Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

Liten oppdatering fra vår nyervervede, begynner å bli klar for tur. fått på plass jolla, dog ikke helt fornøyd med montasjen da ankeret må ned før jeg får jolla inn i daviteren,, dette skal justeres - men det fungerer så nå skal det bare nytes en stund :-)

Fylt diesel etter de første 20 timene med gangtid -100 liter, regner med at dette snittet kommer til å øke noe.

 

Noen bilder av montasjen som jeg ikke er helt fornøyd med enda...

 

bilde

 

 

bilde

 

Ankertauet og anker går fint klar av jolla når den henger oppe...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

En kompis har kjøpt seg 77 Holiday, kan noen si forskjell på denne og 770 Holiday ?

Det er egentlig ingen Marex som heter 770. De blir bare kalt for det, da det er lengden på båten. Så det er 2 sider av samme sak. Arvtaker het 277 :-) Den er det noen endringer på.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en 21 Flexi, 1980 modell med Yanmar 22,5 HK i.

Helt grei snekke, trives godt i snekkefart, og grei for en. Ser du etter en slik, så endret de en del på midten av åtti tallet. Eget wc rom, og bredere innvendig akterut, tok vekk dolbordene. Samme skroget som brukes i 21 Dixie.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da kaster jeg meg også inn i denne tråden :-) I vår skaffet vi oss en 280 Holiday fra 2004 som det står en 184 Yanmar i. Har brukt båten endel allerede og er sålangt kjempefornøyde med planløsning, plass og sjøegenskaper. Nå skal det sies at vi er en familie på 3 som tidligere har feriert i en Skibsplast 655, så plassmessig er dette et kjempehopp.

 

Det er likevel noen ting jeg sliter litt med, og håper på hjelp fra erfarne Marex'ere.

1: Fjernkontrollen til ankervinsjen virker ikke. Det er av den blå firkantede typen fra Engbo. Har aktivert knappen på dashbordet med ankersymbol, byttet batteri og sjekket at dioden på fjernkontrollen lyser... Har prøvd å aktivere kontrollen på alle tenkelige måter også uten hell… Noen som har tips i denne sammenheng ?

2: Har et Wallas safe flame kokeapparat som går på Diesel. Denne starter 1 av 3 ganger, dvs at det kan ta en time før det er kok på kaffekjelen, det er for lenge å vente på morran… Har hørt at de er senitive for lav spenning, men finner ingen trend her heller. Har prøvd å ha motoren i gang men det hjelper ikke alltid. Noen som har tips ?

 

Vurderer solcellepanel til neste år. Så noen hadde montert på Targabøyla, men er det stort nok ? Har ikke erfaring med solcelle, men foretrekker fastmonterte ting, vil helst ikke ha noe liggende å slenge som må ut ved hver havn. Noen som har tips og erfaringer å dele ?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50588/img_2165.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har manualer til vinsjen, men her er i alle fall siden til de

http://sleipner.no/nyheter/18/informasjon-om-engbo/

 

Spander en tlf, eller en mail til de vel. Hadde litt problem med en Engbo midi vinsj, og de var veldig serviceinnstilte ved henvendelser.

Er en kar innpå her som er spesialist på Wallas, søk litt på Wallas og du finner han tenker jeg, kan sikkert gi tips.

 

Ikke mye hjelp dessverre, men kanskje ett lite stykke på vei.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Denne så jeg på Facebook i dag:

 

il alle Marex kunder som ønsker å tilbringe wonder ferie i Frankrike.
Vi har for en wonder nye Marex 350 Scandinavia - med en harbourplace i La Rochelle (eller et annet sted) Din Marex forhandler MAREXFRANCE..www.marexfrance.fr

 

Lurer på hvor mye noe slikt koster, å leie en 350 Marex for å seile motorbåt langs kysten i Sør-Frankrike:)

Link to post
Share on other sites

Da kaster jeg meg også inn i denne tråden :-) I vår skaffet vi oss en 280 Holiday fra 2004 som det står en 184 Yanmar i. Har brukt båten endel allerede og er sålangt kjempefornøyde med planløsning, plass og sjøegenskaper. Nå skal det sies at vi er en familie på 3 som tidligere har feriert i en Skibsplast 655, så plassmessig er dette et kjempehopp.

 

Det er likevel noen ting jeg sliter litt med, og håper på hjelp fra erfarne Marex'ere.

1: Fjernkontrollen til ankervinsjen virker ikke. Det er av den blå firkantede typen fra Engbo. Har aktivert knappen på dashbordet med ankersymbol, byttet batteri og sjekket at dioden på fjernkontrollen lyser... Har prøvd å aktivere kontrollen på alle tenkelige måter også uten hell… Noen som har tips i denne sammenheng ?

2: Har et Wallas safe flame kokeapparat som går på Diesel. Denne starter 1 av 3 ganger, dvs at det kan ta en time før det er kok på kaffekjelen, det er for lenge å vente på morran… Har hørt at de er senitive for lav spenning, men finner ingen trend her heller. Har prøvd å ha motoren i gang men det hjelper ikke alltid. Noen som har tips ?

 

Vurderer solcellepanel til neste år. Så noen hadde montert på Targabøyla, men er det stort nok ? Har ikke erfaring med solcelle, men foretrekker fastmonterte ting, vil helst ikke ha noe liggende å slenge som må ut ved hver havn. Noen som har tips og erfaringer å dele ?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50588/img_2165.jpg

 

Gratulere med god båt ! Da er vi to ferske eiere av 280 med Yanmar :-)

Er ganske grønn på ankervinsj men jeg tror jeg ville startet letingen ute ved selve vinsjmotoren,

Wallasen er grei og komme til på undersiden for å sjekke 12 volts koblingene og kansje måle spenningen også når den gløder ?

(Vår Wallas fungerer fint men går på lampeolje)

Jeg kjøpte den med solcellepanelet montert på targa og er ganske fornøyd med det, det holder meg ikke med strøm i uthavn da det gir maks 1,6-1,7ampere som vil si rundt 20 watt, men det hjelper veldig. Når båten har ligget i hjemmehavn er forbruksbanken toppladet når jeg skal ut på fredag...

Tror vel egentlig ikke det er noe problem og øke størrelsen på selve panelet heller hvis det blir behov..

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder av hvordan det er montert og legge ut her, ser ut til å være skreddersydde fester..

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Bodvar. Fjernkontrollen aktiveres normalt ved at du holder "tau ut"-knappen inne i 2 sekunder. Da skal den gi fra seg et lite pip. Om du ikke bruker den på noen minutter piper den og slå seg av. Om batteriene er byttet, er det en enkel rutine for å programmere den igjen. Si i fra om du ikke har manualen. Jeg har nettopp kodet min.

Når det gjelder Wallasen, så vær klar over at denne en gang i blandt bør kjøres på Fritidsparafin. Den er laget for diesel og Fritidsparafin. Jeg har samme som deg, men kjører kun på Fritidsparafin. Det kan "Wallas Service" her inne bekrefte at er ok. Jeg har nettop betalt for en storservice på min Wallas. Den må bare virke ! Ikke bytt den ut. Det er kun disse man har lov å bruke under fart, og det gjør jeg !

 

Ellers, si i fra om det er andre ting du lurer på. Jeg kjenner båten ganske godt. God sommer !

Link to post
Share on other sites

Magne, Takk for bilder av solcellepanel. Det vil bli vurdert ila sommeren og implementert ila av vinter og vår:-)

Worry, takk for tips ang vinsjen go Wallas'en. I permen fra Marex ligger det en manual om vinsjen og fjernkontrollen, men det er ikke av den typen fjernkontroll som jeg har…Jeg har den blå firkantede typen. Om du har mer enn det som er tilgjengelig på nettet er jeg takknemmelig for å få det.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg mottatt kokeren fra Wallas Service. Dette er hva som er byttet på min. Satser på at den nå er god som ny. Utgaven heter 95D, både for diesel og Fritidsparafin:

 

bilde

 

Jeg har forresten en høyere takbøyle, grunnet radaren. Da synes lanternen bedre. Fant bare disse bildene:

 

bilde

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...