Kapt Skuteløs Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 På den nye versjonen kjører jeg ut av skjermbildet før kartet oppdaterer seg. Er det noen som veit hvor jeg stiller inn oppdateringsinterval? Dette skjer også i «snekkefart». Til opplysning så kjører PC med Win10 pro 64 bit Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Auto follow er aktiv ja ? Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Vita Mare... på Instillinger - Vis - og så på Avansert flippen finner du Kartrotasjon-------, den står std på 15,, men jeg personlig setter den til 1 sekund og du får rask nok oppdatering av posisjonen til båten i kartet! Ha en fin sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Takk, det gjorde «susen» God sommer ? Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Nån som kan förklara varför positionsangivelsen i long och lat inte överenstämmer med båtens position på kortet? Kör med Linux och en GPS-puck. Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 (redigert) Jeg har en AMEC camino 108 AIS koblet til PC. Dette fungerte greit i versjonen før 5. Etter oppgradering null kontakt. Prøvde en ren installasjon uten at det hjalp. Tilfeldig oppdaget jeg at hvis jeg kjører OziExplorer først, som fungerer som det skal, så kan jeg starte OpenCpn 5 etter å ha avsluttet komunikasjonen mellom OziExplorer og AIS. Nå får jeg får inn GPS / AIS på opencpn. Dette fungerer jo for meg, men jeg synes dette er en snedig sak. Kanskje noe for ekspertene på OpenCpn? Redigert 2.Juli.2019 av TF Redigert for presiserig og skriveleifer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Min nye RPi4 ankom i dag, så har installert Raspbian Buster, deretter OpenCPN, norske kart med lisens på USB-dongle. Funker alt sammen og går så det griner sammenlignet med RPi3B+ og eldre utgaver... :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Barbaria Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 (redigert) TF skrev for 8 timer siden: Jeg har en AMEC camino 108 AIS koblet til PC. Dette fungerte greit i versjonen før 5. Etter oppgradering null kontakt. Prøvde en ren installasjon uten at det hjalp. Tilfeldig oppdaget jeg at hvis jeg kjører OziExplorer først, som fungerer som det skal, så kan jeg starte OpenCpn 5 etter å ha avsluttet komunikasjonen mellom OziExplorer og AIS. Nå får jeg får inn GPS / AIS på opencpn. Dette fungerer jo for meg, men jeg synes dette er en snedig sak. Kanskje noe for ekspertene på OpenCpn? Jeg har samme problem med samme AIS. Jeg har nedgradert med system restore og da fungerer det igjen. De har gjort et eller annet med siste versjonen av Opencpn slik at den ikke er brukbar for oss. Redigert 3.Juli.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
SamH Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Høres kanskje mer ut som et driverproblem. Jeg ville ha sjekket hva som faktisk skjer på interfacet hvor aisdata skulle være. Jeg antar Windows siden oxiexplorer nevnes, og da er putty er et fint verktøy for å snuse på serieportene, også de virtuelle. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 (redigert) Har ikke observert noen problemer med AIS-data inn i OpenCPN 5.0, hverken hjemme på Win10 eller på OpenPlotter-installasjonen i båten... Edit: Skal da nevnes at jeg ikke bruker seriellporter her, men TCP. Redigert 3.Juli.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
TF Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 TF skrev for 13 timer siden: Jeg har en AMEC camino 108 AIS koblet til PC. Dette fungerte greit i versjonen før 5. Etter oppgradering null kontakt. Prøvde en ren installasjon uten at det hjalp. Tilfeldig oppdaget jeg at hvis jeg kjører OziExplorer først, som fungerer som det skal, så kan jeg starte OpenCpn 5 etter å ha avsluttet komunikasjonen mellom OziExplorer og AIS. Nå får jeg får inn GPS / AIS på opencpn. Dette fungerer jo for meg, men jeg synes dette er en snedig sak. Kanskje noe for ekspertene på OpenCpn? Jeg kjører WINOWS 10 og bruker USB tilkobling satt opp som en virtuell COM3. Prøvde med programvaren som fulgte med AIS, men da fungerte ikke trikset. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 Arne Henriksen skrev On 28.5.2019 at 17.04: Allerede 2 i bestilling :-) Er lisensen på kartet knytta til ei spesifikk dongle, eller kan du sjonglere donglene når du har kart knytta til dongle? Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Ove T Svart 24.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2019 (redigert) Hej När man köper sjökort från oeSence får man två licenser. En licens kan du knyta till en dongle som du köper från oeSence. Du kan ha sjökorten installerade på hur många datorer du vill men sjökorten fungerar bara på den dator där donglen sitter. Man måste ha donglen i dator när man startar programmet. Den andra licensen kan man ha på t.ex. en Androidplatta, dongeln fungerar inte på Androidplattor, bara datorer. Hälsningar Ove Redigert 24.Juli.2019 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 On 7/24/2019 at 12:28 PM, Tempest said: Er lisensen på kartet knytta til ei spesifikk dongle, eller kan du sjonglere donglene når du har kart knytta til dongle? Det virker på meg som lisensen er knyttet til en dongle, siden du må laste ned tilpasset kartsett som du gjør når du låser dem til en viss maskin. Har ikke fått tid å teste med mer enn en av donglene enda. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
btor Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Hei Jeg kjører siste versjon av OCPN under Win7 og det fungerer utmerket. Men jeg sliter med å finne ut hvordan jeg kan vise dybdekoter i oSenc kartene. Er ikke dette mulig? Har bare 5m, 2m og 1m innstilt som farger for grunt, grunnere og grunnest... Takk for info om dette. Mvh BTor Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 (redigert) Hei! Fikk "Båtens verden" i postkassen i dag, - det er vel organ for Kongelig Norsk Båtforbund. Mye interessant lesning og på side 16 så er det en artikkel om "Nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker" som næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok initiativ til i januar iår. Håper de nå kommer frem til noen vettuge forandringer, tiltak og innskjerpinger av regler og holdninger når det gjelder Sikkerheten til alle som ferdes på sjøen! Er Totalmedlem i RS og de kom igår med en spørreundersøkelse rundt dette med sikkerhet på sjøen......! For egen del så la jeg til i friteksten, at promillegrensen må ned på samme nivå som på landjorda, - man kan ikke være RUS-påvirket som ansvarlig fører av båt! Det er Viktig at den totale Sikkerheten for oss som ferdes på sjøen, kommer opp på timeplanen, - spesielt etter alle de triste og kanskje helt unødvendige ulykkene vi har hatt i sommer. Da blir artikkelen i samme blad, på side 18, også meget aktuell: Billigere kart til sjøs Der har de trekt frem bl.a. OpenCPN som et utmerket alternativ til å være helt oppdatert på sjøkart....! Håper det vedlagte bildet av artikkelen kan være noenlunde lesbar. (hadde ikke scanner tilgjengelig!) Ønsker alle en fin høst med velfungerende OpenCPN- installasjoner! Redigert 3.September.2019 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 4.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Hei Ser i ettertid at utsnittet som ble med på "bildet" mitt av artikkelen, fra Båtens Verden nr. 6 - 2019, ikke fikk med følgende heading: Billigere kart til sjøs Elektroniske kart har tidligere vært svært dyre, både når det gjelder innkjøp og ved oppdatering. Det finnes alternativer og supplement til disse kartene, som kan bidra til et tryggere båtliv for deg og dine. Av Kjell Johnsen Beklager dette! "Budskapet" i artikkelen er ihvertfall meget viktig for trygghet på sjøen! Skip o'hoi Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 29.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2019 (redigert) Hei For at spesielt "nybegynnere" og andre som ikke har satt seg noe særlig godt inn i alle forandringene i menyer o.l., - i siste offisielle utgivelse av OpenCPN - per dato versjon 5.0, så har medlem Terry laget en fin pdf med hovedintro til programversjon 5, slik at man kommer godt igang: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/exploring-opencpn-v5-225810.html#post3004762 NB! Ellers arbeides det godt med en service-utgivelse som vil komme med nødvendige forandringer samt andre generelle forbedringer av programvaren. De siste interne BETA-tester lover veldig bra.......... Seastar Redigert 29.Oktober.2019 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.November.2019 Link til dette innlegget Svart 19.November.2019 (redigert) Interessant tråd for de av oss som er litt over gjennomsnittet engasjert. http://www.cruisersforum.com/forums/f134/signal-k-155383-5.html Redigert 19.November.2019 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Hei! Ønsker alle en fortsatt fin Romjul og et riktig Godt Nytt År! Det arbeides iherdig med neste versjon av OpenCPN og spesielt med nye tilkoblingsmuligheter, som f.eks tidligere nevnte "signal-k". Dette er nå implementert i interne testversjoner av OpenCPN, som testes grundig ut for tiden, her er det mye å glede seg til! Her kan det leses litt om fremdriften: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/signal-k-implementation-228038-2.html#post3042457 Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Radar plugin oppdatert. "We just released v5.0.4, which compared to 5.0.3 contains a few fixes. From the release notes: #121 Garmin HD ranges now work (and not only on xHD.) #125 ARPA is now supported on all four radars, not just the first two. Minor font and dialog size issues Translations Navico radar detection is improved In particular, like beta6, this release should detect all HALO radars reliably. Note that we have reports that this works with HALO20 and HALO20+, but we have not yet adapted the code so you can't select ranges and features that these radars don't have. So don't get excited by being able to select Doppler and 72 NM range, they won't work. Heck, they might even explode your radar, or your boat, or the moon. Just so y'all 've been warned Microsoft Windows and macOS users can download this release here: https://github.com/opencpn-radar-pi/...ses/tag/v5.0.4 UNIX PPA users will have to wait until the PPA gets updated." Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Spennende. Btw hva finnes av radarantennemoduler som passer mindre båter og som har interface som kan vise radarbilder på PC (og evt i OpenCPN) i stedet for på et dyrt display? mvh Tor Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Navico Broadband/Halo, Garmin xHD og HD. Navico = Simrad/B&G/Lowrance https://github.com/opencpn-radar-pi/radar_pi "work in progress" Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Se dette innlegget - Test av radar_pi pluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.