svendis Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Noen som har vært borti eller kjenner til denne Marex typen? Denne har holdt til i Fredrikstad de siste 4-5 årene. Jeg har nå kjøpt den. Leveres neste uke i Bergen. Har inntrykk av at den bare finnes i ett eksemplar.. Noen jeg har snakket med har hatt misstanke om at den kan være halvfabrikat/ modifisert o.l men det er den ikke. Den er Marex fra A-Å. Minner en del om Marex Gambler 23, men det er en ganske annerledes båt. Romslig og med gode løsninger. Plan i første omgang er motorbytte fra bensin til diesel og generell småoppussing Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Ikke sett denne før ,tror jeg , spurt hos Marex? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svendis Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Ja, de har jeg snakket med. De sliter med å komme med info de og.. Han jeg har vært i kontakt med hos Marex har vært i firmaet siden 1984 og sliter med å huske denne båtmodellen. Han er veldig nysgjerrig på denne båten, så jeg tror han hører rundt med de andre i firmaet. Han mener det kanskje er 1 av 2stk 26 fotere (inkludert badeplatform) som de har produsert. Det jeg fikk høre fra selger var det han hadde blitt fortalt av han som han kjøpte den av, at den var en prototype for en amerikansk importør. De ville ikke ha den da de mente det var for mye treverk i den.. Jeg ser en del likheter med den som heter Marex Quintett 27. Håper han på Marex klarer å spore frem noe info :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Mener jeg har sett ett eller annet om en slik på en svensk nettside en gang, der fant jeg foresten også noe om en Marex 26, ei snekke - kunne se ut som en liten Friendship. Er selv igang med å bytte motor på min Marex 77 Consul, bestilt i går, så får vi håpe dette kommer til å bli bra, gleder meg i alle fall til helt ny motor og drivlinje. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
svendis Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 En svenske altså, han jeg mailer med i marex mente og det kanskje var en sånn båt en svenske var i kontakt med han om ang noen deler. Hmm.. Helt ny motorpakke altså? Hva har du gått for? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Har gått for Yanmar 4jh4 - HTE, 107hk Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
svendis Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Det høres ikke dumt ut. Lykke til, og stå på! Gi en lyd hvis du kommer over den båten i sverige Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 6.September.2014 Del på Facebook Svart 6.September.2014 Hei, noe spesiellt man må passe på ifb med vinterlagring av 280 Holiday ute i kulda, men under presenning ? Kjøpte denne båten i vår og det er derfor første gangen jeg klargjør denne båten for overvintring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 7.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2014 samme som deg Bodvar, 280 H oliday i vinteropplag første gang, skal ligge på Karenslyst, skal lese motormanual og fylle giftfri frostveske på ferskvannsannlegget evt. Bare tømme , skal opp tidlig så jeg har allverdens tid i høst, hvor har du din båt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 (redigert) Noen tips fra meg : Tar oljeskift på vannet med varm motor, før opptak. Det viktigste så, er å få på frostvæske i saltvannskretsen når skuta kommer på land. Flere måter å gjøre det på, men jeg kjører motor med vannslange i inntaksfilteret, akter babord i motorrom. Ca 5 minutter. Så stopper jeg motor og har 50/50 frostvæske/vann, som regel Biltema-konsentrat. Dette blander jeg i 7-8 bøtter på forhånd, som helles oppi inntaket til slutt etter omstart. Du ser når det kommer blått ut av eksosen. Så må drikkevannet tømmes, noe som kan gjøres ved å åpne ventilen på varmtvannberederen under senga i aktercabinen. Jeg bruker oljesugeren på siste skvetten, bare for å være sikker. Åpne alle kraner når dette gjøres, også dusjen på badeplattform. Dette kan gjøres mens båten ligger på vannet, for da kan du bare kjøre dørk-pumpa for å få ut vannet :-) Topplader alle batterier, lar de bli ståene i båten over vinteren. Så, et par andre ting jeg passer på i løpet av vinteren; i desember, kjører dieselvarmer og kokeapparat på fullt i 20-30 minutter, etterlader batterier. Det samme i mid februar. Husk å spraye el-kontakrer på bakside dashboard ( bak luka på WC ) Stramme grease-koppen til roret nederst bak i actercabin. Hell på litt frostvæske i septiktank, via do. La kjøleskapsdør stå åpen. På med burka, og God Jul :-) Dieselkretsen med filtre kan også tas, på høsten, men det viktigste er å tømme vannet i vannuskilleren i Racorfilteret babord foran i motorrom. Redigert 7.September.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Hva sprayer du kontaktene med? wd40? Takk for mange gode tips btw! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 (redigert) Det funker sikkert bra, men jeg bruker CRC 6-66, for maritimt miljø. Jeg sprayer hele motoren også med denne, men vet ikke om det gir noe merkbar korrosjonshindring. Har lissom bare alltid gjort det :-) Bruker den også i rommet til baugpropell, akter i rorgjennomføringsrommet og på skroggennomføringer. Kobler av batterier imellom vinterladingene, så klart.. glemte å si det. Redigert 7.September.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 samme som deg Bodvar, 280 H oliday i vinteropplag første gang, skal ligge på Karenslyst, skal lese motormanual og fylle giftfri frostveske på ferskvannsannlegget evt. Bare tømme , skal opp tidlig så jeg har allverdens tid i høst, hvor har du din båt ? Jeg har min i Lillesand. Fikk ikke plass i hagen, men har satt den på en ledig tomt ca 50 meter fra huset. Tenkte å kjøpe 10,5 meter stativet fra Maritim og en 8 x 10 meter 400gr/m2 presenning. Må og ha en kikk i motormanualen, har bare kjørt 80 timer i sommer så jeg vurderer sterkt å ta oljeskift annenhvert år om det ikke blir flere timer ila en sesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Noen tips fra meg : Tar oljeskift på vannet med varm motor, før opptak. Det viktigste så, er å få på frostvæske i saltvannskretsen når skuta kommer på land. Flere måter å gjøre det på, men jeg kjører motor med vannslange i inntaksfilteret, akter babord i motorrom. Ca 5 minutter. Så stopper jeg motor og har 50/50 frostvæske/vann, som regel Biltema-konsentrat. Dette blander jeg i 7-8 bøtter på forhånd, som helles oppi inntaket til slutt etter omstart. Du ser når det kommer blått ut av eksosen. Så må drikkevannet tømmes, noe som kan gjøres ved å åpne ventilen på varmtvannberederen under senga i aktercabinen. Jeg bruker oljesugeren på siste skvetten, bare for å være sikker. Åpne alle kraner når dette gjøres, også dusjen på badeplattform. Dette kan gjøres mens båten ligger på vannet, for da kan du bare kjøre dørk-pumpa for å få ut vannet :-) Topplader alle batterier, lar de bli ståene i båten over vinteren. Så, et par andre ting jeg passer på i løpet av vinteren; i desember, kjører dieselvarmer og kokeapparat på fullt i 20-30 minutter, etterlader batterier. Det samme i mid februar. Husk å spraye el-kontakrer på bakside dashboard ( bak luka på WC ) Stramme grease-koppen til roret nederst bak i actercabin. Hell på litt frostvæske i septiktank, via do. La kjøleskapsdør stå åpen. På med burka, og God Jul :-) Dieselkretsen med filtre kan også tas, på høsten, men det viktigste er å tømme vannet i vannuskilleren i Racorfilteret babord foran i motorrom. Takk for gode tips Worry2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 7.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2014 Worry : Flotte tips, og selvfølgelig mye smartere og skifte olja før opptak da det jo er mye enklere og kjøre varm motoren med båten på vannet. Har skaffet meg 9 L sugepumpe fra Yanmardeler .no (Vestfold elektordiesel) som jeg tror funker bra selv om det tar litt tid , har fått 190 timer på motor så olja skal skiftes, hadde jeg kjørt 80 timer så hadde nok jeg også vurdert nødvedigheten av oljeskift ... Bodvar: Går nok for det samme stativet som deg, hadde samme type stativ til forrige båt og synes de er greie, tror bare en skal passe litt på så en ikke får for mye krefter på plastkryssene.... Var forøvrig en av få gjestehavn-netter i Lillesand ! Spiste en bedre middag der, var tilogmed gratis ute konsert den kvelden.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Jeg kjøpte ny 400g presenning fra Hansen Protetction (Seatronic) i år, på 10 x 6 meter. Tror det holder ! Tar av kalesjen og bruker en lettere, mindre presinning under den store i tillegg (fra midten og akter) Men det er jo mange andre gode måter å dekke til på også. Har Ilas-bukker og setter under 2 to-tom-fire, på høykant akter fra bakken til der skroget slutter under badeplattform. Støtt nok i fjor vinters stormer på værutsatt plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Magne, Har pakka inn båten nå og måtte bytte de 4 korte støttene med 4 lange for å få det greit til. Kjøpte og 1 stk ekstra slik at jeg har god støtte på mønåsen. Kjekt å huske på slik at du slipper 2 turer til Maritim (slik jeg måtte) Mønet på stativet må langt opp pga Targabøyla og da er ikke de korte støttene lange nok til å rekke ned på dekk eller på toppen av akterkabinen. Jeg endte opp med en 450 gram/m2 presenning av PVC fra Maritim på 8 x 10 meter. Den passa bra, er ca 1 meter fra bakken og opp så det er plass til plastkanner med vann. Det ble mørkt før jeg ble ferdig, skal prøve å få lagt ut et bilde eller to i morgen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 12.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2014 Magne, Har pakka inn båten nå og måtte bytte de 4 korte støttene med 4 lange for å få det greit til. Kjøpte og 1 stk ekstra slik at jeg har god støtte på mønåsen. Kjekt å huske på slik at du slipper 2 turer til Maritim (slik jeg måtte) Mønet på stativet må langt opp pga Targabøyla og da er ikke de korte støttene lange nok til å rekke ned på dekk eller på toppen av akterkabinen. Jeg endte opp med en 450 gram/m2 presenning av PVC fra Maritim på 8 x 10 meter. Den passa bra, er ca 1 meter fra bakken og opp så det er plass til plastkanner med vann. Det ble mørkt før jeg ble ferdig, skal prøve å få lagt ut et bilde eller to i morgen :-) Ok. regner med at det er de korte dekkstøttene som blir for korte, har kjøpt stativet, men da ble det nok en tur til :-) Har kjøpt 2 stk 8*10 meter 250 gr. fra Dancover, synes det har fungert fint med dobbel presenning før, og da kan jeg muligens få dem greit på alene... De to kom på 1690 inkl. frakt (levert på jobben) Skal ut i helgen på siste tur så skal den opp og da får man starte hobbydelen av båtholdet :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Jeg har kjøpt ny 10 x 6 meter i år, men her er bilde fra i fjor med den gamle 10 x 6 meter. Holder det også. Setter under to-tom-fire i bakkant: Lager også noen ekstra strekk av tau, for at snøen lettere skal gli av presenningen: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Hei, Hva gjør dere med lensepumpene i vinter ? Tørker kjølen tom for vann med svamp og tørrkjører pumpene noen sekunder ? Eller tømmer dere Glykol i kjølen og pumper det ut igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 15.September.2014 Del på Facebook Svart 15.September.2014 Om det er en skvett med vann etter kjørt lensepumpe, så holder det med en skvett av frostvæska som skal inn i maskinen. Om jeg gidder tar jeg siste skvetten opp med svamp.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 15.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2014 Ser at "volvokondomen" har sluppet inn litt vann som lensepumpa ikke får ut, dette vil jeg få tørket opp med annen sugepumpe, liker å ha det tørt der nede :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Ser at "volvokondomen" har sluppet inn litt vann som lensepumpa ikke får ut, dette vil jeg få tørket opp med annen sugepumpe, liker å ha det tørt der nede :-) Husk at Volvokondomen trenger ett tynt lag med fett, en gang eller to i løpet av sesongen. Bare smøre ett tynt lag langs kanten ved akselen. Men aller viktigst, den må tømmes for luft når du sjøsetter - klem til det kommer vann ut av den, har selv glemt det, og ble veldig overasket, men gikk bra. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
svendis Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Noen som har fargekode på gelcoat til Marex Gambler 1986? Ser ut som overbygget er hakket hvitere enn skroget, men det kan jo være synsbedrag.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 23.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2014 Har noen av dere Marex 280Holiday med hydraulisk styring ? Vår båt drar noe i roret ved hastigheter over ca. 14-15 knop (drar mot styrbord mener jeg), men dette kan vel løses greit med hydraulisk styring Hadde jo vært fint hvis noen har det montert ? Tror dette kansje blir et av vårprosjektene mine..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.