Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Da var det fyr i Hr Dickinson. 

IMG_0078.JPG.9f3c03af85ed936253490d8f85de4f70.JPG

Ble en del arbeid  da jeg for å spare noen penger valgte å bruke en dagtank som jeg hadde liggende. Den ble montert på taket for å slippe en dagtank på siden av overbygget. Det viste seg ikke å fungere da fallhøyden ble for stor selv om monterings anvisningen sa Max 8 fot. Det resulterte i at nåla i regulator kammeret  ikke klarte å holde igjen så dieselen rant da ned i sikkerhetsavløpet og rett ned i kanna som var montert  i motor rommet. Hel......

måtte demonter og flytte tanken ned på siden av overbygget. Ble ikke så galt likevel.

 

Så ny prøvetenning. Nå brant den som et damplokomotiv å måtte stenges av igjen.

Hel....

på regulator inngangen hang det en lapp med påskrift 4 milliliter PR. Minutt   ved lavest innstilling og 10 ved høyest. Koplet da av røret inntil brennkammeret og begynte å måle. Han som signerte denne justeringen på fabrikken har surra fryktelig eller fryktelig tykk diesel.

Den ga det 10 dobbelte og dosering skruen sto helt nede. Etter å ha lest i boka og justert....å justert.....å justert så var den nede i en teskje PR. Minutt. Ca 5 milliliter .

 

Da ble alt mye riktigere og den har brent helt jevnt i 4-5timer til nå.

 

Blir en liten jobb på taket for å tette skruehull og hullet til røret. Får håpe på sol en dag.

Så må den dagtanken ha et tett lokk over hele kassa så ikke det renner vann nedi men det får vi til håper jeg. Uansett skal vi montere pumpe fra hoved tankene men ikke i år. Så blir det lister på flisekanten. 

 

Fortsettes......

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Det finnes gode løsninger for å få dagtanken høyere opp. Det heter trykkreduksjonsventil og monteres før regulatoren. Da skal den tåler minst fire meter. Har en gammel oljeautomat fra Jøtul med tank som du kan få om du ønsker (jøtul 347). Befinner seg på Nøtterøy så det er jo litt avstand, kan sikkert sende i posten om ønskelig. Usikker på hvor mye sjø den tåler men vet at det skal en del til før det skvalper over. 

Link to post
Share on other sites

@Grufolf  Tusen trekk for tilbudet. Ja sto noe om det i manualen også. På litt sikt så skal det monteres en Dickinson magnet pumpe som da henter fra hoved tankene og leser trykk tap på røret når flotørnåla åpner. Da går alt av seg selv men den er flyttet litt lengre frem da pumpa koster 3200,-  Så strømforsyning da den kun er tilgjengelig i 12 volt. Da går en tusenlapp til. 

 

@-morten-  Ja den blir kanskje litt stor i Askeladden :wink:

 

 

Selv om jeg ikke skal begynne på den vannbåren varme enda har jeg jo begynt å planlegge litt.  Noen som kan litt mer om dette ? Siden jeg skal ha plastrør i badegulvet blir det jo litt større opplegg enn om en bare har radiatorer i serie. Hvor varmt blir vannet ut av ovn..... kan jeg også kjøre varmtvannsbereder i samme kretsen. Må det noen form for styring på badegulvet.  . Ikke gøy med 40 -50 grader på gulvet..... ( tenker da å bruke ferdige isolasjonsplater med spor og klikk parkett oppå eller kanskje finer og gulvbelegg .....

 

noen tanker om dette .......

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Vi snakker vel ikke om all verdens varmeeffekt her, max 1 kw vil jeg tro. Så om det blir for mye varme for kun badegulvet kan det jo være lurt å ha muligheten til å strupe flyten litt? Evt kople på litt mer rør, og varme opp flere steder?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå har du allerede valgt  en Dickinson ovn, men jeg tror du ville fått en enklere fyringssesong med en liten kjele i motorrommet med oljebrenner og vv tank innebygget. Temperaturen på utgående vann ut av mr. Dickinson  er vel avhengig av hvor hardt du kjører den. Ved hard fyring og lite forbruk av varme i sløyfa vil det begynne å koke. I en kjele kan man styre dette med en shuntventil og thermostater.  Jeg ser lett at det er mye koseligere med «peisvarme» i salongen men det er nok noen utfordringer med et slikt valg, særlig når du skal regulere fks gulvvarmen på badet.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg sier meg enig med @Flid der. Siden dere skal bo i båten spørs det om ikke dere skulle hatt en Kabola som er beregnet for kontinuerlig drift:  https://www.farco.no/varme/kabola-fyrkjeler/kabola-hr-serien/hr-300-effekt-10-kw 

Link to post
Share on other sites

 Mange meninger og informasjon    Bra ! 

 

index skrev for 5 timer siden:

Vi snakker vel ikke om all verdens varmeeffekt her, max 1 kw vil jeg tro. Så om det blir for mye varme for kun badegulvet kan det jo være lurt å ha muligheten til å strupe flyten litt? Evt kople på litt mer rør, og varme opp flere steder?

 

Det er nettopp det hvor mye varme man får ut av ovnen. Dickinson har to valg på varmesløyfe. En med et tørn og en med to. Jeg vil få masse forbrukere da vi ønsker tre radiatorer og dette badegulvet og om mulig også varmtvannsbereder. Etter hukommelsen så gir to tørn og en større mengde vann ca 2000 vatt i røret. Det blir litt lite til alt dette. Bereder går i dag bare på strøm så med noen manuelle kraner kan jo dette styres kanskje.

om bereder får varmen fra vannet vil da det elektriske elementet supplere eller vil det være med å varme vannet ? Hmmmm.

 

dixie 27 skrev for 2 timer siden:

For å begrense gulvtemperaturen kan du jo bruke en slik blandeventil. Finnes nok også med lavere innstillingsmuligheter.

http://rothkatalog.no/katalog/roth-solvarmesystemer/tilbehoer-for-heliostar-solfangeranlegg/roth-blandeventil/

 

 

Kanskje en slik på badegulvet som da må gå som egen sløyfe.....

 

 

@Flid og @Komodo     Kabola var med lenge og det hadde blitt den beste løsningen (og dyreste) Fikk mye info av Bjørn på Farco. Valgte den bort når jeg ikke la vann i salong og styrhus dørk. Siden det ikke er aktuelt å bo i Norge fra Januar til langt ut i april blir det også for stor investering i forhold til bruken men igjen et helt supert system.

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 10 timer siden:

klikk parkett oppå eller kanskje finer og gulvbelegg .....

Det er anbefalt max. 27 grader på overflate under parkett og laminat. Hvis ikke kan det sprekke eller slå seg.

Har vannbåren gulvvarme i huset. Temperatur på tur-vann til varmesløyfene blir regulert med temperaturstyrt shuntventil som mikser vann fra retur og fra bereder med varme-element. Har også overtemperaturbryter på turledning som kutter strøm til sirkulasjonspumpen om shunt-regulering svikter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 6 timer siden:

Kabola var med lenge og det hadde blitt den beste løsningen (og dyreste) Fikk mye info av Bjørn på Farco. Valgte den bort når jeg ikke la vann i salong og styrhus dørk. Siden det ikke er aktuelt å bo i Norge fra Januar til langt ut i april blir det også for stor investering i forhold til bruken men igjen et helt supert system.

Jeg ser helt klart poenget ditt med å bo i Thailand om vinteren osv. Men selv om dere tar et par tre måneder der nede, kan det fort bli kjølige perioder her hjemme hvor det blir behov for å fyre litt over lang tid. Som Flid påpeker vil det antagelig være greiere å få til reguleringen med en fyrkjel. En brukt fra Grenå er jo ett hett tips :thumbsup: Men uansett, det er jo ditt valg, ingen presser deg til noe her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Opphuggeriet i Grenå er absolutt et godt tips. Hadde kontakt med de før jeg kjøpte generator. Desverre var det ingen i den størrelsen jeg skulle ha på det tidspunktet. Mye store ting.

Valget er jo allerede tatt og det ble i denne omgangen Hr. Dickinson     :smiley:

 

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Det er anbefalt max. 27 grader på overflate under parkett og laminat. Hvis ikke kan det sprekke eller slå seg.

Har vannbåren gulvvarme i huset. Temperatur på tur-vann til varmesløyfene blir regulert med temperaturstyrt shuntventil som mikser vann fra retur og fra bereder med varme-element. Har også overtemperaturbryter på turledning som kutter strøm til sirkulasjonspumpen om shunt-regulering svikter.

 

Interesangt.  Så ved å kople inn bereder i anlegget så kan den når ovnen ikke er i gang gi noe varme til gulvet på badet når landstrøm er innkoblet eller.....

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Forbrukere i varmtvannskretsen kobler du ikke i serie, men i parallell, og bruker ventiler for å regulere gjennomstrømningen til hver forbruker. Alternativet (evt supplementet) er å blande inn kaldere vann fra retur, men da er du avhengig av nok varmeuttak andre steder.

 

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingvarjg skrev for 8 timer siden:

Forbrukere i varmtvannskretsen kobler du ikke i serie, men i parallell, og bruker ventiler for å regulere gjennomstrømningen til hver forbruker. Alternativet (evt supplementet) er å blande inn kaldere vann fra retur, men da er du avhengig av nok varmeuttak andre steder.

 

 

Så det er måten det blir gjort på. Har etter jeg leste kommentaren din @Ingvarjg lest meg opp om fordelingstokker og samlestokker.  Produsenten av Dickinson sier at ved å bruke den største sløyfa trengs det et anlegg som rommer ca 80 liter inkl. Ekspansjons tank.  Forbrukere har jeg plenty av. I prioritert rekkefølge. Badegulv -radiator 1 og 2. - radiator i akterlugar - radiator i motor rom - varmtvannsbereder og om det fremdeles er en liten lunk igjen kan jeg sende vannet igjennom en motor som @Erikda har i Solbris.

 

Så er spørsmålet om systemet skal ha lufting på ekspansjons tank eller atsystemet er under trykk med trykktank ( da med membran) leser at det opereres med ca 2 kg. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

I en båt er det så mange x faktorer med tanke på høyde forskjell og vinkler, men det er bare å begynne å prøve.  Min erfaring fra forrige båt.  Varme til dørk på badet i egen sløyfe som kunne justeres med kuleventil. ( herligt med varmt gulv ) og luftemulighet på høyeste punkt i tillegg til ekspansjon over det igjen.  Beste varmen som finns!  Min ovn sendte over 50% ut varmesløyfen.  Badegulvet lagde jeg med kobberrør på sponplate og isolasjon under.  

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 20.12.2018 at 19.22:

 

Så det er måten det blir gjort på. Har etter jeg leste kommentaren din @Ingvarjg lest meg opp om fordelingstokker og samlestokker.  Produsenten av Dickinson sier at ved å bruke den største sløyfa trengs det et anlegg som rommer ca 80 liter inkl. Ekspansjons tank.  Forbrukere har jeg plenty av. I prioritert rekkefølge. Badegulv -radiator 1 og 2. - radiator i akterlugar - radiator i motor rom - varmtvannsbereder og om det fremdeles er en liten lunk igjen kan jeg sende vannet igjennom en motor som @Erikda har i Solbris.

 

Så er spørsmålet om systemet skal ha lufting på ekspansjons tank eller atsystemet er under trykk med trykktank ( da med membran) leser at det opereres med ca 2 kg. 

 

I min Refleks er fire hele runder i spiralen (om ikke fem) med kobberrør. Ovnen gir ca 7000 watt på full guffe. Jeg har ekspansjonstrank oppe på fly og anlegget mitt er ikke under trykk!  Har som fordeling ber i maskinrommet hvor jeg kan stenge og åpne de kretsene jeg vil. Går også gjennom maskinen som du sier. Så når jeg kjører meg en tur på vinteren gir motoren varme til anlegget og jeg stenger av Refleksen. Ikke fordi jeg må men fordi det blir så alt for varmt i båten!

Slik anlegget mitt er lagt opp gir det god varme i hele båten. Det kaldeste som har vært ute er minus 27 i tre dager og rundt tjue blå i nesten to uker sammenhengende. Da satte jeg ovnen på full guffe! Det gjør jeg ikke igjen! Kom hjem etter nattevakt og sovnet. Våknet til 49 varmegrader i salongen og 30 bak i lugaren! Så som dere skjønner, jeg er ikke redd for kulda ombord!

Sirkulasjonspumpa byttes ca annethvert eller tredje år når de begynner å bråke. Bruker ikke sirkulasjonspumpa når sløyfen varmes av motoren. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flid skrev On 20.12.2018 at 23.03:

Begge typer tank vil nok fungere. Med et trykksatt anlegg må du ha en, eller kanskje to sikkerhetsventiler som passer på hvis det skulle begynne å koke. Kanskje Dickinson har et system som stenger ned brennstoff ved overtemperatur/overtrykk?

 

Det er en sikkerhet innebygget i ovnen for overoppheting . Er foreløpig ikke helt sikker på hvordan den virker men den kutter diesel.

 

Tusen takk for alle opplysninger og innspill så langt. Blir spennende å prøve ut. @Erikda og @Fenris har jo god brukerfaring. Tusen takk.

 

Ellers så går det i småpusling ombord. Vi har brent opp ca 50 liter diesel til nå og det er så langt rene fornøyelsen å bo i båt og ovnen fungerer utmerket. Har litt igjen før innstalasjonen er helt ferdig så det kommer litt mer.......

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Bortsett i fra noen strenger med fugemassen så "karet" som ovnen står på blir tett er nå ovnen ferdig montert.

IMG_0079.JPG.b717ff5ec15b769c11fc54a46aeccca8.JPG

 

Dagtank fra en oljefyr som jeg heiv ut for noen år siden

IMG_0083.JPG.7e1752c9b41801f14241a1751075b514.JPG

 

modifisert med hjemmelaget postkasse lokk laget av noe fibo finer og ei aluminiums list.

 

IMG_0086.JPG.6be4a5475a5bffa7775937a7ffb5a159.JPG

 

Da går vi julefeiringen trygt i møte .

 

God jul til dere som ser innom !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...