Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Tom Rør skrev 11 minutter siden:

Det ble kjørt systemrens for tre år siden , og det ser jo ikke bra ut nå😳

Jeg må lage et system for å flushe med ferskvann når båten skal ligge litt. Tror det lønner seg👍

Det kan nok lønne seg ja😊

Har tilsvarende løsning, men det blir ikke brukt. Bør gjerne vurdere det

Link to post
NilsPils skrev for 4 timer siden:

Jeg er ikke overbevist om at systemrens tar seg av sånt rusk som det der . (?).

Det er samme produktet som https://termorens.no/renseprodukter/ i  fra Skien  selges i 25 l kanne, når det kommer på 1 l flasker blir det til systemrens  og er 2.5 ganger dyrere.

men at det virker er det ingen tvil om.

Det bør sirkuleres ved 55 / 60 .°C for best effekt.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 1 time siden:

Det bør sirkuleres ved 55 / 60 .°C for best effekt.

Jeg har vel hatt samme inntrykket som @NilsPils, men det du sier her om temperatur er jo viktig. Men det krever jo litt tilrigging for å få gjort det på en effektiv måte. Det var en tråd her for noen år siden med en kar i Bergensområdet som renoverte en Nimbus. Han rigget seg til med ei kanne som et reservoar, sirkulasjonspumpe, og et varmeelement. Så lot han dette stå og sirkulere i mange timer med god varme. 

Link to post

Jeg kjørte systemrens på min Yanmar i høst. Kjøpte billig lensepumpe på Biltema, og koblet inn etter impeller pumpe, og før eksosbend, tilbake til karet. Startet med varm blanding, vekslet på med sirk/stillstand, og snudde retning over tre døgn. Har gjort samme på annen båt tidligere, da med sløyfe i varmtvannstank som oppvarming, via elkolbe. Åpnet ladeluftkjøler etterpå, for rengjøring på luftside, innsats og lokk var rene. 2009 mod i helårsbruk 2000t++, første gang renset. Men jeg forsøkte å legge ruer i både blandingen, og konsentrert rens, uten at ruene forsvant, så litt usikker på hva det løser opp. Filtrerte ut endel brunt, humusaktig av blandingen, pluss noen barnåler. DSC_1127.JPG.2ebb1861e4ad8e52aa81f7b0fbbf3e93.JPGDSC_1128.JPG.ad174e96589210db74fb11aa7af876f8.JPG

Link to post

Har en varmeveksler som gror nesten like mye som den til @Tom Rør i løpet av et par sesonger.

Renser dette med systemrens. Varmer ikke opp væsken.

Rigger meg til med kanne og enkel pumpe som sirkulerer systemrens. Sørger for at kanne og pumpe står høyere enn kjølesystemet så det er fylt opp hele tiden.

Styrer strømforsyning til pumpe med tids-ur så pumpa går 15 minutter hver 6. time.

Lar det virke i to døgn, og da er det gullande rent når jeg er ferdig.

Bildene under er tatt før og etter en to-døgns behandling. Fotografert med inspeksjonskamera gjennom hull for anode.

Image1.jpg.01e90e5b29b671cd4f7bfee35410f540.jpg

Image21.jpg.86d48a1268baff8bf06b91d2855c1c5b.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Dette er syre som blir nøytralisert etterhvert som den spiser basiske elementer i kjølesystemet. Man bør absolutt sirkulere dette kontinuerlig for å utnytte hele blandingen og varme hjelper enda mer som nevnt av andre. Man kan også bruke pH-strips for å teste blandingen mens den rundkjøres for i det den er nøytralisert er det meningsløst å fortsette å kjøre. Da bør man bytte blanding. Man har ikke fått bort alt før syren forblir sur, dvs så lenge den nøytraliseres er det flere elementer å jobbe med.

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

men det du sier her om temperatur er jo viktig. Men det krever jo litt tilrigging for å få gjort det på en effektiv måte.

Laget denne for noen år siden, laget nytt panel og satte inn TC-3000 AC 110V-220V Digital Temperature Controller  så en slipper å passe temperaturen. Elementet fra en oppvaskmaskin..

image.png.b1d6d05fff0bad858f7c8ced03b7d7cc.png

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

@Tom RørEt par tips til hvis du setter opp et slikt sirkulasjonssystem.

 

Som nevnt over er du avhengig av å pumpe vannet rundt med en viss kraft. Noen av disse 12-voltspumpene drar en del strøm, så sjekk at du har tilstrekkelig ladekapasitet. Alternativt kjøp en billig inverter slik at du kan mate strøm via 230-volt uten å tenke på batterier. Jeg har 24-voltsanlegg og satte opp et slikt 12-voltssystem med strøm fra startbatteriet til generatoren (12 volt). Det var ikke lurt for å si det slik:(. På min P50 lades startbatteriet til generatoren bare når generatoren er i gang og det oppdaget jeg litt sent, dvs når batteriet var tomt/ødelagt.)

 

Bygget dette anlegget sammen med en bekjent som også har D9-motor. Vi la litt penger og arbeid i det og fikk etterhvert et glimrende system som kan kjøres noenlunde regelmessig uten for mye jobb hver gang. Min gode venn @Tor Arild kom opp med navnet Frankenstein på hele installasjonen, noe som passet godt.

 

1) Varmtvannsbereder fra Jula av typen med mating fra toppen. (viktig). ca 1.500,-. Denne viste seg å være kraftig nok til å gi omkring 50 graders varme under kontinuerlig drift på våren mens det var kaldt i vannet. (da er jo motoren nokså kald også og D9 har noen kilo jern som skal varmes opp.).

image.png.a739a1746fd17d1944c126b4e7a8ff66.png

2) inverter image.png.d872cf558d5a32da3013517c2ccbd571.png 240W, 20Amp. dvs fra 230 Volt til 12 volt. ca 300,-. Da har du nok strøm uten å tenke på batteri.

3) 25 liters plastkanne som "buffertank" for løsningen å kunne sirkulere gjennom. Fylte denne opp til ca halvfull etter at motor og vv-bereder var fylt opp med rensevæske. Da har pumpen hele tiden noe å jobbe med. Så er det viktig at pumpen suger fra 25-literskannen og leverer trykkvann inn på kaldtvannssiden i varmtvannsberederen. Måtte kutte opp et større hull på toppen av kannen for å få disse tykke slangene nedi.

image.png.dffa7e0333a154181519b0f4434ea96d.png

 

4) 12v sirkulasjonspumpe samt 230v bryterpanel.

5) Monterte tanken på en trebrakett og med plassering oppi en 60 cm  Eurokasse slik at vi hadde "katastrofekar" rundt vv-tank i tilfelle lekkasje.

image.png.0121b43f77dbeb1f02af6adcfffc6c0a.png

Plasserte også 25-literskannen oppi en Eurokasse (bilde nederst) som ekstra sikring mot overflow og lekkasje. Man ønsker jo å få minst mulig av denne syreblandingen ned i kjølen. Gir også mye mindre fare for gris og søl på teakdekket oppe i cockpit når dette skal bukseres inn og ut.

 

Litt jobb å bygge hele settet, men det ble veldig bra og vil kunne holde i mange år. Dessuten med nødvendig trygghet mht hovedbryter med sikring for vv-tank osv, samt "katastrofekar". På D9 er egentig jobben å fysisk komme til mht å etablere en sirkulasjonssløyfe fordi man i praksis må innpå fra både bb og sb side. Så krever det også litt jobb å finne riktige slanger og koblinger i et slikt system pga nokså grove dimensjoner på motoren som må strupes ned/opp til dimensjoner på pumpe og varmtvannstank. Mest knotete del av operasjonen er å få ut impeller på disse motorene.

 

Til alle som har D6-motor anbefaler jeg på det sterkeste å kjøre systemrens regelmessig og gjerne hvert år. Har selv hatt to båter tidligere med hhv singel og dobbel D6-installasjon og erfarte at disse raskt grodde igjen med salt. Sikkert mye pga mitt bruks- og kjøremønster, (mye saktekjøring). Litt penger og tid mht å lage et opplegg for systemrens kan spare deg for jobben med å plukke ut ladeluftkjøleren. Det er en jæ&%$ig jobb på D6 når når motoren står nede i motorrommet. Verkstedene tar jo også en solid sum for en slik jobb, naturlig nok. 

Lykke til

 

Redigert:

Fikk inn et par bilder av Frankenstein fra kompis @Tor Arild som herved deles. NB: Dette viser oppsettet før vi fikk montert på en inverter på 12-voltssystemet så vidt jeg husker.

image.png.0b28ea8a3f98e48efd6c810fae4eb03a.pngimage.png.9780992d79f464f27184685cbef72293.png

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Scand 360 dc skrev 31 minutter siden:

Jeg vet ikke hva Volvo mener, men det må vel være en grunn til at de nå produserer disse i plast uten sink.

 

Endelokkene som leveres som reservedel til D-serien av den generasjonen Tom har er vel ikke endret til plast? Det kan jeg ikke tenke meg til.

 

At man kan ha gått over til plast på den siste generasjonen D-serie som ikke har sink i kjølevannssystemet er en helt annen sak men her er antakelig mange andre komponenter i sjøvannskretsen endret på i tillegg. Som en generell endring i hele sinkfiliosofien, noe man har anledning til når man konstruerer en helt ny motorserie.

Link to post

Ja det kunne vert interessant å vite hvilke komponenter som er byttet i sjøvannskretsen om det er tilfelle, og hva Volvo tenker siden sink er forsvunnet fra motoren. Jeg tror det er et forsøk på å få bukt med saltutslaget/lekkasjene som har forekommet ofte her. Mulig også raskere service/lengere intervall er en tanke bak det hele.

Link to post
Scand 360 dc skrev for 11 timer siden:

Ja det kunne vert interessant å vite hvilke komponenter som er byttet i sjøvannskretsen om det er tilfelle, og hva Volvo tenker siden sink er forsvunnet fra motoren.

Vet ikke filosofien til Volvo , Spurte SABB  om det samme for noen år siden, fikk til svar at har en kopperrør i sjøvanns kretsen så skal en ha Zink i kjøleriene.. selv med Zink  tæret det hull   i et av kopperrørene  etter 18 år  på Sabben byttet til syrefast for 27 år siden, men behold Zinken, gammel vane er v........

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

AISI-serien vil bli beskyttet av anodematerialer som sink, aluminium og magnesium.

Kjølerør i rent kobber antar jeg ikke brukes i særlig grad.

Kjølerør i CuNi-legeringer er meget motstandsdyktige mot sjøvann kombinert med  varme. Det nokså mange varianter med legeringer som kombinerer Cu-Ni-Fe-Mg-Cr osv. For noen av disse legeringene vil anodemateriale som sink (Zn) virke korrosjonsfremmende. For noen av disse materialene er bruk av anoder rent tøv. For andre igjen, skal anodematerialet være jern (Fe).

 

Så her er det rom for synsing, tro og tvil. For de som ikke leser instruksjonsboken.

 

Motoroljekjøleren til Hulda ble kjøpt brukt i 1998, hadde sittet som kjølevannskjøler på en fiskebåt i Nordnorge. Tok den opp og rengjorde (Bowman) før montering våren 2000. Siden har den sittet der urørt. Ikke systemrens, ikke anoder. Den har overkapasitet, slik at det ikke felles ut 'saltavleiringer' , som for en stor del er Ca og Mg. Som man finner i  sjøvannskjølte motorblokker der overflatetemperaturen er over 50 grader C. Uansett vil oljekjøleren min gå pokkerivold før eller senere. Så langt har den passert 30 år uten anode, systemrens  eller vedlikehold av noe slag. Sjøvannskretsen har filter som ofte rengjøres.

Link to post

Ikke for å dra tråden utenfor det den er tiltenkt, men bygde avbildet system for å rense hele sjøvannskretsen. Brukte en ølbrygge maskin med varme element, magnetpumpe og 10micron retur filter. Doserer sitronpulver fra FK Butikken, og blandingen sirkulere så lenge jeg er i nærheten. Får helt perfekt resultat etter 2 dager.

Rens.jpg

Link to post

Mtp system for å flushe motor med ferskvann - laget denne for vinterkonservering av gamle V48’n - kan kanskje fungere for å flushe? Usikker på om du får nok vann dog med denne, men med større dimensjon på vannslangekoblingen kan det kanskje gå? Godt tips til vinterkonservering ihvertfall - tar 5 minutter uten søl! 🤗

CFFD61E6-967C-45DD-AB04-8F9EA9B361C1.jpeg

Redigert av Sara Marie (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...