Jump to content

Oppussing av Joda 310 Monaco og motorbytte i fra kad 44 -> D6-370


Joda3300

Recommended Posts

Yes. da var tiden inne å gjøre noe fornuftig på ein søndag i bakrus :puke::lol:

 

Ikkje heilt sikker på korleis eg skal gjøre dette så eg må bare begynne med noen bilder.

 

Delene som skulle komt for 1 veke siden har enda ikkje kommet, vanligvis kommer det dagen etter. Eller deler og deler, det er lakk eg venter på og siden lakk ikkje kan sendes med fly tar det ca 1 veke før det kommer så rekna med det kommer i morgen :thumbsup:

 

Prosjektet rundt drevet blei veldig stort, og siden dette blei såpassa stort prosjekt(mange bilder) venter eg med den oppdateringen til drevet er heilt ferdig så det ikkje kommer mye kommentarere i mellom, må også prøve å legge ut litt mindre bilder og flere på samme side. Må lese litt på hvordan man gjør dette

 

I Påsken var det jobbing med drev ..... OG...... Fjerning av bunnstoff som eg ser mange andre også har gått seg ut på.. Eg valgte selfølgelig den "mekaniske" måten.... SKRAPING FOR HÅND! :headbang: :headbang: Herre! for ein jobb. Det går egentlig veldig fort av, men fyyyy så tungt det er når bladene på skrapene begynner å bli utslitt...... Hadde heldigvis med meg ein hjelper den ene dagen :thumbsup: :thumbsup:

 

Resultatet blir veldig bra,trur ikkje det trenger å slipes over annet enn å matte det kjapt ned for å få god heftelse.?? Noen som veit hvor "nøye" man må vera vist man ikkje skal slipe ned til topcoaten? Er dette godtnokk? eller bør man alltid slipe ned til topcoaten??

 

Er bare ferdig med den eine halv sida på båten, litt irriterende å gjøre denne jobben selv da eg har betalt 2 polakker til å gjøre jobben, men han eine reiste på ferie i 2 uker og han andre blei innlagt på sjukehus med blodpropp i eine foten :/

 

Nokk klaging. Nå er det på tiden med noen bilder av jobben.

 

Først av alt var det å få av vinterpelsen og få litt sollys på skuta :cool:

 

bilde

 

Kjekt med litt hjelp :thumbsup:

bilde

 

Kjapt gjort, begge presenningen blei bare dratt bak av ein på bakken, menst ein i båten løftet opp presenningen i bakant så den ikkje dro med seg stativet eller reiv presenningene , planen var å ta av ein og ein,men her kom begge to rett av :giggle:

bilde

 

Denne lett presenningen trur eg går rett i søppelet da så og si alle festene er revna og det er flere hull i presenningen pga gnag på stativet i kraftig vind og litt for dårlig arbeid med festingen av presenningen første gangen., men må vertfall pakke den fint inn før eg hiver den :smiley::thumbsup:

bilde

 

Den tunge presenningen blei kostet og brettet fint sammen og surret sammen på ein palle så det var bare å kjøre den vekk med truck.

bilde

 

bilde

 

Da var det bare å få vekk stativet

bilde

 

bilde

 

 

Hjelperen min likte båten så han fekk seg noen bilder selv også :thumbsup:

bilde

 

Extra hyggelig å jobbe når det er andre folk i båtene som står på plassen å jobber, og det er jo alltid kjekt å preike litt båt med båtfolk ;)

bilde

 

Stativet kommet bort, endelig er vintern offisielt over for min del også :smiley: :smiley: :thumbsup:

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

Da var desverre den gøye jobben ferdig, nå var det bare å ta på seg utstyre å begynne å jobbe, fekk lukket opp alle dører,skuffer,takluker og sidevinduer for ein skikkelig utlufting, det meste har stått åpent i alle år den har stått på land, men litt frisk luft er alltid godt å få gjennom båten, Siden været var strøkent fekk den stått å lufta seg i 5 timer menst vi låg å skrapa bunnstoff.

 

Utstyrliste for dere som ikkje har skrapet før, det eneste eg mangler her er nye blad til skrapene..... blei veldig tungt på slutten når disse var utslitt..

 

bilde

 

Noe å ligge på under båten

bilde

 

Engangsdress!

bilde

 

Jepp da er man klar for å skrape, mote var på topp dei første 3 timene, dei 2 siste var veldig seige og eg såg flere plasser vi hadde vært slurvete så dette tok eg å finskrapet 2 dager etterpå når armene var klare igjen :giggle:

 

Skrapingen i gang

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Noen plasser løsnet grunningen også,(dei hvite partiene er rett inn på topcoaten)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Her kan man tydelig se slurve arbeidet som blei gjort mot slutten av dag 1 :giggle: Måtte skrape noen timer dag 2 også

 

bilde

 

Blei litt bedre nå ja;)
bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Påbegynte skraping av tunellen, men var ikkje så lett å skrape inni her, noen tips på hvilken skrape eg kan bruke her?

 

bilde

 

bilde

 

Stemningen var på topp når det var bare dette lille partiet å skrape så var eg ferdig med halve båten :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup::flag::cheers:

bilde

 

Og endelig ferdig med skraping for denne dagen :pray:

bilde

 

Blei noen pauser innimellom, og det er ikkje farlig å stå på land når utsikten er som dette

bilde

 

Lastebil dekk er forresten flotte å sitte å skrape på når man er ferdig med den miderste delen under båten.

bilde

 

Kalesjen kommet på og FY! så trang den fremste delen er!

bilde

 

bilde

 

 

 

Ny oppdatering kommer forhåpentligvis i morgen. holder nå på å sotere bildene og laste dem opp så det er bare å legge inn dei siste bildene i morgen når drevet er ferdig.

 

For dem som har vært på båtmessa i Bergen kjente sikkert noen igjen motoren som stod til utstilling D6-350 :thumbsup:

 

Noen stemningsbilder i fra båtturer i påsken(kan ikkje bare jobbe og slite når eg ser andre her inne har fått båtene på sjøen og koser seg på turer) :giggle:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Ein liten tur på landet blei det også tid til i påsken :)

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Oppdateringen av drevet kommer så snart eg har fått lakket dei siste delene som skal på :thumbsup:

 

Mvh Tom Erik :cheers:

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes definitivt, uten tvil, at du burde kjøpe et prosjekt å sette motoren i! Alt annet er tullete! For da får vi nok en spennende tråd å følge med på :smiley::yesnod:

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47887297&searchclickthrough=true

 

Denne hadde vell vært gøy å bygget om til innenbords motor ;) Kad 44 på 248hk hadde sikkert vært kjekt nedi her :) Prisen på selvebåten var ikkje så gale :D

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men vekta på en KAD44 er jo vesentlig høyere enn vekta på en påhengs 70-250 hk :saint:

For å si det med et understatement.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hehe :) det er heilt sant, trur ikkje det hadde vært noe problem da du får vekta mer "inn" i båten, men det var mest ment som ein drømmetenking;) Hadde vært gøy, men eg har værken kunnskap til å støpe om hekken eller tid til eit nytt prosjekt så lenge eg har Joda`en.

Har veldig lyst på eit nytt prosjekt, men det går nokk vekk så fort eg får båten på sjøen og ser alt fungere perfekt. Det blir nok ikkje noe nytt prosjekt fra mi side på ei stund, i såfall blir det mindre prosjekt med påhengsmotor da eg har noen motorer stående på lur som egentlig bare vente på riktig båt å monteres på.


Med tanke på hvor mye Joda310 har sunket i priser bør eg egentlig selge så fort som mulig, den blir brukt denne sesongen for å se at alt fungere som det skal også lagt ut for salg til høsten for å se om det er noe liv i bruktbåt markedet.

 

Vist Joda`en blir solgt blir det nokk kjøpt ein ny Joda i mer riktig pris klasse for ein "ungdom" Joda 5700 eller 7900 DC

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hey igjen, ei stund siden det har vært ein oppdatering her no.. Er mye å gjøre på jobb, og mye som blir gjort på båten,

 

Planen var å lage eit innlegg om heile overhalingen av drevet, men pga mye tid på jobb så blir det ikkje tid, så eg får ta det punktvis

 

Deler prosjektet med drevet opp i 4 oppdateringer

 

Demontering(allerede posta tideligere i tråden)

Lakkering

Montering

Før og etter

 

Her er noen bilder under lakkering

 

Styregaffel mattet ned og avfettet klar for lakking

bilde

 

Nylakkert med matt svart fra Würth

bilde

 

Lakken støvtørr og blitt matt

bilde

 

Lagerhubb til propellakslinger mattet ned klar for lakkering

bilde

 

 

bilde

 

Øvre girhus lakkert

bilde

 

bilde

 

Nedre girhus mattet ned klar for lakkering

bilde

 

bilde

 

Klar for noen strøk med lakk

bilde

 

bilde

 

Første strøk

bilde

 

bilde

 

2+3 strøk

bilde

 

bilde

 

Siste strøket med grå lakk

bilde

 

bilde

 

Klarlakk

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Var ikkje heilt fornøyd med resultatet, men det får gå siden det er under vann og mest sansynlig må det lakkes med bunnstoff for drev til neste år:(

 

Fjernet maskering på styregaffel

bilde

 

Lagerbox til knute lakkert

bilde

 

bilde

 

Perfekt kasse å putte på :)

bilde

 

Ikkje den store oppdateringen, kommer ny oppdatering forhåpentligvis i morgen

 

Da blir det Montering biten som også er den største oppdateringen.

 

Prekast i morgen

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Som du skriver selv, det er trivelig i båthavna om våren, 50% prosent pussing og 50% preik, men her ser det ut som det har vært 100% pussing :thumbsup:

Blir jo ny båt detta !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei og hopp

 

Da var det på tide med den store oppdateringen selve "overhalingen" av drevet

 

  • Orden/system
  • spesialverktøy
  • reinhold
  • reingjøring av tetningsflater

Noen få nøkkelord til ein god overhaling

 

Det første som bør gjøres er å rydde benken og finne frem diverse spesialverktøy og måleutstyr

bilde

 

  • Måleustyr
  • Papir og blyant
  • Kalkulator for utrekning av shims

bilde

 

Siden eg har gjort dette _MANGE_ ganger tok eg frem radioen også. :thumbsup:

bilde

 

Ut over overhalingen blir det mer og mer rotete på benken men orden i rotet har eg :giggle::thumbsup:

 

Personlig liker eg å starte med nedre girhus for det er kjappest å sette sammen og har ingen planer om å shimme om igjen drevsatsen.

Nedre girhus har bare blitt plukket i biter pga sandblåsing av huset og reingjøring av alle deler og friske opp igjen lagerbaner og til slutt er det byttet til stålshims og fått spent opp alle lagrene igjen med riktig forspenning.

 

NEDRE GIRHUS

bilde

 

Pakningsflater er allerede reingjort, har ingen bilder av "før/etter" så her må dere desvere bare stole på meg at eg har gjort det godt reint :yesnod:

 

Alle deler og girhusene er vasket i den manuelle delevaskeren.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Lagerbane før pussing

bilde

 

Lagerbane etter pussing med 400 papir og olje

bilde

 

Dette er lagerbanen som er "innerst" i girhuset og må derfor først monteres, dette er lagerbanen til foroverlageret i nedre girhus

Fått det fint på plass med shims bak lagerbanen. Shimsen bak lagerbanen justere forovertannhjulet sitt inngrep til pingjongdrevet.

bilde

 

Neste steg er å montere

  • Foroverdrevet m/lager
  • vertikalaksling
  • Pingjongdrevet

Reingjort lagerbanen til nålelageret som man så vidt kan skimte i bildet over, dette er altså eit av lagrene som opplagre vertikalakslingen

bilde

 

 

Oljet inn lagrene på vertikalakslingen og det er klar for montering. Alle shims har eg stripset på dei forskjellige komponentene så dem ikkje forsvinner og så eg viste hvor dei forskjellige shimsa skulle.

Det øverste lageret (sett fra venstre) er thrustlageret til vertikalakslingen da denne akslingen blir presset oppover når man kjører fremover da tannhjulet (pingjongdrevet) klatrer på foroverdrevet og reversdrevet under gange. Lager nummer 2 er eit aksialkulelager, Dette tar hovudsaklig opp vertikalkrefetene i akslingen men fungere også som eit thrustlager når man kjører i revers da akslingen da blir dradd nedover.

Umder lager nummer 2 ligger også shimsen som justere inngrepet mellom forover og reversdrevet.

bilde

 

Montert inn vertikalaksling,foroverdrevet og pingjongdrevet. Pingjongdrevet er montert på spline og trukket til med ein mutter. Mutteren trekkes til med 140 NM(Denne skal byttes hver gang, det er også viktig å montere denne riktig vei.(med flensen opp mot pingjongdrevet)

bilde

 

bilde

 

Delene som er kommet på plass i nedre girhus

Det lille tannhjulet/drevet er pingjongdrevet, det store er foroverdrevet

bilde

 

Next step: Montering av propellakslinger

 

  • Reingjøring av propellakslinger
  • Montering av nye tetninger
  • Montere propellakslinger og lagerhubb

Reingjort slitespor i fra tetningsringene på den lille propellakslingen

bilde

 

Først grovpussing med 400 pussepapir, så går eg over med ulleduk

bilde

 

Stripene i den store propellakslingen ser djupe ut, men etter litt pussing blei det ikkje så gale, montere tetningene litt lenger inn for å ikkje havne i dei samme slitesporene

bilde

 

Her er det bare pusset med pussepapir og resultate var ikkje noe å skryte av

bilde

 

Etter pussing med ulleduk blei resultate brukbart selv om det eine slitesporet var forsatt ganske synlig. Dette kommer ikkje til å bli noe problem da tetningene er presset litt lenger inn.

bilde

 

Før nye tetninger blei presset inn blei akslinger og lagerhubb montert i undervannshuset for å kontrollere forspenningen på lagrene etter eg har byttet fra plastikk til stålshims. Har desverre ikkje bilder av dette.

i Plastikk shims var det 0.90mm, monterte sammen mitt med 0,70mm stålshims, dette høres kanskje ut som ein stor forskjell, men plastikkshimsene blir mye mer knepe inn ved tilstramming enn stålshimsa. Før demontering av drevet var det ikkje store motstanden når man tørna propellakslingene, nå klarer eg akuratt å snurre dem rundt for hånd. Dette tilsvare ca 3-4nm forspenning. Tannklaringen låg på 0,20mm på den store og 0,24mm på den lille, begge er godt innenfor toleransen.

Etter alt var kontrollert så var det av igjen med propellakslinger og lagerhubb for å montere i nye tetninger og o-ringer

 

Montert nye tetninger i den store propellakslingen

bilde

 

Nye tetninger montert på spesialverktøyet for å presse inn tetninger i lagerhubben

bilde

 

Montert sammen propellakslinger og lagerhubb.

For å forhindre korrosjon mellom Nedre girhus og lagerhubb er stålshimsa satt inn med vanfast gris. Dette er også grunnen til at det var montert plastikkshims in the first place. Siden lagerhubb og girhuset er støpe aluminium kan det skape korrosjon når man montere stålshims.

 

For å holde tetninger mjuke og fine så lenge som mulig smører eg godt med gris inni tetningen etter alt er montert sammen.(Dette kan godt alle gjøre ved smøring av propellakslinger ved montering av propellere, fjern rur og smuss i nærheten av tetningene og smør dem opp på nytt så holder dem mye lenger før dem blir "morken" og du får vann i drevet.

OBS! Det er også godt med gris inni selve tetningene før akslingene er montert sammen for å forhindre at tetningene "smelter" alle tetninger skal monteres med fett innvendig i lippene.(vist ikkje boken seier noe annet)

bilde

 

Montert plastikk "silen" ved sjøvannsinntaket

bilde

 

 

bilde

 

Vist noen kjenner igjen denne så er det bare å fylle denne opp med vannfast gris før dere montere den på. Dette er bare for å beskytte for gøtt og ålegress i tetningsringen ved lagerhubben.

Vist denne er spukket i den eine enden er dette heilt normalt, det gjør det også mye lettere å demontere den.

Har du ikkje denne er det ikkje noe krise, men vist du har mulighet til feks neste sesong hadde eg spandert meg på ein sånn :thumbsup:

bilde

 

 

Da er Nedre girhus montert sammen og vi hopper over til Øvre girhus.

 

Øvre girhus blir her vaska i den manuelle delevaskeren

bilde

 

Nye foringer monteres inn i styregaffelen

bilde

 

 

Styregaffelen klar for montering på øvre girhus med nye slitedeler og o-ringer

bilde

 

Montert nye opphengsforinger i styregaffelen

Montert sammen øvre girhus med styregaffel

bilde

 

bilde

 

Montert slangetilkoblingen for s-slangen

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Her blir Knuten demontert igjen etter eg hadde allerede montert den sammen ein gang. Kontrollerte lagrene og kunne ikkje se noe gale med disse, men etter monteringen lugget dem litt så eg bestemte meg å bytte dem.

 

Demontering av bolten som holder knuten fast sammen med lagerboxen.

bilde

 

Lagerboxen er bare til å dra rett av da den er bare tredd nedpå knuten på spline.

bilde

 

Demontert tetningen i lagerboxen

bilde

 

Presser ut dei gamle lagrene og inngående tannhjul

bilde

 

Begge lagrene kommet ut

bilde

 

Demontering av dei gamle lagerbanene

Og eg må jo bare si eg elsker spesialverktøy<3 :thumbsup:

bilde

 

Nytt lager og lagerbane blir montert(med speisalverktøy :saint: )

bilde

 

Nye lagerbane oljet inn og kommet på plass

bilde

 

Lagrene lagt å godgjort seg i giroljen før montering, dette er veldig viktig da eg skal shimme opp forspenningen på lagrene på nytt da disse er nye. Vist lagrene blir montert for tørr kan forspenningen virke alt for høy pga mangel på smøring.

bilde

 

bilde

 

Når dei nye lagrene var presset på plass igjen var det på tide å rekne ut shimsen så forspenningen blir riktig da eg trekker til bolten med 80nm

Her er spesialverktøy for utmåling av shim kommet i

bilde

 

Hadde desverre ikkje dypdemicrometer som var lite nokk til å gå nedi så her måtte eg ty til eit skyvelære med fot.

bilde

 

Montert ny tetning etter eg var ferdig med utmåling av shims. vist eg ikkje husker heilt feil kom eg frem til at eg måtte ha 0,95mm shims

bilde

 

bilde

 

Montert lagerbox og knute sammen igjen med ny bolt og washer. Bolten skal har gjengesikring på gjengene og washeren skal ha gris for å få riktig moment.

 

bilde

 

Trukket bolt med 80nm og forspenningen på lagrene er bra.

bilde

 

Menst radioen stod på var det på tide å finne frem resten av delene til øvre girhus.

Ryddet litt rundt meg igjen og funnet frem alle delene og lagt dem fint og pyntlig ut over benken.

Her plastikk shimsene i øvre girhus som er plasert mellom lagerboxen til knuten og øvre girhus. OG det er ikkje bare å måle disse og montere sammen samme tykkelse i stålshims... Tannbilde blir forrandret ved byttet til stålshims, og det er dette som tar tid i øvre girhus. 9/10 rundtom som driver med drev er eg ganske overbevist om ikkje gjør den store jobben, dem tar bare av knuten, måler plastikkshimsen og smekker det sammen igjen med samme tykkelse i stål. Dette fungere, men levetiden på drevet er også deretter. drevet blir slitt, og etterhvert så forrandres også tannbilde seg. Som eg nevnte tideligere så gjer plastikkshimsene også mye mer etter i motsatning til stålshims som ikkje gjer etter når dem blir klemt sammen, vist man måler alle plastikshimsene sammen måler man kanskje 0.85mm da det egentlig skal vera 0.90mm. Dette er stor forskjell når det kommer til tannbilde og tannklaring. Mer om dette litt videre i innlegget.

bilde

 

Deler og shims kommet på bordet og det er bare å begynne å justere tannbild og tannklaring i øvre girhus. og med dette ønsket eg meg selv lykke til. Dette er ikkje alltid ein like lett jobb....

Og selvfølgelig skulle mitt bli det værste eg hadde tatt. Brukte heile 5 timer på å få riktig tannbilde... OG trur du ikkje når eg endelig hadde fått riktig tannbilde var tannklaringen for trang....... :headbang: :headbang: :thumbsdown:

Ja så da gjekk det enda 1 time før eg var fornøygd med tannbilde og tannklaring. Det å justere tannbilde og tannklaring på tenner som er vridd, og også koniske er ikkje noe lett sak, vertfall ikkje når alt du gjør får motsatt utslag enn hva du forventer... Har enda ikkje funnet noe "system" på dette med justering av tannbilde og tannklaring med volvo penta sine drevsatser. Grunnen til at volvo sine drev er så stillegående i forhold til Mercruiser er pga dei bøyde drevsatsene og dei konsike formene på tenna.

 

bilde

 

På mitt drev var det montert 2x025mm + 2x0,15mm plastikkshims = 0,80mm

bilde

 

Her er forovertannhjulet montert inn i øvregirhus med orginal utrekna shims under seg.

bilde

 

Litt mixing av farge for kontroll av tannbilde

Boken seier man skal blande "malingen" ut i vann(malingen er pulverform til man blander den med væske) men eg har funnet ut at det er mye bedre å blande olje i den, den tørker ikkje inn og kan brukes om igjen seinare, den er også mye lettere å reingjøre og det er mye lettere å se tannbilde.

bilde

 

Malt på 6tenner

bilde

 

 

Begynner alltid med 5/100 mindre shims enn plastikk(kompensere for den mjukeplastikken)

Her ligger 0,75mm klare for montering..... Men ja... som eg skreiv tideligere traff eg ikkje akuratt ikkje på første,andre,tredje,fjerde,femte forsøk... Ja kom faktisk ut av tellingen til slutt... og eg både hevet og senket forovertannhjulet også for å få det riktige tannbilde og tannklaringen.

bilde

 

Knuten påmontert og trukket bolter med moment

bilde

 

bilde

 

Litt mer spesialverktøy, denne skal holde presset på forovertannhjulet så det ligger med press på shimsen og ikkje flytter på seg ved rotering av drevsatsene

bilde

 

Ja ser eg har glemt å ta bilde av resten av verktøyet, det er altså ei plate som går på tvers over girhuset med ein justeringsbolt på midten som blir skrudd ned for hånd og holder press på denne "plastikk konen". Dårlig forklart, men poenget med verktøyet er vertfall å holde tannhjulet nede.

 

Her ser dere bilde av tannbilde ved 0,75mm shims. Tannbilde skal vera midtpå tanne, og strekke seg over heile tanne som dere ser på neste bildet.

bilde

 

Dette er som sagt 6 timer seinare.....Glad min mor og far kom med noe kaldt å drikke og melkekaker for det var rett før eg ga opp denne dagen. :thumbsup: :thumbsup:

bilde

 

Måling av tannklaring

Tannklaringen skal ligge mellom 0.15 - 0.25 så denne er innen for 0.21mm viste klokka. Dette er ikkje eit vanlig måleur, men eit vippearmsmåleur

bilde

 

bilde

 

Demontert knuten og forovertannhjulet igjen og det var nå bare å montere alt sammen i riktig rekkefølge.

bilde

 

Ny og gammel washer til vertikalaksling

bilde

 

Montert på vertikalakslingen med gris

bilde

 

Montert forovertannhjulet m/lager

bilde

 

Konen slipt inn og klar for montering

bilde

 

Montert konen med rikelig olje på så den ikkje skal sette seg ved dei første giringen, det er også veldig viktig å ta oppstart på land og gire 10-15 ganger uten belastning på propellene, Konen kan sitte seg fast ved giring på sjø. Ved første prøvetur etter konsliping bør man gire mye og ikkje ligge alt for lenge i plan om gangen da konen kan sitte seg fast i konbanene og vanskelig å få ut av gir. vist dette skjer er det bare å kjøre 10-15 minutter på sakte fart så øvre girhus får kjølt seg ned igjen.

Konen blir slipt inn med fin slipepasta (samme som man bruker å slipe ventiler med)

bilde

 

Montert distanse kasett

bilde

Montert reverstannhjulet m/lager

bilde

 

Ny washer,distansering og mutter komt på plass og mutter blei trukket med 150nm. Som eg nevnte i demonteringen er denne linx så her må man ha ein momentnøkkel som kan trekke moment begge veier.

bilde

 

Øvre drevsats er nå klar for å montere inn i øvre girhus, men før eg gjør det montere eg øvre og nedre girhus sammen så det ikkje blir så tungt å løfte det på seinere. Er ikkje så lett å løfte på plass dette aleine når alt er montert inn og man skal treffe splinehylsen.

 

Lagerbanen til thrustlageret på vertikalakslingen i nedregirhsu montert i øvre girhus. dette settes bare inn for hånd da det er presset på lageret som holdet dette på plass.

Har tatt gris på shims og lagerbanen så det ikkje skal dette ned, Kontroll av shimsene blei gjort men ikkje tatt bildet av, dette har kun med forspenningen av thrustlageret å gjøre. Dette flytter ingen drevsatser heildigvis! Men som sagt her er det veldig viktig med riktig shims da det er presset som holder fast lagerbanen

bilde

 

Permatex på begge sider av pakningen for extra tetning og forhindring av korrosjon mellom husene da pakningen er av stål

bilde

 

bilde

 

Pakningen legges nedpå og sentreres på hullene

bilde

 

Ny tetningsring mellom røret i styregaffelen og nedre girhus + ny splinehylse

bilde

 

Ny splinehylse montert

bilde

 

God smøring til den nye tetnings ringen og til styregaffelen så den ikkje henger

bilde

 

bilde

 

Øvre drevsats montert inn i øvre girhus

bilde

 

Øvre og nedre girhus montert sammen(måtte vente med propellakslingene da ein annen mekaniker på jobben trengte o-ringene som skal monteres på lagerhubben til ein viktigere jobb en mitt drev)

Knute montert og lagerbox kommet på .

bilde

 

Toppdelsel fått litt lakk på seg

bilde

 

Skiftemekansimen trengte seg ein liten puss

bilde

 

Ut med den lille splinten og den lille pinnen for å kunne trekke ut messing stempelet.

bilde

 

Alle deler demontert fra skiftemekansime

bilde

 

Denne må få seg ein tur i glassblåseren da eg ser gang på gang at denne tærer akuratt ved tetningsflatene til tetningen,

bilde

 

Og det var det her også. store groper hvor vannet har lagt å koset seg.

bilde

 

bilde

 

Her var det bare å bestille ny til 350k :thumbsup: (den ser mye dyrere ut

Og der var den ankommet

bilde

 

Denne trenger også seg ein tur gjennom glassblåseren :thumbsup:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Ny tetning monters selvfølgelig med spesialverktøy :saint::giggle:

bilde

 

Denne lille tassen trengte vell ein puss han og siden dei andre delene var nå blitt som nye

bilde

 

bilde

 

Montert skiftemekansime

bilde

 

Pusset og gnikket litt på påfyllingspluggen(denne måtte jo stå i stil med det nye messingstempelet

bilde

 

Fant noen gamle deksler som eg vaska å gnikka på så dei blei noe lunde

bilde

 

bilde

 

Nye deksler og zink kommet på menst eg venta på at toppdekselet skulle tørke etter eg hadde lakket det med klarlakk

bilde

 

Og det er var jaggu drevet komplett også(DVS måtte gje vekk den nye GEAR YOKE`n min da mitt drev ikkje er viktig :giggle: . Den er kommet på nå :thumbsup: (vist dere har gamle typen så bytt før den knekker!!!)

bilde

 

Før overhaling

bilde

 

bilde

 

Vist dere kanskje forstår 1/3 av det eg har prøvd å forklare kan dere litt mer om drevet deres ;)

Dere veit vertfall korleis det ser ut inni om ikkje annet

 

Spør om noe er uklart. Beklager evt skrifeiler, blei litt seint..

 

Og eg seier det igjen... TING TAR TID :giggle:

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for utførlig innføring i VP drev. Helt vannvittig detaljert.

Hvor gammelt og hvor mange timer var dette drevet gått siden det måtte få/fortjente en slik overhaling ?

 

Når kan du ta for deg et Bravo 3 drev ? :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er bare en fantastisk tråd. Du pøser på med kunnskap å deler villig vekk. Jeg merket jo at det var mye flinke folk hos Bjordal og Madsen. Men du tar kaka. Synd jeg ikke viste om dette prosjektet når jeg lå på slippen hos dere

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for utførlig innføring i VP drev. Helt vannvittig detaljert.

Hvor gammelt og hvor mange timer var dette drevet gått siden det måtte få/fortjente en slik overhaling ?

 

Når kan du ta for deg et Bravo 3 drev ? :saint:

 

Drevet var gått 600 timer og det var vell strengt tatt ikkje nødvendig med ein "overhaling"

Det er vell ikkje direkte ein overhaling heller da eg egentlig bare har byttet tetninger,pakninger,o-ringer og noen lagre.

Lagrene var nokk gåen pga vann i oljen så er ikkje nødvendig med overhaling på 600 timer, dei rekner rundt 1500 timer på DPH drev før det må byttes lagre og slitedeler, rundt 600 timer bør man bytte tetninger.

Bytte av plastikk til stålshims bør alle gjøre så fort som mulig, men får dere pris på feks 3 timer på å bytte disse er det ganske garantert at dem tar snarveien med å bare måle plastikkshimsa og setter på stål. dette er ikkje godtnokk etter min meining. Det går fort 7 timer med ein sånn jobb, vi rekner ca 2 timer på nedre girhus og 5 timer på øvre girhus, då får man i tilegg nye tetninger på heile drevet og spendt opp igjen lagrene. Dette er ein litt dyr jobb, men dere kan garantert lese mye om på nette av drevhaveri som har skjedd pga plastikkshimsen smelter og klaringen blir feil. Plastikshims på nedre girhus er ikkje noe krise egentlig for dette er i vannet heile tiden og "smelter ikkje så lett". Vist du tar dekselet på øvregirhus og kan se tydelig plastikshimsen tyter ut. bør det gjøres så fort så mulig, dette kan føre til haveri i løpet av sesongen.

 

Desverre har eg ingen kunskap om bravo 3 drev, men mye av prinsippet er nokk det samme.

 

  • Demontering i systematisk rekkefølge
  • Reingjøring
  • Montere alt med spesialverktøy så er det ikkje noe som kan komme feil inn
  • Og som dere ser, selv om eg har gjort dette mange ganger har eg alltid med meg verkstadhåndboken.

 

Dette er bare en fantastisk tråd. Du pøser på med kunnskap å deler villig vekk. Jeg merket jo at det var mye flinke folk hos Bjordal og Madsen. Men du tar kaka. Synd jeg ikke viste om dette prosjektet når jeg lå på slippen hos dere

 

 

Fantastisk redovisning av jobbet.

 

Du har uppenbarligen både kunskap och erfarenhet - plus en verkstad med resurser!

 

Tack för en trevlig stund vid bilderburken!

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

 

Takker for kjekke tilbakemeldinger :yesnod: det kommer mer strax :thumbsup:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Helt rått dokumentert, men du må snart få ansatt en fotograf med denne mengden bilder :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her kommer ein ny oppdatering ang bunnstoff fjerningen eg heiv meg utpå sammen med ein fra jobben ;)

 

BB side ferdig skrapet

bilde

 

bilde

 

Hekken ferdig skrapet

bilde

 

Hekken ferdig slipt

bilde

 

STB side ferdig slipt

bilde

 

bilde

 

BB side under sliping

bilde

 

Halveis ferdig

bilde

 

Heile båten slipt ferdig

bilde

 

bilde

 

Selv er eg veldig fornøygd med resultatet og ikkje minst hjelpen eg har fått :thumbsup: :thumbsup: Takk til kollegaen min som hjelpte meg med "dritt" jobben. Veldig glad eg gjorde det selv om eg ikkje hadde tid til dette.

 

Menst min kollega var ute å slipte hjelpte ein anna kollega meg med å få på plass alle batterikablene igjen og tredd dem inn i batterirommet. Vi bytta også ut alle kabelsko og batteriskoa.

 

Noen bilder fra jobben med elarbeidet.

 

Først var det å få alle kabler på riktig side så ingenting låg i kryss og tvers

bilde

 

Fått alle kabler gjennom slangene og inn i batterirommet

bilde

 

Alle 5 batteriene skal byttes da dem er defekte.... har hatt dem på vedlikholds lading ein heil vinter, men dem tapper seg så fort dem blir stående 3-4 dager. Etter full opplading blei dei heller ikkje godkjent av batteritestern så her var det ingen ting å tvile på. Her blir dem gamle montert inn så vi kunne justere og kappe kablene så dem passa litt bedre. Heldigvis var alle kabler litt for lange så gjekk fint å bytte alle kabelskoa.

 

Alle 5 batteria kommet inn i rommet og nye batterisko er kommet på

bilde

 

bilde

 

Nye og gammelt vræl

bilde

 

1 kabel ferdig. bare resten igjen nå ;)

bilde

 

bilde

 

Glemte å ta bilde av hvordan det såg ut når alt var komt på plass, får gjøre dette når eg har montert inn igjen dei nye batteriene og stripset alt som det skal .

 

Fekk også på plass igjen lensepumpen som eg har "overhalt" og fekk på plass huvustrømbryterene

 

bilde

 

bilde

 

Må bytte dette lille sikringspanelet da det var eiret i stykker og sikringer var brent. når eg tok ut sikringene knakk alle "holderene"

Bavaria32 veit du hva disse sikringene går til ? har ikkje orket å begynne å leite etter dei.

 

Dette er nokk ikkje det beste sikringpanelet... men siden kablene var så korte, og det var så liten plass håper eg på å finne eit heilt likt så eg slepper å bruke tid på å tilpasset dette også. Føler tiden går i fra meg. Kommer nokk til å oppgradere dette til neste år;) Må jo ha noe å gjøre på til neste år også :yesnod::giggle::lol:

 

Denne vognen var forresten heilt perfekt å ha med seg opp og ned til båten da det er ca 150 meter å gå fra båten til verkstedet.. Det er bale å glemme ting da...

bilde

 

Har også fått ut alle dei gamle dashbordplatene

bilde

 

Håper på at i løpet av neste uke så er:

  • Motoren kommet i og montert
  • Drevet kommet på
  • Båten primet og bunnsmørt
  • Rep av resten av badeplattformen ferdig
  • Teaken på badeplattformen kommet på

Vist eg vertfall klare 2 av disse tingene så må eg vera fornøygd.

Sesongen e startet for mange båtfolk så det er travle tider på jobb og mye overtid.. MEN EG SKAL HA BÅTEN PÅ SJØEN.. Heldigvis har eg nå mange på jobben som vil vera med på båttur i sommer så håper på litt fremgang dei siste vekene nå.

 

Håper på at båten er klar til å gå på vannet tiil 17.mai. Båten skal på sjøen så snart den er klar for det. og då må det over utføres først.

Alt som kan taes på sjøen taes på sjøen;)

 

Om eg må ligge i båthavnen på jobben på 17.mai er det heilt flott, flagget skal opp om båten er på sjøen til 17.mai. Er jo kanskje noen missfornøygde kunder i havnen som ikkje har fått båten sin på sjøen :nonod: Så eg må vell sørge for at eg har noen kalde på lur i kjøleskapene :giggle:

 

Kommer ny oppdatering så snart eg har fått gjort noe mer. Ha ei forsatt strålende helg

 

PS. Her var motoren og propellene mine komt i stativ klar for båtmessen som var 24/4 - 27/4

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Helt rått dokumentert, men du må snart få ansatt en fotograf med denne mengden bilder :giggle:

 

Takk for det, ja det er noen 1000 bilder eg har tatt av prosjektet. Og det er bare det eg har gjort i år. Det blei jo gjort MYE med båten dei forje årene med full oppussing av den gamle motoren og det gamle drevet, tetting av mange lekasjer i båten, ned med tak og innredning, polering og bunnstoff, nye kalesje, nytt presenningstiv og presenniger. rep av anker,ankerruller og diverse andre ting som var blitt defekt etter at badeplattformen kom under brygga .

 

Det tar mye tid å lage disse innleggene, bruker ca 3-4 timer på hvert "store" innlegg. Men med så mye tilbakemeldinger og tips her inne er det verdt det. Er ein fryd å dele informasjon med dere.

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er ein liten liste om ting som gjenstår som eg husker i farten

 

  • Lage nye dashbord plater å trekke disse med Karbonfilm
  • Gjøre ferdig teakarbeidet og montere tilbake alt på plass
  • Prime + bunnsmøre båten
  • Polere båten
  • Finpusse skadene på badeplattformen og legge i siste finnish
  • Montere fenderlist og beslag til ankervinsj på badeplatform
  • Montere teakplate i baugen + skap og hyller som hører til
  • Montere 5 nye batterier
  • Fikse slanger til varmeapparatet
  • Feilsøke på Knappepanel til Flaps
  • Montere ny lensepumpe i motorrommet
  • Kontrollere for lekasjer ved regn
  • Trekke frem X2 kabel (kabel melloms styreenhet i motorrommet(PCU) og styreenhet ved dasbhord(HCU)
  • Montere Motor + drev
  • Montere acturator og pcu i motorrommet etter motoren er montert
  • Heise båt på sjø
  • Kontroll av lekasjer
  • Bygge opp nytt dashbord
  • Prøvekjøre båt
  • Vaske båten innvendig
  • Ta alt som er tatt ut av båten inn igjen i båten

 

Yes, så er det alle småting som man aldri husker på før man kommer til dem

Også er det diverse ting som ikkje går som det skal og må taes om igjen.

 

Noen av punktene kan virke små men det skal gjøres også.

 

Er det mulig å få båten på sjøen i år ?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Da var det duket for ein liten oppdatering.

 

Håper det skjer mye dei neste 2 vekene for å få båten på sjøen (om ikkje annet) til 17.mai

 

Har i dag vært å skrudd av begge flapsene for glassblåsing

 

BB demontert

 

bilde

 

STB demontert

 

bilde

 

Før/etter

bilde

 

Begge ferdig

bilde

 

Fekk også begynt på dashbordet

 

Eine platen ferdig laget og fått på karbonfilm

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Har ikkje heilt bestemt meg hvordan eg vil ha instrumenteringen så driver å tegner litt for å finne ut in løsning

 

Muligens det kommer ein ny oppdatering i morgen.

Håper på å kunne ta båten innendørs til helgen for å få unnagjort :

  • skadene på badeplattformen
  • små hakkene under vannlinja
  • primer og bunnstoff
  • Polering av skrog
  • Montering av motor og drev(vist tid)

Time will show. Var ikkje akuratt spesielt fint vær i bergen i dag

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hei godtfolk.)

 

Her kommer ein liten oppdatering på hva som foregår disse dager, kommer ein ny oppdatering i morgen da eg glemte å ta noen bilder mot slutten av dagen i dag :)

 

Båten klar for å heises ned fra øvre plass til verkstedet.

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Båten kommet inn i verkstedet. Blei ikkje så mye plass nå lenger

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dashbord platene begynner å bli ferdige. mangler bare å lage nytt bryterpanel. Panelet til CD spilleren er laget men har glemt å tatt bilde av denne.

bilde

 

Teakplaten i baugen prøvemontert, passer veldig bra, satt inntil skapene for å kontrollere vinkel på teakplaten. Dette har blitt ferdig montert i dag, men glemte å ta bilder av resultatet. Kommer i morgen

 

bilde

 

Siden været var nydelig i dag blei båten tatt ut for å påføre primer og bunnstoff. Er ikkje akuratt behagelig å jobbe inne i samme rommet som blir bunnsmurt. Dette gjekk bra ei stund så plutselig snudde det om å kom regnbyger så båten måtte inn igjen.

bilde

 

1 lag med primer kom på før den måtte inn igjen

bilde

 

bilde

 

Har fått feilsøk på motoren i går og i dag, fant feilen i dag etter mye Kontrollmålinger med fluke. Kom til slutt frem til styreenheten og jaggu fant vi feilen, eine pinnen var blitt bøyd ved montering kontaktene.

Heldigvis tåler dem ein liten støyt så her var det bare å bøye pinnen forsiktig tilbake på plass og sette på igjen kontaktstykke. BROOOOM :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Lykkelig dag for min del

 

Her er ein liten video. Blei ikkje så lang og gøy som eg tenkte, men den går veldig fint og har rask respons. :thumbsup:

 

 

 

 

 

I morgen er planen å få på plass:

 

  • Montere all teak tilbake
  • Montere 5 nye batterier
  • Lage nytt bryterpanel og trekke dette med carbonfilm
  • Kontrollteste alle brytere
  • Fikse gamle skruehull på badeplattformen
  • Sprøyte badeplattformen

 

Mvh Tom Erik :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ser at du har nye typen motorlabber. Er det stor forskjell på på de i forhold til de gamle? Jeg tenker da på støy og vibrasjoner. Takk for tipset lenger oppe om bytte av kjølevæske til gul. Jeg tok systemrens og byttet til gul på mine to D6 435 pga det du skrev :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...