Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

Ellers viser statistikken til Norsk Folkehjelp at av totalt 119 som druknet i fjor, var det var 32 personer som druknet i forbindelse med fritidsbåt, en dramatisk økning fra 2012 hvor (bare?)12 personer druknet fra fritidsbåt.

Flest var det som druknet i forbindelse med fall fra land/brygge i elv/sjø/vann, 40 personer i 2013.

 

Når flere av våre folkevalgte slår fast at de fleste som drukner i forbindelse med bruk av fritidsbåt er menn i førtiårene, så tar de feil......

Det er flest menn i 60 årene som drukner, både totalt sett og i forbindelse med fritidsbåt.

 

Det blir også påstått at menn er overrepresentert.

86 av totalt 119 som druknet i fjor var menn, hvis man tar hensyn til fordelingen av antall menn og kvinner som befinner seg på/ved sjø & vann vil gjerne ikke menn være så overrepresentert?

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Når flere av våre folkevalgte slår fast at de fleste som drukner i forbindelse med bruk av fritidsbåt er menn i førtiårene, så tar de feil......

Det er flest menn i 60 årene som drukner, både totalt sett og i forbindelse med fritidsbåt.

 

 

Det er feil at det er menn i 60 årene, det gjelder også for menn i 70-80-90 og 100 år.. Dermed er dette alderspennet større enn for 41-60 som har 27 druknede mot 28 for aldersgruppen 61+ som er alle over 61år

 

Ser en på menn over 41år så utgjør de 55 av totalt 119.. som er 46%

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stemmer at menn i 60 årene er fra 61 og oppover. ja.

 

Tar vi med menn fra 15 års alder utgjør det hele 72 personer, uten at noen blir noe klokere av det.....

Årsaken til at statistikken ikke graderer lengre enn til 61 og over har gjerne en årsak i at det blir ganske få i kategorien 70+ ???

Link to post
Share on other sites

Det vet vi ikke, men det kan tenkes at det er få i 60 årene, 70årene, 80årene og 90årene slik at det er fornuftig å slå de sammen til en gruppe..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uansett, skal disse tallene ha noen reell verdi når en aldersgruppe skal stigmatiseres, slik det gjøre av politikere og her i tråden...

Da må tallene vektes mot hvor mange som faktisk befinner seg i, skal vi si faresonen, i de samme aldersgruppene.

 

Det kan jo synes som om menn over førti er representert i betydelig grad når man kikker litt på hvem man møter på og ved sjøen.

Kanskje så mye som 46%..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Statistikken viser også at flere drukner jo bedre været er og ifjor var det en god sommer i motsetning til året før. Dette gjenspeiler seg klart og tydelig i statistikken så vi bør håpe på dårlig vær også i år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uansett, skal disse tallene ha noen reell verdi når en aldersgruppe skal stigmatiseres, slik det gjøre av politikere og her i tråden...

Da må tallene vektes mot hvor mange som faktisk befinner seg i, skal vi si faresonen, i de samme aldersgruppene.

 

Det kan jo synes som om menn over førti er representert i betydelig grad når man kikker litt på hvem man møter på og ved sjøen.

Kanskje så mye som 46%..... :wink:

Godt poeng! Jeg vil i utgangspunktet ikke tro at menn flest blir mindre forsiktige når de er 40 år enn når de er 30 år. Men jeg kan meget vel tenke meg at det flere menn på 40 år enn på 30 år til sjøss. Rent økonomisk sett er det gode grunner til å tro at det er flere menn i 40-årene enn i 30-årene som har råd til båt og tid til å bruke den mye.

 

Det samme gjelder også når man ser på oppgangen i drukninger fra fritidsbåt fra 2012 til 2013. 2013 var vel det man kan kalle en ordentlig båtsommer med mye fint vær og folk dro ut på sjøen i mye større grad enn i 2012 da det regnet praktisk talt hele fellesferien og forøvrig var det vel også mindre oppmuntrende båtvær ellers i 2012. Så denne økningen i drukningsulykker fra båt kan godt skyldes en generell økning i båtbruk som igjen skyldes bedre vær i 2013. Så når man leser statistikken, kan man lures til å tro at fint vær forårsaker drukning, mens sannheten er at det bare forårsaker økt båtbruk.

Link to post
Share on other sites

 

Og hvor mange av de tror du hadde hatt vest på om det hadde vært påbudt. For jeg regner jo med at snekka som gikk ned hadde vest til alle som var ombord, som det faktisk er påbudt.

 

Meget mulig at ingen hadde hatt vest på selv om det var påbudt, og selvsagt hadde de ikke 22 vester ombord. Dog kan det hende at noen hadde tatt et påbud mer alvorlig etter noen år med påbud?

 

Men dette var forsåvidt ikke mitt poeng, og egentlig er jeg vel enig i alt du skriver. Jeg er ikke engang sikker på om jeg ønsker et påbud heller, men tulleforslaget fra SV om at alle må ha vest på når barn er ombord blir helt uforståelig.

 

Når en barnefamilie er på tur så sørger de fleste foreldre for at barna har vest på. Det er nok heller ikke på slike familieturer at det foregår mest fyll, idiotkjøring og "uansvarligheter" heller. Da blir det et stort paradoks for meg at når du er på familietur så må du ha vest. Når du er på fylletur kan du la det være.

 

Men det kan faktisk hende at noen av de som er på fylletur ville brukt vest dersom det var påbudt.

Link to post
Share on other sites

 

... ingenting er sikkert før alt er sikkert. Følg med i morgen hvis du har tid/mulighet! :-)

 

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=59656

https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Stortinget-akkurat-na/Nett-TV/

 

hehe, det skal jeg forsøke å gjøre :-)) Med politikere vet en aldri hva som kan bli resultatet. I mange tilfeller er det mengden av hestehandler som avgjør :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor det blir så mye debatt om dette emne. Vi har ikke noen stor båt, LOA er 968 cm og bredde 328 (Scand Baltic 29 HT, 2004). Vi bruker vester ombord under gange. Må noen gå ut rundt båten på dollbordene under gange er man ihverfall sikker hvis man skulle snuble og falle på sjøen. I værste fall slår man hodet i ripa under fallet, da synker vedkommende fort. Med redningsvest er man ihverfall flytende. Hos oss i liten båt, så bruker vi vest konsekvent under gange. Ikke er den ubehagelig å ha på seg heller.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er naturligvis prisverdig at folk bruker vest hele tiden, ungdommen har blitt veldig flink til dette, i forhold til hva vi gjorde da vi var små og ute i båt sommerstid 24/7. Kun positivt.

 

Det å pålegge regler det ikke er grunnlag for virker for de fleste meningsløst. De fleste (ikke alle) som ferdes i båt er over noenlunde oppegående og klarer å styre dette selv. Videre er det ikke noe poeng i å innføre regler som ikke kan kontrolleres.

 

Er det blikk stille og lite trafikk er ikke redningsvest naturlig å ha på seg. I min tid lå blondinene toppløse (kommer sikkert på moten igjen) :lol:

 

De som føler seg usikre ved blikk still, 25 grader og solen skinner. Bevares, ta på redningsvest :yesnod: Vi andre oppegående klarer å finne ut av dette helt på egen hånd uten nødvendige pålegg og slett ikke så lenge et generelt pålegg IKKE kommer til å endre antall ulykker.

 

Hva med hjelm i seilbåter ? Plutselig slår du hodet i bommen :giggle: Hva med flytebrygger, LIVSFARLIG om en ikke klarer å holde balansen :giggle: Hva med pålegg om speil i båten om en ferdes St Aften ut mot middagsbukta :giggle:

 

Forstår det er forskjell på båtfolk og folk i båt i denne tråden :lol:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Så bare for å oppsummere: Hva ble egentlig påbudt? :confused:
Ble det "åpne" båter eller båter under 8 meter generelt?

Så hvis jeg legger ut med nidelven så trenger jeg ikke bruke vest hvis jeg har fått dette rett, men hvis det er et barn ombord så må den på?

Eller er det ikke sånn siden den har "overbygg", det har også alicraften på 18,5 fot som gjør 30 knop, slipper man vest i den også siden den har hardtopp?

 

Bare for å være sånn passe PK: bruker vest konsekvent i alicraften, men må innrømme at den henger på seteryggen på Nidelven når vi er ute på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke si at vestpåbud gjelder sammen med lanternebruk eller i hastigheter over 5 knop? Så kan man i tillegg velge å ta på seg vest om man mener det er viktig. Brann er alltid en fare i båt, og i tilfelle brann kan det være lurt å bruke vest, men påbudt blir for dumt. Det er deilig å sole seg i båt. Blir tullete å ha på vest når man soler seg.

Fjåsete å sette grensen på 8 meter. Jeg har selv tre båter under 8 meter og en over 8 meter. Kan ikke skjønne forskjellen på om jeg kjører Ibiza 20 touring eller Marex 270 Estremo. Faren er vel helt identisk.

 

Promillegrensen til sjøs er ikke farlig på 0,8. Det er jo to-tre øl eller et glass vin. Man må kunne ta seg en øl på sjøen, men man bør slå hardt ned på de som drikker mer enn 0,8. Folk flest bør få beholde frihet under ansvar. Sjøen er frihet under ansvar. Folk flest er fornuftige.

 

I stedet mener jeg det bør være mye strengere krav til båtførerprøve for folk i alle aldre.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Så bare for å oppsummere: Hva ble egentlig påbudt? :confused:

Ble det "åpne" båter eller båter under 8 meter generelt?

Så hvis jeg legger ut med nidelven så trenger jeg ikke bruke vest hvis jeg har fått dette rett, men hvis det er et barn ombord så må den på?

 

Du behøver ikke bekymre deg, alt er som før :thumbsup:

 

Den eneste forskjellen er at "folk i båt" blir meget mer uglesett enn båtfolk :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Personell på politi og brannbåtene bruker alltid vest. Jeg er dykker, bruker alltid vest (BCD), allikevel om det de siste årene er noen som hevder det ikke skal brukes flasker/patroner til disse, men det er en annen diskusjon.

Sykler man så bruker man vel sykkelhjelm? Jeg gikk regelrett på trynet på sykkelen og havnet på sykehus hvor legene var alvorlig bekymret om jeg hadde fått hodeskader. Takket være hjelmen hadde jeg ikke fått det andre stygge skader.

Så å bruke vest kan vest under gange som politi og andre kan vel ikke være så vanskelig? Seilere er flinke der!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke si at vestpåbud gjelder sammen med lanternebruk eller i hastigheter over 5 knop? Så kan man i tillegg velge å ta på seg vest om man mener det er viktig. Brann er alltid en fare i båt, og i tilfelle brann kan det være lurt å bruke vest, men påbudt blir for dumt. Det er deilig å sole seg i båt. Blir tullete å ha på vest når man soler seg.

Fjåsete å sette grensen på 8 meter. Jeg har selv tre båter under 8 meter og en over 8 meter. Kan ikke skjønne forskjellen på om jeg kjører Ibiza 20 touring eller Marex 270 Estremo. Faren er vel helt identisk.

 

Promillegrensen til sjøs er ikke farlig på 0,8. Det er jo to-tre øl eller et glass vin. Man må kunne ta seg en øl på sjøen, men man bør slå hardt ned på de som drikker mer enn 0,8. Folk flest bør få beholde frihet under ansvar. Sjøen er frihet under ansvar. Folk flest er fornuftige.

 

I stedet mener jeg det bør være mye strengere krav til båtførerprøve for folk i alle aldre.

Er så lenge siden du har trent nå lingefan at du flyter uten vest!

Kjøpte meg ny båt på tirsdag btw.

Link to post
Share on other sites

Et innslag på nyhetene på morgen forteller at alle skip i handelsflåten nå er utstyrt med redningsbåter, men ingen har blitt reddet av disse. Derimot har tre personer omkommet under trening i bruk av disse. Litt tankevekkende.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, norske. Innslag på TV2s morgensending var det vel nå på morgenen. Er det feil?

 

her har du et eksempel på fem drepte i en øvelse med bruk av livbåt;

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/fem-omkom-i-livbaatoevelse-paa-cruiseskip/a/10107443/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...