jotto Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Spennende! Støtter dagens Android-versjon disse kartene, eller må vi vente på en ny versjon? Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 maxi1431... Beklager, - det blir nok ikke denne uken! Situasjonen er den at Kartverket vil presentere denne nyheten når de er klar og den verste feriavviklingen er over. Fra «midten av august» eller videre fremover måneden er det sannsynlig at noe vil skje..., - «trur eg»! :-) :-) :-) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 (redigert) jotto... OpenCPN for Android 1.0.14 versjonen og tilhørende oeSENC plugin ligger klar på PlayStore. Jeg må få legge til at jeg er imponert over hvordan dette virker i praksis med virkelige detaljerte kart for hele norskekysten.....! Har vært med i testgruppen, så jeg har testet både for PC og Android....., det er virkelig noe å Glede seg til......:-) :-) :-) Nb! Jeg er offline videre nå denne helgen, så God Helg! Redigert 11.August.2017 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Flotte greier!! Har installert på min galaxy tab s3 nå, men får stopp når jeg prøver å installere oeSENC plugin. Andre som opplever det samme eller har tips? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TB22 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 (redigert) Noen som vet om cpn lar seg styre av 2 gps`r? Noe ala DPS Evt heading/baug opp ihht linje mellom 2 gps`r.. Redigert 12.August.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 vad er DPS ? mener du dGPS Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TB22 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 (redigert) Dynamic positioning system. Men vil bare ha funksjonen som lar systemet ta imot signal fra mer enn en gps. Edit: NavMonPC har dette men , har ikke kartfunksjon så da er jeg like langt Redigert 12.August.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Hei TB22 trodde DPS var ett system for å få en båt typ Supplybåt att "stå still" på en fix punkt med hjelp av thrustrer og propeller hvis du har 2 GPSer og de viser litt ulik posisjon.....vilken posisjon velger da kartprogrammet eller plasserer den deg mitt emellom? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seastar Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Har dårlige dekningsforhold........., men fikk beskjed om at OpenCPN 4.8.0 er publisert: https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Til dere som lurer på noe, så finner man det meste under iconet/knappen med et spørsmåltegn på "?" i programmet, eller på nedlastingssiden under manualer og User manual. OBS! Husk å ta bacup av dine brukerdata før oppgradering! Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 (redigert) Gunga Din skrev for 4 timer siden: Hei TB22 trodde DPS var ett system for å få en båt typ Supplybåt att "stå still" på en fix punkt med hjelp av thrustrer og propeller hvis du har 2 GPSer og de viser litt ulik posisjon.....vilken posisjon velger da kartprogrammet eller plasserer den deg mitt emellom? Det er opp til programmet, men antar konfigurasjonen lagres med offet som sier hvor de forskjellige antenne er plasser på båten og dermed snur skuta etter det. Er vist inne på NavMonPC applikasjonen. Akkurat når bruker eg RTKplot, men kan ikke legge inn båt som ikon og dermed hva som er retning baug. Den har bare to dotter som viser hvor styrbord og babord (eller motsatt) er på min båt. det er litt minus når jeg ligger stille. Redigert 12.August.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 ser ju ut som NavMonPC kan sende ut navdata på en virtuell port.......kan du ikke bruke den virtuelle porten for indata på OpenCPN ? jeg har brukt FransonGPS gate for å få info fra AIS-transpondern inn på OpenCPN har du RTK-utstyr i båten ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TB22 Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Litt skeptisk til sånn mix av programmer for å få til og til å fungere, spesielt når det ikke er tiltenkt formålet nede på centimeteren. Ja, har to rtk mottakere som klipses på siden av huset. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Gunga Din Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 OK da skjønner jeg........ var med om ett maskin-styrings prosjekt for 20 år siden, ett av de første i Norden .......da kjørte vi med Trimble RTK. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seastar Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 (redigert) Da er det offisielt: Kart for hele norskekysten fra Kartverket blir nå tilgjengelig for brukere av OpenCPN! Se orienteringen og presentasjonen av nyheten fra Kartverket: http://kartverket.no/Om-Kartverket/Nyheter/norske-elektroniske-sjokartdata-i-opencpn/ o-charts.org is prepared and we just need the access to the NMA Kartverket server to start to distribute - perhaps tomorrow! Det vil vel si at imorgen har antagelig o-charts.org fått adgang til serverne hos NMA Kartverket for å kunne starte distibusjonen......! Gratulerer med dagen alle brukere av OpenCPN, både på PC og Android! NB! Det kan være en fordel at Android-brukere utveksler erfaringer, nyheter og løsninger i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/117419-opencpn-utvikles-nå-også-for-installasjon-på-android-enheter/?page=2 Seastar Redigert 30.August.2017 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Fantastisk - gratulerer og takker! Dette er en suveren mulighet til å være "fri" i forhold til tekniske valg. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Utrolig bra " RRC informerer om at de norske elektroniske sjøkartene vil oppdateres ukentlig. I avtalen mellom RRC og Kartverket er det krav om at sjøkartdataene skal oppdateres kontinuerlig, minimum to ganger i måneden. Dette er samme hyppighet som sikkerhetskritiske oppdateringer og rettelser til offisielle norske sjøkart fra Kartverket (Print on Demand-sjøkart og ENC) blir meldt i Etterretninger for sjøfarende (Efs). " Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Men hvordan får jeg kartene på Opencpn, sånn i all enkelhet? Sitér dette innlegget Link to post
TorgeirH Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Les her: http://o-charts.org/ Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Dukker de opp i den chartshopen når de er tilgjengelige? Kan eg da bruke de kartene eg kjøper på alle mine enheter? Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Er det noen mulighet for og få kartene til eldre nettbrett som f.eks Samsung Tab2? Sitér dette innlegget Link to post
maxi1431 Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Nå er det bare å laste ned. Kartene er lagt ut:) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Da er de på vei.... Ser at man binder kartene man kjøper til en stk enhet. Hvordan utarter dette seg mtp bytte av nettbrett osv? Ny lisens hver gang? Annenhver gang? Litt rart at man ikke kan bytte mellom enheter? Sitér dette innlegget Link to post
maxi1431 Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Kostet "svimlende" 21 EUR for hele norske kysten:) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 (redigert) Ja. Eg har vel strengt tatt ikke gjort noe annet enn å spørre et spørsmål. Har vel ikke diskutert pris eller noe. Bare lurer på om det er slik det fungerer..... For min del koster det da i praksis 21 Eur for Rogaland. Siden det er det eg har bruk for.... Personlig har eg aldri byttet nettbrett, men du kan jo garantere at det må skje noe med det eg har fra nå av Står at kartene eg har kjøpt nå er valid until 31.08.18? Redigert 31.August.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 For android, sakset fra http://o-charts.org/ 1. Install OpenCPN 1.0.13, or above, for Android 4.4, or above, from the Play Store. 2. Install oeSENC plugin for OpenCPN from the Play Store to be sure your device is compatible. 3. Go to o-charts shop and license the chart sets you are interested in. 4. Back to OpenCPN, Options → Charts → oeSENC charts → Add/update oeSENC chart sets and login with your o-charts access data. 5. Follow on screen instructions to assign and download on your device the charts sets you licensed on the o-charts shop. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.