Nemo Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Flott. Da kan vi vel vente kartene når som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Hej Informationen jag har nu är att de kommer att gå att hämta från första veckan i juni. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Hei. Det er jo imponerende fort. Da går det vel raskt til de neste 150 brukerne er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Popeye70 skrev On 4.5.2018 at 13.14: Hvis jeg ikke husker helt feil så har ikke OpenPlotter (eller Sailors Pie) støtte for den siste Raspberry Pi-versjonen (RPi modell 3B+) ennå. Men det kommer. Nå støtter OpenPlotter RPi3B+ Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Jeg fikk installert OpenCPN på min Rpi 3B+ via NOOBS Lite og Rasbian........; vad er fordelen med OpenPlotter vs Rasbian og OpenCPN? akk nå så har jeg fått VNC o funke....dvs jeg kan kjöre OpenCPN fra min Ipad; er det mulig å få RPi'n til 'touchscreen-mode'....dvs med to fingrer zoome in i kartet ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seastar Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 (redigert) Fikk tidligere idag denne info fra Hubert hos o-charts.org, vedr. de nye svenske vektorkartene: The Swedish oeSENC set will be available from Friday about 10.00 UTC as a normal chart set at o-charts. During the day the crowdfunders will get their receipt/invoice as a signal that their chart sets are ready and licensed. And can start to request and install. OpenCPN 4.8.4 and oeSENC 2.0.1 , Android the actual 1.0.18 and oeSENC 1.7.1423 Please RTFM! Hubert Hei! De nye svenske kartene vil bli tilgjengelige for normalt kjøp førstkommende fredag, i det normale utvalget på o-charts sine websider! NB! Alle dere som har forhåndsbestilt og betalt, vil i løpet av fredagen få tilsendt "papirer" på kjøpet som et "signal" om at alt er klart for dere til å kjøre prosessen med nedlasting og installering! Sjefsutvikleren i OpenCPN, Dave og Hubert / Roberto m.flere hos o-charts.org har igjen gjort en meget god jobb! OBS! Som Hubert nevner er det en fordel å installere de siste utgaver av programvaren og plugin! Glem heller ikke å lese Brukermanualen..........! HURRA - og lykke til! Seastar Redigert 29.Mai.2018 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Seastar vet du om det skjer noe på den Danske fronten ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seastar Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 (redigert) Gunga Din... Det er vel ikke noen hemmelighet at det jobbes iherdig og det har det vært gjort "lenge" nå mellom partene, for å komme frem til en avtale om distribusjon også av de offisielle danske vektorkartene med en "deal" som kan aksepteres fra begge parter. Det er vel ikke vanskeligere, så jeg må nesten gå ut ifra at "fornuften" vil seire her også på en eller annen måte, achilleshelen er vel den økonomiske inngangsbilletten og ikke noen andre vanskeligheter, - vil jeg tro? Time will show! Tvi - tvi Redigert 29.Mai.2018 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Gunga Din skrev 1 time siden: Vad er fordelen med OpenPlotter vs Rasbian og OpenCPN? Den største fordelen er at det er enklere å installere siden det meste er satt opp på forhånd. OpenPlotter er Raspian med OpenCPN og en del andre nyttige ting ferdig installert. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Det finnes også en distribusjon som heter «Sailor’s Pie», som er en tilpasset versjon av OpenPlotter. Den vedlikeholdes av en nordmann, og kan lastes ned via Facebook-gruppen «Raspberry Pi / Elektronikk i båt». Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Roger jo Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Det står litt her Danmark står for tur, de må jo komme nå som Norge og Sverige er med. http://www.cruisersforum.com/forums/f134/swedish-oesenc-charts-to-come-with-our-help-200520-2.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
navid Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Da har jeg også fått installert OpenCPN på en "gammel" pc. Kjøpt kart over hele norge fra o-charts har jeg også gjort. Men noe må være feil med innstillingene hos meg, for jeg mangler navn på øyer, holmer og skjær. Detter er øya Lovund utenfor Helgelandskysten. Hvordan "klikker" jeg i cpn-programmet for å få bekreftet det? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Gratulerer med nye kart. Navn kan du slå på selv. Det er sikkert flere måter å få navn fram på kartet, men her er en metode som virker hos meg. Gå til alternativer - karter - vektorkart visning. For visningsalternativer velger du - Alle. Da kommer navnene fram. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) Navid... Gratulerer med bra program og de beste kart som er å oppdrive! :-) Når du har tid så gjør deg kjent med funksjoner og innstillinger og du vil få max utbytte og føle deg komfortabel og trygg «underveis» For å velge karttekst av og på..., trykk på iconet i vertøylinjen, den med en stor «A». Jeg ser på fargen på den hos deg at den er disablet!:-) Redigert 30.Mai.2018 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Takk til dere begge. Lovund er bekreftet på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Hyggelig at Lovund kom på plass. Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Da er de Svenske kartene på plass på min Rpi 3B. Skal nok teste på Rpi 3B+ etter solnedgang Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
navid Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Prøver å gjøre meg mere kjent med OpenCPN. Håper ekspertisen har tålmod med meg. Jeg har litt problemer med de nye kartsymbolene i OpenCPN. Gammel vane er vond å vende, er det noe som heter. Jeg hører nok til den eldre generasjonen som er vant til at kartsymbolenes utseende er som markert med 1, 2 og 3. OpenCPN har et helt annet utseende på symbolene. Er det mulig å forandre utseende på kartsymbolene som OpenCPN har til de "gamle" symbolene jeg er fortrolig med? Og hvor og hva velger jeg i innstillingene for å få det til? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Prøv å legg inn swedish palette https://opencpn.org/OpenCPN/info/vectorpalette.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ove T Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Hej På svenska skall det stå följande. Du ändrar under sjökort/vektorsjökort/skärmformat, och ändrar till tryckt sjökort, samt under gränser/med symboler Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Er det bare hos meg dette området øst av Tjøme mangler dybdekonturer og har obstruksjoner rundt hver holme? Det gjelder såvidt jeg kan se bare akkurat her, kartversjon er 2018-22. Det var likeens også på 2018-20. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 SamH Hvilken versjoner av programmet bruker du? A) Eller for å si det på en annen måte, bruk siste versjon både av OpenCPN programmet og ikke minst tilhørende plugin for oeSENC charts. Hubert fra o-charts, som også går under medlemsnavnet "bcn" på OpenCPN-forumet, kom også med denne oppfordringen i en post som jeg kopierte inn her i tråden for noen dager siden. B) Kjør en databaseoppdatering etter å ha hentet ned siste versjon av kartene......! C) Det hadde vært en fordel med koordinater, for lettere å finne stedet du viser til, hvis det viser seg nødvendig å kontakte Hubert?? Seastar Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) SamH skrev for 1 time siden: Er det bare hos meg dette området øst av Tjøme mangler dybdekonturer og har obstruksjoner rundt hver holme? Det gjelder såvidt jeg kan se bare akkurat her, kartversjon er 2018-22. Det var likeens også på 2018-20. Seastar skrev 12 minutter siden: SamH Hvilken versjoner av programmet bruker du? A) Eller for å si det på en annen måte, bruk siste versjon både av OpenCPN programmet og ikke minst tilhørende plugin for oeSENC charts. Hubert fra o-charts, som også går under medlemsnavnet "bcn" på OpenCPN-forumet, kom også med denne oppfordringen i en post som jeg kopierte inn her i tråden for noen dager siden. B) Kjør en databaseoppdatering etter å ha hentet ned siste versjon av kartene......! C) Det hadde vært en fordel med koordinater, for lettere å finne stedet du viser til, hvis det viser seg nødvendig å kontakte Hubert?? Seastar Slik ser det ut hos meg, OCPN 4.8.4 - Kartversjon 2018-22 Koordinatene står nederst på bilde. Redigert 3.Juni.2018 av MagneG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 MacBook Pro 15 MacOS 10.13.2 Opencpn 4.8.4 oeSENC 2.01 Siste versjon kart, oppdatering kjørt. Området er omtrentlig innafor her, og det er synlig i alle zoomnivåer N59 08 E10 26.5 E10 30 N59 02.44 " " Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 SamH skrev for 1 time siden: Er det bare hos meg dette området øst av Tjøme mangler dybdekonturer og har obstruksjoner rundt hver holme? Det gjelder såvidt jeg kan se bare akkurat her, kartversjon er 2018-22. Det var likeens også på 2018-20. Gjelder alle elektroniske kart for området, militært område. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.