Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

Gi Engboen en sjanse, Magne, det koster 4.790,- i den 15 kilo-utgaven om du har originalen som ble levert med båten. Ellers, alt ok ? Kokeplater, dieselvarmer, trykkvannspumper (vann, og avløpspumpe på bad), vindusviskere, alle brytere og hendler ? Legg ut et par bilder av go'båten etterhvert, da :-) Ønsker deg lykke til !

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det?

 

Har vært sammen med noen på tur som har hatt mye problemer med å få det til å sitte , Men ,, har bestemt meg for å teste det ut litt først, :-)

 

Gi Engboen en sjanse, Magne, det koster 4.790,- i den 15 kilo-utgaven om du har originalen som ble levert med båten. Ellers, alt ok ? Kokeplater, dieselvarmer, trykkvannspumper (vann, og avløpspumpe på bad), vindusviskere, alle brytere og hendler ? Legg ut et par bilder av go'båten etterhvert, da :-) Ønsker deg lykke til !

 

Som over, jeg tester Engboen litt for og erfare litt selv, ellers er det meste nå gjenomått litt nøyere og det eneste som ikke fungerer er varmtvannstank som ikke varmer på landstrøm... Skal nok se om det ikke blir tid til et par bilder også etterhvert....

Link to post
Share on other sites

Hei Magne,

 

Grattis med båt, aldri feil med Marex. Lest mye om folk som har prolemer med å få Engbo til å sitte. Jeg har hatt Engbo siden 2009 nå og ALDRI opplevd dette. Legger alltid ut ankeret med mye tau og bruker daumann i uthavner men det hadde jeg gjort uansett. Gi det en sjanse så sparer du litt penger:-)

Link to post
Share on other sites

Det er i grunn synd at det ikke finnes en rimeligere variant enn original Weaver :-(

 

http://www.seatronic.no/daviter-c-66/original-weaver-10cm-p-3511

 

Jeg har for tiden en midlertidig løsning med 2-tom-4 og billigutgaven. Men skal ha den i linken etterhvert. Det beste er å få den skikkelig og ryddig montert :-)

 

edit. Jeg ser du har en helt annet ankerrulle enn meg. Ankeret mitt går mye lenger inn...

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja :-), jeg skal ta noen mål å se hvor mye ekstra høyde jeg må ha...

 

Jeg har denne:http://www.maritim.no/ankervinsj-ruller-og-beslag/engbo-leddet-ankerbrakett-500mm

Da ligger ankeret med "spissene" under plattformen og den stikker ikke mer enn ca 10 cm ut. Jeg stusser litt på den du har.. vil ikke den treffe bølgen din om du ligger i 8 knop ?

Ser dette og har lurt litt på hvorfor ankerrulla sitter såpass langt ut, men forklaringen kan være at da kan ankeret også heises høyere opp og klar av vannet....

Kansje selve ankerrulla kan flyttes lenger inn på platformen, da blir jo også konflikten med jollefester mindre...hmm... her må måles og tenkes litt før en gjør noe.

Takk for tipsene :-)

Link to post
Share on other sites

Den rulla du har kan nok ikke flyttes lenger inn, da den henger litt ned. Den er utgått fra Engbo, så Marex bruker idag den utgaven jeg linket til. Den bygger lenger opp i høyden, men kortere ut. Skal knipse et bilde av den på onsdag. Da skal nye vinsjen ferdigmonteres også :-)

Link to post
Share on other sites

Hei Marex eiere. Jeg satser på og bli en av dere til høsten med kjøp av 280 holiday, etter hus og leilighetssalg. Har noen spørsmål til dere. Har forstått jeg skal gå for 2000 modell++ og 184 hk.

Hva koster service/vedlikehold motor aksling, om man ikke ønsker og gjøre dette selv? ca 5000 hver vår?

Er det noen spesielle ting man bør merke seg, som for eks impeller skifte ved 750 timer. Er det andre vedlikehold ting man bør sjekke at er gjort? med 1 matros på 4 år og en som er ventet denne uka er behovet endret:) hvor mye bruker dere i diesel på en god 2 timers i marsjfart 17 kn?

Har ikke verdt og sett en enda, men har mine 200 timer på finn.no og om en mnd eller 2 har jeg 500 båtlapper klare til handel, og håper dere kan bistå med tips underveis

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

 

Litt tidlig for meg å si mye om service og forbruk etter 8 timers motorgange :-), men at dette er en båt og bli glad er noe som virkelig begynner og synke inn.

Jeg er veldig fornøyd så langt med at vi gikk for denne båten.

Har lagt på en litt tykk overmadrass og sover som en stein bak i "dobbeltsenga" er ca 185 lang.

15-17 knop virker på meg som en fin marsjfart for denne motoren når en må gå fortere en 6-7 knop.

Sjekk servicehistorikk, og de andre tingene jeg fikk beskjed om tidligere i tråden. Worry her som er mer kjent med båten har vel sin i Moss.....

 

Lykke til med å finne din 280 !!!

 

Her et bilde av vår på første helgetur...

 

bilde

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kongebåt! Grattis:=)

 

Hvor blir det av 320 AC båtene? Jeg skal ha en slik brukt om mange år, men er da avhengig av at selges mange av dem nå.

Det er den nydeligste båten jeg noengang har sett, størrelse tatt i betraktning.

Ser etter disse på fjorden, men har enda ikke sett en. Er de for dyre og for små?

Link to post
Share on other sites

Kongebåt! Grattis:=)

 

Hvor blir det av 320 AC båtene? Jeg skal ha en slik brukt om mange år, men er da avhengig av at selges mange av dem nå.

Det er den nydeligste båten jeg noengang har sett, størrelse tatt i betraktning.

Ser etter disse på fjorden, men har enda ikke sett en. Er de for dyre og for små?

 

Så enig, så enig 320 AC er den fineste båten som er laget de senere årene, må nesten til noen flotte trebåtsmykker for og finne penere båt....

Har da sett et par , men altfor få.....

 

Sikle , sikle....

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dette er ikke min båt, men det er samme løsningen på min:

 

bilde

De leddete Engbo rullene som var montert orginalt fra Marex (350mm) er ikke å få tak (er i produksjon så de dukker opp igjen) i, hva med innfelling for å få ankeret innunder tro ?

Ser ut som de er for lange slik at dette ikke går og er usikker på plassen innunder plattformen.

Skal se litt på dette imorgen og måle lengden på plattformen....

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å ligge litt lavt i denne tråden fremover, for det kan jo virke som jeg er fan av 280 Holiday ? Flott båt, Magne ! (assa, din!:-)) Stian83, det er jo litt av det suverene med denne båten,.. her kan du klare å gjøre all service selv. Det er ikke tunge kunnskaper som skal til for å fikse servicen og annet vedlikehold. Om du vil sette det bort, så har du Per Urstad på Fuglevik som gir deg fastpris på servicen. Han er autorisert på Yanmar og er en rettferdig kar. Ikke mange av de :-( Ellers lover jeg å følge med på de som kommer (og går) for salg.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Stemmer det med 4 timer i 17knop og 76 liter worry? Det er lite!

Det stemmer nok ganske bra ! Jeg må ha 3000 omdr. (mener max er 3400) for å runde 17 knop. Da er det nok en del over 20 liter i timen. Jeg har funnet det jeg føler er den beste gangen på min motor, 2900 omdr, gir 16 knop med fulle tanker og 2 personer. Da har jeg klokket den inn på rett i underkant av 20 liter i timen. Andre som kan bekrefte dette, så jeg ikke farer med løgn her.. ? Men, det som er helt utrolig, er hva den bruker i 8 knop og 2000 omdr. Det er så lite at jeg ikke har giddi å måle :-) Dette kan sikkert variere litt avhengig av propell også. Min har Radice Scewback, men vet ikke om det er standard ?

 

Dieseltank er 220 liter

Vanntank er 220 liter

septik er på 120

 

 

Sånn, nå må jeg gi meg selv munnkurv i denne tråden, så andre kommer til !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...