Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

Hei svendis, her er fargekoder som marex har brukt. Min Marex 77 Holiday har 1039 som ikke er kritt hvit. Båten gulner mer en ny farge, men gjevnes ut over tid. Bestilte ny dregg luke og den er hvitere en båten. Dobbelt sjekket med Marex og 1039 er riktig hos meg og så vil solen og tiden gjevne det ut

 

http://www.maritimstart.no/gelcoatfarger.shtml

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallo alle Marex venner.

 

Ja nå er skuta på land og klargjort for vinteren.

Jeg har en erverdig Marex Friendship 32 som ble bygget det gode år 1980. Motoren som står i er en Marinisert volvo TD 50 (150 hk)

Motoren er ekstremt godt vedlikehold og maler som ei katte.

Jeg lurte bare på en ting..Jeg er ikke helt fornøyd med marsfarten, sånn økonomisk kjøring (2500 rpm) så gjør den ca 8 knop avhengig av strøm osv. Maxfart ca 10-11 knop (3200 rpm)

Propellen jeg bruker er en 3 blader propell.

Hva kan jeg gjøre? Jeg hadde vært overlykkelig om jeg klarte 10 knop på servicefart men det er vel å håpe litt for mye kanskje?

 

Kan det være at jeg må gå over til en annen propell (4 blader) med litt annen stigning?

Syns det blir litt drøyt å kjøpe ny motor til over 100 000 kroner for 2 til 3 knop ekstra he he

 

Noen som har noen gode forslag?

 

Med erbødig hilsen

Kjell-Arve

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til dette flotte forumet :-)

 

Dette med propell er nok et eget fag så jeg har ikke så mye å bidra med.

Du får vel ikke nødvendigvis mer fart med 4 blader, men mindre vibrasjoner?

Hvor lett drar motoren din maks turtall ? hvis den når maks turtall lett kan du sikkert hente noe på justering av propell - winrace propellers er jo gode på dette og hvis du gir dem nok gode data på motor-gir og båt kan de beregne og kansje justere den propellen du har....

Jeg kjøpte propell av dem en gang og den traff midt i blinken :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ellers er ny Navy blå HH kalesje bestilt (bestemt av rederinnen)

Hehe, ja viktig at rederinnen får bestemme, Magne. Men, spør du rederinnen om hva hun nå ønsker å gjøre med gardinene ? :-)

Jeg kjøper gelcoat-kittet originalt fra Roald hos Marex, men det koster sikkert noe mer. Jeg har aldri hørt om noen som har byttet til hydraulisk styring på 280, men det er jo sikkert en grei sak å få til. Min er superlett på rattet, men jeg kan ikke gå fra ved gange. Det kan jo hende det hadde blitt bedre hos deg om du heller byttet til en ny og bedre styresnekke ? Eller vil du montere autopilot ?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg gjorde det på min 77 og da kunne jeg tisse på do underveis :-) Jeg husker ikke hvilken type, men den kostet ca 2000.

Dette høres ut som det jeg er ute etter !!! :thumbsup: men passer slik styresnekker på eksisterende kabler også? De sikkert ikke utslitt så de kan jeg beholde...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Om du ikke går for hydraulisk styring, så kan en styresnekke av typen non feed back være grei, fungerer glimrende på min 77 consul, bygd opp med ett litt annet system innvendig, flere tannhjul.

Tenker fortsatt på dette , ikke helt bestemt meg enda, et spørsmål som jo dukket opp er: Vil nødstyringen kunne brukes med enten non feedback styresnekke eller hydraulisk styring tro? heller tvilsomt kansje.... :confused:

 

Nye Marex 375 slår ann i Düsseldorf:

Ser de kan leveres med 1 eller 2 maskiner med drev, eller aksling, på hjemmesiden til Marex. Det liker vi !

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/her-har-vi-tenkt-veldig-prakisk

Enda en kjempebåt - som alle de andre Marexene :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tenker fortsatt på dette , ikke helt bestemt meg enda, et spørsmål som jo dukket opp er: Vil nødstyringen kunne brukes med enten non feedback styresnekke eller hydraulisk styring tro? heller tvilsomt kansje.... :confused:

 

 

 

Har som sagt før en slik Non Feedback styring, og byttet motor i høst. Den fungerer fremdeles veldig bra, og med den nye motoren har jeg fått testet opp til 16 knop.

¨Nødstyring er kanskje verre, på din 280, så sitter vel tilgangen til styringen inne i AC, og da er det vel nesten ingen ting som kan brukes som nødstyring. Eller?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Riktig, tilgangen sitter nede i AC, ta vekk bordplate mellom sengene og sette på en rorkult så er det en mulighet hvis en er flere og kan ha en "roroperatør" der nede.

Likevel litt synd om muligheten forsvinner..men så lenge en har baugpropell er det kansje ikke så ille....

Link to post
Share on other sites

Hallo alle Marex venner.

 

Ja nå er skuta på land og klargjort for vinteren.

Jeg har en erverdig Marex Friendship 32 som ble bygget det gode år 1980. Motoren som står i er en Marinisert volvo TD 50 (150 hk)

Motoren er ekstremt godt vedlikehold og maler som ei katte.

Jeg lurte bare på en ting..Jeg er ikke helt fornøyd med marsfarten, sånn økonomisk kjøring (2500 rpm) så gjør den ca 8 knop avhengig av strøm osv. Maxfart ca 10-11 knop (3200 rpm)

Propellen jeg bruker er en 3 blader propell.

Hva kan jeg gjøre? Jeg hadde vært overlykkelig om jeg klarte 10 knop på servicefart men det er vel å håpe litt for mye kanskje?

 

Kan det være at jeg må gå over til en annen propell (4 blader) med litt annen stigning?

Syns det blir litt drøyt å kjøpe ny motor til over 100 000 kroner for 2 til 3 knop ekstra he he

 

Noen som har noen gode forslag?

 

Med erbødig hilsen

Kjell-Arve

Hei Kjell Arve

 

Propellvalget henger alltid sammen med toppturtallet.

Dersom max turtall på din maskin er oppgitt til f.eks 3.600rpm er det hva du bør strebe etter å oppnå for best utnyttelse av din motor.

Marsjfarten har forsåvidt lite med akkurat det å gjøre! F.eks dersom max du klarer å oppnå med din propell er 2.500rpm og oppgitt marsjturtall er det samme så sliter du unødig på motoren - og bør dermed finne på noe. Det kan være å bytte propell, men også andre alternativer er tilstede.

 

1 Innbygging av hylse

Ved å bygge inn hylsa kan du oppnå opptil 2 knop ekstra!

Dette av aquadynamiske grunner, vannet som propellen skyver bakover er det som gir forward thrust, og på mange hylsekonstruksjoner presses vannet ut og propellen får bare tak i deler av vannet.

Ved å bygge inn hylsa ledes vannet inn mot senter av propellen og du oppnår max utnyttelse.

 

2 Steglist / flaps

Dersom båten reiser seg på marsjfart kan man gjøre et forsøk med steglist.

Går ut fra at båeten din ser slik ut akter:

bilde

 

For å teste om steglist er noe som vil virke på din båt kan du enkelt feste en bred planke til badestigen på en slik måte at du kan regulere den opp og ned (knytes fast)

Få en kompis til å styre og rapportere fart til deg mens du justerer planken opp og ned.

Meget godt mulig du får en økning i fart, spesielt ift flaps som gjerne står mer ut på siden og dermed "streker" mer enn de styrer propellvannet nedover

Hensikten er å oppnå en så plan gange som mulig gjennom vannet. Man bruker da mindre energi på å dra med seg bølger

 

3 Glid gjennom vannet

Bruk riktig bunnstoff for deplasementsbåter

Skroget må være glatt og fint, skjøllrur og annet må vekk

Spesielt propellen må holdes fri for skjøllrur!

 

4 Bulb / Langsgående steglister

Ved å montere en bulb vil baugbølgen brytes og du får planere gange gjennom vannet, samt mindre hekkbølger å dra på.

Virker kun på deplasementsbåter

Kan også montere langsgående steglister som du finner gode beskrivelser av her på forumet

 

5 Vekt

Kommer jo ikke utenom det faktum at jo mer ting du skal drasse med deg jo mer går det ut over farten.

Tror veldig mange av oss drasser på masse "kjekt å ha" greier som uhyre sjelden kommer i bruk!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei. Ganske fersk her på forumet men jeg har en marex 280 h, og har tengt litt på det med styringa jeg også. Så en dag fant jeg en sett skrue under ratte som hvis jeg strammer den så blir ikke styringa like lett. Kansje du har det samme Magne A ? Flott med bildet av solcella di også, blir nok noe sånn på meg og i løpet av våren.

Link to post
Share on other sites

Enig! Flere 2002/2003 modeller ble forrige sesong solgt for mellom 500-550. Dette er båter med nyere utstyr og naturlig nok noe mindre slitasje. Det var en i Bergen som hadde liggende ute sin til salgs hele sesongen til denne prisen. Samme årsmodell. Vi var og så på den og mitt syn er at å gi noe mer enn 400-430 for en slik utgave, er for mye. Å kjøpe en slik nå for 499 og komme til at en vil selge om 1 sesong eller 2, som jo fort kan skje hvis en vil opp i størrelse, og kanskje få bare 400 eller mindre igjen; det blir stort verditap. Noe annet er om jeg i det hele tatt ville kjøpt en båt der Aker Yachts står som selger/megler. Søk litt på Båtplassen, så får du mer info om den saken.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Vurderer å kjøpe en Marex 280 holiday 1996-mod som ligger på finn

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=55157174&q=Marex+280+holiday&sort=1&ref=fas

Synest den ligger vel høyt i pris kr 499000, hva vil dere si er riktig pris for en 280 av denne årgang?

Enig, dette er i overkant , du kan jo spørre hva det innkommende budet som de sier de har fått er på. 425000 er mitt forslag. Men derimot ligger jo en 2008 modell til 790 med ny motor...
Link to post
Share on other sites

Vent til det dukker opp en 2003/04/05-modell til rundt en halv mill, er mitt råd....eller sørg for å få denne til ned mot 400, hvis du forøvrig finner at den er ok. Personlig opplevde vi båten litt for smal. Flott toalettløsning, bra akterkabin. Nokså trangt her og der. Når alle har satt seg ved bordet i cockpit er båten vanskelig å bevege seg i. Her finner jeg løsningene i bla Nidelv 28 med sin 305 bredde, langt mer praktisk. En bekjent hadde en slik 2003-modell i 1 sesong og gikk tilbake til Nidelv 28, som er langt romsligere. Dette er selvsagt personlige synspunkter og det finnes selvfølgelig også mange andre alternativer.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres ut som fornuftige vurderinger!

 

Båten er forøvrig godt utstyrt og ser velholdt ut på bildene, med unntak av salong som ser ut til å ha behov for å trekkes om. Motoren er bunnsolid og en riktig motor for denne båten, vil jeg tro, som gir tilstrekkelig kraftoverskudd. Noen av disse har vært undermotoriserte, dvs med motor ned mot 140-150 hk.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...