Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Sort sett fjernet all gammel lakk på Sabb'en nå, har ikke bilde tilgjengelig her, men legger ut i løpet av helgen tenker jeg :wink:

 

Kom over denne idag, nydelig båt, nesten så det frister og droppe deler av overbygget!! :giggle: (men skal ikke det).

 

620476_371684972903077_1491037167_o.jpg

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes også disse er fine, og særlig den på bildet over ? men mtp bruk og det praktiske blir jeg å tilnærme meg slik den var når jeg fikk båten! Men dette er virkelig noe jeg trives med som hobby, så på sikt ser jeg ikke bort fra at det blir flere trebåter på meg!

 

Med erfaringer og lærdom fra dette prosjektet kan det bare bli bedre, faktisk har jeg så og si bestemt meg for å forsøke å bygge en liten pram til hytta etter hvert (når denne er på sjøen selfølgelig) ??

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Litt tregt her for tiden; fortsetter med dørkplater i mens jeg venter på materialer (som jeg har purret på), skal også pusse litt slik at de mørkeste feltene innvendig på skroget blir litt lysere.

 

Legger ut noen bilder når alle platene er på plass, utover dette er det ikke så mye jeg får gjort før materialene er på plass.

Link to post
Share on other sites

Materialene til bord, spant og overbygg har jeg bestilt av Riska Sag, bestilt god kvalitet kvistfri kjerneved da dette er ment for å holde en stund :yesnod:

 

Materialene til dørken er impregnert furu fra Byggmakker, da disse kan byttes raskt hvis det skulle trengs, og passer budsjettet bedre :giggle: kommer til å la disse tørke en stund, og deretter smøre dem inn med arcanol e.l.

Link to post
Share on other sites

Tenker du bende borda på kalde? Det kan gå fint der det er slakke buer, men kan også bli ganske tungt og plundrete å få på plass skikkelig uten sprekking og for stor belastning på saumen inntil bordet har satt seg, spesielt rundt raua der buene er krappere. I tillegg kommer vridning av bordene som ikke er lett å kontrollere når det samtidig skal bøyes.

 

Vil derfor anbefale deg å bygge ei steamkiste. Den trenger ikke være så avansert, du klarer bygge en på et par timer ut fra hva jeg ser du har gjort til nå :wink: En lang kiste med plass til selv de mest buede bordene som du kan åpne i enden og trekke borda ut (luka i enden må ikke være tett, noe damp må slippe ut). Så bruke ståltanken i en gammel varmtvannsbereder med slange fra denne inn i den andre enden av kista. Vann i tanken og et godt bål under og du er godt i gang :thumbsup: Halvtimen til timen per tomme tykkelse på bordet etter vannet i tanken har kommet skikkelig på kok, avhengig av hvor tettvokst materialen er. Alternativt, senke det ferdig høvlede og tilpassede bordet ned på dypt vann (dypere enn 30m) et par dager før du hever det kjapt og bender det på plass. Har brukt begge metoder selv, men den første er klart mest praktisk da alt kan gjøres rett rundt der båten står. Ved begge metodene har du begrenset med tid fra "behandlingen" til du bør ha bøyd bordet på plass. Finjusteringer tar du etterpå, når bordet har kjølnet/mistet trykket kan du gjøre ganske mye uten at det presser seg ut igjen. Et steamet bord blir skikkelig elastisk (før det kjølner), så elastisk at man kan strekke og stuke bordet en hel del, er skikkelig morro å se og oppleve hvor bøyelig det faktisk blir :smiley:

 

Ikke sikkert du trenger å bygge ei steamkiste. Se litt på Bankskøyta i Ålesund. Av praktiske årsaker må de steame livbord under dekksbjelkene. Dette er skikkelige dimensjoner (190 x 235 mm, og der omkring), og steamingen ble utført med å tre ei plastpølse fra Maxbo, tett i ene enden med halling opp, steamslangen i den andre enden (nede), og litt åpning så kaldt vann kommer ut. Virket som bare det :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Materialene til dørken er impregnert furu fra Byggmakker, da disse kan byttes raskt hvis det skulle trengs, og passer budsjettet bedre :giggle: kommer til å la disse tørke en stund, og deretter smøre dem inn med arcanol e.l.

Jeg har også god erfaring med trykkimpregneret trevirke. Det er selvfølgelig viktig å la det tørke godt før bruken. Derfor har jeg alltid et lite lager liggenede under tak. Trykkimpregnert er som regel 2. sort furu, så en bør også sortere bort de styggeste kvistene.

 

Er ellers imponert over pågangsmotet og ser frem til fortsettelsen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har også god erfaring med trykkimpregneret trevirke. Det er selvfølgelig viktig å la det tørke godt før bruken. Derfor har jeg alltid et lite lager liggenede under tak. Trykkimpregnert er som regel 2. sort furu, så en bør også sortere bort de styggeste kvistene.

 

Er ellers imponert over pågangsmotet og ser frem til fortsettelsen.

Forsøker å sortere ut det verste i butikken ? er en del med stygge kvister og rare former!

 

Nå klør det i fingrene etter mer arbeid, men vær å mangel på materialer begrenser arbeidet litt ?

Link to post
Share on other sites

Hehe, det blir bra nok til min bruk :wink: får jeg se på sikt om det blir forandringer! :giggle:

 

Stresser litt med materialene nå, lite svar å få fra sagen, så mulig jeg må se meg om etter andre alternativer (igjen!!!) :rolleyes::confused:

 

 

Skal finne en løsning på det, men litt fortvilende når dette er det neste jeg skal igang med! :diving:

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt å se at trebåter blir tatt vare på.

Skal selv bytte noen bord på min båt, men på min er det undervanns.

 

Dieselfilteret skal sitte på andre siden av motoren, på startstativet. Retur røret fra dysa skal stå oppå filterboksen. På innlegg 94 ser du på bilde retur røret og mutteren.

 

mvh Rolf

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...