Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Politisk farse ble nevnt, og det er vel en god beskrivelse.

 

Korsberg i Frp synes forslaget fra SV var så bra. Dette med at vesten må være på når barn er med i båten, virker jo veldig oppdragende og skaper gode holdninger hos barna. :lol::lol::lol: Ja, hadde dette argumentet med oppdragende effekt kommet fra SV da kunne det kanskje ha passet inn i deres politiske ideologi, men i den grad Frp har noen ideologi så går i alle fall dette argumentet helt i motsatt retning av denne. :lol::lol::lol:

 

Og jeg som trodde at hele poenget med vestpåbud var å få ned drukningsulykkene. :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Greit nok men bare for å sitere Wesenlund: det er ikke farten som dreper det er bråstoppene.

 

Dvs svært mye faller tilbake på føreren/e og deres kunnskaper, erfaring og vurderingsevne.

 

Alkohol generelt og høy fart i kombinasjon har jo bevist seg dødlig i alle farende sammenhenger.

 

Vis ansvar! Det er i hvertfall et greit utgangspunkt.

 

Runder av med å ønske alle en god og trygg sommer og båtfremtid.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det blir intet påbud.

:flag:

- Men det står fremdeles enhver fritt å bruke redngsvest hvor og når en måtte ønske, gjerne også i bilen og i senga.

- Og det står enhver båtfører fritt å påby sine passasjerer å bruke vest når han måtte finne det nødvendig.

- Og det blir fremdeles mulig å sole seg på dekk uten vest i langsom fart gjennom Middagsbukta.

 

Ønsker også alle en god båtsommer, med eller uten vest når en måtte finne det riktig. Vis ansvar og fornuft!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg skal arbeide hardt for å få innført påbud om sydvest i alle båter det er folk i , På land eller vann :) Gul sådann :P

 

Fleip tilside. Gode nyheter, og uansett tar jeg på flytevesten når jeg går ombord i skuta :)

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at statistikken er verstingene? har du noen link til at de ikke er Ola og Kari Hvermansen? en snitt av befolkningen som vi også finner her på baatplassen. Jeg tror de som druknet er ganske representative for det norske folk og på ingen måte verstinger i klassen, legg merke til at jeg skriver jeg tror.. Du er påståelig derfor ber jeg om dokumentasjon på at de er verstinger og ikke tenker på sikkerhet..

 

Jeg tror de tenker som mange andre, de mente nok at de selv var i stand til bedømme når det var påkrevd å bruke vest, men de feilet selvsagt med sin risikovurdering..

Jeg sier ikke at statistikken er verstingene, jeg sier at statistikken preges av verstingene. Hvorfor vil du ha dokumentasjon på dette før du godtar det? Har du ikke selv vært særdeles ivrig i å breke om menn over 40 år? Du har gått ganske langt i stemple disse som verstinger, men nå uttrykker du deg plutselig som om du mener at det er helt tilfeldig hvem som drukner. Du mener det godt kan være Ola og Kari Hvermansen, stemmer ikke det? Hva med å bestemme deg for hva du mener før du begynner å ytre synspunkter i hytt og pine som ikke henger sammen?

 

Du ser på en statistikk og ser at 27 av 34 som druknet i fjor ikke brukte redningsvest. Og så gjør du den generaltabben som mange gjør når du antar en kausalitet som slett ikke trenger å være riktig. Det å tolke statistikk krever i utgangspunktet mer kompetanse enn mannen i gata, eller en gjennomsnittlig journalist besitter. Man må tenke seg om. For noen år siden så jeg en journalist som så at gjennomsnittsvekten blant røykere var høyere enn gjennomsnittsvekten blant ikke-røykere. Så antok han at det var en årsakssammenheng og konkluderte med at man blir feit av å røyke. Men sannheten er at både røyking og overvekt er noe man søker å unngå om man går inn for å leve sunnt. Sånn sett er det slik at overvektige røykere er verstinger, rent helsemessig. Jeg må presisere at dette er generelt og gjelder for større grupper, ikke for samtlige enkeltindivider. Man kan selvsagt tenke seg overvektige personer som røyer, men som ellers lever særdeles sunnt. Dermed kan slike korrelasjoner oppstå uten at det er noen slags årsakssammengen.

 

Hvis du sammenligner en person som velger å bruke redningsvest med en person som velger å ikke bruke redningsvest, så kan det teoretisk tenkes at dette er den eneste forskjellen mellom dem når det gjelder fokus på sikkerhet. Men når vi ser på statistikk, tar vi for oss store populasjoner, ikke enkeltindivider. Da er det ganske åpenbart at hvis du sammenligner alle personer som velger å bruke redningsvest med alle personer som velger å ikke bruke redningsvest, så vil du finne flere forskjeller enn denne ene. Det at man tar på seg redningsvesten er faktisk et symptom på at man har fokus på sikkerhet. Statistisk sett vil du finne at den personen som velger å bruke redningsvest er mer forsiktig den personen som velger å ikke bruke redningsvest. En person som velger å kjøre i 40 knop om natten med promille har sannsynligvis ikke på seg redningsvest. En person som alltid bruker redningsvest vil sannsynligvis aldri kjøre i 40 knop om natten med promille. Og bruken av redningsvest for disse vil neppe påvirkes av et påbud. Den ene er forsiktig og lovlydig, den andre er uforsiktig og ikke lovlydig.

 

Et siste eksempel som kan få deg til å tenke: Folk flest her gir uttrykk for at de tar av seg vesten når de anser sannsynligheten for å falle i vannet som lav og så tar de på seg vesten når de anser sannsynligheten for å havne i vannet er høyere. Ut ifra denne informasjonen, er det rimelig å anta at for disse er sannsynligheten større for å falle i vannet når de har på seg vest enn når de ikke har det. Hvis du hadde ført statistikk på dette, ville du antakelig funnet at flertallet av dem som falt i vannet hadde på seg vest og at en større andel av dem som hadde på seg vest falt i vannet enn dem som ikke hadde på seg vest. Ville du da konkludert med at redningsvesten øker sannsynligheten for å falle i vannet? Eller er du klar over at statistikken ikke nødvendigvis sier noe om kausalitet?

Link to post
Share on other sites

Godt at fornuften seiret til slutt. :thumbsup::thumbsup:

Nei, nå blir det antakelig vedtatt et forslag som går ut på at når jeg er ute med barna, så må vesten være på. Når jeg senere på kvelden, kanskje til og med i mørke, skal ut en tur med "gutta" for å ta en pils, ja da kan jeg ta vesten av. :confused:

 

Og jeg som trodde hensikten med dette var å unngå drukningsulykker.

 

Sist helg veltet ei snekke med 22 ungdommer i på vei inn til Arendal sentrum (Pollen). Ingen av disse omkom og ingen savnet, men båten gikk ned og alle havnet i vannet. Med SV sitt fantastiske forslag så trengs ikke vest i slike tilfeller som dette.

Link to post
Share on other sites

Du ser på en statistikk og ser at 27 av 34 som druknet i fjor ikke brukte redningsvest.

Jeg tror det er en misforståelse at alle de 34 som omkom i fritidsbåt i fjor faktisk druknet.

Så vidt jeg har fått med meg i media var det ikke alle av dem som i kontakt med vann selv etter at krasjen hadde drept dem heller.

 

Derimot var det langt flere enn 34 som faktisk druknet i fjor, men de fleste av dem da ikke fra fritidsbåt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Politisk farse ja! Her er ingenting sikkert før alt er sikkert. Tror noen og enhver her bør avvente med stormende jubel eller gråt til dette er ferdigvotert.

 

Jeg trodde forøvrig omtrent ikke det var mulig i dette landet med at lover kunne bli innført kun én måned etter at forslaget er stilt! (ref SVs "kontraforslag"). Såfremt det ikke skyldes svært omveltende eksterne omstendigheter, bør jo lovforslag diskuteres grundig å gå gjennom høringsrunder før noen vedtak blir fattet, for ikke å glemme at publikum også trenger litt tid på seg til å få kjennskap om reguleringen!

 

Blir det ikke noe påbud eller senking i promillegrensen nå, så blir det nok uansett en kortvarig "glede", neste gang vi får "rødgrønt" stortingsflertall blir det nok en eller annen form for regulering her, det er jeg trygg på.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her kan man følge med: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=59656

 

For de som er over gjennomsnitts interessert og har tid og anledning til å følge med direkte: https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Stortinget-akkurat-na/Nett-TV/

 

Det skal også foreligge referater med ordrett gjengivelse av alt som er blitt sagt, men jeg vet ikke helt hvor man evt finner det. Jeg mistenker det kan være noen ukers lagg fra møtet til referatet foreligger.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Feil fokus på denne diskusjon. Livline fungerer faktisk. Jeg bruker stort sett ikke vest før jeg kobler meg til båten. Livline har antageligvis reddet liv en gang i båt jeg har seilt (knockdown på havet i storm, han på dekk stoppet i livlinen). Redningsvest har jeg aldri sett eller hørt om har hjulpet noe som helst. Derimot har jeg opplevd to ganger at oppblåsbar vest har løst seg ut pga mye vann over dekk (og mannskap). I sånne situasjoner er det greit å bruke vest. En godværsdag i beskyttet farvann er vest like gjennomtenkt som hjelm. For min del er det mye mer sannsynlig at jeg omkommer med vest enn uten, da det faktisk er guffent på havet når jeg tar på vest.

 

Politikere er gale, tenker bare symbolverdier. 50 knop om natta med 2 i promille løses ikke med vestpåbud i sakte fart en godværsdag.

Link to post
Share on other sites

Man vet bilbelte redder liv....

 

Hvor mange bilførere - døde i ulykker er det som ikke bruker hjelm?

 

Ditto med gående?

 

Skal vi innføre hjelmpåbud for bilførere og deres passasjerer, inkludert gående - ja faktisk alle som bruker trafikkert vei?

 

Overasket over SV - Positivt sådan.

 

Dèt betyr ikke at jeg er i mot bruk av redningsvest - men mener dette må en velge selv.

 

Og at fornuften er der slik at små barn alltid har vest på seg.

Link to post
Share on other sites

Man vet bilbelte redder liv....

 

Hvor mange bilførere - døde i ulykker er det som ikke bruker hjelm?

 

Ditto med gående?

 

Skal vi innføre hjelmpåbud for bilførere og deres passasjerer, inkludert gående - ja faktisk alle som bruker trafikkert vei?

 

Faktisk ikke så langt fra realiteten: http://www.howiechong.com/journal/2014/2/bike-helmets

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er en misforståelse at alle de 34 som omkom i fritidsbåt i fjor faktisk druknet.

Så vidt jeg har fått med meg i media var det ikke alle av dem som i kontakt med vann selv etter at krasjen hadde drept dem heller.

 

Derimot var det langt flere enn 34 som faktisk druknet i fjor, men de fleste av dem da ikke fra fritidsbåt.

Det kan godt være, jeg forholdt meg til den informasjonen Sydvesten oppgav. Hvis det var 34 som omkom i fritidsbåt i fjor er jeg enig i at det antakelig var langt færre som faktisk druknet. Forøvrig er det jo slik at det man kaller drukning ikke nødvendigvis har så mye å gjøre med om man flyter eller ikke. En av de største farene ved å falle i vannet er hypotermi. Redningsvest vil riktig nok gjøre det lettere å holde på varmen, ettersom man kan forholde seg helt rolig for å begrense varmetapet. Men det er så kaldt i vannet i Norge store deler av året at man likevel fryser ihjel relativt raskt selv om man har redningsvest. Det er her overlevelsesdrakten har sin store fordel ettersom den ikke bare holder deg flytende, men også holder deg varm (og forholdsvis tørr).

Link to post
Share on other sites

Ikke postet her på leeeenge, hørte det ble nedstemt, personlig bryr jeg meg ikke noe videre om det blir påbud, selv om jeg synes folk bør få bestemme selv av natur, bruker alltid vest i båt, så er ikke så relevant problemstilling, selv om båten jeg har er ca 11 meter

 

Mer opprørt over idotiske 5 knops påbudet i hele bærumsfjorden.

Link to post
Share on other sites

Mer opprørt over idotiske 5 knops påbudet i hele bærumsfjorden.

 

Det har jeg egentlig lite peiling på - men intuitivt, etter å ha vært i Bærum i ei skikkelig godværshelg ... det var jo båter og badende folk overalt, det innebærer jo en alvorlig risiko når enkelte beveger seg i store hastigheter under slike forhold - særlig ovenfor de som bader (særlig ovenfor de som bader uten vest!). Hekkbølger er jo også ganske skummelt - ref https://baatplassen.no/i/topic/110473-trodde-vi-skulle-knuse-baaten-for-anker-mot-land-og-hekkboelger/ - menja, denne tråden glir vel helt ut dersom vi skal diskutere annet enn vest (og evt substitutter for vest).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sist helg veltet ei snekke med 22 ungdommer i på vei inn til Arendal sentrum (Pollen). Ingen av disse omkom og ingen savnet, men båten gikk ned og alle havnet i vannet. Med SV sitt fantastiske forslag så trengs ikke vest i slike tilfeller som dette.

 

Og hvor mange av de tror du hadde hatt vest på om det hadde vært påbudt. For jeg regner jo med at snekka som gikk ned hadde vest til alle som var ombord, som det faktisk er påbudt.

 

Folk som fisker til båten tar inn vann på grunn av vekt, eller som står i en liten jolle i åpent farvann i i kulingen, eller som kjører i fylla uten lanterner fordi de ikke har råd til, eller gidder å vente på taxibåt, de har selvfølgelig vest på seg fordi det er påbudt.

 

Har jeg med meg 22 personer i en båt skal båten være bygd for det.

Seiler jeg alene fra Egersund til Grimstad har jeg vest på.

Er jeg ute på en kosetur i skjærgården langs sørlandskysten i sakte fart er det god sjangs for at jeg ikke har vest på.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Nå begynner dette virkelig å bli morro!! :smiley: Den politiske behandlingen av disse lovforslagene står egentlig godt i stil til debatten her på baatplassen... :wink:

 

Lurer på hvor mange av båtfolkene som ivrig stemte inn Høyre og FRP i regjering hadde sett for seg umiddelbar økning av dieselavgiften og nå et stupid vest påbud. Og jammen blir det ikke tilnærmet null hva angår promillegrense også. :giggle::giggle::giggle::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Godt at påbudet ble stoppet, fornuften seiret heldigvis nok en gang :yesnod:

 

Påbudet er ikke stoppet enda, og kan bli erstattet med værre ting ... ingenting er sikkert før alt er sikkert. Følg med i morgen hvis du har tid/mulighet! :-)

 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=59656

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Stortinget-akkurat-na/Nett-TV/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...