Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Brødrene Dahl har epdm pakning gummi som du kan tilpasse selv,hvis du finner luker som ikke har riktig pakning. Den finnes både som forsterket med nylon tråder og som ren gummi. Selv om det er med nylon tråder lekker det ikke via trådene, har selv erfaring med tynn olje og opptil 6 bar..

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brødrene Dahl har epdm pakning gummi som du kan tilpasse selv,hvis du finner luker som ikke har riktig pakning. Den finnes både som forsterket med nylon tråder og som ren gummi. Selv om det er med nylon tråder lekker det ikke via trådene, har selv erfaring med tynn olje og opptil 6 bar..

Godt å vite. Handler jo der selv :-)

Link to post
Share on other sites

Har du sett hvordan inspeksjonsluker på dampkjeler er konstruert?

Uansett hva du velger er det jo greit å tenke på at dette er en Premium båt, så jallaløsninger bør være utelukket i seg selv :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En lignende løsning som det som allerede er foreslått:

Har vert med på å skjære et avlangt firkantet hull (ca 30x15cm).

Så lagde vi en ramme der vi sveiste bolter fast i rammen.

Rundt hullet i tanken borret vi hull som passet boltene i rammen.

Tredde rammen inn i tanken, boltene ut igjennom hullene, pakning og utvendig lokk.

Har vert potte tett i 5-6 år nå.

Link to post
Share on other sites

En lignende løsning som det som allerede er foreslått:

Har vert med på å skjære et avlangt firkantet hull (ca 30x15cm).

Så lagde vi en ramme der vi sveiste bolter fast i rammen.

Rundt hullet i tanken borret vi hull som passet boltene i rammen.

Tredde rammen inn i tanken, boltene ut igjennom hullene, pakning og utvendig lokk.

Har vert potte tett i 5-6 år nå.

Det var den løsningen jeg først hadde i tankene. Bare å lage en mal til boltehullene etter at lokket er laget, og merke på tanken før man borer. Det kan vel se bra ut det?

Link to post
Share on other sites

Ja burde være mulig å få laget det utvendige lokket på en slik måte at det ikke skjemmer ut en ellers flott båt.

Du bør nok bruke pakning mellom den innvendige rammen og tanken også, for å forhindre diesel å komme ut langs boltene.

 

Vi lagde rammen av flattjern i rustfritt stål, borret hull til rustfrie bolter der vi sveiste hodene fast. Lokket kan du jo lage i alu eller rustfritt alt etter det du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Det var den løsningen jeg først hadde i tankene. Bare å lage en mal til boltehullene etter at lokket er laget, og merke på tanken før man borer. Det kan vel se bra ut det?

Men hvorfor egentlig bore hull for skruene? Oppnår du noe med det (annet enn en styring)? Hvis du går for firkantet plate/hull kan det være lurt å lage store radier i hjørnene, hvis ikke kan du få dårligere klemkraft på pakningen der.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å få tak i den utgaven av Båtmagasinet. Takker :-)

 

Da er artikkelen ferdig scannet og klar til nedlasting som PDF-file her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener du at skruene står tett inntil hullet, sånn at den ytre plata blir klemt mot veggen på tanken? Trodde kanskje at ved å bore hull, så ville det bli stivere?

Ja, som på skissen under. Poenget er at de to platene er tykke og stive og klemmer pakningen mot innsiden av godset i tankveggen. Tror ikke du skal tenke så mye på avstivning. Tanken lever nok sitt eget liv selv etter at et stort hull er tatt ut av siden. Den er nok ganske stiv mot deformasjon, den er tross alt helsveiset og stives godt opp med skvalpeskottene.

 

Her er en kjapp skisse av hvordan jeg så for meg en løsning.

Hullet i tanken skal være like stort som innermålet på pakningen, eller utsiden av skruene for å si det på den måten. Det er et poeng at pakningen har lik bredde hele veien. Det får den ikke hvis plata er firkantet. I så tilfelle vil det bli dårligere klemkraft på pakningen i hjørnet, da pakningen vil få et større areal her i forhold til klemkraften man får fra skruene. Plata ville jeg laget av et tykt emne, f.eks. 10mm, likedan flensen som kommer på utsiden. Du vil bli overrasket over hvor tykke plater som bøyer seg når man skrur til med så mange skruer. Skruene ville jeg satt fast på følgende måte: Bore og gjenge hull (M6 eller M8, borer selvsagt gjennom lokk og flens samtidig), kappe av skruehodet slik at man får en pinneskrue i passelig lengde. Så ville jeg skrudd inn pinneskruene og smeltet kjapt over fra innsiden med tig slik at det blir 100% tett, men samtidig sørge for å få minimalt med varme i plata. Jo tykkere plate man bruker til lokk og flens, jo større avstand kan man ha mellom skruene, men det fordrer også tykkere skruer. Ikke fordi M6 ikke er sterkt nok holdfasthetsmessig, men fordi rustfritt mot rustfritt har en tendens til å kline (skjære seg) ved en viss belastning. På lokket ville jeg sveiset fast et håndtak slik at det blir praktisk å håndtere ved montering. En av årsakene til at jeg ikke ville boret opp hullbildet til skruene i tankveggen er at det rett og slett ikke har noen misjon (annet enn å styre lokket på plass), samt at det er unødvendig jobb. Hovedårsaken er imidlertid at man like godt kan gjøre hullet tilsvarende mye større og få bedre tilkomst. Det går an å sette inn et par styretapper, men det er egentlig unødvendig siden skruene vil styre mot innsiden av hullet.

 

bilde

 

Jeg har aldri sett hvordan en tank er bygget, og lurer derfor på hvor stor glippe det er under skvalpeskottene? Får man noe under, som man kan gjøre rent med?

Som jeg har vært inne på et par ganger har jeg hatt samme problem som deg med lekkasje. Jeg satte inn en skikkelig mannluke når jeg først hadde tanken ute. Hvis du ser på bildene i innlegg nr. 45 i denne tråden ser du hvordan et skvalpeskott typisk er montert i tanken. Jeg valgte å bore hull i skvalpeskottene med hulllsag og drill slik at jeg kan komme til senere til en viss grad. Ser i artikkelen i båtmag. at de har gjort det samme, bare tatt ut større hull. Så store hull som de har tatt ut ville jeg kviet meg litt for, da begynner man å miste funksjonen til skvalpeskottet.

https://baatplassen.no/i/topic/98388-demontere-dieseltank-paa-viksund-900-futura/

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri sett hvordan en tank er bygget, og lurer derfor på hvor stor glippe det er under skvalpeskottene? Får man noe under, som man kan gjøre rent med?

Ingen glippe als Tom, men hjørnene er skåret ut i 45 grader, omlag 10x10 cm. Vanskelig å komme til med noe rengjøringverktøy annet enn en slange for å spyle evt. å suge ut forurensninger. Veldig plundrete da du må jobbe i blinde.

Sørg for at det mannhullet du lager er på rett side av skvalpeskottet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tom, i forhold til hvordandu beskriver tilgangen til eksisterende luke høres det enklere ut å flytte ut kjøleskapet en gang hvert andre år og benytte dagens luke enn å lage ny luke. Du skal jo ikke inn der hver uke. Men det er mulig jeg har oversett noe i forhold til om du da ikke kommer riktig til i tanken eller at det ikke er plass til overkroppen inn igjennom innredningen. Lager du en ny luke under diesel nivå som du med en viss hyppighet skal bruke er det jo omlag 100 prosent sikkert at du i x av 10 tilfeller får et hår, sandkorn eller lignende i pakningen, eller skjev pakning eller noe som gjør at du får en lekkasje. Jeg tenker at det er ikke spørsmål OM du får en lekkasje i anordningen, men NÅR. Men det kan hende jeg er mer pessimistisk enn realistisk her. Forsøker selv å unngå potensielle feilkilder, selvom de ikke er feilkilder i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal se hvor omfattende det er å ta ut kjøleskap og innredning når jeg er i båten etterpå. Gleder(eller gruer) meg til å få skikkelig lys nedi tanken, for å se hvor mye møkk det er der. Som Komodo skrev i sin gamle tråd, så kjentes møkka ut som jord, og ikke seig i det hele tatt. Hva slags møkkadiesel kan de ha fylt på båten?

Den er fra 2008, så noen liter har jo blitt fylt, men allikevel?

Link to post
Share on other sites

Min tank sprakk i sveisen midt ute i Nordsjøen. Vi hadde heldigvis nok diesel på kanner, så vi koplet direkte på kanne i stedet for tanken. Vi måtte passe på å fylle etter på kanna. Vel hjemme ble tanken tatt ut og sveiset på nytt, det det var sprekk. Før montering, ble leiet for tanket forbedret, slik at den skulle ha godt anlegg for hele tanken mot bunnen av skroget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...