Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Svart røyk kommer i såfall under belasting, altså når motoren trenger MYE luft. Ikke på start eller tomgang.

 

Motoren din yter omtrent:

 

2000 rpm gir 93 hk ndreiemoment Lb-Ft 244

2500 rpm gir 118 hk dreiemoment Lb-Ft 247

3000 rpm gir 138 hk dreiemoment Lb-Ft 242

3500 rpm gir 160 hk dreiemoment Lb-Ft 240

3750 rpm gir 156 hk dreiemoment Lb-Ft 218

 

20 hester fra 3000- til 3500 rpm vil neppe øke farten på en halvplaner fra 8- til 14 knop, eller en fartsøkning på 175%. Det er utopi. Men det er en liten båt, veier sikkert ikke mye. Hulda med depl.skrog, 10 meter vannlinje, ca. 13 tonn og samme motoren går marsjfart 7- til 7,5 knop (GPS). Full blås er 8,5 knop. For å komme opp i 7 knop, bruker jeg omtrent 80 hk.

 

Jeg tror du skal titte på flapsen og propellen. Jeg ville trodd at du skulle gjøre 14 knop hvis skroget er bygget for den hastigheten. Som du ser av tallene over bør motorfarten din ligge på mellom 2500- og 3500 rpm.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo dette med skroget da. Har ikke mye opplysninger om det, og jeg har ikke funnet noe særlig på nettet heller. Eneste jeg vet er at det er en britisk båt.

 

Så hvis det er noen der ute med opplysninger ang denne båt-typen, er jeg evig takknemlig :yesnod:

 

Er ihvertfall deilig å være utpå igjen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke si (skrive det) en gang til:

 

1) Få baugen opp, det kan hjelpe.

2) Den gamle aluminiumsvispen som stikker ned i sjøen (propell) ser ikke ut til å være noen happening akkurat. Hvis den kaviterer, så kan du ha så mange hk du ønsker, det hjelper ikke!

 

Sånn er det bare. Det er ikke noe hokus pokus. Du har krefter nok. Du har en prima motor. Hvis det som stikker ned i vannet er noe dritt, så hjelper det ikke.

 

Story: En litt uerfaren kom inn til brygga hos oss nå i våres, skulle fikse et eller annet på en Volvo. Han kom litt brått inn, panikk, smekket gasshendelen i revers. På de moderne, datastyrte motorene ligger det inne en forsinker for å sikre skader på tannhjul. Tiden løp ut, og gearet koplet inn motoren. Bang! Båten sto stille. Skipperen ruste forover og brakk to ribbein mot rattet. Båten stoppet momentant, før den traff brygga. Doble bronsepropellere fra Volvo. Prøv det samme. Føler du at du står bak roret på en hundretusentonner som siger flere mil før den stopper, ta de som et hint om at propellen kanskje ikke er særlig bedre den andre veien heller.

Link to post
Share on other sites

I følge 2 tilsvarende båter jeg har funnet i England, veier den 2000kg.

Vet ikke helt om det stemmer, men det gir ihvertfall en pekepinn.

 

 

Min veide 3500 kg ved middels last og jeg oppnådde 26 kn med en 18 1/4 x19. Båten min har dyp v-bunn og 2:1 utveksling. Båten din burde jo egentlig gått fortere enn min :confused: siden vi har samme motor. Sjekk ut propell og utveksling. Det var feilen før jeg fikk min i plan :blush:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fant servicemanualen til VP280 drevet her på BP-dokumentarkivet. Der fant jeg følgende:

Total utväxling

Model 280, 280B1), 290 ........................................................... 1.61:1

Model 280, 280C1). 290 ........................................................... 1.89:1

Model 280, 280D1), 290 ........................................................... 2.15:1

Model 280T ............................................................................. 1.61:1

Model 280PT........................................................................... 1.61:1, 1.89:1

Model 285, 285A ..................................................................... 1.61:1

Model 290A ............................................................................. 1.61:1

Model 290A ............................................................................. 2.15:1

 

Nå vet ikke jeg hvilken av disse jeg har, men dette må vel være en del av info'en jeg trenger :smiley:

 

Fant også dette: Max. propellerdiameter ............................................................ 16"

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser dere diskuterer det samme som jeg sliter med. Jeg har samme motor og har fortsatt til gode å oppleve båten min på plan. Dette til tross at jeg kjører samme drev og propell som Trophy.

 

Blir ganskje trist å luffe rundt en sommer til i 8-10 knop når båt og motor skal kunne gi oppunder 30.. :nonod:

 

Jeg føler med deg Outbreak!!

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Håper du får den farten du fortjener også colabrus.

I mitt tilfelle er det ikke snakk om slike hastigheter, men alle munner ....

 

I mitt tilfelle kan jo en riktig propell gi skikkelige godbiter. Men det får heller vente i mitt tilfelle.

Har verken peng til flere oppløft og/eller propellbytter med det første.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et spørsmål som kan være viktig?! Målte du omdr. med måleinstrumentet på flere hastigheter??? Kan være tilnermet riktig på tomgang og helt på viddene når du gir litt gass?? Jeg prøvde å bruke turtelleren fra bensinmotoren og den virket som den var ganske riktig ved tomgang, MEN når jeg ga aldri så lite gass så "spratt" den opp i 2000 omdr osv......

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg så må du prøve å teste motor på fullt pådrag og se hva turtallet viser da eller eventuelt ruse den på tomgang. Det tåler den godt når den er varm :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da har vi fått tatt oss en tur idag :sailing:

Gikk veldig bra :yesnod:

 

Før:

Bilde

 

 

Etter:

Bilde

 

Bilde

 

 

Prøvde først å ligge på 2500omdr og justere flapsen opp og ned. Fant ut at den gav mest når nesen var presset ned. Lå da i 8 knop.

Men når en rundet 3000omdr var det at det løsnet :smiley:

Farten økte da til 11 knop. Båten la seg lengre ned, og jeg kjente at den lå mye bedre på sjøen.

Ved 3500omdr var vi oppe i 15 knop. Lå i denne farten en liten stund, før jeg la meg på rundt 3000omdr. Fikk da 10,5-11 knop. Når jeg da tittet ned i motorrommet og målte på veiven, fikk jeg utslag på 2600omdr... kan være at båten da hadde gått litt ned igjen, for den siger litt ned etter at jeg har beveget gass-spaken.

Måtte deretter sprette opp av luken, da samboeren satte i et hyl. Båten gikk bare til barbord hele tiden, og hun fikk ikke rettet den opp igjen. Jeg senket derfor farten, og sjekket styringen. Gikk helt fint den. Kanskje en luftboble i hydraulikken? Har nettopp luftet den en god del, men jeg fikk ihvertfall ikke flere av disse opplevelsene.

Det jeg derimot merket, var at det var mer arbeid som må til med styring, når en kommer opp i hastighet. Dette kan jo ha en del å gjøre med formen som båten har, men det er ikke så gale at jeg ikke har kontroll over hva som skjer.

 

Etter en fin tur med hele familien, bar det tilbake til båsen. Siden jeg ikke har fått fikset kokeapparatet ennå, var det på tide med middag. Vi hadde da vært ute i 3 timer allerede.

Tiden går når en har det gøy!

 

Litt gøy å se at jeg har hekkbølge jeg også :wink:

Link to post
Share on other sites

Hekkbølgen er fin fin den :yesnod: Skulle bare tatt bildet med kalesjen åpen. Men det får bli en annen dag.

 

Båten fungerer nå som forventet. Litt uvanlig å manøvrere, men må si at det er MYE lettere å bakke nå. Den svinger til og med :lol:

 

Kunne også se at der har vært brukt diesel idag, men bruk av dreggen ble det ikke noe av.

Hadde lagt denne vekk, og med over 30m med tau, ble det litt mye for samboeren å transportere bak. Valgte derfor bare å ta en titt inne i viken på Tyssøy, før vi travet videre.

Var heller ingen båter der inne. Merkelig synes nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Jepp.

Dagen var fin den. Glimt av sol, og grei vind.

Gikk en del kaffe på turen, men fint å se at fruen også ville styre en stund :smiley:

Skulle nok tatt ned kalesjen på en dag som denne, men hadde alt for mye oppmerksomhet på hvordan motoren og instrumentene oppførte seg. Spesielt da jeg fikk dårlig kontakt på føleren til SB-eksosmanifoil. Nålen spratt alle veier, og gav meg nesten kaffen i halsen.

Litt rukling i kontakten, og alt var bra igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...