Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Pequod skrev 31 minutter siden:

Ser deilig ut, dog sannsynligvis litt for utfordrende for meg når jeg er uten mannskap. Har lyst å prøve meg litt på uthavner, men da bør det nok helst være av den typen som er litt tilrettelagt med trebrygger o.l.

I stille vær skal det la seg gjøre å finne en plass uansett, men du må være utstyrt med et knippe kulefendere. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 4 timer siden:

I stille vær skal det la seg gjøre å finne en plass uansett, men du må være utstyrt med et knippe kulefendere. 

Har et par store kulefendere, så det skal nok gå, særlig på steder med fortøyningsbolter. Er mer usikker på å klatre rundt på glatte og bratte svaberg med protese og dårlig balanse.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 5 timer siden:

Har et par store kulefendere, så det skal nok gå, særlig på steder med fortøyningsbolter. Er mer usikker på å klatre rundt på glatte og bratte svaberg med protese og dårlig balanse.

 

Må finne frem samen i deg selv og begynne å kaste lasso ;-). Fra spøk til alvor, enkelte longsideplasser er enkle, noen er vanskelige. Tror en må snike rundt og se litt og finne plasser som egner seg og hvor du kan få tau i land uten å gå av båten i første omgang. 

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 11 minutter siden:

 

Må finne frem samen i deg selv og begynne å kaste lasso ;-). Fra spøk til alvor, enkelte longsideplasser er enkle, noen er vanskelige. Tror en må snike rundt og se litt og finne plasser som egner seg og hvor du kan få tau i land uten å gå av båten i første omgang. 

Hindringer er til for å overvinnes! Man må bare utfordre seg selv.

 

Et par-tre år etter amputasjonene la jeg omtrent 90 prosent av gangene til longside. Det er fortsatt det jeg foretrekker og er tryggest på, men de senere årene har jeg blitt tryggere også på bruk av båser. Jeg balanserer rett og slett bedre enn jeg gjorde før. Det er dog avhengig av både hvilke typer utriggere det er snakk om, og om det er dobbelt- eller enkeltbås. Det siste er det beste.

 

Så det er vel på tide å ta et skritt videre og prøve seg på litt, som du skriver, enklere plasser som egner seg for en som meg.

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Og da kanskje et sted du ikke er mutters alene om noe skulle gå galt?

Støttes! Og ta på deg redningsvester også, i tilfelle... Selv tar  jeg alltid på vest, når jeg legger til og går fra fortøyning. Ofte da det går galt.

Link to post
Share on other sites

Ligger på Uvær mellom Kristiansand og Mandal etter en lang transport etappe fra Tjøme i går. Været er lettskyet og pent men det ventes vestlig bris kanskje frisk i ettermiiddag. Mye båt men langt fra fullt. Var innom Olavsundet og Helgøya på vei hit, men der var det ganske fullt. Vurderer å dra inn til Mandal i dag for å dra ut i uthavn igjen senere. Noen som vet status i Mandal?

 

B9E9F394-026C-4AF6-8730-0654CDEBB07A.jpeg.7cf0b32761e3d57324eaa428cadd62ea.jpeg

Sushi

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være endel ledige båsplasser på pir 2,3 og 4 i alle fall, og på utsiden av pir 1.

 

Se webkamera her: https://xn--vindn-qra.no/webkamera/agder/lindesnes/mandal-mandal-sentrum-e7ba99

 

Det flytter seg hele tiden, men sveiper over deler av gjestehavna. Det er begrenset med strømuttak på pie 2,3,4 og 5, så hvis alle bruker strøm kan det kanskje bli et problem? Selv har jeg alltid ligget på pir 1 de gangene jeg har vært der.

Link to post
Share on other sites

Billa skrev 1 time siden:

Våknet til tåke i Kristiansand i dag og Yr truer med mye tåke hele veien oppover i morgen 😱

Vi seilte oppover i går. På morgenen var tåka såpass tjukk enkelte steder at baugen og toppen av masta var ullen.  Fin radar/ais-dag! Typisk augustvær med varme dager.

Tåka løste seg opp og sola kom ved 12-tiden. Regner med at du får god sikt hvis du venter litt utover formiddagen

Link to post
Share on other sites

Det var da fælt til dårlig timing på helgeværet da? Mulig ny nedbørsrekord i Vestfold, og blåsen er på.

 

Uansett: artig at mannskapet denne helgen VILLE i båten, for «nå blir det mørkt, og da er det så koselig med lys og sånn».

 

Dro fra Drammen i regn. Er på båtplassen på Sjøsenteret Vallø og har spist middag hos hvalfangeren som driver restaurant. Planen er hjem igjen imorgen siden det er meldt så mye vind. Sier mannskapet.
 

Mine visdomsord får være at den personen som forstår hvorfor runde pizzaer, som pakkes inn i firkantede esker, men spises i trekanter...... Den forstår også mannskapet😊

8DB9E25B-82E6-4D7E-91EA-DAE766386492.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fantastisk i Oslofjorden nå. Nesten vindstille, varmt i vannet og ganske mørkt på kvelden. Dere som ikke har sett morild bør benytte sjansen nå. Det gnistrer og glimter i vannet. Dra hånda gjennom og det lyser opp.

Og de som tør å bade kan føle at de bader i en stjernehimmel. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...