Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Så en gang et komplet kit med varmeveksler til Merc 4.3 V6 på nettet ett eller annet sted. Er ikke kar om å finne det igjen. Noen som vet hvor dette selges eller hvilke engelsk uttrykk/navn jeg kan bruke når jeg skal google?

 

Altså, dette er et kit til motorer som I fra før av er kun sjøvannskjølte.

Link to post
Share on other sites

Hei.

jeg har en mercruiser v8 sid 305 5.0l fra 1998.

Denne er det varmeveksler på (halvkjølt?) altså sjøvann inn i varmeveksler, og ut igjen i manifold og risere. Fungert fint, men nå er det noe galt.

 

Motoren får for høy temperatur nå, så jeg lurer på om sirkulasjonspumpa er ødelagt? Kjøleveska i motoren blir alt for varm og alarmen uler.

 

Sjøvannskretsen fungerer fint fra impeler (alpha gen 2), da jeg kjenner varmeveksleren blir kjølig, og at jeg ser kjølevannet igjennom slangene fra varmeveksleren til manifoldene sirkulerer, siden dem er gjenomsiktige, og at vannet ut igjen fra eksosen er veldig kaldt. Båten står på land med slange på drevet.

 

Hva tenker dere?

Kan det være luft i systemet, eller er det sirkulasjonspumpa som må byttes. Om den må byttes, er det komplisert for en amatør?

Tips og råd mottas med stort takk.

Link to post
Share on other sites

Hei alle..

 

Nå har jeg lest gjennom hele tråden og jeg har kanskje lest for mye for jeg har likevel spm..

 

Jeg har nylig kjøpt min første båt med V8. Dette er en 95 mod Rinker 265 med Mercruiser 5.7 l V8 og Bravo 3 drev.

 

I følge selger så ble det kjøpt inn ny blokk (2013). Resten er fra 95 tror jeg. Det ble også sagt at det er 225 hk i den, men utfra det jeg har klart å finne ut av så kom denne motoren med 260 hk?? Stemmer dette? Det ble også sagt at toppfart var ca 32 knop og marsjfart ca 25.

 

Jeg, som mange andre, har blitt smittet av min far som var fanatiker med V8 og trimming.

 

Jeg har skjønt såpass at å bytte til 4 portet forgasser og kvassere kam kan gi litt mer hk. Men mer vet jeg ikke.

 

Jeg har fått det for meg at hvis man skremmer opp hk litt så vil motoren være litt mer gjerrig på bensinen på samme hastigheter siden den ikke trenger å jobbe like hardt ???

 

Jeg kunne godt tenke med å ta ut ca 300-330 hk i denne motoren dersom det stemmer at det orginalt er 260 hk.

Hva kan man gjøre, hvilken deler, hvor få tak i det.. vil drevet tåle det, må jeg bytte propell?

 

Jeg vet at dette ikke er en racing båt, men litt mer pulver og kanskje litt mer fart tror jeg ikke hadde skadet.

 

Beklager for så mange spm, men jeg er heeelt grønn på slikt.

 

 

 

På forhånd takk.

 

PS: utrolig glad for alle de dyktige personene her inne.. jeg lærer masse av å lese innleggene deres :)

Link to post
Share on other sites

Hei alle..

 

Nå har jeg lest gjennom hele tråden og jeg har kanskje lest for mye for jeg har likevel spm..

 

Jeg har nylig kjøpt min første båt med V8. Dette er en 95 mod Rinker 265 med Mercruiser 5.7 l V8 og Bravo 3 drev.

 

I følge selger så ble det kjøpt inn ny blokk (2013). Resten er fra 95 tror jeg. Det ble også sagt at det er 225 hk i den, men utfra det jeg har klart å finne ut av så kom denne motoren med 260 hk?? Stemmer dette? Det ble også sagt at toppfart var ca 32 knop og marsjfart ca 25.

 

Jeg, som mange andre, har blitt smittet av min far som var fanatiker med V8 og trimming.

 

Jeg har skjønt såpass at å bytte til 4 portet forgasser og kvassere kam kan gi litt mer hk. Men mer vet jeg ikke.

 

Jeg har fått det for meg at hvis man skremmer opp hk litt så vil motoren være litt mer gjerrig på bensinen på samme hastigheter siden den ikke trenger å jobbe like hardt ???

 

Jeg kunne godt tenke med å ta ut ca 300-330 hk i denne motoren dersom det stemmer at det orginalt er 260 hk.

Hva kan man gjøre, hvilken deler, hvor få tak i det.. vil drevet tåle det, må jeg bytte propell?

 

Jeg vet at dette ikke er en racing båt, men litt mer pulver og kanskje litt mer fart tror jeg ikke hadde skadet.

 

Beklager for så mange spm, men jeg er heeelt grønn på slikt.

 

 

 

På forhånd takk.

 

PS: utrolig glad for alle de dyktige personene her inne.. jeg lærer masse av å lese innleggene deres :)

Link to post
Share on other sites

Det kan ha vært gjort mye rart med den siden 95 men hvis det sitter en toportsforgasser på den så stemmer det vel med 225hk. Bytter du innsug og forgasser til fireports får du nok 260 hk og kan sette på brattere propellere men du sparer ikke noe bensin. Et gitt skrog med en gitt vekt bruker en gitt mengde bensin per nm i en gitt hastighet. Om motoren er rød eller blå, om den har 200 eller 400 hk så bruker den hverken mer eller mindre bensin i den samme hastigheten. Forskjellen blir toppfarten gitt at du setter på propellere som belaster motoren maksimalt på maks turtall. Disse motorene egner seg best til å cruise på 3000-3500rpm. Toppfarten er egentlig uinteressant, særlig på en sånn båt. Du kommer ikke til å kjøre over 30kn uansett. Du kan naturligvis bygge om motoren til en 330 hester men det blir å kaste pengene i dass, det blir ikke noe dyrere å kjøpe en ny 330hk.

Link to post
Share on other sites

Å styre med annen kam er vel ikke alltid like lurt har jeg hørt. Kammen som sitter i er vel tilpasset monoton gange på motoren som man vil ha i en båt. Men kliner du på Hitek manifolder så skal visst det gi 10% mer effekt og spare 10% i forbruk. Blir vel litt som å sette på andre headers i en v8 bilmotor?

Link to post
Share on other sites

Jeg har HiTek manifolder men jeg har ikke noe formening om de gir mere fart, mindre forbruk eller noe annet hyggelig. De kan nemlig ikke regnes som tuned headers fordi rørlengdene er temmelig korte. Jet-boats som de bruker til elve-racing i USA har derimot skikkelige lange headers og disse motorene har vannjet slik at bånndrag ikke er nødvendig. Motorene har høy komp og frisk kam og varver 6500rpm.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har to sånne i Windyen og er storfornøyd. De har TBI som du sier og det fungerer helt utmerket. Jeg har DPS drev med litt for tunge stålpropellere så båten som veier 4500kg topper på 38,5kn @ 3800rpm.

Motorene går vesentlig stillere enn v8'erne, er lettere, kortere og billigere og sterke nok for mitt bruk.

Forskjellen ift 4,3 MPI er at sistnevnte har 20 hester mer på toppturtall, helt uinteressant for min del.

Mercruiser har nå kommet med en erstatter som er på 4,5 liter, den har da litt lenger slaglengde 3,6" istedet for 3,48", de har også aluminiumstopper og et annet innsug for å redusere motorstøyen. Toppeffekten er 250hk og den er ytelsesmessig ganske identisk med 5,0 V8 men med noe lavere forbruk ved lav belastning.

Zabo racing hadde forresten utstilt en 4,1 V6 høykomp racing utgave med 550hk på båtmessa nå, så det bor da litt i disse jernklumpene :-)

Link to post
Share on other sites

Fin tråd! - Nå to spørsmål til ekspertisen! :-)))

 

Jeg har en 2005 496 mag HO som jeg ikke får max turtall på (Husker jo selvfølgelig ikke tallene nå som alt er på land :-(  )  men mener å huske 2-3-4-5hundre'ish omdreininger under det maskinen skulle ha som max. Og båten går derfor en del knop saktere enn den gjorde for bare et par år siden) Forslag til steder jeg kan finne igjen de manglende omdreiningene?  

 

Den har siden jeg kjøpte den i 2010 konsekvent drukket gearlube. Tilsynelatende kun under fart. Jeg har ingen synlige oljelekkasjer om bord og ingen flekker under drevet gjennom vinteren - Drives me crazy for nivået må sjekkes hver gang jeg skal ut med båten så det føles som mye forbruk... Ideer til hvor det forsvinner?

 

Motoren er ute av båten nå så om det er noe som bør sjekkes og byttes passer det bedre nå enn i løpet av den skyfrie sommeren som er på vei... :-)))

Link to post
Share on other sites

Det er liksom det der som jeg ikke riktig forstår heller - men jeg greier altså ikke se spor av noe lekkasjer i eller utenfor båten (den lagres innendørs så det ville vært veldig synlig.) så lenge motor ikke er i bruk. Men at beholderen må etterfylles er jo også et faktum så...  ;-/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...