Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Den gang parafin var vanlig å fyre med hadde mange en dagtank inne som ble fylt med en automatisk løfte-pumpe.

 

Kan det være noe, hvis det går an å få tak i disse pumpene i dag?

Eg hadde eingang noko slikt:

Ei pumpe som var fastmontert i bunnen av tanken - hysker ikkje heilt men eg trur den var fastsveist.

Motoren var på toppen av tanken, montert på gummidempere. og so gjennom oljetanken, ein aksel, 30+ cm lang. Denne pumpa har litt sugeevne, men kan neppe gi noka trykk.

Link to post

Nei, setteling tank vil betinge enda en tank om bord. Og den bakteriefloraen jeg kjøpte i sommer virker som å flyte nokså fritt i dieselen. Tar en dags tid før den lander i bunnen, og er lett å hvirvle opp. Blir nok til at jeg prøver den Biltema-pumpen  jeg allerede har liggende. Den er også beregnet på å suge fra tanken, i motsetning til en del andre slike pumper som bør installeres under tanknivå.

 

Men i morgen seiler Hulda av gårde på høstferie et par uker. Hvis vi får lite bruk av motor, blir neste dieselfylling i 2016.

Link to post

Det virker ikke som det er dieseldyr. Min erfaring med dieseldyr er at det danner seg klumper med slim, eller kanskje man kan kalle det en løs gele. Dette er mer tråder som svever i dieselen og etter hvert tetter filteret. Dog har det en vekt som er noe høyere enn dieselen. Og det finnes ikke vann på tanken, har tatt bunnprøve. Jeg har tatt kontakt med leverandøren av svineriet, som naturligvis bedyrer sin uskyld. De har til og med sendt meg bilder av hvordan de tester innholdet i lagertanken. Testen er ikke engang så bra som den jeg selv utfører på Hulda.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei Hulda! Og beklager til alle skuffa faste lesere som trodde båtbyggern var igang med oppdateringer igjen.

 

Men jeg lurte en en liten detalj jeg selv går og fundert litt på. Skal montere kontrollboks i cockpit og blir ikke helt enig med meg selv hvor høyt eller lavt jeg skal sette den. Jeg har ingen erfaring med kontrollboks, selv henger jeg under pushpit og girer og gasser på påhengeren på venteseilbåten vår de gangene vi går for motor.

 

Har derfor sett det naturlig å montere den forholdsvis høyt og lett tilgjengelig. Men etter å ha studert en rekke forskjellige seilbåter ser jeg mange har plassert kontrollboksen rett over dørken. Jeg ser jo fordelen ved at faren for at et tau kan huke seg fast minimeres. Og jeg ser mange er kløppere til å gire/gasse med foten.

 

Spørsmålet kokt ned, hvordan er det gjort i Hulda? :)

 

Håper forøvrig på en fortsettelse av denne fantastiske tråden, om den så fortsetter kun som en tur/bruks-tråd!

Link to post

Det er planer om å få gjort en del saker i løpet av vinteren. Men denne høsten starter som vanlig, ikke tid for båt. I morgen går turen til Valdres. Vi har en kommune som på frihånd har tegnet i tomten vår, og rappa 0,8 mål. Trolig utdelt til naboer. Så jeg må opp for å markere grensemerker.

 

Men her har du et bilde av styringen:

styring.jpg

 

Der gir/gass er montert på SB side på rattsøylen. Det har aldri vært problemer med den monteringen når det gjelder tauverk. Gir/gassmekanismen er original Volvo for sidemontering- uten at det betyr noe som helst.

 

Rormannen er ikke mer en drøye meter'n høy, bare for å sette ting i perspektiv. Rattet er dia. 90 cm.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 5 uker senere...

I og med at det har vært en liten diskusjon om dieselsystem, rør og ikke, etc., har jeg mottatt et lite spørsmål om hvordan ligger det an på Hulda. Mulig at noen av bildene tråkker i eget, tidligere spor. Og så kjører jeg nå Win 10 med Explorer 11, får håpe at det fungerer bedre.

 

Motoren til Hulda er en konvertert bilmotor. Litt mer enn å henge på et mariniseringssett. Men i hovedsak en bilmotor. I og med at dette er en V8, så er det en ekstra utfordring å passere varme manifolder med drivstoff. Således har bilmotoren en mekanisk fødepumpe som ligger under SB eksosmanifold. Her gikk det et stålrør opp i forkant av manifolden, langs denne i overkant og inn i bakkant under luftfilteret. Her var det en kort slangestump mellom stålrør og høytrykkspumpe. I dag er fødepumpen plugget i begge ender. I stedet sitter det montert på skroget, under og i bakkant av motor elektrisk fødepumpe. To stykker i parallell, om den ene skulle svikte kan jeg koble over til den andre. Fra trykksiden av pumpen går dieselen i slange opp i bakkant av motoren til pumpen. Her er bilde av da jeg skiftet ut høytrykkspumpen med en USA-renovert pumpe juni 2006. Enda bedre, bildet viser mens jeg fremdeles bruker den mekaniske fødepumpen, røret til fødepumpen går parallelt med gummislangen. Så dette er som den originale bilmonteringen:

bilde111106_006.jpg

 

Opp fra midten av høytrykkspumpen går returslangen inn på en manifold med retur fra dysene. Returen går videre med gummislange tilbake til tank via en svanehals. Hvis noen mener at det mangler et eller annet, så det innsuget som ikke er montert enda. Har ikke noe bilde av de nye fødepumpene.

De elektriske pumpene sitter på den vertikale vangen rett under der det henger en merkelapp med 'start +'. Som ikke ble med på bildet, men de er nå montert rett inn for den grønne jordledningen. Denne ledningen går til en Dynaplate og jorder kassene på ekkolodd og VHF.

 

a_100713_003.jpg

 På sugesiden går tilførselsslangen klamret på innsiden langs den vertikale vangen frem til finfilteret (5 my). Derfra i en 'U' til grovfilteret (30 my):

filter_270309_006.jpg

 

Over vises også luftemekanismen. En slangestump bundet ned som en 'U' med plugg i enden av slangen. Ventiler og rør fra Biltema. Tar ut pluggen av slangen. Dytter nedpå en trakt. Fyller med diesel, åpner/lukker ventiler, og systemet blir luftet. Funker hver gang. Men unntak når jeg glemmer å åpne:

 

mannhull_270309_004.jpg

Ventilen i enden av røret på bildet over. Da lider den elektriske fødepumpen noe innmari, før motoren stopper, og jeg bruker en halvtime på å skjønne hva som har skjedd denne gangen. Og det skjer flere ganger enn jeg liker å innrømme. Gardena'en over røret er luftingen på tanken. Ikke veldig stolt av den.

 

Så det var motoren. Aggregatet er de to gummislangene, tur og retur diesel. De går derfra og inn i et 50 mm alurør, derfra inn på BB side i motorrommet. Hele veien i alurør. Innkoblingen på aggregatet er også slangetilkobling:

bilde260207_007.jpg

 

Inne i aggregatkassen går dieselen også videre i slanger. Disse slangene har jeg aldri skiftet og er originale fra nittenhundreogpilogbue, skulle bli ca. 1985:

bilde260207_008.jpg

Det er en løgn med modifikasjoner. Det er kun den hvite slangen borte på filteret som ikke er skiftet, går mellom filter og sugepumpe. Tilførsel og retur er ikke trukket frem enda på dette bildet. Kommer frem på BB side i det før omtalte alurøret.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Nå tenker vel de fleste at det ikke har foregått noen om bord på Hulda i lang tid. Og de har rett. Heltidspensjonister er travelt opptatt med alt mulig rart, og så er de (i hvert fall jeg) blakke. Sånn er det for en del av oss. Uansett, det er ting på tapetet. En mørk og stormfull aften fikk jeg Ånden på besøk:

sam_2794.jpg

Det er en stund siden nå. Men Ånden fant ut at nedgangen til Hulda ikke var pr. kasse. Den gangen jeg bygget båten, var dette med nedgangen en bagatell, som ville ta et par timer lenger tid enn bare å skjære et høl. Derfor ble det bare et høl:

 

sam_2814.jpg

Så her flukter dørlemmen med skottet. Som kjent renner vanligvis vann nedover. Og den letteste veien er rett ned. Dessuten er det et fysisk poeng at luken står 90 grader på nedgangslemmen. Når luken er lukket. Det har også noe med anvendt fysikk og vann å gjøre. Dessuten, og kanskje det viktigste, jeg har lyst på en luke som er hengslet i forkant. Og jeg skal erstatte aluminiumsstigen med en trapp. I treverk, etter hvert. Når finansene tillater. Og det er nå. Altså, skjøteledning, tusj og vinkelsliper:

 

 

 

 

sam_2816.jpg

Man legger kanskje merke til noe hvite greier. Det er Biltemas billigste presenning. Hulda er pakket inn i sensitive plastbåter over alt. De er sensitive for forurensing. Skulle de få en flekk, tror jeg de villig vekk ville dele ut pepper, og jeg er nærtagende. Derfor:

sam_2819.jpg

Enmannstelt med pustebesvær. Noe lignende på innsiden. Vil ikke ødelegge egen båt heller.

 

Da var vi ved vinkelsliper, ferdig med tusj, og sveiseapparat. Billiggreie fra Meek, men helt suverent i forhold til det gamle jeg har. Begge er for så vidt laget i Italia, og trolig ved samme fabrikk. Men det er ikke poenget. Og elektroder, av typen som sveiser karbonstål til rustfritt. Skottet er i karbonstål, og det jeg sveiser inn er 4 mm AISI 316L, med noen biter karbonstål.

sam_2823.jpg

Etter utrolig mye møkk og slipestøv, ble det slik. Nå gidder jeg ikke å ha noe blankt og noe malt. Her males alt sammen i samme farge. Foreløpig blir det kun grunning, 2-komp fra International. Til våren er planen å male hele overbygget inkludert cockpit'en.

 

Klappet ned nedgangslemmen før det var helt kaldt. Spiller ingen rolle, den skal byttes ut. Eller inngår som reserve.

sam_2824.jpg

Poenget er at nedgangen uansett skal kunne slippe inn minimalt med vann. Slik resten av båten er designet. Nedgangen her er et svakt punkt i så måte.

 

Innvendig ble det slik:

sam_2831.jpg

Rett etter at det var sveiset på plass. Nå har jeg kommet et skritt videre. Hele området er skummet, altså isolert, og det er lagt inn en 12 mm finnerplate av typen forskaling. Denne platen skal opptre som feste for trappen.

 

Og så var det trappen. I dag høvlet jeg trappevangene. De er i materialet ask. Med liten 'a', ikke å forveksle med en her på forumet. Men før man kan skride til verket, er det viktig med korrekt sikkerhetsutstyr, vernesko er en selvfølge og:

1447704961.jpg

Selfie tatt med Huawei mobiltelefon og innstilling 'Skjønnhetsfaktor 5', for dem som måtte lure.

 

Materialet er, som nevnt over, ask. Den er blytung og knallhard. Jeg er redd Hulda kommer til å søkke under vekten av trappen. Asken, ikke han på forumet, er kjøpt hos et sagbruk over på vestfoldsiden. Presisjonsskåret på båndsag. 31 mm bord blir til 24 mm ferdig høvlet.

 

Maks høvelbredde er 190 mm, og det er hva som går gjennom under:

1447705273.jpg

Med så brede og harde materialer, greier ikke høvelen mer enn 1 mm i slengen, og knapt nok det. Her er det en-fas og 16 A sikringer. Selv om jeg har '2,5-fas' motor med lurekondensator. Her er det bare å være tålmodig. Men det er bedre enn å høvle for hånd.

 

Her kan man se bit av originalplanken og det som er ferdig høvlet:

trappevanger_fra_30_til_24_mm.jpg

Så venter jeg: "Jamen, Hulda, dette er ikke 31 mm, denne ubehøvlede er bare 28 mm. Til det er å svare at dette er den tynne enden av den presisjonssagede planken. Jeg regner med at jeg betalte for enden som holder 31 mm.

 

Og så blir det litt høvelflis:

trappevanger_2841.jpg

Når det var sopet samme og fryseboksen rensket, så var dybden på haugen 20 centimeter. Høvelmaskinen min er en artig sak. Jeg fant kvitteringen på den her om dagen. Sammen med bruksanvisningen, som jeg ikke har sett siden jeg kjøpte maskinen på slutten av 70-tallet. Maskinen er en italiener laget i aluminium. Verktøyene drives av flatremmer (perlon), med gir, og har sirkelsag med vippebord, underfres, sidefres, avretter og tykkelseshøvel. Presisjonen er omtrent som Fiat Croma, for dem som kjente den. Men, maskinen har fungert i alle år, og det forbauser meg. Sagblader er forbruksvare. Høvelstålene er skiftet en gang. Bryteren til motoren måtte jeg bytte etter et par års bruk. Ellers har den vært driftssikker.

 

Nå er det bare å ta med seg en av vangene ned til Hulda for å få riktig høyde med vinklinger oppe og nede.

 

Nå blir ikke dette en trapp der trinnene er innfrest i vangene. Det ville kreve tykkere vanger og tyngden ville blitt ekstrem. Jeg skal kunne løfte trappen uten å pådra meg hekseskudd. Har ikke ferdig designen enda. Den får komme etter hvert. Fortsetning fylgjar.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Det er godt Ask. Regner med at du ikke er mer høvlet nå et tidligere :-)

 

Ellers så hadde jeg tenkt å lage trinnene så tykke som mulig. Men askebordene som var saget til 31 mm, ble redusert til 21 mm da de var ferdig høvlet, og de var plane og så noenlunde folka ut. 10 mm bare som høvelflis. En kvart 50-liters sekk med flis. Det er rett og slett for dårlig. Ikke prutet jeg da jeg kjøpte materialene heller. Men nå hadde jeg tenkt å plage menigheten med litt fremdrift på prosjektet trapp.

 

Hadde egentlig bestemt meg for ikke å frese trinnene inn i vangene. Gjør det allikevel, blir mye bedre konstruksjon. Freser inn ca. 8 mm.

 

Trappevangene ferdig merket og grovsaget:

img_20151120_144226.jpg

Så blir det samhølvet, slik at bredden blir identisk på begge. Jeg har avretter, men det er lite som slår en gammeldags høvelbenk og en like gammel langhøvel type JPBO 57, den er vel 57 cm lang. Men den bare hvisler bortover materialet og kjører av løvtynne spon:

img_20151120_152209.jpg

Og det er ikke lys å se mellom materialet og vinkelhaken.

 

Neste blir å lage til trappetrinnene. De blir i vangens fulle bredde, og kommer til å stå i water relatert til båtens helling slik trimmen er i dag. Et par grader hit eller dit spiller for så vidt ingen rolle. Jeg skal montere fem trinn. Lager seks trinn, av erfaring pleier et eller annet å gå feil i prosessen.

 

Her er 'blokken' med trinn for justering til riktig lengde:

img_20151121_144303.jpg

Nå er lengden justert til innenfor et avvik på maks 1 mm. Bredden blir samhøvlet for hånd og deretter kjørt gjennom avretteren, uten at tvingene slipper taket i blokken. Men igjen er det den eldgamle og blytunge Skil 400H som gjør jobben. Jeg har en kliss ny Ryobi, som står i verktøyhyllen, ubrukelig sammenlignet med Skil. Nå er Skil'en snart så utslitt at den må ha reservedeler, men den gikk vel ut av produksjon for et par 10-år siden. Antikvar høvelbenk, antikvar langhøvel og eldgammel Skil, uansett av de beste verktøyene jeg har.

 

Kutting av innfresingen av trinn i vangene. Lager en mal av en plankebit og en list. Her er allerede den ene vangen saget ferdig. Så er det bare å skru ut to av skruene i malen og vippe listen rundt for å ta den andre vangen. Her er det ingen måling, bare å følge sporet i plankestumpen:

img_20151122_132625.jpg

Dette er så enkelt at selv mor vil ha suksess. Grunnen til at jeg bruker sirkelsag, er at det er lettere å frese ut midten mellom spaltene. Bladet på sagen begynner å bli sløvt, slik at det fliser litt. Fikser på det til slutt. Så kommer fresingen, etter samme prinsipp:

img_20151122_134620.jpg

Det er om å gjøre å legge seg over fresen å bruke kraft. Her går rotasjonen slik at den gjerne vil dra avgårde mot høyre i bildet. Det ville være noe skitt å måtte lage en ny vange.

 

To av trinnene ble laget slik at de går innmari trangt. Faktisk ble det slik at tre av trinnene gikk innmari trangt. Grunnen er å lage en 'kasse' som blir forholdsvis stabil. En slik trapp kan lages både vindskjev og vridd om en ikke passer på:

img_20151122_164937.jpg

Det går fire store messingskruer inn i hvert trinn. De siste trinnene sklis bare inn i sporene sine og skrus fast.

 

På bildet under er trinnene skrudd fast og treverket er 'vannbeiset'. Gjør dette for at trefibre som er løse i ene enden skal reise seg slik at de kan bli slipt vekk. Gjør man ikke det, reiser de seg under beise- eller lakkeprosessen. Så nå gjenstår bare kanting, håndtak, fester, trappeneser, bakvegg, kapuner, beising og lakking. M.a.o. snart halvveis.

img_20151122_210421.jpg

 

Og trappen er vinkelrett og ikke vindskjev. Hurren, kan man med begeistring udråbe!

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Da kommer siste innlegget i prosjekt trapp. Det er en del verktøy og utstyr som er bra og ha:

img_20151124_152321.jpg

Stillbar vinkel, en boks, briller (for oss som trenger det), Biltema art. 20-703 stemjern og japansk drasag. Mye av dette er kjent for de fleste. Men ikke 20-703, denne dingsen deler ut- eller innvendige vinkler i to like store deler. Altså man behøver ikke alt mikket med å flytte og regne, for deretter å føre målet over til noe annet. Her kommer det rett ut, og sagen stilles korrekt med den justerbare vinkelen. Da blir resultatet slik, uten mer pes:

img_20151125_085943.jpg

Rett og slett perfekt på første forsøk.

 

Så derfor kjøpsanbefaling: Biltema Art. 20-703.

Når jeg har kommet med kjøptsanbefaling, så kan jeg også komme med en kjøpsadvarsel. Det gjelder Biltema Art. 20-175 Pluggskjærsett, ser slik ut: Og da fikk jeg ikke lastet opp flere bilder grunnet "503- intern feil", server etc. får gå ut og komme inn igjen... Pluggskjærsettet ser ikke slik ut, men dette er feilmeldingen:

feilmelding.jpg

 

Dette pluggskjærsettet er laget i bløtt jern. Da jeg satte 10 mm skjæret i maskinen var tangen skjev. Det greide å skjære en kapun (plugg) før tennene på skjæret vred seg slik at det var kassabelt. Merk at dette er det eneste pluggskjærsettet Biltema nå fører. Tidligere hadde de et kombinert bor- og pluggskjærsett som fungerte. Det de har nå er bare dritt. Da fikk jeg det ut av systemet.

 

Trappen blir beiset og lakket med vanlig enkomponent lakk, pussig nok også den fra Biltema. Men beisen er ikke fra Biltema, den kommer fra Herdin og bærer navnet 'Herdins Lackbets Mahogny-brun 713'. Forpester hele huset, men fungerer greit.

 

Så med beis, lakk og bakvegg ser nå trappen slik ut:

img_20151127_194709.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Takker for behagelig omtale. Det er ikke så mye å være imponert over. Det er bare mye jobb.

 

Men nå er trappen ferdig, og den har flyttet ut for mellomlagring i kjelleren. Jeg må kjøpe noen finerplater for å lage en dørkbit og noe greier. Mer om det senere. Neste kjellerprosjekt skulle være ramme til den ene døren jeg har i kjelleren. Meningen var at det skulle bli do-dør. Men så skannet jeg over finn.no, og der var det en som skulle selge en ubrukt, ikke montert dør med karm medfølgende låskasse med håndtak (ikke montert) for 800 kroner. Jeg greier ikke å lage en karm for 800 kroner. Så hele pakka for den prisen, var bare å sende Admiralen i minibanken mens jeg varmet opp Ford'en fra Helvete for å kjøre og hente sakene. Så da blir det bare litt småfresing og saker, så er det klart for tilpassing og montering. Nå skulle jeg lastet opp bilde av herligheten, men baatplassen gir samme feilmelding som den over '503'. Da går jeg heller og ser dagsrevyen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Gubban, nå er det lengen siden det har vært oppdateringer her. Og det har ikke skjedd mye. Det har vært jul. Det har vært influensa. Det har vært antatt bra av influensa og gruset til med måking av 200 meter vei (for hånd), lemping av jern (noen kaller det fysisk fostring) med oppvarming 50 minutter snørr og tårer gjennom skauen. Dette benyttet influensaen seg av. Så nå er det halvannen måned syk. Godt jeg er pensjonist så jeg ikke kan bli sykemeldt. Sånn er det med det.

 

Jeg hadde et 'prosjekt trapp' på gang. Trappen, som virker som den er laget av bly, er nå om bord i Hulda. Og man kan tenke seg hvilket rabalder det vil bli om en slik trapp ikke sitter fast om Hulda skulle snu seg opp/ned. Derfor må den sitte fast, men allikevel kunne plukkes vekk nokså enkelt, uten bruk av verktøy. Derfor prefabrikerte jeg en plankestump som skal stå her:

sam_3026.jpg

Alle kan se at dette er nedgangspartiet. Med i overkant av bildet, stålrammen som holder luken. Selve luken er bare en liten finnèrbit. Når man står hjemme i kjelleren så er det detaljer man ikke får med seg. Og det er irriterende når båten ligger 93 kilometer fra der jeg bor. Plankebiten går inn på jernet. Og jernet stikker 5 mm ut fra finnèrplaten som plankebiten skal skrus fast til. Hjemme i kjelleren hadde det vært 15 sekunder på sirkelsagen. Nå ble det 20 minutter med blodige knoker, hammer og stemjern:

sam_3025.jpg

Og dette er knallhard ask. Eik er i så måte lettere å håndtere. Plankebiten har en liten fiks. Og det er at trappen skal smekke opp, og inn i et spor. Da kan ikke trappen velte inn i rommet, den kan ikke skyves oppover:

sam_3028.jpg

Det ser kanskje ikke så fasjonabelt ut foreløpig, men det skal bli bedre. Plankestumpen blir skrudd fast, og på baksiden er det Superbond Rapid (eller noe slikt) som limer noe helt fantastisk og samtidig tetter.

 

Så slik ser det ut før siste finish:

sam_3031.jpg

Så her ser vi det blanke som er trappens bakvegg laget i 20 mm ask, og plankestumpen, som nå også stabiliserer trappen sideveis. Nede i bunnen av trappen skal det komme en liten slåe i messing på hver side som skal gå ned i dørken. Bare jeg finner ut hvor jeg har lagt dem hen. Et eller annet sted i båten, garasjen eller kjelleren.

 

Samtidig som jeg holdt på med dette laget jeg låseanordning for motorromsdøren. Det er adgang til motorrommet fra toalettet. Ellers er det adgang et par andre plasser også. Men dette er den enste plassen man kan spasere inn i motorrommet, om man er halvannen meter høy:

sam_3022.jpg

Igjen så er det aks som er materialet (det brune). Låsene er tre stk Biltema 25-542. De virker små og pinglete, men gjør virkelig jobben. Dette er også en av plassene det skal males og fikses en hel del. Denne døren kommer heller ikke noen vei. Inne i døren (som ikke har hengsler, men løftes vekk) er det en ramme som passer inn i karmen. Stabil i alle retninger.

 

Når man kommer ned den nå så berømte trappen, hadde man dette en halvmeter rett foran seg:

sam_3001.jpg

Dette er en blytung luke der man har adgang til motoren inn over toppene. Denne luken er i vanlig 15 mm kryssfinnèr, belagt med tunge støydempingsmatter og beslått med 1,5 mm perforert plate i AISI 316 (rustfritt). Den lille lemmen veier sikkert 20 kg. Lemmen trenger kun å fjernes hver gang motoren skal ut. Altså omtrent annet hvert år. Slik jeg holder på. Men på toppen av luken går det en planke på tvers. Ikke brukendes til noen ting. Altså kan det bli en hylle:

sam_3002.jpg

Som alt ting vil ramle ut av, hvis ikke:

sam_3007.jpg

Kapuner og beis:

sam_3008.jpg

Nå er dette skrudd og limt med samme limet som tidligere nevnt. Altså er hylla vanntett. Og det er ikke lurt rett under et nedgangsparti. Derfor boret jeg et par lensehull:

sam_3021.jpg

 

Nå blir det også ny dørk under trappen som denne motorromsluken skal lene seg på. Denne dørken er ikke ferdig enda. Men det blir seende slik ut, her mangler det en del lister før ferdigstilling:

sam_3015.jpg

Så her kommer platen og nesten møter dørken. Forbindelsen her var på kjøreprogrammet inne på verkstedet i morgen. Men jeg glemte tegningene på båten. Slik går no dagan. Den observante iakttaker vil se at alle dørker er finnèrplater. Og det ser ikke ut i måneskinn. Men til høsten skal det handles inn noe eik. Og planen er å lage natet dørk i 10- til 15 mm eik med finnèren som underlag.

 

Det som står på kjøreprogrammet nå er å lage nytt eksosanlegg. Jeg skal ned i morgen og starte nedplukkingen av de gamle vannlåser-/eksospotter. Disse er noen digre greier i rustfritt stål. Nå skal det inn noen andre digre greier i glassfiber. Fikk dem, de skulle kastes etter at en båt hadde fått nye- og større motorer. Reddet vannlåser for mange tusen ut av avfallscontaineren. Og de gamle sakene i rustfritt stål skal oppstå som fundamenter for skjøtewincher. Her er det gjenbruk i mange ledd.

 

I tillegg har jeg et spennende prosjekt med diesel frem til motoren som skal realiseres før vi drar på tur. Den happeningen vi hadde med nesten motorstans i Limfjorden sist sommer, etter at vi hadde fått møkkete diesel, skal vi ikke ha en gang til.

 

Jeg kommer aldri til å bli ferdig med Hulda.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg kommer aldri til å bli ferdig med Hulda.

 

Nei, gud forby! Når man er ferdig er man jo... ferdig! Og det er da slett ikke noe å trakte etter. Det viktigste er prosessen, det å ha noe meningfylt å drive med. At man I tillegg kan bruke båten underveis er jo et stort pluss!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...