Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

 

Da var vi nesten naboen i helgen, @dennrick.  AIS-merket ditt lengst nord i bukta var oss. Har aldri sett så mange båter her noen gang som i går, men så var det også en salig blanding av fantastisk vær, fellesferie og helg med lokal utfart.

 

Edit... Ser på klokkeslettet at vi hadde forlatt sundet, og at plassen nå er tatt av en annen "firkant" :)

 

image.png.e1beb0be75649c563a64a9e1c717c40e.png

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 49 minutter siden:

Skulle hilse til alle kjente fra denne tassen. Lite båt oppi her, plass til flere.

 

 

20210720_132627.jpg

Det er utrolig fint gjennom der! Men jeg er en smule skeptisk til om jeg kommer gjennom med min Storebro som er 4,5 bred og 6,5 m høy. Dyptgående 1,5 m.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

mavi skrev 6 minutter siden:

Sjøkartet sier 6m høyde på broa så tror du sliter med å komme gjennom Kassenkanalen Solbris

Hmmm, får bare legge flatt jern! 1700 hk og 35 knop gjør nok vei i vellinga gjennom der!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Om du har jolle så kan du feks legge deg utenfor Nilen og ta deg en tur med jolle via Kassenkanalen til Indre Årsnes for å kjøpe is eller andre nødvendigheter (ølutvalget er bra). Så slipper du å gjøre som den fulle lastebåtskipperen som hadde litt høyere båt enn seilingshøyden under Varoddbroa… :giggle:

 

Var gjennom Nilen i går på vei til Brekkestø og var endel båter der, men ikke noe mer en normalt. Brekkestø var og sånn passelig fulllt, med kø til iskiosken som sier de har Norges største kuler. Forøvrig og ferskt brød fra Moseidbakeri på landhandelen der

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra overfart fra Tjøme til Valle igår og fikk greit plass i gjestehavna for å handle alt vi hadde glemt. Var sirkulasjon hele dagen, også med store båter. Helt klart mest trafikk fra 09-12 idag med avreise/ankomst. Spent på hvordan dette er sydover. Som ifjor så kjører Kragerøfolket og turistene som om de har stjålet skjærgårdsjeepene sine - spesielt på vei inn i handlehavna. De har sikkert glemt noe de også, og redde for at det skal være utsolgt på Spar. Der får de imidlertid varer hele tiden. Ros til havnevakten som ifjor. Han er usynlig, men dukker alltid opp når det kommer båter, og finner en ordning.

 

Skutevikkilen idag, og det har vært en del vind idag rett fra syd, men nå har det roet seg og blitt andedam. Det satte ikke svanefamilien med fem valper pris på, så det ble litt bråk da far bruste med fjærene. Endene måtte vike. Når det hadde roet seg, så tok vi en jolletur med søpla. Brukte motor siden jeg hadde vært på løpetur/«topptur» på Gumøy idag og kjente det litt etterpå. Kapteinen som rodde bak hadde nok ikke trent ennå, så han la ut på rotur. Nå er det vindstille og 22C, 21C i vannet. Da ble det bading igjen. Det er veldig flott her inne nå😊. Litt usikker på om vi skal kjøre ut et anker til da det skal blåse opp igjen inatt fra NØ/N, Rocnaen har sittet fra i det jeg leser er sølebunn. Har 5x dybden ute også. Med kjetting.

 

Knekten sin FB gruppe melder om at båter over 35 fot ikke lengre kan fortøye på Jomfruland da utriggerne er for korte (8m). Noen som kan bekrefte? Vi tenker egentlig Perleporten overimorgen.

 

Artig å lese om Kassenkanalen over !! Vi fikk ikke med oss hverken Blindleie eller den ifjor. Samtidig ble jeg kvitt 2.500kr for fire på Vipps igår kveld da det jeg trodde var overstått, er en ny runde i Dyreparken. Som noen husker fra ifjor, så hadde jeg glemt å bestille og vi ble jaget tilbake til Lillesand av dørvaktene. Badeland også? Jaaaa! Sa alle de andre ombord. Ingen tenkte på han som da får ansvar for å treffe vinduet omkring 31.07 med båtplass. Hørte fra noen som kom sydfra at Arendal hadde vært vrient med plass. Er Kassenkanalen et alternativ? Er Hammersand et? Gjestehavnene i Lillesand og Kristiansand er det selvsagt mulig. Tenker buss eller taxi. Takknemlig for tips fra dere som har forsøkt dere på havner lengre syd. Feiler dette, så kommer alle her til å ville ha ny kaptein, samboer, og pappa😀

5E8C49EC-44A5-403C-B2FF-0137975E58B3.jpeg

10B0CE4B-2ABE-42EE-B188-7B13F22AFA95.jpeg

CBB1CA47-6AF5-4D03-8F45-8327AC3FDA9F.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Skjærgårdstjenesten har innført størrelsesbegrensning for fritidsbåter i gjestehavna på Jomfruland.

Det opplyser avdelingsleder Geir Haugeto ved virksomhet for vei og park til KV.

– Vi har sett oss nødt til å sette en begrensning på 35 fot. Utriggerne i gjestehavna er åtte meter lange, og etter retningslinjene fra Norske bryggeprodusenters forening skal båtlengden være maks 20 prosent lengre enn utriggeren, forklarer han.

– Gjestehavna er ikke laget for båter på 40 til 50 fot som er opptil sju meter lengre. Gjestehavna har dessverre ikke fulgt utviklingen til båtene, som er blitt stadig større med årene, legger han til.

 

Fra Kragerø Blad Vestmar i går

Redigert av Ms Fortuna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 4 timer siden:

Det er utrolig fint gjennom der! Men jeg er en smule skeptisk til om jeg kommer gjennom med min Storebro som er 4,5 bred og 6,5 m høy. Dyptgående 1,5 m.

 

Det går ! Siste halvmeter er vel ei antenne. Er flere på Dennrick sin størrelse med drev på hver side her inne også. 

 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 1 time siden:

 

Det går ! Siste halvmeter er vel ei antenne. Er flere på Dennrick sin størrelse med drev på hver side her inne også. 

 

Jeg er villig til å prøve!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 1 time siden:

På Telemarkskanalen sin hjemmeside står følgende om drivstoff:

 

Vi anbefaler å fylle drivstofftankene i Langesund, Stathelle Marina eller Esso i Porsgrunn på vei til kanalen. 

 

Er disse stedene kjent for bra diesel? Uten fare for å få vann og forurensning?

Fylte i Langesund i fjor sommer uten problemer. Lå litt høyere i pris enn f.eks. Helgeroa og Stathelle, men vet ikke hvordan prisnivået er i år.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 22 timer siden:

Hørte fra noen som kom sydfra at Arendal hadde vært vrient med plass. Takknemlig for tips fra dere som har forsøkt dere på havner lengre syd.

 

Vi har vært innom Kristiansand og Arendal på vei nedover forrige uke. Tidlig i havn 10-12 (har små barn som er tidlig på`n) og ikke noe problem med plass. Hadde flere å velge i. Kristiansand var i mine øyne full litt utpå dagen, mens i Arendal var det ledige plasser over natten. Badelandet i Kristiansand prøvde vi oss på rundt kl 14.00 en dag, det var bare å glemme. Køen stod så langt jeg kunne se og beveget seg ikke mens vi var der. Ble bystranda i stede for.

 

Edit: Om dere skal innom Arendal så vil jeg anbefale en tur på "Viten senteret" gøy med litt faglig påfyll også var det en Mesternesmester edition i år hvor man kan prøve noen av utfordringene, fint for å avgjøre hvem som skal ta oppvasken og slikt.. Mine små på 2 og 4 var nok litt for små, men gøy var det. 

 

Vi har bestemt oss for å gå til Mandal på lørdag. Håper det er plass der da.

 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Dreuf said:

 

Badelandet i Kristiansand prøvde vi oss på rundt kl 14.00 en dag, det var bare å glemme. Køen stod så langt jeg kunne se og beveget seg ikke mens vi var der. Ble bystranda i stede for.

 

Edit: Om dere skal innom Arendal så vil jeg anbefale en tur på "Viten senteret" gøy med litt faglig påfyll også var det en Mesternesmester edition i år hvor man kan prøve noen av utfordringene, fint for å avgjøre hvem som skal ta oppvasken og slikt..

 

 

 

Takk for løypemelding. Mener du her badelandet i dyreparken ? Vi har visst fått badetidspunkt. Kult at turen deres går ok :-)

 

Ja, det blir Arendal på søndag. Booket plass fra søndag til tirsdag pga værmeldingen. Og så ar jeg endelig bestemt meg for å bytte thrusterbatteriet til en ny utgave av det jeg har som har blitt behandlet av feil lading. Må bare ha noe jeg kan stole på. Tipper Vianor i Arendal kan fikse et nytt et. Snakket med Sønnak igår, og dette er batteriet de anbefaler.

 

Viten senteret høres bra ut. Varmer også opp til Kassenkanalen her, kjenner jeg. Er "Mineralparken" utenfor Kristiansand noe som noen kjenner til? En kollega anbefalte tur dit.

 

Dette Lithium greiene fungerer superbra så langt. Vi er fortsatt i Skutevikkilen, og flyttet oss 200m idag for å ligge med snuta mot vinden. 70% på banken. Imorgen trenger vi vann, og det lyser gult på dass. Vi tenker Perleporten utenfor Risør. Nok flått og mygg nå:-)

 

En kompis med muskelbåt kom innom siden han skulle hente datteren sin på ferie i Kragerø - fra Stavern. Vi ble med en liten tur. Det var voldsomme greier, men veldig gøy, dog krever denne båttypen sin kaptein. Krappe svinger i høy hastighet, så tar pontongen over, og skroget slipper. Så hugger det tak igjen, og da blir man slengt ut av båten. Usikker på hvor mange som vet dette. Nesten 50 knop med båt - RIB fra Brigg. Lydbildet og akselerasjonen var i toppsjiktet. Når motoren starter, så høres det ut som om den eksploderer. Det var uansett dagens "kick".

 

Dag 2.jpg

Muskelbåt.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...