodo Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 hanto1 skrev 1 time siden: Ser viknes fortsatt holder seg godt, ikke mange prosent tap på disse. Ja gjør de egentlig det? Jeg synes det virker som om de aldri blir solgt.... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Komodo skrev 9 minutes ago: Ja gjør de egentlig det? Jeg synes det virker som om de aldri blir solgt.... De med 1 maskin på aksling går som regel. Link to post
Komodo Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 ??? Har Viknes noe annet? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Nei, surra, blanda med Viksund.. Link to post
Komodo Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Ahh, ja da så. Det er jo noen St. Cruiz med aggregat og to motorer, det blir annerledes. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Komodo skrev 6 minutes ago: Ahh, ja da så. Det er jo noen St. Cruiz med aggregat og to motorer, det blir annerledes. Ja, da finnes alternativer der med en gang 360 St Cruiz med singel installasjon på aksling låter ok fornuftig masse gunstig båt.. Link to post
hanto1 Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Viknes omsettes jevnt og trutt, mange synest de er dyre, men verditap kurven har vært flatere enn de fleste andre båter. Om dette fortsetter inn i 2018 vet jeg ikke. Link to post
PiperBill Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 554 «cabincruisere» fra 1980 – 1989 på Finn i dag. Selv om en god del av disse klassikerne ser fortsatt bra ut så er det mange med originalmotor. Det i seg selv gjør meg skeptisk. Jeg er heldig nok at jeg har en eldre båt fra 86 men med en bra Yanmar fra 2005 som hadde bare 600 timer da jeg kjøpte. Det var det som «closed the deal» for meg. Nå ønsker vi en litt større og litt raskere båt men jeg tror jeg må opp mot 1 mil for å få det som jeg anser som et trygt kjøp. Begynner nå å lurer på om vi bør være fornøyd med den båten vi har. Det er tross alt bare noen måneder på sommeren vi bruker den. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Faxen Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Hvor markedet går? Ihvertfall veeeeldig tregt. Nå har jeg snart 1800 treff på båten tilsammen. Null spørsmål, 193 har sett mer enn to ganger og 8 har lagret annonsen. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn