Jump to content

SVAAP II - Flikking og stell av en 40 fot seilskøyte


Svaap

Recommended Posts

Framtia har klokt valg. Bare at klor skal være klorin. Og stoffet har ikke særlig virkning om det ikke blandes i kaldt vann. Billig og effektivt, les bruksanvisningen på flasken. Bruker det på Hulda år om annnet. Dessuten har jeg filter rett før kaldtvannskranen: http://www.seatronic.no/vvs-pentrypumper-c-53_323/jabsco-ferskvannsfilter-p-3745

 

Når jeg renser tanken, så tømmer jeg klorin nedpå, fyller opp med vann, åpner vannkranen og lar det renne til jeg lukter klor. Stenger og lar det stå 24 timer. Tapper av, fyller rent vann og tapper av. Fyller så opp. Bytter filterpatron, som da er omtrent tett.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips gutter!

 

Da prøver jeg klorin. Jeg får muligens en utfordring i å få dette tilstrekkelig blandet ut i de 3 tankene. De er koblet til hverandre, slik at de to høyeste (på sidene) tømmes først, for deretter å ta bunntanken.

Mistenker at det er kun den siste tanken problemet ligger i - i og med at dette har oppstått nå etter at jeg har brukt vann i hele sommer/høst, og dermed sikkert har kommet ned på den siste tanken.

Er vel heller ikke usannsynlig at denne har stått med vann lenge...(før mitt eierskap).

 

4 liter klor(in) på 500 liter? Høres det tilstrekkelig ut?

 

/Ole.

Link to post
Share on other sites

Hei Ole, flott å se at du er i gang igjen!

 

Jeg pleier å følge oppskriften som Hulda beskriver over, og er fornøyd med det. Hovedpoenget er å desinfisere for å unngå bakterievekst. Vi drikker vann rett fra tanken hele sommeren, og har ikke hverken dårlig lukt eller smak på vannet, tvert i mot. Men skal du få tanken helt ren fra det grumset du beskriver tror jeg ikke du kommer utenom mekanisk rengjøring, dvs. skrubbing. Har du mulighet for tilkomst gjennom mannluke er det absolutt best. Du kan f.eks. skure med en dobørste (fortrinnsvis ubrukt :giggle: ) som du teiper på et skaft e.l., eller du kan forsøke å spyle tankveggene med høytrykkspyler hvis det er mulig å komme til. Utfordringen kan ofte være skvalpeskott.

Link to post
Share on other sites

Blir kjekt å se framover hva du finner på i forpiggen :smiley:

 

Når det gjelder vanntanken, jeg fikk også slike brune flak i tanken for et par år siden. La merke til dem første gangen i tannbørsten da jeg pusset tennene en kveld, lurte lenge på hva jeg hadde spist den dagen. Men hos meg holdt det ikke å bare bruke klor, disse flakene satt både i vanntanken og i rørene. Så selv etter massiv kloring og skrubbing der jeg kom til gjennom mannhullene forsvant ikke flakene helt, selv om jeg byttet vann flere ganger. Fikk da tips om å tømme tanken så godt det var mulig og røre ut noen oppvaskmaskintabletter i varmt vann og helle dette oppi tanken. Fylte så tanken opp til topps og lot dette stå et par tre dager. Tappet vann ut alle kraner noen ganger underveis for at vaskemiddelet skulle komme skikkelig til i alle rør. Så ble det tømming noen ganger til jeg ikke fikk flak i tannbørsten lengre. Behandler nå jevnlig med klorin for å unngå at disse flakene skal komme tilbake igjen (sjekker tannbørsten hver kveld).

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(sjekker tannbørsten hver kveld).

 

Før eller etter at du har dyttet den rundt i munnen?

 

Men fra spøk til halvor, disse mulige flakene havner i filteret hos meg. Filteret jeg bruker er et av disse overprisede lystbåtgreiene. Hos Clas O., mener jeg de har noe for montering i hus som sikkert er minst like bra til rimeligere pris.

Link to post
Share on other sites

Fikk da tips om å tømme tanken så godt det var mulig og røre ut noen oppvaskmaskintabletter i varmt vann og helle dette oppi tanken. Fylte så tanken opp til topps og lot dette stå et par tre dager. Tappet vann ut alle kraner noen ganger underveis for at vaskemiddelet skulle komme skikkelig til i alle rør. Så ble det tømming noen ganger til jeg ikke fikk flak i tannbørsten lengre.

Tror nok ikke dette er så dumt heller!

Klorin desinfiserer, men det vasker ikke rent. Dvs. bakteriene blir drept, men slim og belegg som sitter på tankveggene blir sittende igjen.

Link to post
Share on other sites

Sjekker før jeg stapper tannbørsten i munnen, bare så det er sagt :giggle:

 

Hvis ikke det er mannlokk fra før og du ønsker store lokk kan gjerne Whale/Hendersson TCL4 være fine å sette inn, de fåes både med klart lokk og svart lokk avhengig av hva du ønsker. Selv har jeg klart lokk og kan dermed følge med på både vannstand i tanken og eventuelt rusk. De er såpass store i åpningen (17cm) at det er greit å komme til for rengjøring, selv for folk med kraftig overarm.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik så en vannprøve ut hos meg:

bilde

 

Husker ikke hvorfor bildet fikk rød farge, har ingen forklaring til det. Men her svømmer det rundt mye rusk. Dette var i 2012, og jeg har en mistanke om at skitten ble servert via vannet fra bryggeuttaket i Strömstad. For møkka kom plutslig. Det var da jeg kjørte klorin for første gang. Skitten forsvant og filteret gikk tett.

 

Det brune belegget som legger seg i tank og rørledninger antar jeg er skitt/humus som følger med vannet. Hadde opp sisternen på toalettet da det oppstod en lekkasje rett før jul. Sisternen hadde et reelt brunt gjørmebelegg. Alt var dekket av denne gjørmen. Det samme skjer vel i vanntankene våre. Hos oss kverker vi bakterier en gang i blant. I den forvisning at ved neste fylling kan det være like ille igjen. Og så har vi aktivt kullfilter som tar smuss/humus, bakterier og virus. Og filterpatron skiftes foran hver sommersesong.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

 

Jeg fikk lirket opp en av dørkplatene i salongen, for å se etter mannlokket.

(Det ligger en god del panel på dørken i salongen, så det ble med å myse inn i den spalten jeg klarte å få til).

 

MANNLOKK!

 

Gode nyheter - da blir rengjøring mye enklere med do-børste (ubrukt :-)) og såpevann.

Det vil vise seg om slangene også trenger en rengjøring, men de blir jo skylt av såpevannet når jeg tømmer tanken etter rengjøring.

 

Må bruke opp panelen før jeg tar rengjøringen.

 

 

 

Har kommet i gang med reisverk til innredning i forpiggen.

Jeg ønsker en enkel køye på babord side, og en dobbel (eller 1 1/2 bredde) på styrbord side.

I tillegg vil jeg ha langskap og et lavere skap for klær mm, og skap under køyene til oppbevaring av diverse.

 

Siden det alltid er behov for å ha maling, lakk, tauverk, verktøy, reservedeler etc ombord, så ville jeg ha et eget område for dette.

For å gjøre det så diskret som mulig, så bestemte jeg meg for å rett og slett lage et eget rom for slikt - et 'verksted' ;-)

 

Får dette ble påbegynt så måtte jeg lage bjelkelag til dørken. Til dørken brukte jeg 110 x 22mm not og fjær.

 

 

 

img_9252.jpg

 

 

 

Godt å få noe slett å gå på!

 

 

Stendere til køyer og skap kommer opp

 

 

 

img_9253.jpg

 

 

 

img_9254.jpg

 

 

 

 

Dette avlukket blir 'verkstedet'

 

 

 

img_9255.jpg

 

 

 

 

Nederst mot hovedskottet så lager jeg et høyskap som jeg kan henge klær i, og med hyller nederst.

Nærmere køya blir det en sittebenk (så jeg kan få på meg sokkene om morgenen), og et skap inn mot skroget bak denne igjen.

 

 

 

img_9256.jpg

 

 

 

Jeg skrur ned dørken, med unntak av 3 bredder midtskips som er monterte i sammen (som en lem), og kan åpnes for inspeksjon.

 

 

 

img_9257.jpg

 

 

 

 

img_9271.jpg

 

 

 

Det var ei dør som lå ombord som jeg kan benytte videre. Mulig jeg gjør den høyere både oppe og nede.

 

 

 

img_9272.jpg

Link to post
Share on other sites

Skroggjennomføringen skal nok ikke brukes. Det var bad fremme tidligere, så den (med flere) stammer fra den tiden.

 

Spantene er smekre - det er sikkert!

Skroget er tradisjonell 2" kravell, men det er hel-luset, noe som gir stor langskips stivhet. Med finer i dekket, så blir totalkonstruksjonen (samspillet) veldig sterkt.

Link to post
Share on other sites

Sett inn filter rett før tappekranen(e) etter at du har kjørt gjennom klorin, så kan du glemme rørproblematikk. Her er et filterhus fra Clas O: http://www.clasohlson.com/no/Filterhus/40-9527. Nå har de forandret nettsiden sin (igjen). Mener de hadde noe langt mer avansert tidligere, dette virker mer som noe hobbygreier. Jula har også noe greier, heller ikke imponerende. Til den andre enden: https://www.hyttetorget.no/vann-dusj/vannrensing. Så da blir kanskje det jeg har montert i Hulda de mest nærliggende: http://www.seatronic.no/vvs-pentrypumper-c-53_323/jabsco-ferskvannsfilter-p-3745

Link to post
Share on other sites

Vannfilter skal på plass.

Jeg må uansett leke 'rørlegger' siden jeg har en lekkasje i en loddet vanntilkobling.

Det lekker vann hvis det er trykksatt opp til krana, så jeg lar alltid krana stå åpen, og styrer pumpa fra bryterpanelet. (Litt tungvint).

 

 

 

Fra Ryfylke Trebåtbyggjeri på Finnøy, ble faset not/fjær panel levert i 70mm bredde. Deiligste furu - bare lukten gir en trebåtsjel en dose balsam!

 

Gøy å kle inn reisverket.

Jeg koser meg virkelig med dette arbeidet. Musikk ombord i båten, kaffe på ovnen, og bare håndverktøy (bortsett fra batteridrill).

Kan ikke få roset japansk dra-sag nok - det gir en fantastisk presisjon og flotte, jevne kutt. Et must!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img_9312.jpg

 

 

 

 

img_9313.jpg

 

 

 

Dette skal bli benken for påkledning.

Greit å ha et sted å sette stussen ned når det slingrer i sjøen.

 

 

 

img_9316.jpg

 

 

 

 

Fikk tak i noe 2" eik (også hos Ryfylke Trebåtbyggjeri).

 

 

 

img_9317.jpg

 

 

 

img_9319.jpg

 

 

 

Limt sammen med PU-lim.

Jeg kommer til å runde fronten til en mer behagelig fasong - både for øyet og for baksiden av knehasen ;-)

 

Lokket skal være til å løfte opp - alle muligheter til lagring må utnyttes. Jeg skal av den grunn ha litt klaring mot veggene så det kommer lett opp. Eika er fortsatt litt fuktig, så jeg venter med det til det har krøpet det det skal..

 

 

Foran benken blir det en dobbelt skapdør, og foran der igjen kanskje skuffer. Får se hva jeg trenger. Det blir bedre plass under dobbeltkøyen, som også skal utnyttes.

 

 

 

img_9325.jpg

 

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

hei, kan jeg stjele denne tråden et sekund. Noen som vet om et sted langs oslofjorden vi kan jobbe med skuteprosjektet vårt for noen måneder. må være et sted de tillater bruk av sveiseapprat, vinkelslipere osv??? 12x4.5 meter colin archer.

 

noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...