Magne A. Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 (redigert) Ingen ekspert her men noe bør det vel hjelpe, finnes andre tråder her på forumet som omhandler dette med bakking og snekker/halvplanere. Forrige båt var snekke og ble vant til å bruke ror og godt med motor vekselvis fremover for å få vridd båten, i nåværende båt er det heller ikke mye styring bakover men med baugpropell er det ingen problem... Redigert 3.Juli.2014 av Magne A. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Om det hjelper med "tunnel" ved roret vet jeg ikke, men som en hovedregel så styrer snekker dårligt akterover. Her er det om å gjøre å lære seg å bruke propellen til å styre med, krever litt tilvenning, men det tar ikke lang tid. La roret stort sett bare være i ror. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Onkel Lars Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Er det noen som hvet om det går ann å senke den fremre delen av dørken på en Marex 27 sun-cruiser til samme høyde som bakre dørk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
norwood Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Takk for gode svar. Er nok øving som skal til skjønner jeg. Er rimelig fersk båteier og skuta har baugpropell også,så dette ordner seg nok etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svendis Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Noen som har hørt om Marex 740 DC 24 foter? Finner ingenting om den.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Edh10 Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Hei! Ny på Forumet og vurderer en Marex 280:-). Ser i tråden at den nevnes at forkabinen kan bli liten for 2 voksne? Vi er 2+2 og hadde håpet at våre små kunne ha en siden hver i akterkabinen. Noen som har mål på forkabinen eller har ligget to voksne i den? (Vi er ikke lange:-)). Er ellers glad om noen vet om noen 280`er til salgs. Ikke mange på nettet for tiden:-(. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Edh, Velkommen til forumet, litt info/test om M.280 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/bruktb%C3%A5ttest-marex-280-holiday. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Noen som har mål på forkabinen eller har ligget to voksne i den? (Vi er ikke lange:-)). Heisann, og velkommen på forumet ! Madammen og jeg har mange døgn i forkabinen, ikke noe problem ! Gode puter også. Det er en ileggsplate i aktercabinen som du kan velge hvilken side du vil ha på. Om denne legges til babord seng, så er det super plass til 2 bak (til de som ikke vil dele dobbeltsenga) Om du og madammen ryker uklar, så er det luftig og fint på solsenga også Jeg har ikke målene akkurat nå, men den er stor nok for 2 samboere, gifte og elskerinne... (sistnevte er ikke forsøkt, så kan ikke garantere) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Edh10 Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Takker for svar og hyggelig velkomst:-) Angående motor: bør jeg vente til en 184 Yanmar kommer? Og hvor ny kan jeg få for 450 båtpenger? (Budsjett kan jo diskuteres om jeg får mye mer båt for "litt" mer penger:-)) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Angående motor: bør jeg vente til en 184 Yanmar kommer? Og hvor ny kan jeg få for 450 båtpenger? Jeg kan svare tja på at 184hk+ er optimalt i denne båten, men... jeg kjenner en som har levd lykkelig med VP 139hk i en 1996-modell, i 8 år. Det eneste du da må regne med er at marsfart ferielastet vil ligge på 12 knop, ikke 16. Båten halvplaner penere i vannet ved 16 enn 12. Vil tro at hekkbølgen dobles i 12 knop også. Men.. det er fullt mulig å leve med denne farten også, helt klart ! Disse får du til 450 og under det, men du må nok ned på 2000 modell +/-. Markedet når båtopplaget nærmer seg vil nok også gjøre prisene enda mer prutbare, så ha litt is i magen og vent en mnd til, er mitt tips. Jeg vil tro at en tilsvarende min vil ligge på 500-540, så det er ikke lange veien opp.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Edh10 Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Vi får se etter 160hk pluss:-). Hastverk har vi ikke. Sesongen er stort sett over:-). Nylig solgt annen båt så vi sitter bare og venter på rett anledning. Om båten "vår" kommer i morgen eller om 8 mnd er ikke så farlig:-). Vi har sett mye rundt på ulike båter med midtbanen og akterkabin men tror vi har landet på en 280. Agder 8000 har vi også sett på men den appellerer ikke fullt så mye til oss som Marexen. Liker også to separate køyer i Marex. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 (redigert) Ja, slik jeg ser det, er det svært få båter til 450-500 fra rundt 2000, som gir like mye for pengene, samt er like økonomiske i bruk ! Du trenger kun 3 meter båtplass også. Redigert 15.August.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Edh10 Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Er det forresten noen 280-eiere i Vestfold/Telemark/Buskerud som er villige til vise frem skuta si? Kona har bare sett båten utenpå og i cockpiten "live" men bare bilder innvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 16.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2014 Vi får se etter 160hk pluss:-). Hastverk har vi ikke. Sesongen er stort sett over:-). Nylig solgt annen båt så vi sitter bare og venter på rett anledning. Om båten "vår" kommer i morgen eller om 8 mnd er ikke så farlig:-). Vi har sett mye rundt på ulike båter med midtbanen og akterkabin men tror vi har landet på en 280. Agder 8000 har vi også sett på men den appellerer ikke fullt så mye til oss som Marexen. Liker også to separate køyer i Marex. Hei ! Som ganske fersk eier og etter 4 uker på tur er jeg jo glad for at jeg endte opp med 184 Yanmar som har oppført seg eksemplarisk og som beviser det som Worry har uttalt tidligere i tråden :-) har enda ikke oppsummert forbruk på turen men mener den er meget rimelig i drift, var ute i kuling og gode bølger forrige uke og synes båten takler sjøen bra i halvplanerfart, (pga at den den er ganske rank vipper den godt på seg i sakte fart med bølger fra siden) Oppdaget at tetningslista til takluka foran lakk og dermed fikk tv'en litt saltvann og tok kvelden...Kommer ikke til og skaffe ny :-) ,blir jo ikke brukt... Så forøvrig også på en Agder 8000 men falt heller ikke helt for denne selv om det er en pen båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Edh10 Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Hva er egentlig skroglengden på 280? Er det samme skrog som 770, altså Ca 770 cm? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 17.August.2014 Del på Facebook Svart 17.August.2014 Nei, det er ikke samme. 280 er faktisk bredden på båten. Derav navnet. Den er 895 (29 fot) med plattformen, men 27 fot uten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 ..Oppdaget at tetningslista til takluka foran lakk og dermed fikk tv'en litt saltvann og tok kvelden... Samme hos meg. Lakk inn vann slik at takplatene ble fuktige foran i baugen. Måtte demontere luka og legge på ny Sika. Tørket takpklatene i en uke og skrudde på plass igjen. Har fortalt alle som er med, at luka skal ikke tråkkes på ! Viktig å ikke ødelegge denne luka, da den er av god kvalitet og koster noen kroner: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Edh10 Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 Jeg sendte en mail til Marex-fabrikken og spurte om skroglengde på 280`en. (Jeg spurte om det er samme skroglengde som på 770). Synes jo formen på disse minner mye om hverandre:-) Svaret jeg fikk var at: "Ja, skroglengden er nok ganske lik på disse to båtene". Da er altså 280`en ca 7,70 lang . Må selvfølgelig ombord for å sjekke størrelsen men ble skuffa når den skulle være 8,95m..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 (redigert) De er nok ganske like i vannlinja, ja, men det er ikke det samme skroget. 280 er noe spissere i baugen og flatere i hekken. Propellen er noe høyere i skroget og litt lenger bak. Laget for mere fart. Jeg har hatt begge, og de 2 båtene er som å sannelikne en Golf I med Golf II . Mye mere space i 280'en. Først og fremst i aktercabin og toalettrommet. Men også cockpit/stua er mye romsligere enn 77/770. (selv om det er noe trangt i en 280 bred båt uannsett) Redigert 18.August.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 18.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2014 Samme hos meg. Lakk inn vann slik at takplatene ble fuktige foran i baugen. Måtte demontere luka og legge på ny Sika. Tørket takpklatene i en uke og skrudde på plass igjen. Har fortalt alle som er med, at luka skal ikke tråkkes på ! Hos meg er det ikke noe fukt i plater etter hva jeg kan se (mulig at platene må ned først?) men ser vanndråper på innsiden av karmen så jeg mistenker at luka er blitt tråkket på slik at den ikke har samme press på tetningslista ut mot sidene av luka, (synes jeg ser at luka spriker mer ut mot hver side, skal ta en øvelse med vannslangen en ettermiddag.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 Jeg merket det ved at det var vann i barskapet, styrbord side i baugen. Rant litt ned bak ryggsøtten og ned på sitteputa. Det er fort gjort å skru ned noen av skruene i takpkata, da.. Viktig at det gjøres før soppen kommer :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Hei og takk for tips. Fikk det vel ikke fram i innlegget, men vinsjen virker fra førerplass, men ikke fra den trådløse fjernkontrollen…Skal lese meg opp på Wallas tråden seinere. Skal prøve å oppdatere dere på fremdrift. Hei igjen. Da har jeg fått fjernkontrollen til vinsjen til å virke :-) Det viste seg å være dårlig kontakt i bryteren som gir spenning til radiomottakeren. Engbo kunne fortelle at de blå gamle fjernkontrollene var koda fra fabrikk, og trenger ikke "pares" i etterkant. Disse er gått ut av produksjon så om denne skulle bli ødelagt må man oppgradere med ny mottaker og fjernkontroll. Kokeapparatet har også oppført seg fint i ferien, men har ingen forklaring på det. Håper det varer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Hei igjen. Da har jeg fått fjernkontrollen til vinsjen til å virke :-) Det viste seg å være dårlig kontakt i bryteren som gir spenning til radiomottakeren. Ahh ,godt med alt som lar seg løse greit... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Noen som tror det er lurt og oppgradere med skewback propell, jeg tror Marex 280 Holiday er en båttype som kan ha bra nytte av en slik propell. Må starte planlegging for neste år :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Jeg spurte Roald på Marex om dette i fjor, og kort oppsummert, du får ikke merkbar fartsøkning, men noe penere gange under fart. De leverte båten med og uten scewback, men forskjellen er neppe merkbar. Jeg sendte min til Winrase for balansering, noe som virkelig hjalp på vibrasjoner. (har scewback) Det anbefales! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.