Jump to content

Oppussing av Joda 310 Monaco og motorbytte i fra kad 44 -> D6-370


Joda3300

Recommended Posts

Denne tråden hadde nesten vært umulig for noen år siden med lav netthastighet og båndbredde :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da var det tid for ein ny oppdatering

Blir mye jobbing på jobb og på båt så er ikkje så lett å få laget ein oppdatering

 

Båten ferdig bunnsmørt

bilde

 

bilde

 

Er ikkje lett å se skille

bilde

 

Finpussing av skadene og skruehull på badeplattformen, her er det brukt sparkelspray

bilde

 

Maskering

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Sprøyting

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Montert teaken ute på plass igjen

bilde

 

bilde

 

Fjernet koppholderene over kjøleskapet for å få seg ein oppussing;)

bilde

 

bilde

 

Litt småpussing på duppedingser

 

Før pussing

bilde

 

Etter litt pussing(alulisten)

bilde

 

bilde

 

 

Fått demontert dei resterende dashbord platene som var

bilde

 

Frontcabinen ferdig. lampene er montert etter bilde blei tatt

bilde

 

Demonterte vasken, ny er bestilt og kommer denne veka

bilde

 

Monteren er kommet på plass og montert

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Drevet montert på

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så var det tid for litt fenderliste montering, her er det kjøpt inn nytt flattjern i aluminum som holder fenderlisten på plass.

bilde

 

Jobben gjekk overraskende greit;) ca 2 timer så var alt kommet på

bilde

 

bilde

 

Litt rens måtte til

bilde

 

bilde

 

Ankerulle og anker kommet på plass

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Fuging av skjøter

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Nye zinker på flaps og baugpropell

bilde

 

bilde

 

Skroget er ferdig poltert og waxet. så då er det vell bare å flytte den på vognen i morgen å få tatt dei plassene som ikkje er bunnsmørt å få den på sjøen;)

 

Nermer seg ein prøvetur. HÅPER og KRYSSER fingrende på at eg kan bruke båten til helgen :thumbsup::thumbsup: :thumbsup: :thumbsup::clap::clap::clap::saint::pray::smiley:

 

Det som gjenstår nå i grove trekk:

  • Montere batteriene
  • Montere acturator og pcu i motorrommet + rorindikator
  • Lage ferdig dei 2 siste dashbord platene
  • Montere inn instrumenter i dashbordplatene
  • Montere hcu under dashbord
  • Montere alle komponenter som skal på dashbordet fast og skru platene fast.
  • Montere rattpumpe og lufte styresystemet
  • SÅ blir det prøvetur;)
  • Koble opp lensepumpen
  • Vaske alle skuffer å skap
  • Montere tilbake alt som er tatt ut av båten
  • Gjenstår også noe teakarbeid som blir tatt på kveldstid
  • Rubbe,polere og waxe påbygget

 

Noen av punktene er store og noen tar 15-30min, men det skal gjøres :thumbsup:

 

Mvh Tom Erik :cheers:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden hadde nesten vært umulig for noen år siden med lav netthastighet og båndbredde :smiley:

 

 

Hehe, den blei ikkje mindre nå;) Er eit par bilder her inne no ja. Og som noen seier "1 bilde seier mer enn 1000 ord" så er det vell egentlig litt overkill med all teksten og bildene;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Dette er overhodet ikke overkill. En av de best dokumenterte oppussingstrådene vi har sett her på BP. Tusen takk for at du gidder å gjøre dette store arbeidet.

 

 

Dette er jo utrolig bra!

Fantastisk innsats du har lagt ned her, og utrolig bra med alle bildene.

 

 

Takker for det;)

Veldig kjekt å dele prosjekte med dere.

 

Blir veldig kjekt å vera ferdig med det. Kommer nokk til å skje mye til neste vinter også. Blir spennende å se hvordan den blir når den e ferdig

 

Her er eit lite bilde om hvordan eg tenker dashbordet blir seende ut

bilde

Link to post
Share on other sites

Bøyer meg i støvet for en fantastisk tråd! :thumbsup:

 

Drister meg samtidig til et spørsmål om et problem jeg har selv.

 

Siden du sikkert har erfaring med litt av hvert, så lurer jeg på om du har noen tips om hvordan få løsnet en propell på et duoprp drev. Den innerste propellen min sitter dønn fast :headbang: , og sinkanoden må definitivt skiftes før båten blir satt på vannet. Føler jeg har prøvd de fleste forslag jeg har funnet her inne. Akkurat nå står hele propellen i dieselbad, og skal få lagd et trekkeverktøy som trekker på samme aksling som propellen sitter på. Litt redd for å trekke for hardt på den indre akslingen når propellen som sitter fast står på den ytre.

Link to post
Share on other sites

Bøyer meg i støvet for en fantastisk tråd! :thumbsup:

 

Drister meg samtidig til et spørsmål om et problem jeg har selv.

 

Siden du sikkert har erfaring med litt av hvert, så lurer jeg på om du har noen tips om hvordan få løsnet en propell på et duoprp drev. Den innerste propellen min sitter dønn fast :headbang: , og sinkanoden må definitivt skiftes før båten blir satt på vannet. Føler jeg har prøvd de fleste forslag jeg har funnet her inne. Akkurat nå står hele propellen i dieselbad, og skal få lagd et trekkeverktøy som trekker på samme aksling som propellen sitter på. Litt redd for å trekke for hardt på den indre akslingen når propellen som sitter fast står på den ytre.

 

Takker for det ;)

 

Hvilket drev har du?

 

Vist du har 290 med alupropellere går det fint an å borre to 10mm hull i hubben(ein på vær side av akslingen) også gjenge opp med M10, har gjort dette selv ein gang og de var suksess. Har også vært ute for å kappe av propellen med vinkelsliper. Brutalt men det må til i ny og ne. Har desverre ikkje vært ute for at Propellene på DPH drevene sitter så passa fast at man ikkje klare å dunke dei av med hammer og trestokk

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Har KAD 300 motorer med DP-G drev og stålpropeller. Har prøvd det meste, også hammer og trestokk. Når jeg får trekkeverktøyet mitt kommer jeg til å trekke til gummien mellom propell og hub ryker hvis den ikke løsner før det. Noen har foreslått oppvarming av akslingen slik at den ha presser på huben og dermed gjør det lettere å løsne den når akslingen avkjøles igjen. Er nervøs for at det er pakninger som kan ta skade av dette.

 

Nå skal det jo i utgangspunktet propellen ikke sitte fast i det hele tatt, så ser for meg at det er korrosjon mellom hub og aksling som gjør at den sitter dønn fast. Sikkert brukt lite/dårlig fett sist det ble skiftet anode, noe som forøvrig ser ut som det er flere sesonger siden.

Link to post
Share on other sites

Hvordan går prosjektet. Har du fått båten på sjøen. Hvis du har, så håper jeg at du kan dele det store øyeblikket med oss andre ved å poste en lang video av det store øyeblikket. Så kan vi som enda ikke har skaffet oss en båt, få være med på drømmen din foreløpig.

Link to post
Share on other sites

Hey

Har desverre ikkje fått oppdatert noe særlig her i det siste, det har skjedd mye,

 

Blandt annet:

  • Dashbordet er laget
  • Sjøsetting
  • Oppstart
  • Prøvetur

 

Sliter med å få bildene over på pcen da den har slått seg vrang, må gjøre alt på jobben og det er ikkje alltid like lett å få det til.

Skal se om eg ikkje får oppdatert dere i morgen med bilder og filmer;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann. Håper at alt står bra til med både båt og skipper. Mange har behov for någe kjekt å lesa på te helgå. Eg håpe at du kan bidra te det med prosjektet ditt. Eg e sikker på at mange venter i spenning på hvordan testturen med båten gikk. ivertfall gjør jeg det.

 

Eg håpe ikje at den manglendes oppdateringen skyldes at D-Motoren havarerte. :pray: Trist hvis det er tilfelle, men det skulle isåfall ikje forundra meg.

Link to post
Share on other sites

Beklager at det ikkje har komt noe oppdateringer her på lenge. Prøveturen var super. Litt høgt turtall så eit hakk større propell hadde ikkje gjort noe:) båten gjekk 42.7 knop og 3630omdr.

 

Motor og båt er som skapt for hverandre. Båten planer i fra 15 knop på 2000omdr. Fin marsjfart er på 2500-3000 omdr. Da går den 25-33 knop ferielastet:) er ingen problemer å ligge på 3200omdr og 36-37 knop men da går det ca 45 l i timen. Har nå vært på båtferie i 1 uke og eg nyter kvar dag. Har ein liten vannlekkasje når det regner som samler seg under motoren. Har ikkje orket å sett på dette enda. Sjekker motoren hver 10'ende time og lenser litt. Ellers er motorommet støvtørt:)

 

Motoren er nå gått 35 timer etter overhaling:)

 

Max fart ferielastet blei 41,1 og 3550. Då er det fulltank diesel, halv tank med vann 4 voksne karer og uendelig mye drikkevarer:) ha ein fortsatt fin båtferie:)

 

Ps er bare te å ta turen bortom om dere kjenner igjen båten:)

 

 

Mvh ein storfornøyd joda eier med D6 :)

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at alt fungerte ok. Vi var nesten blitt bekymret for at noe hadde gått galt når det ble så stille fra deg ;-)

 

 

Beklager at det ikkje har komt noe oppdateringer her på lenge. Prøveturen var super. Litt høgt turtall så eit hakk større propell hadde ikkje gjort noe:) båten gjekk 42.7 knop og 3630omdr.

Max fart ferielastet blei 41,1 og 3550. Då er det fulltank diesel, halv tank med vann 4 voksne karer og uendelig mye drikkevarer:)

Høres ut som perfekt propellstørelse på meg.

Du er midt i smørøyet på lastet båt.

 

9 av 10 båter jeg kjører har for tung propell i prasksis på en innflyttet båt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...