Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Eukild: Har dere noen utvidet forsikringer på dere selv? Lurer litt på hvordan dere har gjort det?

Ja, vi har forsikring. Du kan få alt fra litt medisinsk dekning ved store katastrofer (noen få tusenlapper i året), til full dekning av deg selv, reisegods, uføreforsikring og mye annen moro. Kun et spørsmål om pris.

 

Det er jo moro å drømme seg bort til fjerne himmelstrøk... selv om jeg personlig innså at det ikke noe er for meg da jeg leste et av de første innleggene om å bruke stormkjøkken i en badstu.  :giggle:

 

Overraskende liten andel av turen har vært for varm. Forrige runde rundt ekvator holdt jeg på å smelte bort. Nordkysten av Australia var jeg også nær kokepunktet mye av tiden. Ellers har det aller meste vært ett eller annet sted mellom varmt, men overkommelig til på kanten til direkte behagelig. Men nå sikter vi oss igjen mot ekvator, så det er nok bare å glede seg til å igjen prøve å kjøle seg ned ved å stikke hodet i kjøleboksen – fungerer sjelden særlig bra.

 

Regner med å dra mot Namibia i morgen tidlig, burde være fremme i Lüderitz på søndag eller mandag.

Link to post
Share on other sites

Bølger? Det har vi ikke i dag, ikke ennå i alle fall. Rundt 30 grader på det varmeste de fleste dager, men ned mot 17-18 grader på nettene. Burde ha fine seilforhold når vinden dreier (forhåpentligvis om noen timer?), enn så lenge går vi for motor rett mot vinden.

Link to post
Share on other sites

Jeg planlegger langtur selv, ikke like lang, men lang allikevell:) Hvor store batterier er det du har? Jeg har ikke planer om å være langt nær så forberedt som deg, med så mye backup løsninger til alt, tenker litt at jeg kan fikse det som svikter underveis, men du har nok mye mer erfaring enn meg.

Redigert av Quentin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter vært har det blitt klinkene klart for meg hvorfor det var lurt å sette inn ny motor på begynelsen av turen.
Lurte litt hva man skulle med motor når man dro på seiltur annet til å manøvrere i havner.
Så lite kunne jeg om teama.
Det er spennende og følge med på eventyret deres.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke svare for Euklid, men er ikke hele poenget med langtur fravær av en fastlagt plan med tidsrammer? Ventetid gir vel ingen mening når man ikke skal rekke noe spesielt.

Vi kommer ikke til å ta med jobbkulturen på tur, og vi kommer ikke til kjøre en tidsregatta rundt kloden, men vi skal selvsagt ta hensyn til vær og sesonger.

Vi kommer hjem når vi føler oss klare, det kan ta et år eller ti, og er vi ikke klare så kommer vi ikke hjem.

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 20/1:

 

 

Oppdatering fra Syd-Atlanteren følger: Dag tre til sjøs, og jeg er på overfartens tredje bok. Vinden kommer konstant fra samme retning, av og til svak nok til at motoren får hjelpe til. Vi slår neppe noen fartsrekorder, men med så enkle forhold kan det godt vare litt lengre. Mye fugler og liv i havet, og tett trafikk av lasteskip. En liten wahoo forvillet seg på kroken og blir middag i kveld. Med nytt bunnstoff er vi langt raskere enn før, håper det fortsetter slik.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 21/1:

 

 

Noen overfarter føles alt for lange ut uansett hvor korte de er (våt plasking i motvind fra Vanuatu til New Caledonia kommer høyt opp på den lista), andre ganger tar det meningsløst kort tid å komme frem. De siste par dagene har helt klart tilhørt siste kategori, og det føles på kanten til tullete å skulle stoppe allerede i morgen, men jeg har gledet meg en stund til å komme til Namibia, så det hadde blitt for galt å bare frese videre.

 

Det blåste opp en del i går kveld, og gjennom natten fikk vi en påminnelse om hvor enkelt vi har hatt det siste par dagene; noen bølger tillot seg å plaske innom cockpiten, og det rullet godt gjennom hele natten. Bortsett fra denne korte perioden har det knapt vært bevegelse i båten, og jeg har flere ganger tatt meg selv i å lure på om vi beveger oss i det hele tatt, også når vi flytter oss med drøyt fem knops hastighet.

 

Det ligger sikkert mye psykologi i dette også: bølgene og vinden i det Indiske Hav lot oss sjelden få en rolig natt, og med denne seilingen klart tilstede i hukommelsen blir kontrasten stor til 18 stabile knop og bortimot flatt vann. Med fisk som biter villig og utsikt til noen tusen flere mil med enkle forhold skal en være grinebiter av høyt kaliber for å ikke være fornøyd med tilværelsen.

 

Av en eller annen grunn er AIS-dekningen her ekstremt god, ser mange skip på 80-90 nautiske mils avstand. De som kommer et stykke nærmere har uten unntak oppført seg eksemplarisk: før vi rekker å kalle de opp ellers justere vår kurs har de som oftest lagt om sin, og annet enn å styre rundt et par fiskebåter har vi ikke trengt å gjøre noe som helst for å unngå den tette trafikken her.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

1485356782.jpg

Simon's Town før avreise. Sør-Afrika var et velkomment stopp med mye på menyen, men det kjentes ut som om det var på tide å reise da vi dro.

1485356719.jpg

Kapp det Gode Håp: Afrika slutter her.

1485356871.jpg

Så voldsomme mengder dyreliv på veien oppover – en hval, en del delfiner, noen pingviner når vi begynte å nærme oss og en drøss fugler, men seler var suverent i flertall.

1485356998.jpg

Fyret på Dias Point markerer innseilingen til en av Namibias to havner. Utover dette finnes det noen bukter vi håper på å ankre opp i før vi legger ut mot St Helena, men ellers er det ørken uten noen form for beskyttelse langs hele kysten.

1485357097.jpg

Lüderitz: omringet av ørken, full av Jugendarkitektur og tysk ompamusikk. Verden er rar.

1485357160.jpg


1485357194.jpg

Hovedveien her går gjennom et område rikt på diamanter, og det er forbudt for almenheten å bevege seg utenfor veien. Området bevoktes av nokså lyssky typer med tunge våpen og få skrupler, så vi har holdt oss på den smale sti.

1485357291.jpg

Fra en forlatt, tyskdrevet gruveby. Her hadde de et samfunn med 1100 sjeler, turnforening, trikk, bowlingbane, champagnebar og oppsetninger av tysk opera (librettoen til Götterdämmerung lå fremdeles på bakrommet), et ganske absurd skue midt i ørkenen.
Link to post
Share on other sites

Har vært hangaround lenge og må bare få lov å melde meg inn i fanklubben. Utrolig gøy å følge dere på eventyr, krydret med flotte bilder og flink skribent.

 

Lurte på: Er det vanlig å følge kysten nordover i Namibia? (Ref 'bukter vi håper å ankre opp i'. Ville trodd at det rent risikomessig ville vært bedre å sette kurs direkte mot St Helena fra Lüderitz eller Walvis Bay i stedet for å risikere å bli slengt opp på 'Skeleton Coast'?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...