DieselDahl Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Det kan være feil på MAP sensoren. Mål spenningen ut fra denne. Skal være ca en halv volt ved absolutt vakuum og ca 4,5V ved atmosfæretrykk. Med diagnoseapparat kan du lese ut verdien i mBar og også spenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 3.September.2015 Link til dette innlegget Svart 3.September.2015 Det kan være feil på MAP sensoren. Mål spenningen ut fra denne. Skal være ca en halv volt ved absolutt vakuum og ca 4,5V ved atmosfæretrykk. Med diagnoseapparat kan du lese ut verdien i mBar og også spenningen. Alternativt kan du bare koble den fra - Da går motoren på et antatt standard trykk som fungerer sånn passe. Sitér dette innlegget Link to post
.Torstein. Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Noen som kan fortelle meg hva jeg burde sjekke på min 1987 Mercruiser v8 5,7. Har fått beskje at jeg burde bytte manifoiler og risere. Er det bare dette som pleier å skiftes eller er det noe mer som jevnlig må byttes ? Jeg tenkte å ta ut motoren fra min SeaRay for å bytte dette og for å bli litt kjent med motoren. Hvor og hvem er rimeligst på nye manifoiler og risere ? Jeg ser man kan få kjøpt et komplett kitt på Ebay for 10.000,- inkl frakt. Finnes kanskje ikke noe rimeligere en det ? ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Normalt å skifte dette etter 10-15 år. Motorene bør ikke ut for denne jobben. Kjøpte til min 4,3 mercruiser på skruvat Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DieselDahl Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Kan jo prøve her: http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=63975737&q=Riser&sort=1&ref=fas Sitér dette innlegget Link to post
.Torstein. Svart 9.September.2015 Link til dette innlegget Svart 9.September.2015 Normalt å skifte dette etter 10-15 år. Motorene bør ikke ut for denne jobben. Kjøpte til min 4,3 mercruiser på skruvat Om jeg skrur av manifoliene og riserene. Klarer jeg se om disse er ødelagte uten å måtte gå inn med kamera ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 9.September.2015 Link til dette innlegget Svart 9.September.2015 Ja. Hvis de er dårlige så. Blir de skikkelig dårlige får du saltvann inn i eksosportene Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bømlonytt Svart 3.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2015 Ny mercruiser 4.3 l kjørt 23 timer ,for lite kompresjon og rust på pluggen på ene sylinderen,noen som har ein forklaring.... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2015 Mulig saltvann lekk i manifold. Som lekker inn i sylinder. Går motoren som den skal når den har gått litt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bømlonytt Svart 3.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2015 Den starter Ikkje.......tenner Ikkje, har målt alt,målt kompresjon på to sylinder, 5 på den ene 7 på den andre......servicemann har Ikkje funnet feil,da han logget seg på med pc verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 3.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2015 Hei.. Lurer på hvor dere har oljekjøler. Har en bowman oljekjøler og den er montert før ferskvannskjøleren. Men saken er den att olja går for kald. Er det noen som har olje kjøleren etter ferskvannskjøleren 5.7chevolvo Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2015 Det skal sitte en bypasstermostat i adapteren til oljekjøleren. Der slangene går ut. Oljekjøleren sitter alltid på sjøvannsslangen før hovedvarmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 3.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2015 Ok da har jeg feil adapter. Er kun ett lokk med 2 slangestusser på. Hvor kan en kjøp sånn da i god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
.Torstein. Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Hei Har en Mercruiser v8 260hk. Starteren min ble frastjålet så jeg trenger ny og litt kjapt. Problemet er at jeg ikke vet vilken type starter jeg trenger. Noen der ute som vet hvilken starter som passer min motor ? Jeg tror det er en 1987 modell motor. ? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 (redigert) Morsomt med tyvpakk i båten ja.I utgangspunktet finnes de to forskjellige startere til eldre V6 og V8.Enten står de to boltene man fester starteren til blokka på linje eller på skrå ovenfor hverandre.Et speil og litt lys er uvurdelig til dette arbeide men du kan også bruke fingertupene for å føle deg frem.Starter litt kjapt bør være en grei sak i finne eller få bestilt oss din lokale bildelsjappe.Feks Bema i Grimstad importerer Wilson marine startere og leverer til mange av disse butikkene. Redigert 12.Oktober.2015 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 13.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2015 300 og Ørti kroner (+ frakt + litt og mva = ca 1000) på eBay for KinaWare men de funker. Deretter kan du zooe litt rundt for en original GM Mexico starter. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
hebbelille Svart 31.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2015 Hei. som nevnt tidligere så har jeg en Volvo Penta 5,0 V8. Men er det noen her som vet om det fines en data kabel eller noe slikt så det går å koble en pc opp mot motoren? sån får å lese av timer og slike ting? eventuellt om det fines både kabel og programvare så du kan få opp info på motoren under kjøring osv? (som en kjørecomputer) takker for alle svar Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
DieselDahl Svart 31.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2015 Det kommer helt an på hvilken modell du har. Vet du hvilken årsmodell du har? Serienummer? Hvilken ECU? Sitér dette innlegget Link to post
doctordre Svart 31.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2015 Hei. som nevnt tidligere så har jeg en Volvo Penta 5,0 V8. Men er det noen her som vet om det fines en data kabel eller noe slikt så det går å koble en pc opp mot motoren? sån får å lese av timer og slike ting? eventuellt om det fines både kabel og programvare så du kan få opp info på motoren under kjøring osv? (som en kjørecomputer) takker for alle svar There are different possibilities: but most important is production year of the engine: from the year 2006 every engine has CAN-bus. You can buy a CAN interface and connect it on your USB and you can see the data. But you have to know how to read CAN data. CAN bus is more for a permanent installation since modern gauges are equipped with CANbus. There is also a device from RINDA. it will show you information through other data line as well. you can see various data like temperature and oil pressure. Also for older engines. http://www.rinda.com/training/training.htm You can also log for a period or make graphs Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Hei igjen. Takke for svar. motoren er en 1999 modell, Volvo penta 5,0GI V8. tror det var GI den het. Usikker på ECU, vordan finner jeg ut det på ekleste måte? Planen var å sette inn en fast 7" Touchscreen tilkoblet en pc jeg har som går på 12V, og koble den opp mot motoren slik at jeg da kan gå inn å lese av info. Og om mulig ha noe da som kan vise info fra motoren under bruk, legger med et bilde får vise hva jeg tenker Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
DieselDahl Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Ta et bilde av den så er det lettere å svare på. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 Dersom ECU'en har can-bus kan du koble til en slik: http://www.livorsi.com/auto/catalog/mefi.htmlog få motordata opp på et nmea2000 display eller på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 DieselDahl. det er jo en løsning, men får man nmea2000 display i 7" har ikke funnet noen plass de selger slike. men siden jeg har en plotter i dag som fungerer greit til mitt bruk så blir lit mye å investere i en ny plotter får få til det jeg var ute etter. Om det fantes en kabel som kunne kobles til en pc, og så ha eventuelt da et program får å lese av data og slik i båten, som det han doctordre la ut link til, og eller eventuelt et som kan vise instrumenter slik på bilde over og kunne hente ut data fra motoren... en slik kabel koster sikkert lit men sikker ikke så mye som en ny plotter eller nmea2000. siden jeg alt har pcn med kartplotter program og GPS antenne viav usb. men er det her den ECU'en sitter? Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
DieselDahl Svart 1.November.2015 Link til dette innlegget Svart 1.November.2015 (redigert) Dette er ECU'en ja. Hvis du løsner den fra braketten skal du kunne se et GM delenummer, f.eks. 12575479 Dette forteller hvilken ECU versjon du har. MEFI 3, MEFI 4A og MEFI 4B ser like ut men etter hva jeg vet er det kun mercruiser som bruker MEFI 3. MEFI 4A har ikke can-bus men det har MEFI 4B. Alle sammen har en serie utgang og du får ut endel info med den rette software. Når det gjelder display så finnes det gateway mellom NMEA 2000 og USB. Jeg kjøpte denne: https://www.obd2allinone.com/mefitune.asp Men det er mest for diagnose. Den kan brukes til live avlesing av verdier i ECU'en og recording for diagnose. Du får ikke opp oljetrykk f.eks. fordi det sitter ingen oljetrykksgiver som er koblet til ECU'en. Men du får alle verdier som tenningssystemet og innsprøytningssystemet har til rådighet. Pluss mye mer, som timetallet, feilkoder og mye annet. Redigert 1.November.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 2.November.2015 Link til dette innlegget Svart 2.November.2015 Hei. Vurderer motorbytte i min Draco 1800. Står en 3l 140hp med Alpha one gen 1 i dag. Motor jeg har los på er en 96 4,3 med Alpha gen 2. Tanken er å flytte hele pakken over. Passer hull i skrog til begge transomene? Altså, går de om hverandre, eller må jeg regne med å skjære ut mer for å få inn gen 2 transom og drev? Transom passer, som andre skrev. Men du må kappe bort det gamle motor feste og støpe nye avlange isteden. Tilsvarende de du ser på bilde av v8 med flammer i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.