Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Kunne godt tenkt meg å restaurere båten; altså sette den i stand slik den opprinnelig har vært, med alt det måtte innebære.

 

Men for min egen bruk, og mtp. tiden jeg har til rådighet mtp. vedlikehold osv. (kone, 3 små barn, jobb og trener for minihåndball) så blir det å sette den i brukbar stand, og vedlikeholde den jevnlig.

 

 

Ser ikke bort fra at dette blir en mer permanent hobby, da jeg trives veldig godt med det jeg nå gjør. Det er veldig lærerikt; har aldri gjort noe lignende før og jeg trives godt på sjøen, med fiske og generelt.

 

 

Takk Bodehode, skal innom å se etter den boken, pdf'en har jeg lastet ned :thumbsup::smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette bildet

bilde

viser ein kombinasjon som eg ikkje har sett før. Sabb motor, og propell av eit anna fabrikat, og då tipper eg marna eller fm.

Eg vil då tru at der har blitt skifta motor, men brukt eksisterande propell. Det virker nok heilt greit, men dette kan vera kjekt å vita.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjon ?

 

Dette hadde jeg nok aldri lagt merke til, har hele tiden tenkt at det var av samme merke. Men har derimot lagt merke til at i min båt vris propellen lengre bak enn i andre jeg har sett, jeg har ikke den høye vrideren hvor gassen også sitter ? hvis det gav noen mening?

 

Kan legge ut bilder av det etter hvert ?

Link to post
Share on other sites

Eide to aslakbåter for noen år siden. Den ene var bygget med tanke på seil (smal rau), den andre med tanke på motor (utlagt rau). Har også vært borti noen av dem gjennom jobben jeg hadde før. Synes forsåvidt raua på din ligner på aslakbåtens rau, men baugen og framstevnen viser at det nok sannsynligvis ikke er han som har bygget båten. Stevnen din går (ut fra bildene) mer skrått, altså er lagt forover i forhold til tradisjonell aslakbåt). Aslakbåten kjennetegnes blant annet av rettere stevn og stort utlegg framme (tenker på hvordan bordene legges ut over sidene når du ser på båten rett forfra).

 

Kjekt å se du er såpass godt i gang, her skjer det ting :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjon

 

Dette hadde jeg nok aldri lagt merke til, har hele tiden tenkt at det var av samme merke. Men har derimot lagt merke til at i min båt vris propellen lengre bak enn i andre jeg har sett, jeg har ikke den høye vrideren hvor gassen også sitter hvis det gav noen mening?

 

Kan legge ut bilder av det etter hvert

Propellvrider, eller omstyring - kjært navn har mange barn :yesnod:

Den propellen, som no er sagt å vera Marna, har med seg sin Marna omstyring, og dermed er selvfølgelig Sabb omstyringa, som har plassen til regulatorhendel - eg liker ikkje ordet "gasshåndtak" på dieselmotor - tatt vekk.

 

Magne

 

Edit: Propellane til Sabb og Marna er sopass forskjellige at dei ikkje kan bruka kvarandre si omstyring.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er kobbersaum? Nå når du har tom båt er det rette øyeblikk for å stramme opp saumen. Kobbersaumen slakkes nemlig. den anledningen får du aldri igjen. Da "Saumfarer" du båten med en kompis og en klinkhammer inni og en tung motholdhammer utapå. Er det saum som ikke " svarer" skifter du den ut.De er da tæra. dette gjør dere på en kveld.

Sjekk også tilstanden på kjølspikeren. Er dette jern så ryker de etter 20-30 år. Her kan du skru med syrefaste skruer inn i kjølen imellom spikerne .

Link to post
Share on other sites

Det er kobber ja Barco :thumbsup:

 

Høres veldig fornuftig ut, da blir jeg å haie en kompis en kveld :yesnod:

 

Så snart jeg har fått smørt inn det som skal smøres på båten, samt fått pris på material til nye bord og spant (fra lokalt sagverk), blir jeg å starte oppbygging av nytt overbygg.

 

Har sett litt på West System sine glassfiber/epoxy løsninger; er dette verdt prisen?

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg bygget noen trebåt på tradisjonelt vis, men jeg synes hele båten når ser veldig "ustabil ut i og med at du har fjernet alle dekksbjelker etc. Før du går i gang med å borde opp igjen, bør du "sverte av" alle spant osv slik at hele konstruksjonen er rett og stabil når du border. Bruk loddesnor eller laser og mål ut slik at båten er lik i formen på begge sider. Den kan allerede ha seget ut for deg. Pass også på å klosse opp kjølen slik at du ikke starter med en båt som er "kattrygget". Hvis ikke risikerer du å få skjevheter i båten etterhvert som du legger på bordgangene, og til slutt passer ingenting.

 

Forøvrig, Lykke til, klarer du å holde motivasjon og fart oppe kan det blir bra dette :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er noe å ta hensyn til det ja Honduras, nå ligger båten godt i krybba og jeg har tatt vare på bjelker etc så jeg har mål o.l., har bygget godt opp et stykke fremme på båten nå nylig mtp "kjølspreng" ?

 

Men målet er å gjøre dette så riktig og nøyaktig som mulig, så får vi se; er mitt første prosjekt av typen båt, men denne skal i havn, ingen fare for noe annet! ☺️

Link to post
Share on other sites

Da var båten stort sett gjennomoljet ? har i tillegg fått pusset/skrapt bort en god del maling innvendig, og bestemt meg for å skrape bort alt, får å kun bruke olje! ☺️

 

Brukte rå linolje, terpentin å antiparasitt i blandingen. Driver fortsatt å vurderer litt frem og tilbake mtp glassfiber eller kun tre i overbygg, den avgjørelsen får jeg bruke tiden frem til alt annet er gjort med å ta ?

Link to post
Share on other sites

Litt bilder fra hva som er gjort i helgen :thumbsup:

 

Bortsett fra skraping er det å få på plass nye bord og spant som er det neste på planen; venter fortsatt på pris her!

 

Så snart jeg får dette i hus blir det å få det på plass, må handle litt kobberklink også da :yesnod:

 

Må få behandlet/bleiket litt blåmann, 3-4 mindre forekomster av dette som skjemmer litt.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har du tid og vilje kan du jo vurdere å skifte all saumen som er under vannlinja og et bord opp. Enten med en størrelse større eller surre noe stry dyppet i tjære under hodet på saumen (billigere og grei nok løsning). Lettere å ta tak i den jobben nå som båten er ribbet for interiør og annet og så kan du være sikker på at det i alle fall ikke skal stå på saumen/klinken når du sjøsetter båten igjen. Slik jeg ser det er det jo irriterende å måtte til å skifte nye om kun få år, så hvorfor ikke gjøre det skikkelig nå som du har god tilgang :wink: Over vannlinja kan det spesielt i baugen og hekken være lurt å skifte en 30-40cm opp da disse stedene blir mer utsatt for saltvann. Trenger du hjelp til hvordan klinke skikkelig er det bare å si fra, jeg er rett som det er over på andre siden av fjorden :wink:

 

Rekspikeren (som fester bordene til kjøl og stevner) kan også skiftes nå som du står på land. Dette er vanligvis saum/klink som er slått litt flatere (enn det kvadratiske tverrsnittet saum vanligvis har) og må erstattes med en størrelse større. Alternativt spikke treplugger du slår i med PU-lim og så skrue syrefaste skruer inn etter limen har herdet (NB, syrefast bør ikke brukes sammen med jernsaum, men med kobber går det greit).

Link to post
Share on other sites

Det jeg fjernet av klink når jeg fjernet de øverste bordene virket å være helt i orden, men er kanskje litt annerledes under vannlinjen? ?

 

Kanskje vært lurt med en gjennomgang av klinkingen, hehe...ser hvordan det går med de nye bordene, når disse er på plass rekner jeg med at fremgangsmåten sitter bedre ☺️

 

Hjertelig takk for tips Hakkannen! ?☺️

 

Idag har jeg kun fått ordnet på presenning over båten, i påvente av dårligere vær imorgen måtte dette strammes og rettes opp, er det bare å håpe at det holder!

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da dukket det opp en liten hindring i form av at sagen/vedlageret ikke kunne levere dimensjonene jeg trenger til bord (15x360mm), så må se meg om etter emne selv, evt. annen sag.

 

Fikk svar fra Engøyholmen kystkultursenter; "Kan være en båt fra 60-70 tallet muligens fra Vindafjord/Torsteinsbu.

 

 

Du har fått deg litt å gjøre !"

 

 

De har i hvert fall rett i det siste der :lol::thumbsup:

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå sendt forespørsel til 3-4 forskjellige sager rundt om i Rogaland, vet i hvert fall at 1 eller 2 av disse har levert virke til båt tidligere; så er det bare å krysse fingrene.

 

De siste dagene har jeg hatt mer enn nok med å holde presenning over båten på plass pga. vær og vind, men heldigvis har det roet seg nå.

 

 

Det eneste jeg har fått gjort med båten de siste dagene er å bleike litt blåmann, brukt Ferro Bet rustvask og det ser ut til å fungere veldig bra, alt har blitt veldig mye lysere, så nå er det bare å vente på nye bord og spant :thumbsup::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og da fikk jeg svar fra Riska sagbruk, de har både eik og furu i dimensjonene jeg trenger, og veldig bra kvalitet (kvistfri, ren kjerneved etc) til overkommelig pris.

 

Da blir jeg å bestille alt jeg trenger av trevirke derfra, og det er ikke mer enn 1 time å kjøre/ta ferje så blir å hente selv når det er klart.

Link to post
Share on other sites

Godt det ordner seg med materialer :thumbsup:

 

Et lite tips når det gjelder blåmann; etter du har brukt Ferro-bet kan du sause inn med ren amerikansk/vegetabilsk terpentin i de områdene som har vært plaget med blåmann. Gjennom hele vinteren. Amerikaneren tilfører fett og gjør at dyptsittende blåmann fortrenges/forsvinner. Så oljer du bare med en tykkere eller herdende olje når du skal olje opp hele båten til våren. Da har du sørget for mer langtvirkende motstand mot blåmann og beskyttet treet mot tilbakeslag.

Link to post
Share on other sites

Godt det ordner seg med materialer :thumbsup:

 

Et lite tips når det gjelder blåmann; etter du har brukt Ferro-bet kan du sause inn med ren amerikansk/vegetabilsk terpentin i de områdene som har vært plaget med blåmann. Gjennom hele vinteren. Amerikaneren tilfører fett og gjør at dyptsittende blåmann fortrenges/forsvinner. Så oljer du bare med en tykkere eller herdende olje når du skal olje opp hele båten til våren. Da har du sørget for mer langtvirkende motstand mot blåmann og beskyttet treet mot tilbakeslag.

Veldig fornøyd med det ja Hakkannen ??

 

Takk for tips vedr. blåmann, det skal jeg få gjort, har tydeligvis bestilt inn mer enn nok terpentin så ?

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestilt materialer til spant og bord, dette drøyer nok litt rekner jeg med så frem til jeg får dette får jeg bestilt kobberklink og skrapt maling, samt bleket litt mer av blåveden.

 

Bildene under viser litt hvordan det ser ut nå, er ikke noe særlig blåmann å snakke om.

 

 

Jeg har lest litt om lakk til Sabb'en, og ser at Bengalack (http://www.maxbo.no/Produktkatalog-B2C/Maling/Utemaling/Bengalakk-Quick-Rett-p%C3%A5-rust-C-base-0%2C68L/p/2214590) har en grunning/maling til denne bruken der overfladig rust og løs maling skal bort så er det bare å lakke, noen som har erfaring med denne? Kan blandes i alle farger, så tenker å finne ut av koden til orginal Sabb blå og bruke denne.

 

bilde_22.jpg

 

bilde_23.jpg

 

bilde_24.jpg

 

bilde_26.jpg

 

bilde_25.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...