Jump to content

Oppussing av Joda 310 Monaco og motorbytte i fra kad 44 -> D6-370


Joda3300

Recommended Posts

Interessant at du bruker forvarmet vann på motoren. -men hva synes impelleren om det?

 

Aldri opplevd at impelleren tar skade av det, dette gjør vi på vinterkonserveringer hos oss. Uansett så tar eg ut impelleren til våren kontrollere den og spraye den inn med silikonspray, impelleren som står i samme stilling heile vinteren har ein tendens til å beholde formen sin ein periode.

 

 

Dersom du har el kvernpumpe ut fra septik, husk å kjøre litt frostveske inn i denne også.

Jeg glemte det ett år med det resultated at den sprakk, Drittjobb å bytte :puke:

 

Takker for tips ang frostsikring av kvernpumpen. denne hadde eg ikkje tenkt på;) må eg fylla nokk frostvæske blanding på tanken til at eg kan spyle dette ut gjennom pumpen ?

Noe flere tips ang septiktanken motaes med stort takk. Renset heile tanken i fjor, og bytta sensoren pga stigerøre til kvernepumpen var potta tett!! FYYYYYYYYY FLAaaTE for ein hæslig jobb..

Tips for å holde tanken så rein som mulig? Har i heile sommer kjørt 1 dasj med industrirens (rens for kjølvæske system på motorer) andre tips?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Impeller kan vel tas ut nå og settes inn igjen til våren så får den ingen "fasong".

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Impeller kan vel tas ut nå og settes inn igjen til våren så får den ingen "fasong".

 

Tenkte på dette, men da blir det grising med frostvæske i motorommet og ekstra reingjøring, Tenker eg lar den stå i nå i vinter, tørne litt motoren i ny og ned så ikkje ting "setter seg", Starter opp motor og lar den gå i ferskvann, tar den ut og kontrollere den når det er blir varmere vær. Blir ikkje "mindre" grising av den grunn, men da er det bare reint ferskvann. HATER frostvæske, er så j*Vlig å få på klær/hud.

 

Ellers er eg veldig i tenke boksen ang puter ute og inne, og badeplattformen, Er ganske sikker på eg skal få sydd om putene ute til mørkblå, usikker på putene inne, synst dem er litt utgått. Legger ved eit bilde av putene inne.

 

bilde

 

Teppet på veggene er kanskej værre enn putene? Putene er mørkeblåe med guleprikker. Synst og at stoffet virker litt "billig"

 

Trenger hjelp her! Hvilken farge bør eg gå for, bør eg først trekke om "teppe på veggene"? og se hvordan det blir? Gardinene er i mørk blå.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

 

Hei Tom Erik

 

Har brukt juleferien til å lese din flotte historie om renovering og opgradering av båt og motor. Virkelig imponerende og nyttig lesning.

 

Har en liten kommentar og tips vedrørende rens og eventuell behandling av begynnende korrosjon innvendig i dieseltanken.En aluminiumstank vil over tid bli angrepet og korrodere (oksidere). Vanligvis er er slike tanker produsert i sjøvannsbestandig aluminium (AL 5000-serie) og de tåler ofte et tøft miljø. Over tid vil de likevel oksidere og i verste fall kan det oppstå hull i tanken.

 

Dersom man skal behandle en slik tank innvendig må man passe på følgende: Pusse bort all begynnende korrosjon med sandpapir, pad e.l. Dersom det er tegn til gropkorrosjon må man seriøst vurdere å bytte tanken. En ny tank i syrefast stål evt plast er da et bedre alternativ. Dersom man velger å overflatebehandle aluminiumstanken innvendig kan det gjøres slik:

 

Etter sliping/padding (120-korning) vaskes tanken med avfettingsmiddel. Må være absolutt ren og tørr. Ikke bruk noen form for sparkel. Og så det viktige: Eneste type maling som vil tåle diesel (og evt litt sjøvann) er epoksy, fortrinnsvis av mastic-type. Epoksy kan legges på i forholdsvis tykke lag og vil aldri løses opp av diesel eller salt. Den vil også tåle alt man senere måtte bruke av rensemidler i tanken. Ikke bruk lakk med svakere bindemidler som akryl eller polyester. Visse typer polyuretanmaling er også svært robust men vil likevel ikke være like holdbar som epoksy.

 

Problemet som senere evt kan oppstå er dersom malingen skulle løsne. Normalt vil det ikke skje hvis man har fulgt oppskriften over. Uansett vil evt malingrester fanges i grovfilteret.

 

Ved å male tanken innvendig (primært i bunnen) vil man trolig forlenge levetiden med minst ti år. Malingen i seg selv vil fylle evt smågroper etter korrosjon og det er derfor ikke verken nødvendig eller tilrådelig å bruke sparkel. Lykke til.

 

mvh

Hans H

Link to post
Share on other sites

Synes putene i framkabinen er helt OK jeg da.

Teppe på sidene av benkene kan du trekke om med f.eks hvit skottbekledning.

Husk på når du skal trekke om putene ute at du velger stoff med høyest mulig

lysekthet. Skala fra 1 til 8. 1 tåler solys dårlig, 8 bra. (spesielt viktig ved bruk av f.eks.

møbelstoff og niroxx/alcantara i mørke farger)

Hold oss oppdatert da. Blir spennende å se hva bestemmer deg for :smiley:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir nokk å vente med putene inne vertfall, har vudert som du seier å trekke om teppene på veggene så dette blir nokk gjort i vinter, Ang putene ute vil eg nokk gå for niroxx/alcantara i mørk blå sånn som dei nye joda 310`ene. Trur båten vil føles mye nyere ut med dei mørkeblåe putene.

 

Bare det ikkje blir for mye mørkeblått?

 

Grunnen til at eg hadde lyst å bytte trekket på dei inner er fordi dem virker så "billig" i stoffet. veit ikkje hvorfor, men virker veldig tynt og knappene er litt "løse" kanskje dette kan fikses i stedenfor å trekke dem om?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Skal opp i båten i morgen så da skal eg ta noen bilder av hvordan det ser ut på innside. Forhåpentligvis ut i fra bildene kan du gje meg noen gode tips om hvordan eg får fikset det.

Pga vær,vind og juletider har eg ikkje fått på presenningen på båten enda. Dette er ikkje noe good feeling å sitte med når snøen daler ned. Har vært oppe 2 ganger i julen å kostet snø, står vifteovn ombord i båten som holder ca 10grader så snøen på kalesjen smelter så og si med ein gang den lander;) I morgen har dem meldt opplett og fint vær, heilt avhengi av dette da presenningstativet står inni båten hvor kalesjen er, så kalesjen må fjernes. Dette er også ein 2mannsjobb og få i sammen stativet. Er ikkje lett å sette opp stativet aleine.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Med tanke på impelleren, pleide jeg å sette inn den gamle (som jeg hadde i reserve) mellom ferskvannskjøring og frostvæskekjøring.

Oppbevarte impelleren mørkt og kjølig igjennom vinteren.

Byttet reserven med den "nye" føre sjøsetting.

Blir uansett frostvæskeklin på våren, hvis du ikke kjører en liten runde med ferskvann først da.

Link to post
Share on other sites

Hei Hei ;)

 

Som vanlig er eg treg ute å komme i gang, men av å lese her inne gjer motivasjon!!!. Vanvittig mange flinke folk her inne som kan diverse saker og ting,

 

Fekk omsider i romjula på presenning og presenningstativet, nå er det godt og varmt under teltet, og båten er ryddet heilt utav. ;)

 

Ved ankomst såg været ut til å ikkje vera det store da haglebyger kom akuratt over båten, men noen minutter etter ankomst begynte det å se bra ut og det var bare å gå i gang

bilde

 

bilde

 

Stativet gjekk på som ein drøm, mye enklere når man har gjort det 1 gang før. For å få på dei siste støttene som skal stå rett forran targaen måtte fremre kalesjen av, som dere ser på bildet over var været som skapt til å ta på presenningen.

 

Heilt til kalesjen akuratt var kommet av.... Da kom den værste haglebyen eg har sett på lenge.. sååå då var det om å gjøre å gire i 5, få på støttene å slite den tunge presenningen over for å prøve å dekke til båten for som F....

bilde

 

sekunde etter dette bildet blei tatt kom bya.......

 

bilde

 

Presenningen kommet på og surret godt fast. litt bale med alt for stor presenning da det ikkje er alltid like lett å får rette fine linjer på presenningen.

 

Har sopet sammen ein liste som ting som skal gjøres i vinter :

 

Bytte kobbarør fra dieseltank til motor med syrefasterør(ein kollega av meg jobbet hos Proflex i bergen før så han lager til alle rørene for meg)

Montere ledlist for motoromslys i motorommet med microbryter. Lysene går på når eg åpner luka.

Montere oljepumpe på veggen med stengekrane så det enkelt kan ta oljeskift, trenger bare å ha med ny olje. Tom Oljedunk vil stå ombord i båten

Montere "olje" pumpe på veggen for drenering av frostvæske på samme måte som olje. Lettere og holde intervallene når alt står klart ombord i motorommet. Pga gul frostvæske skal denne bare byttes hvert 4. år.

Levere putene ute inn for omtrekking til mørk blå, Trekkes om i niroxx. Litt usikker på om eg vil ha hvite kanter eller disse også mørkeblåe. innspill? Har vudert og velge ein litt sær farge på tråden også(samme farge som den grønne stripen på skroget?) Inspill til dette mottaes med stor takk! Usikker på om det blir veldig stygt, eller veldig stiligt. Er litt redd for at det skal bli for mye blått om eg går for heilt blåe puter.

"Teppene" på veggen inne ved salong byttes til mørkt blå eller hvit, litt usikker, mulig dette ventes med til neste år.

Montere ledlist forskjellige plasser ombord i båten, Ikkje for mye så det blir "overkill" men litt her og der så det blir mer som ein detalj.

Demontere BB siderute fremme ved pentry og salong da det lekker inn her, reingjøre og montere tilbake med ny "sikaflex"

Feilsøke på strøm frem til plotteren da dette forsvant under ombygging av dashbord.

Montere + og - skinne under dashbord

Montere 12v uttak flere plasser ombord i båten, dem som er der nå har heller ikkje tildelt strøm så dette må fikses. + dem fleste er av den "mindre" utgave av "sigarettenner". Tenker å bytte ut disse til standard størrelse.

Montere nytt anlegg i båten. 2 forsterkere og 1 sub. 1 forsterker til høytalere og 1 forsterker til sub`en. Montere 2 extra 6x9" høytalere ute.

Montere flere 220V uttak

Montere fast 12v->220v converter

Montere usb tilkoblinger rundtom i båten for lading av mobiler

Utvide badeplattformen er eit stort ønske, mulig eg må vente med dette prosjektet til neste år.

Ellers er det vanlig vedelikehold til våren

Og heilt sikkert masse annet knask som kommer til underveis.

 

Til neste år er det på ønskelista å bytte ut plotteren til ein ny type, og lakkere dashbordet i ein mørkere farge for å forhindre reflekser i ruta på sommersdager og SPESIELT i mørket!

Muligens det blir omsying av puter inne til neste år, og pusse ned teaken inne og olje/lakke denne opp igjen i ein mørkere tone(samme farge som i Viknes sine nyere båter)

 

Ønsker alle eit riktig godt nyttår så skal eg se om eg ikkje klarer å holde litt liv i denne tråden her fremover

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Ang puter og omtrekking.

Hva med tittekanter i beige/ brunt eller en gråfarge? Sømmer ville jeg hatt i samme farge som stoffet.

 

Ser at kanten på presenningen ligger inntil skrogsiden... Se til at ikke maljene ligger og gnager/ har kontakt med gelcoaten. Når det blåser vil det alltids bli litt bevegelse, som frem til våren gir matt slitasje...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang puter og omtrekking.

Hva med tittekanter i beige/ brunt eller en gråfarge? Sømmer ville jeg hatt i samme farge som stoffet.

 

Ser at kanten på presenningen ligger inntil skrogsiden... Se til at ikke maljene ligger og gnager/ har kontakt med gelcoaten. Når det blåser vil det alltids bli litt bevegelse, som frem til våren gir matt slitasje...

 

 

Takker for info ang maljene. skal sjekke dette. evt legge noe mellom for å forhindre gnag. Trur dette er bunnstoffet, men er litt usikker,

 

Hva menes med tittekant? eg har ikkje snøring på omtrekking av puter, er det pynte kanten "rundt" du tenker på ?

 

Heller nok mest mot å ha sømmer i samme farge som stoffet ja;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Fin liste over alt du skal gjøre Tom Erik :thumbsup:

 

Min mening ang. puter ute: Det jeg tror ville passet båten bra er en kombinasjon av mørkeblått og hvitt, bare blått blir veldig blått :smiley: Jeg ville ikke blandet inn den grønne tråden i dette.

 

Ellers er jeg spent på hva du ender opp med ang. dashbordet, jeg har også fryktelig plagsom refleks i rutene.

Link to post
Share on other sites

Fekk startet prosjektet med tetting av siderute i går

 

Demontert innerrammen

bilde

 

Klar for å kappe ut bakerste vindu

bilde

 

Demontert bakerste siderute fra ytterrammen

bilde

 

 

Demontert ytterramme med freme vindu i, det bakereste har vært byttet før så dette er ikkje glass, men plexiglass. så dette skal eg polere opp igjen før montering.

 

bilde

 

Alt demontert , klar for reingjøring

bilde

 

 

Beklager litt dårlige bilder.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Litt av eit vær her på vestlandet,krysser finger og tær at båten står der i morgen, satt opp ekstra klosser og sidestøtter i går etter jobb. Presenning og stativ håper eg er på samme plass som det var i går. Skal opp i løpet av dagen å se etter den. :pray: :pray: :pray: :pray:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Yes. Då var Nina forbi og det gjekk som fryktet.

 

Her er noen bilder fra søndags morning

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

Å sette opp stativet og presenningen er kjapt gjort, men å sette opp stativet med presenningen på!!!

 

Måtte kappe dei kenkte støttene og montere disse på båten i steden for på bakken, har ikkje bilde av hvordan det såg ut når det var ferdig.

 

Blei faktisk bedre å ha støttene oppå båten enn på bakken da eg fekk pakka båten mye bedre inn for å forhindre vindfang.

 

nå er heile stativet stroppet fast i båten så gjekk ikkje an å rikke på stativet fra innsiden av båten vertfall. Dette blir standard dei neste årene, blei litt hastværk i år da haglebyene stod på og eg var mer opptatt å få på telte enn å siktre stativet.

 

Heldigvis gjekk det fint denne gangen, og er glad båten stod på samme plass og ikkje hadde falt ned.

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...