Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Merkelig hvor vanskelig det skulle være å få tak I noen meter med plank! Du får mase på dem til de går lei av maset og faktisk gjør noe...

Det er planen ja :thumbsup: det er snakk om 6 bord a 4m, og litt småplukk for å skifte toppene på 5 spant, så bør ikke være så utrolig omfattende! :confused:  :rolleyes: 

 

Men gir aldri opp, om jeg så må opp i skogen for å finne emner selv, sage og høvle, så skal dette på plass!! :yesnod:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg driver med oppussing av en dory (prosjekttråd). Med så mye arbeid og så mye utskifting, bruker jeg bare den aller beste material. Jeg har funnet to steder som både har mye ypperlig trevirke og samtidig, ikke minst, tradisjonskunnskap i bøtter og spann - og den derav følgende respekt og interesse for mitt ønske om å bruke det. At jeg opprinnelig er opplending, født og oppvokst i tjukkeste innlandet, fører ikke til nedlatende kommentarer og blikk.

 

1. Solberg sagbruk, Lonevåg, Osterøy.

De leverer alt. Furu, eik, oregonpine, douglasgran, yellow-ceder(?), lerk, gran, frukttre. Alt som gror på Vestlandet innafor kjørelengde. De har enorm interesse og er levende opptatt av ikke bare sjølve virket, men hele prosessen fram til ferdig vare. Det er hovedsaklig far og sønn som driver firmaet. Sist jeg var der, snakka jeg med far, Arild Solberg. Sjøl om jeg bare skullle ha litt plukk, al-furu til avstivinger og slikt, ble jeg der i fem timer. Stor dag! (Jeg var der visst omlag like lenge da jeg prata med sønnen...)

2. Gravdal i Omastrand, Hardanger. (Kjerneområdet for båtbygging)

Dette firmaet har egentlig flytta mesteparten av virksomheten sin til Norheimsund. Der leverer de slike materialer som folk flest kjøper, altså grønn og hvit, fos, materiale. Det som er att i Gravdal, slik jeg forstår, er senior Gravdal, og alle de gamle sagene. Virket er fra omlandet rundt. Jeg har kjøpt fantastisk furupanel der, 40mm brei i kvistfri kjerneved, skåret av materialer jeg sjøl var med og plukka ut! Har også mange gamle profiler. "Skund dekk, skund dekk!", det varer ikke uendelig!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En fryd å jobbe med furua og eika, selv om det er rimelig tidkrevende og møysommelig!  :giggle:

 

 

bilde

 

Har kappet ut 1 av de 6 borden; høvlet og tilpasset alt utenom enden som skal inn mot midten/skjøten, testet med å sette det på plass med tvinger og det går fint uten å steame bordene!

 

Kommer til å tilpasse alle 6 før jeg får klinket de på plass, har også byttet 1 av spantene, var en tung jobb for stikksaga å kappe ut fra 2" eik, men det gikk  :giggle:  :yesnod:

 

Så har nok arbeid fremover, men er veldig gøy!

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Spennende! Jeg blir imponert over pågangsmotet.

 

Spørsmål: Hvordan festes bordgangen mot for- og akterstevner. Det går vel ikke an med gjennomgående klink her? Jeg spør fordi en bordgang sitter litt løst mot akterstevnen på tresneka mi.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Spennende! Jeg blir imponert over pågangsmotet.

 

Spørsmål: Hvordan festes bordgangen mot for- og akterstevner. Det går vel ikke an med gjennomgående klink her? Jeg spør fordi en bordgang sitter litt løst mot akterstevnen på tresneka mi.

 

 

Det var festet med båtspiker/saum på min båt (http://www.hovedsmann.no/products/batsaum-kobber), har ikke festet mot stevner enda da!

 

Står mye å kikker og funderer på hvordan det blir best, samt leser litt. Lurer på om det blir spiker slik det var, og syrefaste skruer i mellom hver spiker, senker disse og fyller hullet med plugg/lim-spon!  :wink:

 

Skal bare kutte til et bord nå så har jeg alle, samt høvle litt! Har fått rimelig godt tak på klinkingen og hvordan få ting på plass og tilpasset nå, så kommer nok til å irritere meg over det første bordet når resterende kommer på plass!  :giggle:  :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Da var så og si 2 bord på plass, begynner å få til klinkingen mye bedre nå

 

Festet 1 av bordene mot forstevnen og det gikk veldig greit med båtspiker og en syrefast skrue under der hvor lista skal være; bruker en del skruer under der hvor denne kommer!

 

Håper på å få samtlige bord på plass i løpet av uken, men må bytte ut de dårlige spantene også, har byttet 1 og har 5 igjen, samt en bjelke mellom de to største spantene!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det blir mye som med jomfruer: det er ikke så mange av dem nå for tiden.

Tidenes beste sammenligning :lol:

 

Når det gjelder rekspikeren (naglene som festet bordene i endene) består oftest disse av vanlig saum eller klink. Men det ble også brukt dedikerte rekspiker som har enda bedre feste enn vanlig saum med kvadratisk snitt. Rekspiker er oftest rektangulære i snittet og hamres inn slik at de står på tvers av årringene i stevnen for bedre hold. Selv har jeg brukt å gi stammen og spissen på kobbersaum et par gode slag med kulehammeren på en ambolt for å gjøre disse rektangulære i enden, noe som fungerer fint på kobber, men skal det gjøres på galvanisert saum bør endene smøres med blymønje eller lignende i enden for å unngå at de ruster. Nå ruster ikke komprimert jern like mye som resten av saumen om galvaniseringen er vekke, men skader ikke å smøre på noe for å hindre rust (ideelt sett bør de selvsagt regalvaniseres). For din del drfiskå holder nok ubanket saum mer enn godt nok da det ikke er verdens største spenn i de øvre bordgangene. Men for best hold er det alltid lurt å slå inn spikeren slik at to av sidene går parallelt og de to andre sidene på tvers av årringene for best feste. Slår du saumen/spikeren inn skrått slik at hjørnene på stammen på saumen "går inn i" og kløyver årringene blir det dårligere hold (på lik linje med rundspiker som er en forferdelig oppfinnelse :giggle: ) og større fare for oppsprekking, dette gjelder både for bordet og stevnen.

 

Dårlig laget tegning på iPhone, men illustrerer hva jeg prøver å forklare :wink:

bilde

Link to post
Share on other sites

På Tora lekker det fra skjøten mot akterstevnen på to bordganger på babord side. Dette er like over vannlinjen, så det kommer ikke inn vann når båten ligger stille. Men under fart synker hun litt ned bak og da renner det inn. Jeg kan kjenne at bordene svikter når jeg trykker hardt, men ganske lite. Det er bordgangen med vannlinjemarkering og den rett ovenfor på bildet. Dette er helt nytt. Det har ikke vært antydning til lekkasje her før. Overalt ellers virker det som skjøtene er helt stumme. Kan det være en ide å trekke det til med rustfrie skruer? Først vil jeg prøve å få sjekket fra innsiden at akterstevnen er intakt og uten råte :pray: .

 

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da har jeg noe å tenke på når jeg skal inn med de neste spikrene de jeg har er kvadratiske, skal ikke påstå at jeg la særlig vekt på retningen, men nå gjør jeg det for de resterende bordene!

 

Satser på å få festet det 2. bordet i stevnen idag, og kanskje begynt på et av de to bordene akter!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...