Kapt Skuteløs Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Roger jo skrev 10 minutter siden: Når du installerer GpsGate, vil det være en fullversjon i 14 dager. Deretter vil det automatisk bli konvertert til en gratis-versjon. Mens fullversjonen kan bruke et ubegrenset antall Virtual COM porter kan gratis-versjonen kun bruke 2 virtual COM porter. DE TO FØRSTE. Takk for advarselen.. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Da er det oppe og går, med GPS signaler i begge vinduer. Takk igjen Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Bare hyggelig, Det fine med Portable OpenCPN på en USB pinne er at en kan ta den med til neste PC. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Jeg har to PC'er jeg kan tenke meg å teste dette opplegget på. Men på den som er i en slik størrelse at den får plass på førerplassen har jeg kun 1 USB-tilkobling der jeg nå mater inn signal fra GPS'n. Hva om jeg setter inn en USB-hub der, vil det funke med GPS i en inngang og minnepinnen i den andre? Hastighetsmessig burde det være greit, inngangen på PC'n er USB3, hub'n er en 1 til 4 sak og også USB3. Jeg har også tilgjengelige USB3 minnepinner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kapt Skuteløs Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Jeg ser ingen grunn til at det ikke går, men jeg du kan også kjøre den portable versjonen fra en mappe på PC'n Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Det tenkte jeg ikke på, det burde selvfølgelig fungere. Jeg får ta en sjekk på ledig plass til dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 (redigert) MagneG skrev for 15 timer siden: Jeg ser ingen grunn til at det ikke går, men jeg du kan også kjøre den portable versjonen fra en mappe på PC'n Det går.. Har en lite plass på PC`n trenger en ikke ta med kartene fra USB pinnen, men bruke de kartene en har fra før. Men en må splitte GPS signalet. har en Windows XP, Vista og Windows 7 (kun 32-bit ) kan en bruke XPort http://www.curioustech.net/xport.html med Win 8 eller 10. er GpsGate, løsningen eller to stk GPS mus, men da må en ha to porter. Redigert 20.Mars.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kapt Skuteløs Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Jeg har nå disse kartene fra fra Kartverket, men finner ikke tegnene for skvalpeskjær /"lus". Her er ett utklipp fra Hellene uten for Rakke. Er det en innstilling jeg ikke finner? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 (redigert) Rakke er oppskrytt Det er ikke noen i det utsnittet ditt. Nærmeste er på Egnebåen. hva har du der?. Nord for Brattbåen Redigert 2.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kapt Skuteløs Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Nei nettopp, ingen der, men på papirkart er det. Større utsnitt, hvor Egnebåen er med Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 (redigert) Der er det en på Engebåen, Bruskebåen og noen oppe i venstre hjørne Redigert 2.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kapt Skuteløs Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Nå er skia under beina kikker mere på dette i ettermiddag Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 her ser du skvalpeskjæra bedre' Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kapt Skuteløs Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Da er skia satt bort for denne påsken Det jeg savner er ikke krysset med 6 armer, men denne + med fire prikker som vi finner igjen i papirkart, Gulesider, Embark osv Sitér dette innlegget Link to post
Høvding Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Hei. Vet mange her har god peiling på OpenCpn. Jeg kjører dette på en Raspberry 3 og har problemer med å få kurs "BRG" ut til autopiloten. Autopiloten mottar andre Nmea setninger når jeg aktiverer den på en kurs fra Opencpn, men det står bare 3 streker der kursen den skal styre står. Håper dette var forståelig. Noen forslag til feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 BRG. er ikke den kursen magnetisk? altså du må ha kompass koblet til, evt innebygd? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Høvding Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Ok, opencpn kaller den "anbefalte" kursen du bør styre for å nå punktet ditt, for BRG. Det er dette jeg mangler inn på autopiloten. Navigerer da med gps og ikke kompasset i autopiloten trodde jeg. Eller om den får oppgitt en kurs fra Opencpn, og bruker mangetiske kompasset til å finne kursen. Jeg mangler iallfall kurs inn på autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Kjører du OpenPlotter eller en ren RPi med OpenCPN? Har du sett på NMEA-loggen hva som sendes - er det OpenCPN som ikke sender BRG eller er det AP'n som ikke skjønner det? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Seastar Svart 21.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2018 Hei igjen! Det har vært jobbet og testet meget bra, slik at vi gleder oss til å presentere en ny versjon av dette populære navigasjonsprogrammet, - som blir hetende OpenCPN versjon 4..8.4 OpenCPN Version 4.8.4 Released FOR IMMEDIATE RELEASE --------------------- 21 April, 2018 OpenCPN Version 4.8.4 Released The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 4.8.4 This version is a maintenance release of OpenCPN. OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for Linux, Windows, Macintosh, and ARM computer architectures. Since widespread introduction in 2008, OpenCPN has gained a solid reputation worldwide. OpenCPN is running on hardware from tiny Raspberry Pis with 4" screens up to networked workstations. Specific user scenarios and needs are easily accommodated by using the Plug-in architecture and the wide scope of user settings. A responsive international user and developer community together with integrated documentation help make installation and use of OpenCPN a pleasure. Some of the features of OpenCPN include Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display Full compliant support for official vector charts in S-57/S-63 format and InlandENCs Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data. Broad International Language support PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from github.com, and several other public sources. As a successor to OpenCPN Version 4.8.2, OpenCPN Version 4.8.4 contains several incremental corrections and improvements across all platforms. We hope you enjoy OpenCPN Version 4.8.4, and look forward to your continued feedback and support. More information is available at opencpn.org The OpenCPN Development Team Dave Register, Lead Developer LYKKE TIL ALLE SAMMEN, i båtsesongen 2018! Seastar Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 23.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2018 (redigert) Som en oppfølger til den nye hovedprogramversjonen, OpenCPN 4.8.4, presenteres idag også den nye plugin for oeSENC charts. Det er bl.a. blitt en enklere håndtering ved lisensiering og nedlasting av kartpakkene, hvis man ønsker å gjøre det direkte i OpenCPN / oeSENC_PI plugin'en, mer likt slik det har fungert i plugin'en for Android-versjonen. Du kan lese mere om denne utgivelsen i denne tråden: http://www.cruisersforum.com/forums/f134/oesenc-plugin-version-2-0-released-200323.html Anbefaler alle å laste ned OpenCPN 4.8.4 og de forskjellige plugin's fra den originale OpenCPN Download siden! Her er lenken til sikker nedlasting av alle OpenCPN hovedprogram-versjoner og tilhørende plugin's: https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloads.html NB! Web-siden for Downloads oppdateres kontinuerlig med de siste versjoner, så husk for sikkerhets skyld å trykke på "oppdater" knappen i nettleseren din, før nedlasting, slik at ikke maskinen din til å begynne med husker web-siden, slik den var sist du var inne, og på den måten ikke får med seg den helt nylige forandringen til f.eks denne nye plugin oeSENC_PI , som akkurat nå er lagt inn med ny lenke til versjon 2.0.0. Lykke til Seastar Redigert 23.April.2018 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 Om en oppdaterer til OpenCPN 4.8.4, må en da også laste ned ny plugin for oeSENC kart når en allerede har kart installert? Eller gjelder dette kun ved ny installering/oppdatering av slike kart? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seastar Svart 23.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2018 Hei Lars Neida, jeg har oppdatert de fleste maskiner jeg bruker ved testing til O 4.8.4, og det går jo veldig bra uten noen problemer. De maskinene som foreløpig ikke har oppdatert til den nye oeSENC_PI 2.0.0, - fungerer jo helt topp også med forrige versjon av plugin'en 1.6, så man "trenger " ikke å oppdatere den siden det går mest på hvordan man lisensierer og laster ned kartpakkene! Ha en fin dag Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Etter oppdatering til 4.8.4 viser dybdene litt rart (delvis blasst, og delvis kutta nederste del av tal) Har dette med OpenGL å gjøre? Bruker følgende innstillinger: Ikkje gjort noko anna endring enn å oppdatere OpenCPN og oeSENC-tillegget. Andre som har samme erfaring eller tips? Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Seastar Svart 24.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2018 (redigert) Tempest... OpenGL instillingene er jo helt ok, og forsto jeg deg riktig med at det var ok før oppgradering? Hvilken versjon av kart? Hvilke versjoner av program og plugin oppdaterte du fra? Har du eventuelt forsøkt å fornye kartdatabasen, ved å laste de inn på nytt? Dette har jeg ikke sett før....., men et lite tips, - husk på å ta backup av dine ruter, waypoint o.l. i tilfelle noe "uheldig" kan skje under videre forsøk på å løse problemet. Redigert 24.April.2018 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Sånn som det såg mine ut før oppdatering også. Kanskje det er håp om bedring hos meg og da. Grafikken på symbolene har vært det eg er minst fornøyd med på kartene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.