Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Begynner å bli ferie er på Østandet ser det ut til, for det er mye trafikk. Vi er på helgetur i det fine været, og har 28 C i skyggen nå og 19C i vannet. 2 uker til ferien vår begynner. Det blir fire uker i båt.

 

Det skal fiskes, så da gikk jeg på land og tok noen bilder. Fine forhold idag, med et lite drag fra nord. Slapp "parkeringskroken" utenfor "Mellom-Bolærne". Gjestehavnen på Østre Bolærne skimtes i bakgrunnen. Vi var innom for å titte der, men det var få plasser igjen. Hadde i bakhodet dette stedet fra vi kastet loss, og vi er godt fornøyd så langt.

2021-07 Fiske.jpg

2021-07 Land.jpg

Link to post
Share on other sites

Drar opp igjen en gammel tråd for ikke å lage en ny en. Edit: Det var mange fler sider i tråden enn jeg hadde sett...

 

På fredag så drar vi ut fra Nøtterøy med kurs mot Flekkefjord. Planen er å bruke en uke på turen ned og det er vel første gangen vi surrer oss noe særlig utenfor Oslofjorden på sommeren. Vi bruker alltid å reise innover fjorden.

Med koronaferie og all-time-high båtsalg. 

 

Hvordan er status sørover om dagen?

Vi tenker at første stopp blir Stavern. Om vi ankommer rundt 1500, tror dere det vil være håp om å finne plass?

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bommet litt på ferien iår i lys av den siste uken som må ha vært et lite eventyr til sjøs. Idag starter vår, og på søndag blir det avreise fra Drammen til båtplassen vår som er på Mågerø. Da er det bare å håpe at båten ligger der, og at den er klar for fire uker. Vi setter kursen mot sørlandet som ifjor.

 

Jeg stusser over at det er så lite trafikk på denne tråden sammenliknet med tilsvarende tråder om svenskekysten og danskekysten. Hvorfor er det slik ? Er det fordi vi kollektivt kjenner østlandet/sørlandet godt?

 

Uansett, håper flere blir med på å holde litt liv i denne tråden. Vi er ikke så godt kjent på sørlandet da vi nesten alltid har vært i området Koster-Fjallbacka.

 

23C hjemme nå, vært oppe i 31C. 

 

 

IMG_6704.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vi har vært ute en uke nå. Stavern-Arendal-Krsand-Båly/Spangereid-Farsund-Flekkefjord. Var ganske nervøs for om vi kom til å få plass. Har reist ut tidlig og vært i havn mellom 10 og 12. Har alltid hatt flere mulige plasser å legge til. Blir en uke i Flekkefjord og skal da tilbake til Nøtterøy. Håper på litt mer uthavn på vei hjem. 

Fikk snap av en kompis i en uthavn i Grimstad. Der var det umulig å se fjellet de lå inntil. Så bare båter. 

Link to post
Share on other sites

 

dennrick skrev 56 minutter siden:

Jeg stusser over at det er så lite trafikk på denne tråden sammenliknet med tilsvarende tråder om svenskekysten og danskekysten. Hvorfor er det slik ? Er det fordi vi kollektivt kjenner østlandet/sørlandet godt?

Vet ikke, men kan komme med en rapport herfra. Vi ligger på Tisler (Hvaler). Akkurat nå har vi nesten havblikk, kun en varm bris fra vest. 22,3 grader i vannet, i går var det 24,2. Knallmelding for i morgen, men så skal det blåse opp (12-15 m/s). Vi Har ingen planer om å flytte oss med det første. Har med dykkerutstyr og jolla, og håper på å få meg noen dykk. Så langt har det vært så varmt at det kun har blitt bading 😊

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

 

Vet ikke, men kan komme med en rapport herfra. Vi ligger på Tisler (Hvaler). Akkurat nå har vi nesten havblikk, kun en varm bris fra vest. 22,3 grader i vannet, i går var det 24,2. Knallmelding for i morgen, men så skal det blåse opp (12-15 m/s). Vi Har ingen planer om å flytte oss med det første. Har med dykkerutstyr og jolla, og håper på å få meg noen dykk. Så langt har det vært så varmt at det kun har blitt bading 😊

 

 

Hvor på Tisler ligger du @komodo? Og hvor anbefaler du meg å legge til der ute?😊😊

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 52 minutter siden:

Hvor på Tisler ligger du @komodo? Og hvor anbefaler du meg å legge til der ute?😊😊

Vi ligger i Båsen på vestsiden. For din del, med så stor båt og to motorer ville jeg vært en smule skeptisk til å gå inn her. Da er det nok tryggere på nord-øst siden, tror nesten jeg må vise deg i kartet. Og hvis vi er her ute når du kommer, er jeg selvsagt behjelpelig med å finne en trygg plass å ligge :thumbsup: Men du bør kanskje vente litt, i natt melder de 12-15 m/s. 

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Komodo said:

Ikke noe mobbing av Prylkungen her nå :smash: :giggle:

 

HAHA :lol: Det går bra - etter skrekksesongen i 2017, så fikk jeg attpåtil et diplom av et av medlemmene her for å være en "sjøsykepingle" der vi hadde toppfart på 6,7 knop og en båt som rullet fælt i litt sjø. Det skrev jeg ut og hang på veggen på hjemmekontoret :flag_bp:

IMG_4346.JPG

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ikke ment som mobbing. Vi andre er jo bare litt misunnelige på alt du har fått montert.

 

Kjørte forbi Krukehavn på Hvasser i halv ett tiden i dag. Maken til kaos. De lå tre og fire utenpå hverandre på gjestebrygga. Det var et mylder av båter inn og ut av havna med mindre båter, i tillegg til alle som trafikkerte gjennom sundet var det regatta av små seiljoller midt i hele herligheten. 

 

Vi har brukt havneguidene aktivt og funnet uthavner litt utenfor allfarvei mange steder. Det går an å kjøre inn noen fjorder også og mange steder er det flotte plasser som nesten ingen bruker. 

Link to post
Share on other sites

Brukbar start syd i Huibukta på Tjøme. Det er skjær her og, noe badegjestene i bakgrunnen sjekket. Finnes i plotteren.

 

23C nå både i luft og vann. Lungnt med vind, og har gjort et "strandhogg" som han som hjalp til litt med tau der vi droppet anker akterut, kalte det. Båt og dingser spiller godt på lag. Mellom 11 og 13 imorgen mener Barentswatch at det skal være bra sydover, så da gjør vi det.

 

Største begivenheter ved feriestart er at både 11- og 15-åringen glemte badeshorts. Selv jeg som nesten ikke bader har to. De løste det ved at de ene ikke badet, og at den andre badet i underbuksa. JEG har faktisk ikke gjort en eneste tabbe idag:smiley:

1.jpg

2.jpg

3.png

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...