Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Alternativt kan du kjøpe lakk fra Sabb, da får du en sterk motoremalje i riktig farge med en gang. Litt dyrere, men mye sterkere. Jeg har brukt denne selv til to motorer og er meget godt fornøyd med den.

Det er kanskje det enkleste å beste ja index, er jo ikke noe som skal bli gjort for ofte, heller spandere noen ekstra kroner på ekte vare ??

Link to post
Share on other sites

Legger inn noen bilder av hvordan det ser ut etter at jeg har fått slipt bort hvite malingsflekker innvendig og på spant, samt skrapt bort en god del av malingen i bunn av båten (skrapte ned til der det nok har vært malt opprinnelig, ut fra hva jeg kan se).

Nå er det jo en god del lysere flekker innvendig på huden; kommer til å gå lett over med sandpapir her for å utjevne og få det litt lysere over alt.

 

Her ser man også tydelig hvilke spant (3 midterste på hver side) som skal byttes ut.

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ble litt pussing og mekking på båten igår; tydelig vis var det kommet vann i girkammeret, så når jeg skulle sveive fusket det litt. Varmet opp med varmepistol, vasket /fjernet gammel olje (og vann) og fylte på med ny olje. Benyttet anledningen til å pusse ned dekselet, samt fjerne litt maling på Sabb'en.

 

Fant ut at 3 av 4 bjelker er ok, så grovpusset disse og monterte dem på spant; båten hadde faktisk blitt 3-5 cm smalere, men når bjelkene er på plass er alt tilbake slik det var mi utgangspunktet.

 

Purret på nye materialer til bord og spant igår, så håper disse er klare snart.

 

 

1419939209.jpg

 

1419939201.jpg

 

1419939191.jpg

 

1419939183.jpg

Link to post
Share on other sites

:newyearsign:

 

Nå nærmer det seg ferdig slipt/skrapt/pust :thumbsup: eneste jeg ikke helt klarer å bestemme meg for er om det skal være malt der hvor det er hvitt idag :worry:

 

Tenker at mtp. vær og vind, samt slitasje (fiskeslo o.l.) så kan det være greit å ha det malt her, kommer nok til å stå med kalesje når båten ikke er i bruk så er sånn sett beskyttet mot vær å vind til vanlig.

 

Det som gjennstår er å rengjøre skikkelig under dørken/ved kjølsvinet, og smøre godt inn med olje/terpentin/tjære.

 

 

Etter dette håper jeg materialene er på plass; så er det bare å bygge opp igjen å behandler nytt treverk.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Siste bildet viser en av disse som brukes til fortøyning akter på hver side (vet ikke hva betegnelsen på disse er?), bruker denne og alt annet jeg har fjernet og tatt vare på som mal til erstatningene. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snakket med sagen som jeg har bestilt materialer til spant/bord fra for noen dager siden, de hadde ikke hatt egnede emner på sagen enda, men skulle gi beskjed så snart det var klart :yesnod:

 

 

I mellomtiden blir jeg bare å slipe litt mer, flike litt på motor; bytte vannpumpemembran og dieselfilter. Noen som vet om andre enn orginalfilter passer her, evt. hvor dette er å oppdrive?

 

Utenom dette er det planlegging, oppmåling som står på planen, gidder ikke å stå ute de dagene været er som verst, ser veldig frem til litt varmere vær og oppbygging av overbygg (trosser nok kulde og vind når dette nærmer seg).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

blitt en stund uten oppdateringer her; har mettet alt med linolje/terpentin(antiparasitt) nå, samt skrapt pust litt mer. Har også sett litt nærmere på Sabb'en, fjernet det som må bort før jeg pusser/sliper denne ned og lakker på nytt.

I løpet av helgen har jeg tenkt å snekre sammen plater til dørken, fått meg ny stikksag som skal testes ud :thumbsup:

 

Slik ser det ut nå:

 

bilde_48.jpg

 

bilde_50.jpg

 

bilde_51.jpg

 

bilde_52.jpg

 

Kommer med mer når platene er ferdig snekret, disse skal males/lakkes og dette må gjøres inne da været ikke akkuratt er ideelt for den slags arbeid :nonod::giggle:

Link to post
Share on other sites

Da var platene til dørken påbegynt; gikk tom for material halvveis :confused::rolleyes: men kjøper mer neste uke, slik at det blir ferdig til neste helg.

 

Disse snekrer jeg sammen av trykkimpregnert furu, så lar det tørke en stund før jeg smører de inn med arcanol i en mørk grå farge (tenkt å bruke det samme der hvor det er grønt nede ved kjølsvinet idag).

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Blir litt arbeid ja, men det er veldig praktisk å ha båten liggende i hagen; melder arbeidslysten seg er det bare å komme seg ut å få gjort noe.

 

Nå venter jeg igrunn på nye spant/bord, så det er greit å få tatt litt av alt det andre som skal gjøres ?

 

Er nok kanskje ikke optimalt mtp materialene til dørken, men det er veldig billig og skulle det bli dårlig/stygt er det enkelt å bytte ut ?

 

Fikk noen bord av en kompis nå, så ut å snekre litt mer, samt fjerne lakk på Sabb'en ?

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg bygget trebåt på den tradisjonelle måten, men jeg synes spantene dine burde stives av og stemples før du går i gang med bordleggingen. Hadde det vært min båt hadde jeg brukt en krysslaser til å lage en senterstrek til å måle fra, og så stemplet opp hvert spant 100% rett og så lagt på et par bordganger i kryss på dekksbjelkene i tillegg. Når du skal sette på første bordet og tvinge det på plass, tror jeg du vil dra hele båten skjev slik den nå står. Ellers, stå på - dette blir fint :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Skal tenke litt på d ja Honduras, kan se for meg at det kreves litt kraft for å få på plass bordene så det kan nok skape problemer ? får ha godt med hjelp når dette skal på plass!

 

Fikk lagt en til plate idag, så nå er det kun den største i styrehuset som står igjen. Begynte å skrape på Sabb'en, men etter 15 min begynte den ene kidden å spy ? så nå er det pleie av sykt barn som står på planen!

Link to post
Share on other sites

Enig med Honduras, mål og stiv av og du sikrer at båten forblir symmetrisk. Disse båtene ble vanligvis opprinnelig bygget ved å skjore ut bordene til riktig form mens man bordet (gjerne fra taket eller en langsgående bjelke over skoget), for så å sette inn spanter i etterkant.

 

Tenker du bende borda på kalde? Det kan gå fint der det er slakke buer, men kan også bli ganske tungt og plundrete å få på plass skikkelig uten sprekking og for stor belastning på saumen inntil bordet har satt seg, spesielt rundt raua der buene er krappere. I tillegg kommer vridning av bordene som ikke er lett å kontrollere når det samtidig skal bøyes.

 

Vil derfor anbefale deg å bygge ei steamkiste. Den trenger ikke være så avansert, du klarer bygge en på et par timer ut fra hva jeg ser du har gjort til nå :wink: En lang kiste med plass til selv de mest buede bordene som du kan åpne i enden og trekke borda ut (luka i enden må ikke være tett, noe damp må slippe ut). Så bruke ståltanken i en gammel varmtvannsbereder med slange fra denne inn i den andre enden av kista. Vann i tanken og et godt bål under og du er godt i gang :thumbsup: Halvtimen til timen per tomme tykkelse på bordet etter vannet i tanken har kommet skikkelig på kok, avhengig av hvor tettvokst materialen er. Alternativt, senke det ferdig høvlede og tilpassede bordet ned på dypt vann (dypere enn 30m) et par dager før du hever det kjapt og bender det på plass. Har brukt begge metoder selv, men den første er klart mest praktisk da alt kan gjøres rett rundt der båten står. Ved begge metodene har du begrenset med tid fra "behandlingen" til du bør ha bøyd bordet på plass. Finjusteringer tar du etterpå, når bordet har kjølnet/mistet trykket kan du gjøre ganske mye uten at det presser seg ut igjen. Et steamet bord blir skikkelig elastisk (før det kjølner), så elastisk at man kan strekke og stuke bordet en hel del, er skikkelig morro å se og oppleve hvor bøyelig det faktisk blir :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kommer til å følge anbefalingene deres her, ikke minst for å faktisk prøve prosessen med å steame bord; så blir å bygge en egnet kasse for dette og utføre rett ved båten :thumbsup: blir spennende!

 

Her er et bilde fra det siste jeg fikk på plass igår, rekner med å få på plass den siste platen idag!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kjenner jeg blir så glad når jeg ser slikt som dette :thumbsup: Arbeidet ditt så langt tyder på at dette kan bli meget bra når det blir ferdig, at folk har engasjement til å restaurere disse skjønnhetene på denne måten er herlig å se på. Følger med å gleder meg til hver eneste oppdatering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...