Bitteliten Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Tja. Det samme burde vel stå på de dype dumpestedene i Oslofjorden.. Link to post
Eureka Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Ang kjettingen: Tror det var Hulda som tipset om et triks for rusten kjetting. Dra den etter deg på en grusplass og du får bort mye rust.... Link to post
alidal Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Sjørøveri Jeg har ikke hørt om tilfeller av betydning i dette området; det var pirater et godt stykke syd en periode, men var de så langt sydøst som dette? Uansett, piratsituasjonen i farvannene rundt Somalia er en ganske annen enn den var for noen få år siden. Reportasje i Yachting Monthly ang piratvirksomhet (Oktober 2016) Ser jo ut til å være mye mindre av dette nå... Redigert 22.Desember.2016 av alidal (see edit history) Link to post
Euklid Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Ang kjettingen: Tror det var Hulda som tipset om et triks for rusten kjetting. Dra den etter deg på en grusplass og du får bort mye rust.... Å gå tur med 50 meter kjetting høres slitsomt ut. Den delen av kjettingen som ligger langs bunnen når vi svaier blir ikke alt for rusten, er verre med den delen som aldri får godgjort seg på bunnen. Får se an utviklingen, om det ikke blir alt for ille tror jeg vi bare lar det være frem til vi kommer hjem. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Enklere å henge den etter en bil i litt fart. På samme grusvei.. bare kjettingen ikke henger seg fast i noe.. å rykker i filler bilen. Best å gjøre det på et stort industriområde. Ser for meg at en spasertur blir svært slitsom. Endelig ble det Bobåt Link to post
Euklid Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Mistenker leiebilselskaper for å bli litt furtne om de oppdager at bilen blir brukt til å rense kjetting. Fikk en pris på vask og regalvanisering i New Zealand, mener det kostet omtrent 2/3 av ny kjetting. Da synes jeg det er like greit å bare la det være. Den så ikke særlig pen ut i New Zealand heller, så et halvår til burde kunne gå greit. Link to post
Euklid Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Her blåser det så den lokale selbefolkningen sliter med å holde seg fast til steinene, så vi holder oss ombord. Bruker tiden på å kikke gjennom noen gamle bilder, her er noen fra Vanuatu. Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Det mange gjør er å koble fra ankeret på overfarter surre noe plast etc. over winch og gjennomføring. Ellers så får man bare ta kostnaden ved å bytte kjetting et par ganger i livet. Det tar lang tid før den ruster i filler. Største problemet er at kjettingen kiler seg i kabularet. Link to post
Euklid Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Pakker bort ankeret på lengre overfarter, liker ikke tanken på å ha et anker i baugen som prøver å riste seg løs. Kan fort gi store skader om så skjer. Men å få hele luka der fremme tett tror jeg skal holde hardt. Foreløbig glir kjettingen greit, så jeg tipper det holder fint noen måneder til. At kjettingen må byttes når vi kommer hjem er ingen stor overraskelse, må regne med litt slitasje etter noen år på tur. Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Bare å roe ned. Kjettingen holder sikkert en halv jordomseiling til. Slike luker er praktiske, men noe dritt i og med at de er vanskelig å få tette. En av grunnene til at Hulda ikke har ankerluke i baugen. Altså, jeg mener etter at du er ferdig med denne. Redigert 22.Desember.2016 av Hulda (see edit history) Link to post
Jens_P Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Er hele lengden med kjetting like rusten? Hvis ikke kan du snu den så den mest rustne delen blir minst brukt. (Om jobben er overkommelig.) Redigert 22.Desember.2016 av Jens_P (see edit history) Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Euklid Svart 23.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Tenkte å snu kjettingen før vi drar fra Cape Town, men rusten er ganske jevnt fordelt. Lader opp til en litt spesiell julefeiring her, det er meldt sterk kuling fra sydvest i natt, og kuling fra øst første juledag. Været i natt er vi greit beskyttet fra, men vi kommer til å legge ut så fort det begynner å blåse opp første juledag. Burde heldigvis ikke stå på så mange timene, så er begrenset hvor store bølger det klarer å piske opp. Link to post
Komodo Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Hva med å ta av ankeret og slepe kjettingen etter båten istedenfor bilen? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Euklid Svart 23.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Skal se om vi ikke gjør det en gang det er passe grunt i kombinasjon med helt ren sand – kan være en smule uheldig om kjettingen setter seg fast. Her har vi tatt av solcellepaneler og sprayhood, jolla er pakket bort. Så langt har vi vært velsignet med enkle værforhold i Sør-Afrika, men litt hodebry skal nok også vi få. I løpet av ett minutt snudde vinden fra to-tre knop ØSØ til tredve knop fra SV, kan bli en spennende natt. Vi har lagt ut kjetting så det monner og ekstra lang rykkavlaster (samt backup), så det bør gå ganske greit. Med vindretningen vi har nå er beskyttelsen god, helt flatt vann. Skulle gjerne sett at vi seilte litt mindre frem og tilbake, ellers er alt som en kan ønske seg. Link to post
Euklid Svart 24.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Rocnaen holdt, og her inne ble det aldri særlig ille. Verre var det for de som hadde forvillet seg ut på sjøen – to redningsbåter rykket ut i går kveld for å assistere en seilbåt. Da det ble klart at det ikke var noen umiddelbar fare for liv snudde redningsbåtene – risikoen i bølgene var for høy for mannskap og båt. Etter det jeg har skjønt hadde seilbåten mistet styring, må ha vært litt av en natt i en båt uten styring når redningsbåtene vurderer forholdene som for farlige til å fortsette. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Å fy søren. Godt du holdt deg inne da. Må ha vært kraftig sjø der ute. Ønsker deg en riktig god jul. Blir vel landlov og kanskje i kveld da. Endelig ble det Bobåt Link to post
Euklid Svart 24.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 40-50 knop vind mot 3-4 knop strøm er ingen spøk. Antar at ødelagt styring eller andre tekniske problemer førte til at de var der ute i utgangspunktet, dette været har vært meldt i lange tider. Vi får nok et par timer på land i dag, så bærer det mot Kapp Agulhas i løpet av natten eller morgentimene – straks tilbake i Atlanteren! Link to post
Eureka Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Riktig god jul til dere på tur☃ Link to post
Chiwas Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 God jul til dere :) Link to post
Euklid Svart 24.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 (redigert) Takk for det! Julefeiring i shorts og T-skjorte er et stykke utenfor normalen for min del. Har bedrevet julegrilling på en av de større båtene i dag, nå går resten av dagslyset med til å gjøre båten sjøklar. Setter ut så fort bølgene begynner å bli problematiske her inne. Seilbåten som hadde forvillet seg ut i natt kom akkurat inn i havna. Godt å se de har klart seg gjennom det som må ha vært ekstremt brutale forhold, blir spennende å høre hva som førte til at de var der ute i utgangspunktet. Kan se store bølger som bryter i kikkerten, vil helst ikke tenke på hvordan det er lengre ute. Redigert 24.Desember.2016 av Euklid (see edit history) Link to post
Goodwill Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Har fulgt denne tråden de siste ukene, og er både imponert og fascinert over det dere gjør. God jul og god seilas videre! Link to post
Euklid Svart 25.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Takk for det, og fortsatt god jul til dere som følger tråden. Vi er underveis mot Kapp Agulhas, 25-30 knop vind og vinglete sjø, akkurat slik det skal være i det Indiske Hav. En av de andre båtene i bukta hadde en mindre behagelig opplevelse når vinden sto på fra sydvest, da svivelen mellom anker og kjetting delte seg i to. De var våkne og drev rett ut på sjøen, så de fikk dratt opp kjettingen og ankret på nytt med et reserveanker. Resten av natten lå de trygt på et 7kg Fortress-anker, ikke så verst for en katamaran på 45 fot i 40 knop vind. Antageligvis er det sideveis last som har ført til at dette skjedde. Svivelen var av typen "Power Ball" (mener den var fra Wasi), og omtrent to år gammel. Lærdommen er enkel – en må sørge for å ha en sjakkel eller en kjettingstump mellom svivel og anker for å unngå sideveis last. Jeg har prøvd med sjakkel rett før svivelen uten særlig hell, det var litt for mye metall som kunne sette seg fast i rare vinkler. Har derfor noen få lenker kjetting for å være sikker på at vi får rett drag på svivelen. Et relatert poeng: stålet i svivelen liker neppe belastningen av å holde igjen ankeret gjennom hver eneste bølge mens en er underveis. Verdt å ofre en taustump for å holde igjen ankeret, så svivelen ikke belastes. Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Gledelig jul til dere ?? Svivel er viktig lærdom. Takk Link to post
Euklid Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 Etter 20 måneder og 20000 mil er vi tilbake i Atlanteren. Herfra bærer det nordover. Link to post
Euklid Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2016 To bilder fra gårsdagen. Mildt sagt uvant å ikke være alene her ute, men sånn blir det når alle må stikke fra samme vær. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn