Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Kjekt å se at trebåter blir tatt vare på.

Skal selv bytte noen bord på min båt, men på min er det undervanns.

 

Dieselfilteret skal sitte på andre siden av motoren, på startstativet. Retur røret fra dysa skal stå oppå filterboksen. På innlegg 94 ser du på bilde retur røret og mutteren.

 

mvh Rolf

Tingen er at det hang løst på den siden :wink: det er jeg som har skrudd det løst for å bytte filter, men har vært borti et par motorer som har filteret festet på motsatt side av det normale. Det er ingen fysiske muligheter for tilkobling på styrbord side, og som merket på bildet over passer disse på festebraketten på filteret :smiley:

 

Men ja, rart at det er på den siden, enig i det.

 

Heldigvis er borda under vannlinjen fine på denne, men har nok annet å stri med :lol: selv om det er veldig gøy da!

 

Forsøkt å nå sagen som skal levere borda igjen idag, begynner å bli litt engstelig for hele opplegget :confused:

Link to post
Share on other sites

Rar den Sabben din, med frittstående reversering etc. Vet du om dette er originalt, eller om noen har modifisert den med deler fra FM/Marna el. lignende?

 

Vet ikke mer enn det som har kommet frem iløpet av denne tråden :wink: reversering/propell er av merket Marna ut fra kommentarer tidligere, men så lenge det sviver som bare det og nå får en overhaling er jeg fornøyd :thumbsup:

 

Har planer om å ivareta dette klenodiet på best mulig vis slik at jeg kan ha glede av dunkingen i maaaange år fremover :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kjekt å se at trebåter blir tatt vare på.

Skal selv bytte noen bord på min båt, men på min er det undervanns.

 

Dieselfilteret skal sitte på andre siden av motoren, på startstativet. Retur røret fra dysa skal stå oppå filterboksen. På innlegg 94 ser du på bilde retur røret og mutteren.

 

mvh Rolf

Dette stemmer forsåvidt, men denne motoren er sopass gammel at der ikkje var laget feste for filter der dengang.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Om eg skal foreslå, eit nytt filter, kanskje som dette:

bilde

Dette filteret har loddrette festeører, skru det fast i sveivstativet, den sida som vender mot motoren. Kanskje ikkje heilt enkelt, med tanke på at det må gjerast uten å få spon ned i koblingshuset. Eg trur likevel det blir lettare å få til enn å kutta av og flytta eksisterande filterfester. Ein annen ting som eg såg på nettsida til C.A.V. filter, var eit filter som hadde ei pumpe av gummiballtype, slik som er brukt til påhengsmotor, på sugesida. Det slo meg at den må forenkla dette med lufting voldsomt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da måtte jeg ta en telefon til sagen igjen :giggle: viste seg at de hadde ventet på material som skulle tørkes, men jeg har forstått det slik at en like gjerne kan bruke "rått" tre i materialene og at det da vil være lett og jobbe med når bordene skal på plass.

 

Så da skulle de sage dette ut i løpet av de nærmeste dagene og ha det klart snarlig! :thumbsup: (håper dette stemmer)

 

Båten står nå slik som dette og venter på friske bord og spant!!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Legger inn noen bilder fra bytte av vannpumpemembran og sliping/pussing av vannpumpen(e). Når jeg drev med dette klarte jeg å lage hull i bunn av den ene ventilen/vanninntaket; det er en eller annen form for plugg i bunn av ferskvannsinntaket, denne var rimelig rustet/korrodert så jeg måtte nok ha funnet en erstatning her uansett :thumbsup::yesnod: regner med det er mulig å lage til noe selv, da original nok ligger rundt 1000,- lappen ut fra andre priser på originaldeler! :giggle:

 

Ny pakning:

bilde

 

Hamring av pakning:

bilde

 

Her ser man feste for dieselfilter, kommer til å skjære av disse og sveise på plass på andre siden (er planen):

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Saltvann til venstre og ferskvann til høyre:

bilde

 

Alt på plass:

bilde

Link to post
Share on other sites

Du kan da ikke bygge med rå materialer? For det første må materialene være tørre for å kunne høvles. Antar at trefuktigheten vil stabilisere seg på 12-15 % eller lavere etter naturlig nedtørking. Du vil da få krymp på mellom 2-4%. Med bredde på f.eks. 200 mm så får du krymp på 6-8 mm. Da sier det seg selv at du må ha tørket materialene før nagling o.s.v.

 

Litt faglig om tørking og krymping her: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.treteknisk.no%2FFokus_nr._33_Afxt8.pdf.file&ei=3FwDVamfA8TPygOL74DwCA&usg=AFQjCNGfm1V0zZUvqXhpV90fEaH0rwlHdw&sig2=qf9HW6NrlYwCd3K_eEJn2Q&bvm=bv.88198703,d.bGQ

Link to post
Share on other sites

Dette er 300 år gammel furu, kjerneved osv, usikker på hvor mye dette fortsatt vil bevege seg/lever? ? men sagen skal uansett kappe dette med marginer de mener er korrekte, å vil smøre dette inn med linolje terpentin straks det er på plass, men har mye å lære, så hvis dette ikke vil fungere tar jeg i imot forslag/tips!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kjerneved? Det vanlige er å bruke kvistfrie ytebord. De er dessuten mottagelige for olje, mens kjerneved ikke er det, og gjerne er befengt med kvist og sprekk. Jeg er tremann, men ikke båtbygger. Håper noen trebåtbyggere melder seg med gode råd. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har jeg fått skrapt vekk alt løs bunnsmøring, treet ser bra ut under så trenger kun å prime bart tre og smøre på bunnsmøring etter dette? Blir nok ikke gjort før om en stund, men liker å være forberedt og ha ting klart til det passer å få det gjort :wink:

 

Ut fra hva jeg har lest skal kjerneved med mye adel/malm og hva det nå kalles rundt om i landet har mye bedre resistans mot sopp o.l., og også tåle mer generelt så lenge det ikke er stående i jord. Hvis dette monteres med riktig side ut skal det heller ikke være noen fare for vridning. Så er vel dette med liggende og stående årringer i materialene og av betydning for styrke, oppsprekking osv, samt hvor mye kvist det er i virket.

 

Men stoler på sagen som jeg vet har levert en del virke til båtbygging, dette bør gå fint :thumbsup:

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt eg har forstått er bunnsmøring noko av det siste du gjer før sjøsetting, den skal vera ikkje for gammel etter påføring, på land.

Når det gjeld dette med kor tørr materialen skal vera, og kva som kan høvlast, veit eg lite om, men den må vera ikkje for tørr når den skal leggjast på plass, for det er treverk med fuktighet i, som tåler godt å bli bøyd og vridd, der tørr material sprekker.

Link to post
Share on other sites

Da bunnsmører jeg når alt annet er klart ??

 

Ut fra hva jeg har lest og hørt er det litt ymse hva som praktiseres, eneste jeg tenker på er hvis alt klinkes på plass og det så krymper vil sømmen bli slakk/må strammes og evt blir det strekk/sprekker i treet. Nå er det kun overlapp nederst på de første bordene som skal på plass, så det er litt rom for gliper der hvor langsgående lister skal ligge. Her kan det vel tettes med natemasse e.l. under listen? Jeg har også noen cm å gå på i høyden/bredden/lengden på bordene så hvis de må ligge å tørke litt her er ikke det noe problem ??

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg har lest og hørt er det litt ymse hva som praktiseres, eneste jeg tenker på er hvis alt klinkes på plass og det så krymper vil sømmen bli slakk/må strammes og evt blir det strekk/sprekker i treet.

Har aldri bygd en trebåt før, men jeg følger med på hva som foregår med byggingen av bankskøyta i Ålesund. Her blir steamet treverk holdt på plass med tvinger til det er blitt tørt igjen. Bolting/søm blir gjort i etterkant. Dette er for å unngå krymping rundt sømmen når treet tørker.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk for denne tråden, det er moro med folk som gløder for slikt.

Jeg synes du gjør for grundig og pent arbeid til å bruke glassfiber oppå. Jeg synes du bør vurdere treverk med duk/epoksy som gir et gjennomsiktig og vanntett dekk samtidig som det er vakkert. I selvbyggekajakkmiljøer er den teknikken brukt.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har aldri bygd en trebåt før, men jeg følger med på hva som foregår med byggingen av bankskøyta i Ålesund. Her blir steamet treverk holdt på plass med tvinger til det er blitt tørt igjen. Bolting/søm blir gjort i etterkant. Dette er for å unngå krymping rundt sømmen når treet tørker.

Dette høres jo fornuftig ut, per idag har jeg 0 tvinger, så det står på handleliste ? må også få bestilt kobberklink, kokt linolje og litt mer trevirke! Med været som er nå skulle helst båten vært på sjøen ?? det går rette veien mtp temperatur og årstid!

Link to post
Share on other sites

Takk for denne tråden, det er moro med folk som gløder for slikt.

Jeg synes du gjør for grundig og pent arbeid til å bruke glassfiber oppå. Jeg synes du bør vurdere treverk med duk/epoksy som gir et gjennomsiktig og vanntett dekk samtidig som det er vakkert. I selvbyggekajakkmiljøer er den teknikken brukt.

Lykke til.

Takk for det ? kjekt å høre!

 

Jeg synes også fremgangsmåten du beskriver blir veldig fint, men aller helst har jeg lyst til å bruke originale metoder med duk å linoljemaling, og gjerne satt den i stand som halvdekker! Men målet er per idag og sette den tilbake i stand tilnærmet slik den var utseendemessig når jeg fikk den ? her tenker jeg praktisk og hva som er best mtp bruksområdet mitt, ispedd litt økonomiske hensyn ?

 

Kan se for meg at dette blir det første av flere slike prosjekter jeg tar på meg, det er veldig gøy, jeg lærer masse underveis og jeg kikker daglig på finn.no etterbåter som gis bort eller selges billig! ?

Link to post
Share on other sites

Har aldri bygd en trebåt før, men jeg følger med på hva som foregår med byggingen av bankskøyta i Ålesund. Her blir steamet treverk holdt på plass med tvinger til det er blitt tørt igjen. Bolting/søm blir gjort i etterkant. Dette er for å unngå krymping rundt sømmen når treet tørker.

jepp. Så er en i tvil er det bare og ta en prat med ett trebåtbyggeri ;-) ja du trenger sikkert noen tvinger,får aldri nok av det :-)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...