Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare

Seastar

Recommended Posts

Jeg fikk installert OpenCPN på min Rpi 3B+   via NOOBS Lite og Rasbian........;

vad er fordelen med OpenPlotter vs Rasbian og OpenCPN?

akk nå så har jeg fått VNC o funke....dvs jeg kan kjöre OpenCPN fra min Ipad;

er det mulig å få RPi'n til 'touchscreen-mode'....dvs med to fingrer zoome in i kartet ??

S/Y Gunga Din

Fikk tidligere idag denne info fra Hubert hos o-charts.org, vedr. de nye svenske vektorkartene:

The Swedish oeSENC set will be available from Friday about 10.00 UTC as a normal chart set at o-charts.

During the day the crowdfunders will get their receipt/invoice as a signal that their chart sets are ready and licensed. And can start to request and install.

OpenCPN 4.8.4 and oeSENC 2.0.1 , Android the actual 1.0.18 and oeSENC 1.7.1423
Please RTFM!

Hubert

Hei!

De nye svenske kartene vil bli tilgjengelige for normalt kjøp førstkommende fredag, i det normale utvalget på o-charts sine websider!

NB!

Alle dere som har forhåndsbestilt og betalt, vil i løpet av fredagen få tilsendt "papirer" på kjøpet som et "signal" om at alt er klart for dere til å kjøre prosessen med nedlasting og installering!

Sjefsutvikleren i OpenCPN, Dave og Hubert / Roberto m.flere hos o-charts.org har igjen gjort en meget god jobb!

OBS!

Som Hubert nevner er det en fordel å installere de siste utgaver av programvaren og plugin!:thumbsup:

Glem heller ikke å lese Brukermanualen..........!

HURRA - og lykke til!

Seastar:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)

Gunga Din...

Det er vel ikke noen hemmelighet at det jobbes iherdig og det har det vært gjort "lenge" nå mellom partene, for å komme frem til en avtale om distribusjon også av de offisielle danske vektorkartene med en "deal" som kan aksepteres fra begge parter.

Det er vel ikke vanskeligere, så jeg må nesten gå ut ifra at "fornuften" vil seire her også på en eller annen måte, achilleshelen er vel den økonomiske inngangsbilletten og ikke noen andre vanskeligheter, - vil jeg tro?

Time will show!

Tvi - tvi:thumbsup:

Da har jeg også fått installert OpenCPN på en "gammel" pc. Kjøpt kart over hele norge fra o-charts har jeg også gjort. Men noe må være feil med innstillingene hos meg, for jeg mangler navn på øyer, holmer og skjær.

1069724425_2018-05-2923_42_11-Greenshot.png.2a6136db6d8eb4370ed8756deb91b5b8.png

Detter er øya Lovund utenfor Helgelandskysten. Hvordan "klikker" jeg i cpn-programmet for å få bekreftet det?

Navid...

Gratulerer med bra program og de beste kart som er å oppdrive! :-)

Når du har tid så gjør deg kjent med funksjoner og innstillinger og du vil få max utbytte og føle deg komfortabel og trygg «underveis»

For å velge karttekst av og på..., trykk på iconet i vertøylinjen, den med en stor «A».

Jeg ser på fargen på den hos deg at den er disablet!:-)

Prøver å gjøre meg mere kjent med OpenCPN. Håper ekspertisen har tålmod med meg. Jeg har litt problemer med de nye kartsymbolene i OpenCPN. Gammel vane er vond å vende, er det noe som heter.

IMG_0086.jpg.972dc1ba9b6def121851f67fbfc6f687.jpg

Jeg hører nok til den eldre generasjonen som er vant til at kartsymbolenes utseende er som markert med 1, 2 og 3.

OpenCPN har et helt annet utseende på symbolene.

1111848824_2018-06-0312_24_07-Greenshot.png.9e33be9ce6605ccffe7b8f5d3d5720ed.png

Er det mulig å forandre utseende på kartsymbolene som OpenCPN har til de "gamle" symbolene jeg er fortrolig med? Og hvor og hva velger jeg i innstillingene for å få det til? :confused:

SamH

Hvilken versjoner av programmet bruker du?

A)

Eller for å si det på en annen måte, bruk siste versjon både av OpenCPN programmet og ikke minst tilhørende plugin for oeSENC charts.

Hubert fra o-charts, som også går under medlemsnavnet "bcn" på OpenCPN-forumet, kom også med denne oppfordringen i en post som jeg kopierte inn her i tråden for noen dager siden.

B)

Kjør en databaseoppdatering etter å ha hentet ned siste versjon av kartene......!

C)

Det hadde vært en fordel med koordinater, for lettere å finne stedet du viser til, hvis det viser seg nødvendig å kontakte Hubert??

Seastar

SamH skrev for 1 time siden:

Er det bare hos meg dette området øst av Tjøme mangler dybdekonturer og har obstruksjoner rundt hver holme?

Det gjelder såvidt jeg kan se bare akkurat her, kartversjon er 2018-22. Det var likeens også på 2018-20.

Seastar skrev 12 minutter siden:

SamH

Hvilken versjoner av programmet bruker du?

A)

Eller for å si det på en annen måte, bruk siste versjon både av OpenCPN programmet og ikke minst tilhørende plugin for oeSENC charts.

Hubert fra o-charts, som også går under medlemsnavnet "bcn" på OpenCPN-forumet, kom også med denne oppfordringen i en post som jeg kopierte inn her i tråden for noen dager siden.

B)

Kjør en databaseoppdatering etter å ha hentet ned siste versjon av kartene......!

C)

Det hadde vært en fordel med koordinater, for lettere å finne stedet du viser til, hvis det viser seg nødvendig å kontakte Hubert??

Seastar

Slik ser det ut hos meg, OCPN 4.8.4 - Kartversjon 2018-22

Koordinatene står nederst på bilde.781227969_Tjme.JPG.67074a63c4a141ea0da9538a9dc1e781.JPG

Redigert av MagneG (see edit history)
Guest Avmønstret#
SamH skrev for 1 time siden:

Er det bare hos meg dette området øst av Tjøme mangler dybdekonturer og har obstruksjoner rundt hver holme?

Det gjelder såvidt jeg kan se bare akkurat her, kartversjon er 2018-22. Det var likeens også på 2018-20.

Gjelder alle elektroniske kart for området, militært område. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...