Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Det er liksom det der som jeg ikke riktig forstår heller - men jeg greier altså ikke se spor av noe lekkasjer i eller utenfor båten (den lagres innendørs så det ville vært veldig synlig.) så lenge motor ikke er i bruk. Men at beholderen må etterfylles er jo også et faktum så...  ;-/

Er der stor lekkasje vil det fort synes. Du sier ikke hvor mye du må etterfylle. Men et Bravo 3 skal ha totalt ca 3L gear olje, så

det bør jo være fyllt såpass. Det er ofte at man må etterfylle litt i tanken når man har byttet gear olje, men det stabiliserer seg

etter kort tid.

 

Du får ta av drevet og trykkteste det. Da vil eventuelle lekkasjer vise seg.

Dette gjør du fint selv, skru ut lufteskruen oppe og ta luft fra en kompressor med en luftpistol, ha litt olje rundt på tuppen så det blir tett.

Trenger ikke mye trykk, bare nok til at det blir overtrykk, er det lekk noe sted vil det kunne høres tydelig og kanskje se olje piple ut.

 

Mulige lekkasjer er opp ved drivaksel, der er det en simring, og nede på prop aksel. Er jo en mulighet på midten også, der

drevet er delt i over og under hus, men det er vel mer sjeldent. Samt påfyll og lufteskruer.

Er det lekk oppe på drivaksel, vil det lekke olje ut som ligger i mansjetten eller renne ut bak motor om det er mye.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

For meg høres det ut som det ikke er verdt å gjøre noe enn å bare ta vare på det som er der.

 

Men hvor kan jeg få tak i ny forgasser og innsug og hva er å anbefale i såfall?

 

Det er til salg en Holley 600cfm fire ports forgasser på markedet her. Er bra forgasser som passer en V8.

 

Du trenger i tillegg en 4 ports manifold. Da er du langt på vei mot de 260 hk eller mer du vil ha.

Manifoldene kan man polere portene som vil gi bedre flow inn og ut.

Det finnes og topper som har mindre volume, for mer kompresjon og større ventiler, blir fort hk av det.

Skal du bytte kam må du nok ut med motor, siden kam skal ut på front av motor.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Jeg har et strøken Draco 2400 Styling med et Mercruiser 350 Magnum, og den har fersk vann kjøling og røstfritt risers så eksost systemet er nesten vedlikehold fritt, jeg bare skift ut de riser/manifold pakninger hver 2/3 år.

Jeg har kun hadde Mercruiser V 8'er I min båter unansett at jeg har jobbet som mekaniker hos begge  Volvo Penta og Mercruiser  I over 20 år.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mercruiser 5,7L (med forgasser). Jeg har de siste sesongene ved sesongstart slitt med at motoren opptrer upålitelig. Den går tilsynelatende perfekt, inntil den plutselig stopper for deretter nekte å starte. Problemet er trolig litt dårlig bensin og kondensproblemer på tanken etter vinteren, og problemet synes å forsvinne etterhvert som jeg får på ren bensin og kondensfjerner. 

 

Spørsmålet her er om andre opplever tilsvarende med disse motorene og om noen har noen tips for å gjøre motoren mindre følsom for dette. At motoren trenger "rein" bensin er selvsagt, men jeg har en følelse av at det også kan være andre ting enn bensin som spiller en rolle her. 

 

Er det andre ting jeg bør sjekke eller utbedre? Takknemlig for alle tips. 

Link to post
Share on other sites

Tja, vi hadde samme problemet på vår Volvo Penta aq145. Gammel bensin med kondens vil nok oppføre seg likt uansett motor. Vi brukte også kondensfjerner. Hvordan er tenningssystemet ditt? Gammelt?

Pluggledninger, kondensator, stift og fordelerlokk varer ikke forever. Dette kan føre til ustabil gange.

Vi byttet kun coil og kondensator i år da resten så fint ut. Det hjalp for gangen på tomgang og gjorde den lettstartet. Men å lære seg tenningsanlegget kan spare deg for mye hodebry. Er kun små ting som fort kan gi mye problemer.

 

NB: sjekk at vannutskilleren din ikke er fullt av vann også.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

350MPI starter men stopper igjen etter å ha byttet filter på vannutskilleren.

 

1 Byttet filter

2 startet motor

3 registrerer at vannutskilleren ikke fylles med bensin

4 stopper motor etter noen minutter, den har kjørt på bensinen i hovedfeltet

5 frakoblet ledning mellom vannutskilleren og hovedfeltet

6 suger bensin fra tanken og får fyllt vannutskilleren

7 kobler sammen

8 motor starter, går til hovedfeltet er tomt, stopper (bensinpumpen uler mer enn vanlig)

9 ved nye startforsøk så stopper bensinpumpen når trykket er bygget opp, motor starter, men stopper igjen etter få sekunder

 

Det er åpenbart luft i systemet, TIPS?

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei DieselDahl.

 

Igår byttet jeg også hovedfilteret, det gamle var halvfullt. 

 

Jeg monterte inn midlertidig en bensinpumpebelg og fikk fyllt opp dette filteret, jeg luftet med en av blindskruene på filteret.

 

Jeg demonterer også "Schrader valve" og konstaterer at det kommer mengder med bensing når bensinpumpen starter.

 

Jeg fikk motoren til å starte å gå ved flere anledninger. Stop med påfølgende start var imidlertid ofte uten suksess. Gasspådrag tålte den av og til ikke (motoren stoppen igjen) av og til gikk det greit.

 

Det frustrerende er at fra å ha en motor som alltid startet og gikk pent, har jeg nå en som man ikke vet starter eller ei. 

 

Av servicemanualen så synes jeg det ser ut som om det kan skyldes flere ting:

 

- Feil bensintrykk

- Feil på Idle Air Control valve

- Vann i bensinen, dårlig bensin

og mye mer.

 

Det mest nærliggende er kanskje å tenke seg at den dro luft og kanskje noe dritt inn i systemet når den gikk på kun bensinfilteret. Det er kanskje også naturlig å tenke seg at sugeeffekten til bensinpumpen er redusert

 

Stønn ;-)

Link to post
Share on other sites

Røilen; har du prøvd kondensfjerner på tanken? Løste en hel del for oss i år. Helte på om kvelden. Dagen etterpå fyrte motoren som ingenting hadde skjedd.

 

Det skal jeg forsøke.

 

Mistenker imidlertid at bensinpumpen har tatt kvelden - Mitt Rindainstrument hevder at det bare er 15psi trykk, og det duger vel ikke.

Link to post
Share on other sites

Sjøsetting idag - litt skuffet over at den ikke gikk, puslet jeg litt rundt om kring dyttet borti ledninger og slikt

 

Vola - etter 10 start forøk så ikke den på  tomgang, litt nølende først deretter mer stabilt. Nå går den fint om ikke helt 100%

Link to post
Share on other sites

Ja, men det blir litt kvasi. Du trenger jo VP svinghjulshus og drive coupler. Du må ha sjøvannspumpe enten foran på svingningsdemperen eller med reimdrift, slanger får du nok til. Vet ikke hvor bra merc eksosrisere passer mot VP bukkehorn men VP eksosmanifolder og risere passer. Selve motoren er jo den samme. Wire til girskift går via en shift plate på merc mens VP har wire direkte fra cockpit. Den elektriske pluggen er litt forskjellig men fargekodingen på ledningene er den samme.

Jeg ville vel gått for VP marinisering når VP drev benyttes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...