Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

Da har vi vært på vår første overnatting.

Ble veldig sent, så vi la oss til ved Hjellestad Marina.

 

Bilde

 

Bilde

 

Fikk anledning til å teste båten under turen tilbake, og må si at jeg er fornøyd.

Turtallet mitt må nok justeres mer, for jeg dro den til 4000ormd, og hadde ennå litt og gå på (avlesninger på Wema instr.) Fikk da en fart på 17-18 knop. Veldig godt fornøyd med dette.

Har nok ingen bilder av akkurat dette, da jeg hadde nok med å holde rattet. Båten vandrer litt på høyere turtall. Tror ikke båten er konstruert for høyere hastigheter enn det jeg har nå.

 

Til og med kartplotteren fungerte utmerket.

 

Bra timing må jeg si, for når vi var kommet opp i bilen, begynte det å regne :lol:

Link to post
Share on other sites

Turtallet mitt må nok justeres mer, for jeg dro den til 4000ormd, og hadde ennå litt og gå på (avlesninger på Wema instr.) Fikk da en fart på 17-18 knop. Veldig godt fornøyd med dette

Flott at det ordner seg :cheers: men du må nok ha en litt større/tyngre propell siden du får 4000 omdr. eller mer på fullt. Da blir det mer effektivt og lavere turtall på marsj og bedre økonomi siden 6,5 liter'n er litt tørst.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Tror wema instrumentet mitt må justere litt ned, pga at det viser ca 750 omdr på tomgang mens tachometeret viser 670. Tror denne differansen blir større når turtalles øker. Skal derfor finjustere dette med tiden.

Har ikke helt fått tid til dette ennå, siden jeg har det alt for gøy med å leke med flapsen for tiden :wink: Kommer til å kjøre med tingene sånn som de er denne sesongen. Tenker da på justering av dieselpumpe og størrelse på propell.

 

Var forresten en tur oppe i Gulen idag, og så til en hytte der oppe. Brente etter å ta båten, men var glad vi ikke gjorde det når vi satt på fergen i Fensfjorden på vei hjem igjen. Var litt bølger/dårlig vær. Men så en god del båter på vei nordover, samt inn mot Modalen i formiddag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan du skal lufte står vel i manualen for motoren din? Det varierer jo en del for ulike motorer. På BMC'en er det å løsne skruer fra nærmest fødepumpa en av gangen, pumpe diesel med fødepumpa til lufta er ute for hver skrue, og forsøke å starte etter 3-4 slike. Går det ikke å starte da, så er det en utvidet prosedyre man må følge.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Sannsynlig den beste metode.

Om du da her filter i mellom fødepumpe og dieselpumpe.

Bytt filter.

Koble bort den tykke ledningen på dieselpumpen.

Åpne lufteskrue på filter.

Kjør litt på starteren.

Når filteret er fylt opp, steng.

Sett på ledningen på dieselpumpen og start opp.

Har du et originalt box filter som brukes på bil????

Bytt det ut, fortere enn svint.

Det originale box filteret slipper inn rått og røti.

Det er en skam.

Det har ruinert mang en 6.2 L

Link to post
Share on other sites

Jeg har en halvt genial løsning på mine to søte små grønne monstre. Den originale lufteskruen ved finfiltrene er erstattet med en banjo. Derifra går det en slange frem til et lett tilgjengelig sted, som ender i en kuleventil. Lufting er såre enkelt: Ett menneske kjører på starteren mens ett menneske betjener kuleventilen og stenger den så snart det kommer ren diesel uten luft.

 

Når Racor-filtrene skal skiftes, har jeg liggende en slangebit. Den setter jeg fra kuleventilen tilhørende motsatt motor. Legger slangen oppi filteret, og starter motsatt motor. Da renner filteret fort fullt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har du et originalt box filter som brukes på bil????

Bytt det ut, fortere enn svint.

Det originale box filteret slipper inn rått og røti.

Det er en skam.

Det har ruinert mang en 6.2 L

Har kjøpt et filter av den runde typen. Husker at du nevnte at denne motoren hadde et 4kantet filter som standard? Har ikke dette.

Løsningen din høres jo ganske grei ut den :smiley: hvis det er alt som skal til, er jo det bare fryd og gammen :yesnod:

Skipper Worse -> din metode virker genialt nok den, men det enkle kan ofte være det beste :smiley: Prøver GMC2500 sin versjon først. Så får vi se. Fortsatt god PINSE!

Link to post
Share on other sites

selv om du har fått mange gode forslag kan jeg nevne prosedyren jeg fikk fra min GM leverandør da jeg lånte en GM30 med samme motor i bilversjon.

bilen var nesten tom for diesel men det skulle rekke til nærmeste stasjon.

det gjorde det ikke.

 

metode:

full gass - start med 10 sek "bursts" gi den noe hviletid 4-5 ganger og gå deretter over til kortere "bursts" - ikke mer enn 5 sek " bursts" på starteren for å gi den nedkjølingstid - vent 5 sek og gi 5 nye sek.

starter etterhvert.

 

har du batteri nok er dette ikke noe problem.

 

skulle starteren mot all formodning ryke - ikke sannsynelig - ville den røket samme sesong likevel - mens du var utpå.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men en kan jo være på den sikre siden da. Er jo lurt å fylle filer med diesel først ihvertfall, og hvis en ikke har, så følge GMC2500 sitt opplegg med å løsne kabelen til pumpen og kjøre til der kommer frem.

På min gamke Yanmar motor, var der dette som måtte til. Lufte på alle ledd i riktig rekkefølge.

 

Kan nok også gjøre dette manulet, da det er pumpe håndtak på dieselfilteret (finfilteret).

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har missforstått GM litte grann, det han mener er:

 

Fyll nye filtre med diesel

Skru ut glødepluggene

Steng sjøvannsinntaket

Kjør på starter 20 sek intervall til det kommer godt med dieseltåke ut av plugghullene

Åpne sjoøvannsinntaket

Monter glødepluggene

Start

Ikke start?

Gi halv gass og restart

Luft i dieselen?

Sjekk ved å sette på en 1/4" plastslange på utlpet fra dieselpumpen

Kommer det bobler der, er det ikke tett

Sjekk for hvor luften kommer inn

Link to post
Share on other sites

Her det litt blanding.

 

Ved BYTTE av dieselfilter, så fyll filteret med NY diesel.

IKKE tøm noe fra det gamle filteret.

Av med ledningen på dieselpumpen.

Kjør på starter til der er bare diesel som kommer fra lufteskruen.

Steng lufteskruen, på med ledningen.

Start opp.

 

Om det er kjørt helt tomt.

Slik at motoren stopper.

Da er det best å bruke prosedyren med å fjerne glødepluggene.

Det tar lang tid å fylle hele systemet.

Mange har brent opp starteren, før dem har klart det.

Og som Hulda sier.

Sjekk returen med en blank plastikkslange.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da fikk jeg prøvd meg på filterbytte på GM motor. Byttet grov + fin filteret til dieselen.

Dette gikk noenlunde greit.... bare det at finfilteret satt som pokker :headbang: Måtte spidde det med skrujernet, og vise muskler.

 

Når filtrene var byttet, fylte jeg dem med diesel (drittjobb), og begynte å lufte.

Fant en lufteskrue på finfilteret, og kjørte på starteren til jeg fikk frem diesel der. tok deretter av slangen til pumpen, og sjekket at der kom en jevn strøm med diesel der også (på dette stadiet stinker jeg diesel :eek: ). Når dette var gjort, prøvde jeg å starte båten.

Ikke pokker! Prøvde flere ganger, og reiste til slutt hjem for mere verktøy. Tenkte å lufte på dysen. Men tok da en rask titt på baatplassen, og så det som sist var skrevet her.

Hmmm :crazy: Så ut til at jeg hadde gjort alt riktig, men det måtte da være noe jeg hadde glemt......... GLØDINGEN!!!!!!!!! Hadde glemt å gløde :headbang: Stormet derfor opp i båten igjen, og testet. Motoren startet med en gang, med ett VOLDSOMT BRØØØØØL. Fikk hjertet i halsen! Skrudde deretter opp lufteskruen på finfilteret igjen, og fikk dempet en del av trykket som lå. Startet så opp igjen, og motoren kom med en gang. Gav fra seg noen ujevne drag, for så å gå som normalt igjen. Kjørte den i en liten time på tomgang, før jeg tok turen hjem. Er helt utslitt. Hadde tenkt å bytte olje også, men klokken er nå over 24:00 og kroppen vil ikke mer. Får bli til en annen dag! :sleep:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...