Jump to content

Oppussing av Joda 310 Monaco og motorbytte i fra kad 44 -> D6-370


Joda3300

Recommended Posts

Trur nok eg lander på disse propellene ja:) drevet har utveksling 1.63 propellene er g7. Veit ikkje hva båten veier nå når den e lastet. Men tom båt + motor og drev veide den 4,2 tonn, kan tippe den veier rundt 4,7 tonn nå. Dette får eg svar på i dag da eg skal utføre 1g service da eg har brukt motoren i 38 timer:) motorolje er fortsatt blank og fin og kunne tenke meg at den var det i 50 timer til:)

 

Har fått eit dritt problem med båten nå.... Septikken e tett.... Tanken e full og eg får ikkje lenset den. Tips?

 

Har heldt nedpå 1l systemrens da dette er veldig effektivt. Men trur pumpen på toalettet blei defekt da eg tanken var smikk full og vi pumpet litt hardt.

 

Er nokk redd eg må reibgjøre tank og toalett manuelt.. Dette passer dårlig i dag da eg e ekstremt fyllasjuk:p

 

Videosnutter kommer så snart eg kommer meg heim igjen. Har fått fiksa pcen igjen nå:)

 

Eg kommer med oppdateringer om hva som har skjedd i den stille perioden.

 

Mvh Tom Erik

 

Ps! Kjekt at dere fortsatt følger tråden. Og takk for ros:)

Link to post
Share on other sites

 

motorolje er fortsatt blank og fin og kunne tenke meg at den var det i 50 timer til:)

Fullt mulig å holde olja klar på motoren din videre også.

 

Jeg har en Cummins QSB 5,9 fra 2009 som nå har gått 550 timer, og olja er fortsatt klar :-) overtok båten på 65 timer i fjor.

 

Har selvfølgelig overdrevet skiftintervallen og vært særdeles nøye med å få ut alt hver eneste gang.

Mange vil nok si det unødvendig å prøve å holde olja klar på en dieselmotor, men skipperens go' følelse skal ikke undervurderes, hehe.

 

Greier jeg 1000 timer tro? ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja det er ingen problem å holde oljen klar, men intervallene på oljeskift må som regel opp ;)

 

Skal opp i båten i dag å få reingjort septikktanken... Gleda MEG IKKJE!!

 

Usikker på ka som gjør at eg ikkje får lensa septikktanken.

 

Pumpen går rundt og suger som bare det(har waste water Fylling/tømming) og når eg holder hånden over her merker eg at den blir sugd godt nedtil.

 

Eg meiner også 90% sikker på at denne tanken skal tømme seg selv når eg kjører? Har ikkje koblet til septik tank måleren så har ikkje fått fulgt med på at den blei fullere og fullere og tømmtes ikkje. (dette må jo eg tydeligvis koble til). Dette er eit uorignalt instrument da volvo ikkje har septikkmåler med hvit bakrund og krom ring. dette blei kjøpt hos VDO

 

Har brukt papir som går i oppløsning i vann så eg er redd for at det har lagt litt igjen i tanken når den har stått på land i 3 år

 

Har fylt på systemrens som brukes på motorer for reingjøring av frostvæskesystemet. Dette skal vist være veldig bra til bruk av rensing av slanger/tanken. det skal bli 100% reint i følge ein kollega av meg som har brukt dette flere ganger. Men problemet mitt er at tanken er så full at det ikkje blir plass til denn rensen og eg får ikkje flushet gjennom slanger fra toalette til tanken da det blir mottrykk i pumpen pga tanken er SMIKK full

 

Min plan er i dag å få tømt tanken gjennom Waste water med pumpe, etterpå fylle nedpå kokende varmt vann på tanken ut blandet med systemrens og tømme kokende varmt vann i toalettet med systemrens. Flushe gjennom slanger og tank + pumpe. Båten blir løftet på land for å se at pumpen klare å kvitte seg med det varme vannet. Fungere det på land fungere det på sjøen??

 

Vist ikkje dette fungere må eg gå over til den manuelle metoden... ta av slange for slange og se om noen slanger er kollapset. Siden pumpen fungere så rekner eg med at det er evt utslangen fra pumpen som har kollapset eller er tett ??

 

Så lenge pumpen går og den suger så må den jo få det ut så lenge det ikkje er blokkering i utløpet?

 

Har sjekket luftingen denne er lett å fin å puste i

 

Noen som har noen andre fremgangsmåter så kom gjerne med tips!!

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Pumpen er i orden da den komprimere som bare det ved å skyte håndtaket tilbake ut. når eg velger å pumpe "med" vann så pumper den fint vannet inn. men vannet i skålen går ikkje til tanken da den er full?

 

Den var så full at eg hadde presset ut "mannsjit" ut tanksensoren og ned i motorommet..... Ikkje noe deilig å åpne motorrommet og fekk den stanken i trynet.. måtte lense ca 2-3 L med skittvann under motoren..

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd!

 

Jeg har Marex 270 Estremo med D6350. Den gjør oftest rundt 43 knop (har hatt 44 og 45 på kaldere vann/temp). Får bare 3450o/min, bør jeg bytte til mindre propeller og potensielt få høyere toppfart, eller blir det overturtall? Kan dra av til 3000 og ligge i ca 38 knop med fin "marsjfart".

 

D6 er en fantastisk motor, og vekten bak passer Estremo meget godt.

 

Den har riktignok litt planingsterskel, men det er veldig fint i dårlig vær/høye bølger. Kjørte ned i 9m/s rundt Verdens Ende i går og fikk sjøen rett i mot. Bølgene var så skarpe at om vi lå på tomgang med bølger rett i mot så gikk de noen ganger over baugen og skyldte opp i båten. Da var det fint å kunne løfte baugen litt. Vi kunne forøvrig plane i 20-22 knop hele veien, men det var guttetur. Båten var over i luften ved flere anledninger. Damer ombord hadde nok begynt å pipe :)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

3450omdr med ferielastet båt og fulle tanker er godkjent, men vist du får 3450 på tom båt bør du vudere 1 sett mindre propellere. Mest sansynlig vil du beholde farten

 

Eg har planer om å tune den litt opp til 380-390 og bytte olje på drevet 2 ganger i året;) men det blir nokk ikkje før til neste år

 

Båten våras og har litt planingterksel,. men med drevet inne og full flaps går den rett opp.. kan marsje heilt ned i 2100 omdr på 15.5 knop.. dette gjør det veldig suverent i stor sjø

 

Har kjørt eit par Marex 270 estremo med D6 på jobben. Heilt nydelig båt med D6.. Båten er jo også eit nydelig eksemplar ;)

 

Har alltid hatt sansen for Marex og Joda, det er ikkje Windy, men dei har litt an pris også;) Og ikkje minst smarte løsninger

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Har kjørt eit par Marex 270 estremo med D6 på jobben. Heilt nydelig båt med D6.. Båten er jo også eit nydelig eksemplar ;)

 

Mvh Tom Erik

 

For deg som jobber med disse til vanlig og kjenner motorene særdeles godt:

 

Kan ikke tro at det er særlig mye trøbbel med D-serien nå for tiden sett i forhold til eieres vedlikeholds-/konserveringsrutiner, gangtimer etc.?

 

Selv har jeg nå rundet 1100 timer tilsammen (fordelt på to motorer) på mine to stk. D6, og det eneste som har vært feil er en sensor på vann i drivstoffilteret på en av motorene samt den anerkjente ladetrykkssensoren som det er offisiell bulletin på. Den har feilet på begge motorene og ble utbedret problemfritt på garanti.

Link to post
Share on other sites

D6`ene har hatt sine feiler, men for meg som kjenner til alle feil på motorene og Drevene og styresystemet trur eg at eg får ein ganske problemfri båt;) orker ikkje å ta opp noe diskusjon rundt motorene her i min tråd så tar heller å holder mine meininger for meg sjøl;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var det endelig tid for ein oppdatering

 

Klar for sjøsetting

bilde

 

På veg på sjøen :)

bilde

 

Og den flyter :yesnod: :yesnod: :smiley: :smiley: :smiley::thumbsup: :thumbsup: :thumbsup::cheers:

bilde

 

bilde

 

Skal sies at nå er båten heilt tom og batteriene mangler på BB side så den ligger litt over til Stb side..

Var noen som lurte på om den kom til å bli litt baktung. Og svaret er vell Nja... Den har rikelig power til å komme opp i plan, men eg må nokk heve bunnsmøringen 2-3 cm i bakant:)

 

bilde

 

bilde

 

Dashbord platene lages til å her var det litt grubling på hvordan eg ville ha det, men resultate blei bra;) Var bare å sette hullsagen i plata å få laget hull

bilde

 

Har desverre ikkje tatt bilder av hvordan det blei seende ut, kommer noen bilder der du kan se dashbordet. men ikkje fokusert på det. Skal ta noen bilder så dere kan se resultatet litt bedre :thumbsup:

bilde

 

bilde

 

5 nye batteri montert

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Kalesjen kommet av og vi nermer oss første prøvetur med løse dashbord plater (ikkje noe god ide)

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Prøveturen vart tatt og litt dårlig magefølelse blei det når oljetrykksalarmen gjekk under tomgang når motoren var blitt varm :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: :lipseal: :lipseal: :lipseal: :lipseal: :lipseal: :lipseal: :confused::puke:

Heldigvis var vi 3 fra jobben på prøveturen som tenkte høgt. og blei enige om å sjekke oljetrykksventilene først.. Skal sies at eg blei litt mindre kvalm da eg åpnet motorommet og alt var forsatt tørt og fint og ingen olje låg i skutebunnen. Båten blei kjørt inn på 1500 omdr så vi hadde rikelig med oljetrykk. Av med oljetrykksventil dekslene og volla... første forsøk.. der fant vi synderen. ein bøyd oljetrykkventil, disse ventilene står i oljefordelingshuset som er plasert i lag med varmeveksleren rett under oljefilterene.

bilde

 

Ny ventil montert inn.

Fylte full tank med diesel

Ny prøvetur og alt OK

 

Motoren på tomgang

https://www.youtube.com/watch?v=Plerg30qh1o&feature=youtu.be

 

 

Lite snutt i fra prøveturen som lovet :thumbsup: :thumbsup:

https://www.youtube.com/watch?v=dY0uwrt1XSM&feature=youtu.be

 

bilde

 

Er ikkje heilt fornøygd med den hvite røyken, og motoren bruker litt olje.. men akuratt no er eg opptatt av at eg får bruke den. Ser mindre og mindre til røyken nå etter 35 timer. Krysser fingrene også på at den slutter å bruke olje når ting får slitt seg litt til.

 

Hvit røyk er vell som regel vann, men det er bare på visse turtall den hvite røyken kommer. og som sagt så ser eg nesten ikkje noe mer av det. frostvæske nivået ligger dønn stabilt så det er ikkje noe lekasje her.

 

Første prøvetur ga ein fart på 42.2 knop men har senere fått den opp i 42.7 knop og da var alt av pute,solseng kommet på plass. testturen blei testet med 100 L diesel og 450L diesel. Farten var lik. Turtallet stoppet på 3630 omdr som også er turtallsperren på D6

 

Skal sies at med den styreenheten som var på testturen var ein 370 styreenhet , har nå byttet tilbake til min 350 hk styreenhet med eg oppnåd så og si lik fart. 3610 omdr. Nå som den var ferielastet klarte den 3510-20/30 så propell og utveksling er ganske bra.. Har som nevnt tideligere at eg har store planer om å tune den litt. så då blir det vell å gå opp til G8 og håpe på ein toppfart på 45 knop og ein hærlig marsjfart på 40-41 knop ved 3200 omdr)

 

Det var alt for denne gangen. Kommer med mye mer etterhvert.

 

Er noen småting som gjenstår enda

 

Blandt annet:

Trekke opp ny pluss skinne under dashbordet

koble til septiktankmåleren

Koble til klokken

Koble til 12volts uttaket

 

Båten er 100% brukendes og eg har vært 1 uke i båten. Nå er den tilbake på jobben for rens og vask av septik. Skal også få vasket kalejse og båten når den først ligger så laglig til

 

Håper å komme meg på tur igjen mandag ;)

 

Ha ei fin helg videre

 

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS. hoppingen på filmen var pga litt høg tilt. vi monterte skjoldet litt høgere enn normalt som gjer at eg ikkje trenger så mye trim på drevet. dette vil nokk også spare meg for litt Propellkavitasjon pga vinkelen på drevet vill vera mer rett ..

 

Skal også sies etter at eg fekk montert flapsbryterene som var eit eget kapittel med 4 rele og mye kabler.... kan eg trimme drevet lenger ut om eg kjøre litt flaps på.

 

Har ikkje fått testet om farten øker med å kjøre drevet lenger ut og litt flaps da eg mangler 12volt til kartplotteren.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :thumbsup:

 

Eit par ting eg ikkje har fått tatt bilder av er alt teakarbeidet som er gjort da eg har gjort veldig lite av det.

 

Her er blandt annet rammen til batterirommet ferdig lakket og montert

 

bilde

 

Koppholderene over kjøleskapet ute lakkert og klar for montering

bilde

 

bilde

 

Montert tilbake koppholdere og kjøleskapet

bilde

 

La ein tynn brun fuge mellom så det ikkje kommer støv å drit nedimellom som ikkje går an å reingjøre

bilde

 

Nyvaska puter kommet ombord

bilde

 

Putene inne kommet på plass

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Før det blei gjort noe som helst mer denne dagen blei det satt 2 små smirnoff ice i kjøleskapet inne i båten :lol::cheers:

bilde

 

Byttet ut sikringsholderen som var eiret i filler

bilde

 

Beklager litt kornete bilde nr2. Er ikkje den beste sikringholderen men det var det som var enklest denne gangen og det fungere.

 

bilde

 

Gjekk te innkjøp av 5 nye ledpærer til lanternene resultate var MEGET posetivt

bilde

 

Før

bilde

 

bilde

 

Etter

bilde

 

bilde

 

Ledpære montert i ankerlanternen

bilde

 

Front lanterne også fått ny pære

bilde

 

Akter lanternen fått ny pære og da var alle 5 pærene fått seg eit hjem. Var digg å få vaske inni alle lanterne :thumbsup: :thumbsup:

 

bilde

 

 

Ny cd spiller(billig versjon, skal bygge nytt anlegg i båten til høsten) + Instrument for lanterneføring

bilde

 

bilde

 

 

Eit par velfjortjente drinker var fortjent :cheers::thumbsup::lol::giggle:

bilde

 

 

Det var alt i denne oppdateringen kommer ny muligens seinare i dag eller i morgen ;)

 

PS. har forresten reingjort septiktanken og valgte å ikkje ta noen bilder av dette for fy F..... for ein :puke: :puke: :wflag: jobb.. Utrulig deilig å vera ferdig med det...

 

Gjenstår å montere ny septiktanksensor., denne kommer på onsdags morgen

 

Ellers så skjer det noe med båten heile tiden.

 

I dag blei det bestilt

  • 1 stk ny vanntank sensor
  • 1 stk ny dieseltank sensor som kan fin kalibreres, den som er montert på no har bare 5 trinn..
  • 1 stk ny septiktank sensor med adapter
  • 1 stk koplett dusjkit for badeplattformen

Var ein liten lekasje på ferskvannspumpen i båten så fekk fikset dette med ein ny o-ring

 

I morgen skal følgende ting utføres

  • Båt på land
  • Spyle av drevet
  • Vaske skroget og påføre nanoclean 1 gang til
  • Vaske påbygg
  • Tette ein liten lekasje rundt eine siderutene ved kjøkkene
  • Vaske kalejse for salt
  • Demontere alle tanksensorere som skal byttes og reingjøre pakningsflater + lage nye pakninger om det trengs
  • 1.g service på motor og drev
  • Feilsøke på lekasje på styresystemet. lekker ein eller annen vei ein dråpe, har ikkje kommet vann i systemet . Har ikkje idee om kor det kan lekke da alt blei dobbelt sjekke før dne jekk på sjø og alle deler er nye på styresystemet
  • Lufte styringen

 

Onsdag

  • Montere og kalibrere nye sensorer
  • Klippe til og montere antiskli duker i alle skap og hyller.
  • Klippe til og legge på plass antiskliduk i mørkeblå på dashbord. umulig å se i skomrings tider med heilt hvit dashbord + i solys er det alt for mye refleksjoner
  • Bestille ny teakplate til badeplattformen
  • Heise båt på sjøen og kjøre den til hjemhavnen sin på Osterøy
  • Rydde og støvsuge båten innvendig
  • Vaske dashbord
  • Montere nye lufteventiler til defrosteren i dashbordet
  • Vaske alle puter utvendig i båten
  • Lage til servicekasse i motorommet

 

Mvh Tom Erik :cheers: Deilig med Ferie :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på bølgen av alle heiarop her. Nydelig tråd å følge, og ikke minst lærerik. Setter stor pris på at du bruker så mye tid på å "tegne og fortelle" for oss. :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Gratulere med mega bra jobb :smiley: Deilig å ha båten på vannet, vil jeg tro.

 

 

Ja det er heilt nydelig å ha den på sjøen:) Og det som er enda mer nydelig er at eg har nå også funnet 100 små ting eg skal utbedre til vinteren så eg har masse å glede meg til vinteren kommer også. Blir eit par store oppgraderinger også så det kan bli ein meget spennende vinter :yesnod: :yesnod:

 

Må takke alle som stikker innom tråden, kjekt at noen synst den e lærerik :thumbsup: :thumbsup:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Forresten... har 2 spørsmål til dere som har hatt båt litt lengre enn meg :thumbsup:

 

Hvor kjøper folk maritime gjenstander til båten sin ?

 

feks:

  • Handkler
  • Grytekluter
  • Kjøkken håndkle
  • Sengesett
  • "pynte" puter
  • Lysestaker/telys
  • Tepper

 

Spørsmål 2.

 

Hvilken gjestehavner bør eg besøke i 2014/2015 ?

 

Gjerne plasser som er i nærheten av Bergensområde/haugsesund/sogn og fjordane

 

Har vært på litt forskjellige plasser, men ikkje så mange forskjellige i år.

 

Var innom modalen,røyksundkanalen,kollevågen på askøy, H - øyne, Os gjestehavn,

 

Må si at Røyksundkanalen ikkje var i nærheten av sånn som det var for 10 år siden.. Det var så og si heilt forlatt, ingen vedlikehold på brygge og kai anlegg.

Badeland hadde knuse ruter og boss var hevet inn rutene. Butikkene var delvis nedlagt og det var 2-3 andre båter der og vanligvis på denne tiden ligger det rundt 50-60 båter der.

Dem hadde tideligere trøbåter i ein liten havn, her såg det ut som folk bare hadde tatt seg til rette og parkert båtene sine og så og si bare slengt det fra seg.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...