Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

Noen som har konkrete tips til solcelle panel til Targabøyla ?

 

Har funnet ut at ca 30-35cm x 120-140 cm er optimalt. Har funnet et Solara panel, men det er i øvre prissjikt (133 x 35 cm til 4598 Kr). https://www.marineshop.no/Elektrisk/Batteri-og-lading/Solcelle-panel/SOLARA-Solpanel-m-Alu-ramme-55W-12V-133-x-35-cm-220-W-d%C3%B8gn103786-p0000041478

 

Sparelys.no har og paneler i samme str (må montere 2stk) i en annen prisklasse, men disse er ikke på lager... (66 x 30 cm til 795 Kr pr stk) http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=505&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Regner med at det er flere som planlegger oppgraderinger, så om dere har funnet noe som virker er jeg glad for å motta tips :-)

Link to post
Share on other sites

Har desverre ikke målene på mitt panel (skal ta målene på nytt neste gang jeg er nede i båten), .

Det kunne selvfølgelig fint vært større - hvorfor tenker du at bredden skal være 30-35 cm, jeg mener det fint kan være bredere uten å bli "tak" som skygger for mye for solen

Mitt panel gir maks 2.5 Ampere som hjelper mye men jeg kunne ønske meg dobbelt,,,,

Link to post
Share on other sites

Takk for bilder og gode råd Worry og Magne.

Skuta mi har ikke hardtop, og jeg er skeptisk til å legge fleksible paneler på dekk, mest redd for lekksajer og det er jo ikke direkte pent heller.

 

Bredden på Targabøyla er ca 20cm, så jeg kan kanskje øke bredden på et panel til ca 40cm, men visst det blir breiere så nærmer det seg nesten en hardtop, og det vil jeg ikke ha ;-)

 

Et panel som gir 2,5 A skal i teorien holde liv i kjøleskapet en fin solskinnsdag, da er jeg fornøyd. Vil nok oppgradere til større batteribank og etterhvert, men de jeg har er relativt nye så det må komme seinere...

Link to post
Share on other sites

Hei.

Skal i løpet av den nærmeste tiden kjøpe meg en båt etter mange års "sitting på gjerdet". Har etter en del timers lesing fått litt sans for Marex 77/770. Prøver meg derfor på å legge ut et innlegg som ny på forumet for å hanke inn gode tips/råd både for og i mot.

Ser at det det er en del motor alternativer også så fint med noe info der også.

Må legge til at jeg med unntak av barndommen/ungdommen som begynner å bli lenge siden :) ikke har vært mye på sjøen med unntak av som passasjer. I tillegg er jeg ikke akkurat noen Reodor Felgen hva gjelder å fikse ting selv, men har heldigvis noen gode venner.

Vi er 2 voksne og en 5 åring så ikke alt for plass krevende, men jeg liker litt størrelse på ting :)

Hadde håpet å komme under 150000 for en fin båt, men vet ikke hva dere tenker om det?

Alle svar mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Heisann, og velkommen på forumet, Senileace !

Jeg fant båtlykken i en 77, 1985 modell. Lett båt å manøvrere, samt god byggekvalitet. Her er det som med alt annet fra 80-tallet maskinen som bestemmer hva båten har av verdi. Du bør få et ok eksemplar for 150, men da med en original motor. Jeg ville anbefalt deg å finne en med nyere motor. Da er det lettere med deletingang fremover. Hestene som oppgis kan komme i annen rekke, for båten går best i 8-10 knop uannsett. Kjøp heller en med nyere Yanmar 55/66 hester, enn en med Volvo Penta TMD30/TAMD30.

Lykke til med letingen og velkommen etter :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei Senileace

 

Støtter opp om det Worry 2 skriver.

Det er en herlig båt, det er gjennomgående god kvalitet på alle båter fra Marex.

77/770 Holliday/Consul er en båt med veldig god plassutnyttelse.

Vil tro - med tanke på junior - at Holliday er greiest, da har dere alltid 3 plasser oppredd, og klare i AC.

 

Viktigste du ser etter er det tekniske, motor/elektrisk, ettersom båtene blir eldre, så er det gjerne også gjort en del "hjemmesnekret" på de.

De meste av det er kurant å fikse for de fleste. Om du føler deg usikker når du skal titte rundt, så hør med noen i båthavna da vel, sikkert noen som kan spandere en time eller to for å hjelpe deg med å se på en båt.

Ett hint når det gjelder fart - de fleste skryter på seg en knop eller tre på toppfart. med 66/77 hk, så gjør disse maks 10 når du får litt last i de, trives godt i 8 - 8,5 knop.

Finner du noe du liker, så legg ut link, og spør og grav, vi er mange som er glad i Marex.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg kjøpte Marex 77 85 modell i fjor, og etter en sesong strålende fornøyd! Makan til romslig plass i 25 foter skal man lete lenge etter. For oss stod det mellom Ramin 785 og Marex 77 holiday. Veldig glad for at det ble marexen. Da den har en stor og sosial uteplass (de bak sitter ikke en etasje ned bak fører slik som i mange snekker) akter kabin et også STOR pga tverr hekk. Bonusen er også herlig solplass oppå ac ?

Jeg så på mye ukurante motorer når jeg var på båtjakt. Utrolig glad for jeg endte på Yanmar! Lett startet, tett og utrolig god deletilgang. Har sel 66 hk og det passer båten utmerket. Ellers må man ikke glemme at dette er 30 år gsmle båter.. Og det krever litt jobb. -men virkelig klassikere og de representerer god norsk båtbygger kvalitet! ?

Redigert av Wester (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er enormt mye kunnskap her på forumet, både ang båten og de forskjellige motorene som sitter i. Så om utfordringer dukker opp, ikke nøl med å spørre. Veldig morro å se at de blir oppgradert og fikset på underveis. Mere båt for pengene får man ikke ! Verdens største og koseligste 25-foter :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...