Jump to content

Oppussing av Joda 310 Monaco og motorbytte i fra kad 44 -> D6-370


Joda3300

Recommended Posts

Hei.

 

Eg har ikkje lagt merke til denne tråden før i dag, og bevaremegvel for ein tråd! Reine handboka, jo :thumbsup::thumbsup:

Men eg har merka meg eit par ting mens eg las, tidlig i tråden er der vist bilde av ei kjøleblokk med skilledioder, og ein kvit sak med kjøleribber på sida. Hvis ikkje bildene lyg, so er desse montert med kjøleribbene vannrett. Det er sterkt anbefalt å montera slike ting med kjøleribbene loddrett, det gir veldig mykje meir luftgjennomstrømming og bedre kjøling.

Det andre eg vil ha sagt noko om er den boksen med 4 sikringer. Den gamle forstod eg var korrodert i hel, og det blei for lettvint skuld satt opp ein likedan, dog under tvil. Denne sikringstypen er veldig flink til å korrodera og laga - egentlig unødvendige - problem, som å slutta å virka uten påviselig grunn. Eg anbefaler å ta desse sikringane opp til vurdering når vinteren stunder til, og det blir tid til meir av slikt fantastisk arbeid som her er gjort.

Men for no: Nyt sommeren :yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Eg har ikkje lagt merke til denne tråden før i dag, og bevaremegvel for ein tråd! Reine handboka, jo :thumbsup::thumbsup:

Men eg har merka meg eit par ting mens eg las, tidlig i tråden er der vist bilde av ei kjøleblokk med skilledioder, og ein kvit sak med kjøleribber på sida. Hvis ikkje bildene lyg, so er desse montert med kjøleribbene vannrett. Det er sterkt anbefalt å montera slike ting med kjøleribbene loddrett, det gir veldig mykje meir luftgjennomstrømming og bedre kjøling.

Det andre eg vil ha sagt noko om er den boksen med 4 sikringer. Den gamle forstod eg var korrodert i hel, og det blei for lettvint skuld satt opp ein likedan, dog under tvil. Denne sikringstypen er veldig flink til å korrodera og laga - egentlig unødvendige - problem, som å slutta å virka uten påviselig grunn. Eg anbefaler å ta desse sikringane opp til vurdering når vinteren stunder til, og det blir tid til meir av slikt fantastisk arbeid som her er gjort.

Men for no: Nyt sommeren :yesnod::yesnod:

 

 

Bra du følger med på detaljer på bildene. :thumbsup: :thumbsup:

 

Den eine er skilledioden (blå) den stod faktisk når du seier det loddrett(men den gamle var for liten så måtte bytte den ut). Aldri tenkt over det, og det stod ingenting om dette i monterings instalasjonen så vidt eg såg. Har sett dei alle fleste stå vanrett men takker for tipset og eg kommer nok til å snu den til vinteren. :yesnod:

 

Den andre med kjøleribber på (hvit) er laderen, denne er montert orginalt fra Joda og har fungert utmerket i "14" år. Ser ikkje heilt hvorfor den skal slutte å fungere nå?. Har ikkje plass til å montere den lodrett uten om å lage meg extra arbeid. Av og til må eg og tenke litt enklere. "det er godt nokk" . Så lenge det fungere er man fornøygde :)

 

Sikringsboksen trur eg at eg har nevnt flere plasser at eg ikkje var fornøygd med og at dette bare var noe midlertidige greier da kablene var alt for kort til å bygge om til noe annet og ferien nerma seg og eg ville bare få den på sjøen og bruke den. Den skal byttes ut til vinteren.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

jau, ein lader som har stått i alle år med vannrette kjøleribber, toler nok det ei stund til, men å snu desse diodane, er å anbefala, for strømmen der, og dermed varmen er heftig.

Eg nevnte desse sikringane, og sa vel ogso at eg hadde forstått at du tenker på samme måten om dei.

Og som sagt NYT SOMMEREN :thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen:)

 

Nå er det sånn at det nermer seg slutten av sesongen(skal opp i slutten av oktober). Så dvs at det blir litt liv her inne igjen. Har kost meg mye i båten og håper på forsatt eit par helger i båten. Alt har fungert utmerket så langt men siden eg har brukt den har eg også fått litt nye ideer :thumbsup: :thumbsup: :wflag:

 

Blir ikkje noen kjempe store prosjekter. men mye små detaljer som kjem til å gjøre båtlivet ENDA kjekkare

 

Håper dere har hatt ein flott sesong uten dei store problemene:) Prekast i november :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, veit ikkje heilt ka som har skjedd, var sikker på at eg hadde posta detta tideligere, men må få legge ut prosjektet rundt flapsene. Her fekk eg heldigvis hjelp av ein kollega som hjelpte meg til å få dette til å fungere med 4 releer og 2 brytere. Dette var eit prosjekt i seg selv. Det gamle flaps panelet eg hadde fungerte ikkkje så her måtte noe gjøres

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dette gjekk akuratt det ;) bilde

 

Opplag neste helg. :)

 

 

God helg, :thumbsup::cheers::flag:

Link to post
Share on other sites

Aha! Her må det høstes informasjon.... Jeg har instatrim og med den gamle bryteren med fire gummiknotter. Kjøpte inn nye brytere (like som dine) Joda. Så med en gang at dette kunne bli en utfordring, og tenkte at her må det kobles reele'r. Men jeg klarer ikke å tenke ut koblingskjema for dette, har du det Joda?

 

Ellers er det gøy se aktivitet i tråden din igjen, og som vanlig er det førsteklasses arbeid som blir utført :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen folkens

 

Må som alle andre få dele litt sjøuft bilder med dere for å få opp motivasjonen min og andre sin til å jobbe og stå på i vinter for å bli ferdig til sesongen 2015. Nå er det bare å krysse fingrene på at sommeren blir like flott som den var i år! :thumbsup:

 

bilde

 

Båten i sitt rette element og i hjemme havnen

 

bilde

 

Avreise fra Haus på veg til Tysnesfestivalen :thumbsup: :thumbsup: :clap::yesnod::cheers:

 

bilde

 

Ankommet tysnesfestivalen :saint:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Eigere av båten måtte jo selvfølgelig vera med noen flotte turer også

bilde

 

 

Min mor koser seg bak rattet for første gang og ligger å cruiser i 35 knop inn mot Modalen for ein bedre middag.

 

"Mor: Fy flate så fin den er å kjøre, er dette 35 knop? er jo som å kjøre på skinner"

 

"Far: Må gje på mer"

 

"Sønn: Smiler :giggle: "

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Vell framme i Modalen

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Oj, Blei litt ivrig med bilder denne gangen også! :giggle:

 

Kjenner allerede at det hjalp mye for motivasjonen å rydde i bildene fra i sommer. Flere bilder fra sommeren kommer etthervert som motivasjonen begynner å falle :)

 

Kommer muligens med ein oppdatering på

 

 

Båt løft, spyling,Vinterkonservering av motor,dieselsystem,ferskvannsystem og varmtvannstank.

 

Til helgen blir det å tømme båten heilt for alt mulig "skjit" ein har dradd ned i båten + puter og gardiner

 

Mvh Tom Erik (godt å få kommet i gang igjen. Kjekt og se at andre "gamle" tråder har våknet til liv igjen også

:wflag::sleep:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Aha! Her må det høstes informasjon.... Jeg har instatrim og med den gamle bryteren med fire gummiknotter. Kjøpte inn nye brytere (like som dine) Joda. Så med en gang at dette kunne bli en utfordring, og tenkte at her må det kobles reele'r. Men jeg klarer ikke å tenke ut koblingskjema for dette, har du det Joda?

 

Ellers er det gøy se aktivitet i tråden din igjen, og som vanlig er det førsteklasses arbeid som blir utført :-)

 

Har også insta-trim type 30 år gamle, og plata til bryterne er ødelagt/knekt.

De har jo nye plater slik som til venstre, men jeg bestilte meg heller en ny type vanntette brytere bare for å modernisere litt.

Det er ingen relé på insta-trim bryterne vanligvis.

Hvordan ser den med 4 gummiknotter ut ?

 

1416961801.jpg1416961130.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Flotte sommerbilder, du har laget en hærlig tråd å følge[emoji106]

Som jeg mente i innlegg #6, å ferdigstille din fars prosjekt og kunne dele resultatet med han må gi deg en god følelse.

Stor "liker" for tråden din, eller guiden til god overhaling av båt og VP [emoji4]

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Etter beskjedne timer på klokka var sesongen over for denne gang.bilde

 

Oljpumpe i verktøykasse er ein grei patent, i vinter skal eg montere samme pumpe på veggen i motorommet så det er bare å ha ein 25L kanne stående i båten

bilde

 

bilde

 

Gullet står her enda ja:)

bilde

 

bilde

 

Siden eg ikkje har fått montert ledlista rundt kanten på motormmet enda måtte eg til med litt extra lys fra Wurth. Grei lyskaster på led med oppladbar batteri. Prisen var vell litt stiv, men kjekt å ha :)

bilde

 

Før vinteren bytter eg olje og oljefilter, ved sjøsetting bytter eg olje etter første prøvetur:)

bilde

 

bilde

 

Drenering av forfilter for å kontrollere om vann eller dieseldyr.... Ingen vann men litt dieseldyr var det.... OG FLAUT som det er .... Glemte eg å sette inn igjen forfilteret etter første prøvetur da eg skulle vera sikker på at eg fekk nok fuel :rolleyes: Kontrollerte turtall og fart på vei inn til jobben. 3560 41.2 knop så fart og turtall er det samme som når eg hentet den og hadde fått litt last i den :yesnod::thumbsup: :thumbsup:

 

bilde

var litt ekleklumper her jaa..

 

For å vera sikker på at eg ikkje glemmer det til neste år setter eg det inn nå, og dokumentere det med bilde! :giggle:

bilde

 

For konservering av dieselsystemet fylte eg opp forfilteret med denne, Då står alle injectoer og fuelpumpen med smøring gjennom heile vinteren. Deilig! :thumbsup: :thumbsup:

bilde

 

Denne flasken smører alle bevegelige deler i dieselsystmet og skal gje bedre "ytelse". Eg fyller dette på tanken hver 4.fylling:) Gjer ein extra god følelse.

 

 

Eit lite "prosjekt" eg testet ut var å reingjøre veivhusfilteret som koster ein formue.

 

Litt lampeolje i ein avskjært 5L kanne. Byttet lampeoljen 3 ganger og filteret var heilt reint

bilde

. Filteret var ikkje så gale fra før av. Vær nøye med å kontrollere veivhusventilasjonsfilteret. går dette tett får du oljelekasjer alle mulige veier du ikkje vil ha. Hold oljenivået under 75% på peilepinnen. Personlig liker eg å ligge midtpå :thumbsup:

bilde

 

bilde

 

Den siden som peker mot veivhusventilasjonsslangen vil naturlig være litt mer olje på som dere ser tydelig på bildene over

 

Etter litt vask på den eine siden kom det seg betraklig

bilde

 

Filteret ferdig vasket og tørket, bare å montere det inn igjen og 850kr spart;)

 

Hmm, glemte vist å ta bilde av det, men såg vertfall heilt nytt ut :pray:

 

Slutten av dagen var kommet og sesongens siste overnatting i båten var kommet :nonod:

bilde

 

bilde

 

 

Ny oppdatering om resten av konserveringen kommer i morgen :wink:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Smart med vask av filteret. Det reduserer jo serviseutgiftene dramatisk. Hvor mange sesonger tenker du at man kun kan vaske filteret, før bytte?

 

Tar sjøl servicen på D6 310 i en grandezza31. Når man først får det i fingrene, rutiner, så går det lett. Eneste vi setter bort er belgskifte.

-men så har jo også VP måtte ta en del garantijobber i løpet av de 5 årene.

 

Skal du ha inn autopilot? -monterte raymarine evolution i sommer, og det var godt anvendte 11tusen kr.

Link to post
Share on other sites

Eureka

 

Tenker eg renser det 3 år for så å bytte det.

 

Blir nokk autopilot til neste år, i år blir det ny kartplotter med kamera i motorommet :)

Skal montere på giveren til ror indikatoren, kjekt å ha ved manøvering

 

Takker for det SoBo er inne på din tråd hver dag å lærer stadig noe nytt. Er fint at det er mange med forskjellige kompetanser her inne.

Link to post
Share on other sites

Yes. då var det tid for ny oppdatering

 

Båt på land, synst ikkje den var så gale under for å ligget mye i ro dei siste 3 måndene

bilde

 

Litt slim og rur var det på drevet

bilde

 

Men med 400bar trykk så skal no gro gå vekk ska du sjå ;)

bilde

 

Drev demontert og plasert i drevjigg på arbeidsbenken

bilde

 

Så til det spennende punkte, har eg gjort ein god jobb i fjor??

bilde

 

Svaret er Yes, var ein hærlig følelse å se at oljen på drevet var fin farge på. Ingen tegn til vann eller spon :thumbsup: :thumbsup: :yesnod:

 

Også kom jo selvfølgelig ein bummert.. :thumbsdown: :thumbsdown: :confused::nonod::headbang: 400bar trykk tok ikkje med seg bare groen... Skal sies at denne matt svarte lakken blei kjøpt i hurten og sturten av wurth for ein billig penge..Her er eg litt usikker på hva eg skal gjøre, vil jo gjerne at drevet og skjoldet skal se ut som nytt. men veit ikkje heilt om eg orker all den maskeringen og lakkingen for å få det fint igjen. Muligens eg må demontere ting også for å få det fint. Hva seier dere? Eg er litt imellom, skjoldet har ein god del sånne hvite rur inni alle veier som man som regel aldri få skikkelig vekk.. Skal padde og vaske det rent og se hvordan det blir. Vudere å ta på Hempel sin antigroe spray invendig i skjoldet som ikkje går an å se så godt. Så tar eg meg heller brye med å matte ned og lakke skjold og drev på nytt.

 

bilde

 

Lokket blir selvsagd lakket skikkelig på nytt

bilde

 

Zinkene såg så bra ut at disse tar eg bare å glassblåser, zinkene var mellom 28-33gram lettere enn nye. så dette er godkjent på både areal og vekt :thumbsup: :thumbsup:

 

Ferdig glassblåst

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Kjenner eg meg rett så skal eg vell ha blanke og fine zinker til neste år.. men tar vare på dei inn til videre så får vi se når sommeren kommer :yesnod:

 

Og det som gjenstår på drevet da er å finne frem propellene og pusse disse rein igjen så dem er blanke og fine i 2uker til neste år også :lol:

 

Etter 2 min pussing var det begynt å bli blankt alt, dette gjekk mye fortere enn i fjor!

bilde

 

bilde

 

6-7 min med pussing og eine siden av propellbladet ferdig. Dette prosjeket skal min far få ta seg av :wink:

 

bilde

 

Her er verktøyet eg bruker for å rense propellene

bilde

 

Mye mulig det er noe annet som er mye bedre:P men oljebestandig spray er det eg har funnet ut er mest effektivt. WD40 fungere også heilt fint sammen med ulleduken

 

Etter at dem e pusset ned skal dem poleres så dem skinner;) Matt messingfarge e ikkje noe :thumbsdown:

 

Konservering av ferskvannsystem ombord i båten og motor kommer ved neste oppdatering

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering ang konservering av ferskvannsystemet.

 

Når ferskvannstanken er tømt så mye som mulig så husk at forsatt er varmtvannstanken full, så denne må også dreneres, disse har som regel drenerings kran eller lignende i bunnen av tanken. Demontere den øverste slangen på tanken(den som er til ferskvann og ikkje frostvæske:P). Når det kun kommer noen dråper ut er det bare å blåse ut resten av vannet.

Når dette var gjort koblet eg av begge ferskvannslangene på varmtvannstanken og koblet "kaldt vann inn og varmtvann ut" sammen. Se bilde under

 

bilde

 

Demonterete så sugeslangen fra ferskvannstanken og inn på pumpa og kobla til Winter Ban.. Det eg glemte å gjøre var å blande denne 50/50 som man gjør med frostvæske så nå holder den -60*C :giggle: , Er ikkje alt man husker rett selv om man har gjort det eit par ganger før :thumbsdown: Dette gjorde at eg brukte 10L i steden for 5L, men men, Når dette er koblet til er det bare å starte ferskvannspumpen og åpne ein og ein ventil, først kaldt så over til varmt. Eg begynner med den nermeste blandebatteriet og av slutter med det som er lengst unna pumpa.

 

bilde

 

Når det kommer fin rosa farge ut av alle blandebatteriene(Springene) stenger du av. Så kommer neste viktige punkt som eg ikkje gjorde!!!! Husk å sleppe ut trykket når du har stoppa pumpa. åpne alle blandebatteriene ellers får du spruten i trynet/over heile motorommet ved demontering av slangene til varmtvannstanken. Dette gjorde ikkje eg så eg blei spylt ned med 2.3 Bar trykk.. Resultat: Vasking av klær og skam glatt motorommet. Så da var det bare å begynne å vaske motorommet også :giggle: :giggle:

 

Koblet tilbake systemet til orginalt også er det bare å vente på vinteren, Til våren igjen fylller man bare på ferskvannstanken og kjører va 50% gjennom springene så man er sikker på at all konserveringen er ute av systemet. Denne væsken er ikkje farlig å drikke!

 

Toalette har fått vintervasken og konserverte med ca 10L frostvæske.Vasket så toalett skålen igjen for å forhindre merker i skålen av frostvæske.

 

Motoren blei kjørt 15 minutter i kokende vann, 90*c fra steameren. Dette er for å rense kjølere for saltbelegg, Sparer meg mange år før kanaler går tett og dem må syres

 

bilde

 

Etter 15-20 min i kokende varmtvann var det bare å kjøre gjennom 20L forstvæske og motoren er klar for vinteren.

 

Motoren blei sprayet inn med M2000 (wd40), tok også av toppdekselet for å komme til injectorer, og fekk sprayet alt godt inn.

Menst motoren gjekk sprayet eg reimer med slikon spray for å forhindre at reimene blir "morkne" gjennom vinteren.

 

Kjapt oppsumert på hva som blei gjort med motor,drev og båt før vinteren

 

MOTOR:

 

Oljeskift

Oljefiltre byttet

Kontrollert frostvæske på motoren, nivå og frysepunkt. -35*c

Sprayet hele motoren med M2000 for å forhindre rust

Sprayet reimer med silkon spray for å forhindre at dem morkner

Kontrollert motor for lekasjer OK

Vasket veivhusventilasjons filter i lampeolje og montert tilbake

Kontroll av luftfilter OK

Kontroll av zinker på motor OK

Drenert dieselfiltre for evt vann, fylt opp med Tunap sin 983 for smøring av alle bevegelige deler i fuelsystemet.

Kjørt motoren i 90*c varmt vann for å få ut salt

Konservert motoren med frostvæske, holder -35*c

 

DREV:

 

Demontert drev fra båt for forhindre tyveri i vinter

Demontert knutebelg for å forhindre at den fyller seg med regnvann

Oljeskfit på drevet, fylte på 75-140 olje, dette skal vera ein bedre olje(har desverre ikkje nokk kompetanse på dette området til å utdype meg)

Demontert og glassblåst zinkanoder, disse er kontrollert vekt og areal på OK

Propellere blir polert av min far gjennom vinteren så dem er blanke å fine til våren:)

 

 

BÅT:

 

Har kjøpt inn ein liten ovn eg skal ha i motorommet gjennom heile vinteren, og ein ovn til å ha ombord i båten. Eletrisk luftavfukter blei kjøpt inn i fjor så denne står også å surrer å går.

 

bilde

 

Tømming av ferskvannstank og vamtvannstank

Konservering av toalette og ferskvannsystemet

Satt inn eletrisk luftavfukter

Vasket motorommet

Vasket båten utvendig

Ryddet ut diverse utstyr av båten

Fylt dieseltanken smikk full

Fylt på behandlings middel (tunap, dette er ikkje det samme som blei brukt til konserveringen, dette er ein vedlikeholdsmiddel som brukes ved hver fylling)

Gjenstår å tømme båten heilt for pikk og pakk!

 

 

Kommer ein liste om hva som er planene i vinter.

 

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nesten en heltidsjobb om man skal gjøre alt etter "boka" :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Aldri opplevd at impelleren tar skade av det, dette gjør vi på vinterkonserveringer hos oss. Uansett så tar eg ut impelleren til våren kontrollere den og spraye den inn med silikonspray

 

Takker for tips ang frostsikring av kvernpumpen. denne hadde eg ikkje tenkt på;) må eg fylla nokk frostvæske blanding på tanken til at eg kan spyle dette ut gjennom pumpen ?

Noe flere tips ang septikktanken motaes med stort takk. Renset heile tanken i fjor, og bytta sensoren pga stigerøre til kvernepumpen var potta tett!! FYYYYYYYYY FLAaaTE for ein hæslig jobb..

Tips for å holde tanken så rein som mulig? Har i heile sommer kjørt 1 dasj med industrirens (rens for kjølvæske system på motorer) andre tips?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...