Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare

Seastar

Recommended Posts

jotto...

OpenCPN for Android 1.0.14 versjonen og tilhørende oeSENC plugin ligger klar på PlayStore.

Jeg må få legge til at jeg er imponert over hvordan dette virker i praksis med virkelige detaljerte kart for hele norskekysten.....!

Har vært med i testgruppen, så jeg har testet både for PC og Android....., det er virkelig noe å Glede seg til......:-) :-) :-)

Nb!

Jeg er offline videre nå denne helgen, så God Helg!

Redigert av Seastar (see edit history)

Har dårlige dekningsforhold........., men fikk beskjed om at  OpenCPN 4.8.0 er publisert:

https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html

Til dere som lurer på noe, så finner man det meste under iconet/knappen med et spørsmåltegn på  "?" i programmet, eller på nedlastingssiden under manualer og User manual.

OBS!

Husk å ta bacup av dine brukerdata før oppgradering!

Gunga Din skrev for 4 timer siden:

Hei TB22

trodde DPS var ett system for å få en båt typ Supplybåt att "stå still" på en fix punkt med hjelp av thrustrer og propeller

hvis du har 2 GPSer og de viser litt ulik posisjon.....vilken posisjon velger da kartprogrammet eller plasserer den deg mitt emellom?

Det er opp til programmet, men antar konfigurasjonen lagres med offet som sier hvor de forskjellige antenne er plasser på båten og dermed snur skuta etter det. Er vist inne på NavMonPC applikasjonen. 
Akkurat når bruker eg RTKplot, men kan ikke legge inn båt som ikon og dermed hva som er retning baug. Den har bare to dotter som viser hvor styrbord og babord (eller motsatt) er på min båt. det er litt minus når jeg ligger stille. 

Redigert av TB22 (see edit history)
  • 3 uker senere...

Da er det offisielt:

Kart for hele norskekysten fra Kartverket blir nå tilgjengelig for brukere av OpenCPN!

Se orienteringen og presentasjonen av nyheten fra Kartverket:

http://kartverket.no/Om-Kartverket/Nyheter/norske-elektroniske-sjokartdata-i-opencpn/

o-charts.org is prepared and we just need the access to the NMA Kartverket server to start to distribute - perhaps tomorrow!

Det vil vel si at imorgen har antagelig o-charts.org fått adgang til serverne hos NMA Kartverket for å kunne starte distibusjonen......!

Gratulerer med dagen alle brukere av OpenCPN, både på PC og Android!:clap:

NB!

Det kan være en fordel at Android-brukere utveksler erfaringer, nyheter og løsninger i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/117419-opencpn-utvikles-nå-også-for-installasjon-på-android-enheter/?page=2

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)

Utrolig bra :thumbsup:

" RRC informerer om at de norske elektroniske sjøkartene vil oppdateres ukentlig. I avtalen mellom RRC og Kartverket er det krav om at sjøkartdataene skal oppdateres kontinuerlig, minimum to ganger i måneden. Dette er samme hyppighet som sikkerhetskritiske oppdateringer og rettelser til offisielle norske sjøkart fra Kartverket (Print on Demand-sjøkart og ENC) blir meldt i Etterretninger for sjøfarende (Efs). "

Ja. Eg har vel strengt tatt ikke gjort noe annet enn å spørre et spørsmål. Har vel ikke diskutert pris eller noe. Bare lurer på om det er slik det fungerer.....

For min del koster det da i praksis 21 Eur for Rogaland. Siden det er det eg har bruk for.... 

Personlig har eg aldri byttet nettbrett, men du kan jo garantere at det må skje noe med det eg har fra nå av :giggle:

Står at kartene eg har kjøpt nå er valid until 31.08.18?

Redigert av Joltus (see edit history)

For android, sakset fra http://o-charts.org/

1. Install OpenCPN 1.0.13, or above, for Android 4.4, or above, from the Play Store.

2. Install oeSENC plugin for OpenCPN from the Play Store to be sure your device is compatible.

3. Go to o-charts shop and license the chart sets you are interested in.

4. Back to OpenCPN, Options → Charts → oeSENC charts → Add/update oeSENC chart sets and login with your o-charts access data.

5. Follow on screen instructions to assign and download on your device the charts sets you licensed on the o-charts shop.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...