Jump to content

GM 6,2L V8 Diesel 165HK, erfaringer?


Goddis77

Recommended Posts

ÅÅÅhhhhh for en fin dag !

 

Legger med noen bilder fra en liten tur i Nordåsvannet idag. Turen gikk helt fint. Ingen lekkasjer eller annet tull.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Men skjønner at åpningen jeg har bak, må tettes. La et teppe over det idag, og det var en ENORM forskjell.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva max turtall det er på denne motoren?

Nå er ikke turtallet justert, men det hadde vært kjekt å vite.

Hadde den opp i 3000omdr nå i sted (bare måtte ta en tur til :wink: ), men følte at det var masse igjen å dra.

 

Ellers må alle ha en fortsatt flott helg. Må feire idag også jeg :cheers::cheers::drink: Med HANSA selvfølgelig! Heia Brann!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Var innom Kjapp og så etter dere i kveld, men vet ikke helt hvor du ligger.

Blir det fottisen i kveld eller?

 

PS! Mercruiser sine 5,7L har maksturtall på 4400-4800 men det er jo bensin da...

Vet ikke helt hvor vi ender i kveld, men ut skal vi :smiley:

 

Hmmm 3000 over tid. Må få justert turtallet, så jeg kan finne ut hva jeg ligger i nå. Kjentes ut til at jeg var oppe i rundt 12-13 knop nå når den viste 3000, men dette er ikke kalibrert ennå.

Kan også være at jeg får den mer opp i plan etter å ha kjørt i den farten en stund. Tok bare en kjapp turn opp i dette turtallet nå, da jeg ikke vil belaste den for mye ennå.

Fikk ihvertfall fin hekkbølge rundt denne farten.

 

Jeg ligger nok ikke i Kjapp Marina heller. Inne i Nordåsvannet, rett bortenfor Marinaen ved Strømme bro. Men vi har jo andre karer her fra baatplassen som ligger på Kjapp. De ligger helt nord på stedet.

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ligger nok ikke i Kjapp Marina heller. Inne i Nordåsvannet, rett bortenfor Marinaen ved Strømme bro. Men vi har jo andre karer her fra baatplassen som ligger på Kjapp. De ligger helt nord på stedet.

Så disse ja, får ta meg en tur inne ved strømme jeg da en dag, Dubliner?
Link to post
Share on other sites

Prøvde idag å justere turtallet på motoren min. Fikk lånt meg et apparat som jeg målte mot et merke jeg har satt på veiven. Fikk ikke helt de resultatene jeg ville ha.

Det viser seg at apparatet er defekt. Må derfor skaffe meg et annet. Har ikke peng til å kjøpe et selv ennå.

 

Fikk også isolert motorrommet skikkelig idag. Fant frem noe kryssfiner, og skrudde på plass åpningen jeg hadde saget løs før. Skal legge list rund dette, så det ikke synes.

En helt annen opplevelse etter dette.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva max turtall det er på denne motoren?

Min klarte 3600 omdr. ifjor og det var det jeg hadde fått oppgitt som max, men når jeg satte ut i år klarte jeg 3800 med en mindre 4-bladet propell. Ellers kan jeg nevne at båten gjorde over 3 kn mer en i fjor :cheers: Virker som den "løsnet" etter ca 50 timer

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å se hva jeg får min opp i da. Har ikke fått tak i en måler av turtallet ennå, så jeg tør ikke stole på verdiene som vises nå.

Jeg har en 6,5L nå. Denne vil vel da kanskje gi litt mer enn 6,2L ?

På turtallet mener jeg. ?

Link to post
Share on other sites

Har da fått målt turtallet. 672rpm på tomgang. Ikke verst det.

Wema instrumentet viser 700-750. Vet ikke om dette er noe å justere på, eller om jeg skal la det være slik det er.

 

Fikk ihvertfall ryddet en god del i båten.

Satser på en tur idag.

 

Noen som vet hva jeg kan bruke for å åpne diesel-lokket? Er en slik med 2 hull i.

Link to post
Share on other sites

Tok en tur idag ut på fjorden for å teste båten litt, og ikke minst for å tømme en smekk full septik.

Var litt nervøs for første turen gjennom strømmen med litt stri motstrøm.

Gikk fint :smiley:

 

Når vi kjøpte båten vår, var det for å øke plassen vår, samt å øke farten litt slik at vi kunne dra litt lengre på turene våre.

Når vi idag testet den, fikk jeg ikke mer enn overkant av 8 knop ved 3000 omdr.

Hadde da flapsen på fullt ned for å holde nesen nede, og lå i denne farten en stund.

Når vi kjøpte båten, sa selger at båten gikk i ca 14 knop. Er ikke i nærheten av det nå.

Kan jo tenkes at han har kjørt på full pinne hele tiden, men vi har jo nå overhalt motoren, oppjustert dieselpumpen, og ikke minst gått fra en 6,2liter til en 6,5 liter...

 

Det er ingen problem å dra båten ytterligere opp i turtall, men vil ikke gjøre dette før jeg har kjørt den inn i en periode.

 

Kan det være designen på båten? de uorginale manifoilene? luftinntaket? justeringen av flapsene? eller rett og slett for liten propell???

 

Er egentlig ikke så veldig stort problem, men vi kjøpte jo båten under forutsetning at den gikk litt fortere enn den forrige snekken vi hadde. Vi snakker jo også om et betydelig større forbruk av drivstoff her. Føler meg litt lurt må jeg si...

Link to post
Share on other sites

6,2L og 6,5L er i bunn og grunn samme motoren. Sistnevnte er en videreutvikling, neste generasjon. De yter i hovedsak samme hk-antall. Hulda er benkkjørt til 160 hk v/3600 rpm (sånn deromkring).

 

Har du feil på luftinntaket, vil feilen kunne være for liten luftmenge inn, resultat svart røyk. Har du ikke det, så er det ok.

 

Uoriginale manifolder? Drar du 3000 rpm, så er de sannsynligvis gode nok.

 

Størrelsen på propellen? Kunne sannsynligvis vært større. Det kommer an på hva den forrige eieren brukte. Det er hastigheten på propellen og hvordan den driver gjennom vannet som til syvende og sist avgjør. Naturligvis sammen med skrogformen, men den kan vi holde utenfor her.

 

Flapsen? Du kan jo forsøke å løfte baugen litt.

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder:

 

Bilde

 

 

Bilde

Som dere ser er det en bue under skroget. Hvorfor den er laget sånn er ikke lett å si.

Om dette vil dempe farten en del, kan jo godt være mulig.

 

 

Bilde

Er ikke lett å se om denne er for liten, men den ser ihvertfall ikke slik ut nå.

Bildet ble tatt rett etter spyling når den var på land nå sist.

 

 

Forrige eier hadde samme propellen, men med den tilstanden som dysene og dieselpumpen var i, MÅ båten gå bedre nå.

Selve designen på eksosmanifoilene er den samme som han brukte, men litt annen utgang. Mine skal være bedre enn de forrige på det området.

 

Der kommer ingen svart røyk når jeg starter, og som sagt så føler jeg at der er mye mer å gi enn de 3000omdr jeg hittil har hatt den opp i.

Kan prøve å heve flapsen en del, for å se om denne har bremset farten, men motoren går ihvertfall jevnt og fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...